MV-lehti

  • 254 464
  • 1 455

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Putintrolleja taas liikkeellä. Twitteriin kun kirjoittelee #a2ilta, niin löytyy näitä YLEn kritisoijia.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Eli Suomi ei ole mielestäsi laskelmoidun venäläisen mediasodankäynnin kohteena, ei ole olemassa maksettuja trolleja, eikä Venäjä ohjaa tiedotusvälineitään eikä tue eurooppalaisia populistisia liikkeitä? Näinkös? Lindholmin kirjoitus itse kysymyksen suhteen vaikuttaa sangen periferiseltä - varmasti on ylilyöntejä, mutta itse ongelmaa hän ei tuossa kiellä.

Järkyttävää, suurvalta pyrkii toimimaan itseään hyödyttävällä tavalla, olen pöyristynyt. Ennen tuota sanottiin propagandaksi/mielipidevaikuttamiseksi, eikä se, että sitä tehdään nykyisin somessa asiaa miksikään muuta. Kaikki osapuolet sitä tekevät ja ovat tehneet aina. Varmaan jostakin Sun Tzun kirjoituksista löytyy jo asiasta viitteitä. Muistaakseni.

Sinä pidät tavallisia suomalaisia helvetin tyhminä, aivan liian tyhminä. Monet käyvät MV:ssä katsomassa onko valtamedian julkaisemissa uutisissa pyritty piilottamaan joitakin tietoja, eikä se suinkaan ole heidän yksinomainen lähteensä. Minä pidän MV:tä hyödyllisenä sivustona ja toivon sekä periaatteessa että käytännössä, että se jatkaa toimintaansa. Itse arvioin MV:n juttuja normaaleja mediajuttuja kriittisemmin, mutta paremman kokonaiskuvan asioista saa, kun lukee valtamedian lisäksi "varjomediaa". Itseäni vituttaa ihmiset, jotka julistavat MV:n olevan täyttä paskaa ja samalla korostavat, etteivät ole koskaan edes käyneet sivustolla. Siinä oikein esimerkkejä ääliöistä, jotka uskovat muiden väitteet ja arviot vaivautumatta käyttämään omaa päätään. Ja ovat vielä ylpeitä siitä.

Ongelma? Siis mikä ongelma? Minun mielestäni ongelma on se, että sinun kaltaisesi ajatuspoliisit ovat alkaneet käsitteistää maahanmuuttokriittisyyttä ja valtamedioiden kyseenalaistamista Putinin lietsomana epäisänmaallisuutena. En tiedä pidätkö venäläisten masinoimaa "hybridisotaa" kaikki muut alleen peittävänä ongelmana vai haluatko vain antaa sellaisen mielikuvan asioiden tärkeysjärjestyksestä. Ehkä, ehkä et.

Jos olisi aikaa ja viitseliäisyyttä, niin olisi mielenkiintoista tutkia, millä perusteilla viimeisen parin vuoden aikana maahanmuuttoa on puolusteltu ja millä perusteilla maahanmuuttokriittisiä on kritisoitua. Vetosivatko "rajat auki"-väki alkuun ihmisten hyvyyteen ja ihmisoikeuksiin ja sopimuksiin ja tulevaisuudessa häämöttäviin taloudellisiin hyötyihin? Ja kun nämä perusteet eivät riittäneet, vaan ihmiset kääntyivät entistä enemmän turvapaikanhakijoita vastaan, niin nyt painotetaan, että minun kaltaiseni maahanmuuttokriitikot ovat venäläisten harhauttamia, vääräänjohdettuja typeryksiä, ja meidän pitää hylätä epäortodoksiset käsityksemme, jotta me suomalaiset voisimme tiivistää rivimme päävihollista, Venäjää ja Putinia vastaan. Ja siis seisoa yhdessä rintamassa muiden länsimaiden liberaalien kanssa rasismia, fasismia, konservatismia, sortoa, epätasa-arvoa, MV-lehteä, Odinin sotureita, ruotsidemokraatteja ja kaikkia muitakin pahoja asioita vastaan. Ehkä joku mediatutkija ottaa asian selvitettäväkseen joskus viiden-kymmenen vuoden päästä. Ehkä.

Joo, mutta ongelmana tuossa "olet harhaanjohdettu rasisti/fasisti" vakuuttelussa on se, että tunne kaipaavani isällistä - tai pitäisikö sanoa isoveljellistä - opastamista "oikealle tielle". Minun mielestäni Välimeren itä- ja etelärannikoilta pursuava ihmismassa on Euroopalle - ja sitä myöten Suomelle - paljon suurempi turvallisuusriski kuin meistä itään sijaitseva rapistuva suurvalta.

