Finley toimi fiksusti, samoin kuin Ruutu aikoinaan. Arvostanko? En. Rotat on rottia, isot pojat isoja poikia.
"Fiksusti, kuin Ruutu aikoinaan". Siihen mahtuu aika paljon, Ruutu ehti tekemään "fiksua" ja fiksua. Nuo jokerivuosien touhut nyt olen jo omassa päässäni käsitellyt ja mun mielestä oli Ruudulta rehtiä myöntää kirjassaan, että perseelleenhän se meni. Sen tietävät kaikki, myös Ruutu itse. Sen sijaan edelleen yksi fiksuimmista ja hauskimmista toimista oli case Phaneuf.
Myönnän toki, että Finleyn olisi tuossa tilanteessa "kuulunut" tapella. Toisaalta taas oma joukkue johtaa, Blood kävi vaarallisen kovilla kierroksilla (tuosta seuraava pykälä silmään ja aivotärähdys olisi ollut taattu) ja omassa jengissä pakit vähissä. Ainoa oikea ratkaisu tuossa kohdassa oli hakea Blood pois, viiden minuutin ylivoima ja takeet sille, ettei Pena ehdi enää tuhoamaan ketään. Kaiken hyvän lisäksi säilyi vielä pelioikeus seuraavaan otteluun. En nyt tietysti varmaksi sano, mutta melko varmasti Blood on ollut käsittelyssä jo ennen ottelua, enkä ihmettelisi, vaikka viimeistään toisella erätauolla olisi sanottu, ettei tuohon lähdetä mukaan. Koska seuraavaan peliin pakisto Eronen - O'Connor - Kaski - Salmi - Teppo - jokujunnu olisi naurattanut enää ketään.
Kokonaisuutena mun usko siihen vielä 2000-luvun alussa eläneeseen machokulttuuriin on mennyt. Edelleen totean, että olisi halunnut nähdä niiden hanskojen lentävän, mutta tässä tilanteessa parempi näin. Ja tämä ei muuten varmasti vähentänyt kaksikon jännitettä seuraavaan otteluun, mikä on oikeastaan vielä parempi. Taas nähdään, kuinka vaarallista väkivalta tai sen uhka on jääkiekolle, kun seuraavassa näiden kohtaamisessa on taas vähän keskivertoa kovemmat yleisömäärät odottamassa ottelun lisäksi tätä miniottelua matsin sisällä.
Edit: Ja jos ison pojan määritelmä on Ben Blood, olen kyllä onnellinen ettei HIFK:ssa ole isoja poikia. Yhtä tyhmiä pelaajia saa hakemalla hakea, eikä tämä mielipide ole vain tämänpäiväisestä tai muutenkaan peleistä HIFK:ta vastaan.