Että sellaista, ihan perusnäkemyseroja vallitsevasta maailmantilanteesta vaan, ei mitään sen kummempaa. Peace.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Järkyttävää, suurvalta pyrkii toimimaan itseään hyödyttävällä tavalla, olen pöyristynyt.

Niinpä varmasti olet. Ellet näe Putinin hallinnon luonnetta ja MV-median saumatonta yhdistymistä tähän sanottuun luonteeseen niin varmaan et olekaan kauhean pöyristynyt siitä, mitä tässä maassa tapahtuu. Fasismi voi olla ihan ok-juttu monille, mutta ei vielä kaikille. Viimeinen testi kai tulee siinä vaiheessa jos Venäjä todella avaa rajansa, notta miten pitkälle siellä eräissä piireissä ollaan valmiita menemään Venäjän myönteisyydessä. (Mikä lienee myös se sama vaihe, kun MV-media unohtaa salamannopeasti roolinsa humanitaarisen maahanmuuton vaarojen kuuluttujana.)
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Joo sitten nähdään tuokin jos noin käy.

Jep, silloin olisi kiintoisa nähdä myös sinun asemointisi - miten johdonmukainen lienisi ja mihin suuntaan. Anyways, mitä sitten tulee tulee tuohon jälkimmäiseen "argumenttiisi" niin juuri läpinäkyvämpää han-väitettä ei löydy. Ensinnäkin ruokoton, irvokas propaganda on ruokotonta ja irvokasta propagandaa vaikka jokin toinen media olisi myös epätäydellinen - toinen ei poista toista. Toiseksi, vielä olennaisimmin, kaikista noista aihepiireistä on löytynyt viittauksia ja informaatiota meikäläisessä valtavirtamediassa. Se toki on totta, ettei esim. Ukrainan suhteen ole pystytty vahvistamaan putinilaista mielikuvitus-propagandaa, mutta kaikkiin empiriisiin argumentteihin meiltä löytyy uutisia ja viittauksia.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@Edustaja , jos tämä Sanden blogi olisi olemassa paperiversiona, siihen voisi pyyhkiä perseensä. Asenteellista paskaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nyt sitten sen tuloksena nämä päätoimittajat, siis vastuulliset länsipropagandistit itkevät tilannetta ja haluavat yhdessä sensuroida vaihtoehtomediat ja vaientaa yksittäiset toisinajattelijat. Malliesimerkki suomalaisesta sananvapaudesta, hyvästä journalistisesta tavasta ja vastuullisesta uutisoinnista. Huutonaurua!

Minusta on sangen paljonpuhuvaa että täysin rinnastat suomalaisen laatumedian ja putinilaisen valtiojohtoisen totalitäärisen propagandan. Todellisuudessa läntisestä vapaasta mediasta on voinut lukea valtaisan määrän negatiivisia uutisia esim. pakolaiskriisistä tai raportteja Ukrainan läpeensä korruptoituneesta nykyhallinnosta - tai erittäin kriittisiä uutisia Israelin hallituksen toimista palestiinalaisalueilla (oletkos muuten sattumalta näitä juutalaissalaliittoon uskovia?) Toivon että olet vain hyödyllinen idiootti silkasta kritiikittömyydestä ja tyhmyydestä palvelemassa fasistista ja meille vihamielistä diktatuurihallintoa etkä sentään jotain tätäkin niljakkaampaa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viimeinen testi kai tulee siinä vaiheessa jos Venäjä todella avaa rajansa, notta miten pitkälle siellä eräissä piireissä ollaan valmiita menemään Venäjän myönteisyydessä. (Mikä lienee myös se sama vaihe, kun MV-media unohtaa salamannopeasti roolinsa humanitaarisen maahanmuuton vaarojen kuuluttujana.)
Minun on hyvin vaikea ymmärtää miten tässä premiisissa ne turvapaikanhakijoiden subjektiivisiä oikeuksia perustuslaillisuudella perustelevat ovat niitä hyviksiä.

Jos pelkäämme Venäjän masinoimaa pakolaisten vyöryä niin Suomen tulisi varautua siihen pienentämällä maamme houkuttelevuutta ja vahvistamalla rajavalvontaa. En myöskään ymmärrä mikä on tämä yhteinen rintama johon maahanmuutosta huolestuneiden tulisi nyt osallistua? Unelmaväen kanssa käsikädessä laulamaan kumbalayaa ja heilututtamaan Refugees Welcome ja Meillä on Tilaa kylttejä kun Venäjä masinoi pari miljoonaa pakolaista Suomen Itärajan hotspotteihin? Sekö on nyt se isänmaallisuuden huipentuma ja epä-Putinilainen approach?

Jos vaatii asiaan varautumista niin se jollain perverssillä logiikalla sitten Venäjän pussiin pelaamista. No, olihan sen 3-vuotiaan Aylan pojan hukkuminen niiden vika jotka vastustivat Välimeren yli menevää ihmisrallia. Tässä informaatiosodassa totuus ei ole ensimmäinen uhri, vaan ensimmäiset luodit sai päähänsä logiikka.

Kaipa sana "rasisti" on niin loppuunkaluttu, että työkalupakista on kaivettu sana "putinisti" stuntaamaan kunnes keksitään seuraava lyömäkirves.

Takaisin ketjun aiheeseen. Olin matkalla kun tuo Jessika Aron character assasination tehtiin MV-lehden toimesta joten en ole tutustunut asiaan kun vasta nyt jälkikäteen. Eilen googlailin asiasta ja silmiini osui tämä Journalist-lehden juttu vuoden 2015 toukokuulta:

Paskamyrsky - Journalisti

"Samalla hän otti selvää verkkotunnuksen omistajasta, Ilja Janitskinista. Janitskin oli pikku julkkis 2000-luvun alussa, jolloin hän päätoimitti kerran ilmestynyttä ilmaisjakelulehti Absolutea. Lehden markkinointipäällikkö oli Jussi Ahde.

Vainion taustoittava artikkeli julkaistiin useissa Lännen Mediaan kuuluvissa maakuntalehdissä maaliskuun lopulla. Artikkeli käsitteli muun muassa sivuston arviolta tuhansien eurojen kuukausittaisia mainostuloja ja Janitskinin rikoshistoriaa. Janitskin oli tuomittu muun muassa kolmesta pahoinpitelystä, huumausaineiden käyttörikoksesta sekä doping- ja lääkerikoksesta vuosina 2000 – 2011. Viimeisin pahoinpitelytuomio on vuodelta 2011.

”Kävimme uutishuoneen päällikön ja päätoimittajan kanssa tekstiä läpi ja mietimme Janitskinin nimen julkaisua ja tuomioista kertomista”, Vainio kertoo.

”Katsoimme, että Janitskin käyttää merkittävää valtaa sivustollaan, jolla oli hetkellisesti yli 800 000 kävijää, ja päätimme, että ihmisillä on oikeus saada itse arvioida henkilön luotettavuutta.”

Boldaus oma

Ymmärrän täysin MV-lehden arvostelun sen taloudellispoliittisten riippuvuuksien ja piiloagendan takia, mutta character assinationista ei ole lupa valittaa jos sitä itsekin harrastaa. Ei, en ole tietoinen että Jessika Aro olisi tälläistä tehnyt vaan viittaan median pöyristymiseen. "Hei, mediaan ei kosketa!"

Lisäksi en ymmärrä päätoimittajien huolta valeuutissivustosta. Oikeastiko ollaan huolissaan että MV-lehden uutiset joiden ingrenssissä käytetään termejä kuten "suvakkilehmä" tai "mädättäjä" otetaan kirjaimellisesti uutisina? Kuten @heikkik sanoi - suomalaisia pidetään näköjään aivan helvetin tyhminä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minun on hyvin vaikea ymmärtää miten tässä premiisissa ne turvapaikanhakijoiden subjektiivisiä oikeuksia perustuslaillisuudella perustelevat ovat niitä hyviksiä.

Nyt en oikein ymmärrä tuota kommenttiasi edes vähän alusta - missä olen sanonut jotain tuollaista? Minä kannatan Suomen tilapäistä luopumista kansainvälisistä velvotteistaan, jos meille tulee uusi viime syksyn kaltainen vyöry ihan mistä ilmansuunnasta tahansa. Haluan että tälläisessä tilanteessa Suomi tarvittaessa vaikka yksipuolisesti sanoutuu irti nykyisestä turvapaikanhaku-prosessista. Jos sitten tilanne tulee todella uhkaavaksi eli volyymit ylittävät selvästi jopa viime syksyn määrät niin silloin olisi rajoilla harkittava myös valmiuslain käyttöönottoa:

Valmiuslaki – Wikipedia
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ymmärrän täysin MV-lehden arvostelun sen taloudellispoliittisten riippuvuuksien ja piiloagendan takia, mutta character assinationista ei ole lupa valittaa jos sitä itsekin harrastaa. Ei, en ole tietoinen että Jessika Aro olisi tälläistä tehnyt vaan viittaan median pöyristymiseen. "Hei, mediaan ei kosketa!"

Ajatteletko ihan oikeasti näin? Kautta aikain on pidetty median perustehtävänä yhteiskunnallisesti merkittävien henkilöiden taustojen tutkimista. Se on äärimmäisen olennainen tehtävä, mitä tässä hyvä veli -maassa on lähinnä laiminlyöty median toimesta ja keskitytty rääppimään jotain pirun julkkiksia. Mutta jos sitten tähdätään ulkovallan toimesta jonkinlaista suosittua mutta ei-journalistista mediaa yksittäisiä toimittajia vastaan niin sitten ollaan taas alueella, jota liberaalidemokratiassa on myös pidetty äärimmäisen tärkeänä: journalistien henkilökohtaista koskemattomuutta ja vapautta käsitellä ammattisääntöjensä puitteissa haluamiaan aiheita.

Ovatko nämä perusasiat todellakin päässeet näin laajalti unohtumaan?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Minusta on sangen paljonpuhuvaa että täysin rinnastat suomalaisen laatumedian ja putinilaisen valtiojohtoisen totalitäärisen propagandan.

Juuri näin. Mutta kun todellisuus ei sovi maailmankuvaan, täytyy todellisuuden olla väärässä.


Tässä tuorein lehdistönvapausindeksi. Suomi kärjessä sijalla 1, Venäjä sijalla 152 (180 maasta) ja täällä ihan tosissaan vertaillaan näiden maiden medioiden tietoja. . . puhumattakaan jostain MV:stä.
2015 World Press Freedom Index

mutta kun median täytyy olla väärässä, kun mamuista tai USA:sta tai suomalisten russofobiasta ei kerrota kauhutarinoita päivittäin, täytyy, täytyy, täytyy (hoe niin kauan että se sulle todeksi muuttuu.. tai no, moni on jo hokenu)
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ajatteletko ihan oikeasti näin? Kautta aikain on pidetty median perustehtävänä yhteiskunnallisesti merkittävien henkilöiden taustojen tutkimista. Se on äärimmäisen olennainen tehtävä, mitä tässä hyvä veli -maassa on lähinnä laiminlyöty median toimesta ja keskitytty rääppimään jotain pirun julkkiksia.
En ymmärrä kysymystäsi. Koetko siis että taustojen tutkiminen jokin wanhan median erioikeus?

Minä haluaisin että character assasinationeita ei tehtäisi juuri ollenkaan ellei kyse ole jostain todella merkittävästä poliittisesta toimijasta. Minusta Ilia Janetskin, Jessika Aho tai vaikka vuoden 2010 X Factor voittaja Elias Hämäläinen eivät ole niin merkittäviä yhteiskunnallisia tekijöitä eikä heidän rikoksensa ole sellaisia että niiden perusteella koko Suomen tulisi "saada itse arvioida henkilön luotettavuutta.”

En pidä ilmiöstä, mutta en pidä tuosta character assanisationin monopolisoinnista jota perinteinen media nyt Jessika Ahon tapauksen jälkeen harrastaa.

Viittasin aiemmassa postauksessani tässä ketjussa siihen että se mitä pidettiin kautta aikain "mediana" on viimeisen 15 vuoden aikana muuttunut aivan merkittävästi. Siitä huolimatta päätoimittajien puheet ovat kaikuja menneeestä maailmasta jossa kaikki julkaisualustat olivat heidän hallussaan.

Täällä sanottiin että vanhoilla medioilla on päätoimittaja joka vastaa oikeudellisesti jutuista. No, jos minä päättäisin perustaa Sergein PuolueSanomat nimisen blogin niin minä itse olisin kirjoituksistani oikeudellisesti vastuussa.

Esim. Yhdysvaltaisessa konteksissa on vaikka kuinka paljon kaikenmaailman Daily Beasteja, Young Turkseja ynnä muita puolueellisia medioita. En tiedä onko se hyvä asia, mutta näin se vaan on. Ehkä tuosta tottumuksesta suhtaudun rennommin näihin "vaihtoehtomedioihin", ja vilpittömästi ihmettelen perinteisen median paniikkia asiasta. MV-lehti on eräänlainen internetin donaldtrump. Parhaiten sen vastustajat toimisivat jos käyttäisivät vähemmän energiaa sen kritisointiin ja vaikenisivat sen kuoliaaksi.

Ja sanotatkoon vielä kerran - Jessika Ahon character assasination varmasti sai usean MV-lehden Venäjä-kytkentöjä vähätelleen harkitsemaan kantojaan. MV-lehden agendan läpimenemisen kannalta se oli lehdelle itselleen vahingollista, vaikka olikin lehden rahoittajille tarpeellinen varoituslaukaus.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

On lähes koomista, että suvaitsevaisto ja länsipropagandan uhrit yleisemminkin, ovat viimeisinä oljenkorsinaan äkänneet alkaa syyttää maahanmuuttokriitikoita, kansallismielisiä, kaikkia valtamediaan nykyisin kriittisemmin suhtautuvia, kaikkia vaihtoehtomedioiden lukijoita putintrolleiksi, vieraan vallan agendan edistäjiksi ja hyödyllisiksi idiooteiksi. Valtamedia rummuttaa näitä termejä taukoamatta, koska se käy henkitoreissaan eloonjäämiskamppailuaan yrittäessään pitää kiinni vanhoista toimintamalleistaan...

No tuskin tällä tavalla ja tässä laajuudessaan kuitenkaan syytellään. Jos mietitään näkyviä mamu-kriitikoita, niin Halla-aho lienee näistä näkyvin, ja vaikka hän on saanut osakseen kaikenlaisia syytöksiä, niin en ainakaan itse ole keihäänkärkenä kokenut Jussin haukkumista Venäjän trolliksi.

Sen sijaan on aika ymmärrettävää, että Janitskin, Bäckman ja nykyään vähän virallisemminkin vanja-enolle työtä tekevä Janus Putkonen mainitaan tässä asiayhteydessä. Mielestäni aika hyvän ja kuvaavan esimerkin mv-lehden luonteesta saa siitä, että kaikista ihmisistä juuri Bätmän on ylistänyt julkaisua maasta taivaisiin.

Poliisi tekee parhaillaan selvitystyötä ja tuskin täällä nyt kukaan hirveän yllättynyt olisi, mikäli kytköksiä Venäjälle löytyy lisää.
 

Tuamas

Jäsen
Minä seison totuuden joukoissa valhetta vastaan. Olen lähinnä kritisoinut ja myös virheelliseksi osoittanut sen yksinkertaisempien suomalaisten harhaluulon, että suomalainen valtamedia kertoisi ainoastaan ja vain absoluuttista totuutta mitään siihen lisäämättä ja mitään siitä pois jättämättä sekä sen että vaihtoehtomediat esittäisivät kaikilta osin ainoastaan (ulkomailta johdettua)valhepropagandaa. Totuuden mukainen asiain tila on nimittäin se, että molemmat syyllistyvät sensuuriin ja propagandaan. Ja juuri tämän tosiasian myöntäminen tekee erityisen kipeää niille suomalaisille, jotka ovat itse sitä ymmärtämättä joutuneet propagandan uhreiksi. Juuri sen länsipropagandan, joka pyrkii luomaan sellaisen kuvan, että vaihtoehtomediat suoltavat pelkkää valheellista uutisointia ja putintrollausta.

On lähes koomista, että suvaitsevaisto ja länsipropagandan uhrit yleisemminkin, ovat viimeisinä oljenkorsinaan äkänneet alkaa syyttää maahanmuuttokriitikoita, kansallismielisiä, kaikkia valtamediaan nykyisin kriittisemmin suhtautuvia, kaikkia vaihtoehtomedioiden lukijoita putintrolleiksi, vieraan vallan agendan edistäjiksi ja hyödyllisiksi idiooteiksi. Valtamedia rummuttaa näitä termejä taukoamatta, koska se käy henkitoreissaan eloonjäämiskamppailuaan yrittäessään pitää kiinni vanhoista toimintamalleistaan.

Höpsis ja tuplahöpsis.

Sinä seisot totuuden joukoissa?

Sinähän olet harhaisin koko porukasta, jos ei lasketa tuota yhtä haja-asutusalueen natsia joukkoon.

On lähes koomista, että desanttimedioihin kohdistuva kritiikki nollataan tuollaisella mouhoamisella.
Tässäkin ketjussa on lähinnä kritisoitu näitä mamukriitikoita siitä, kuinka yksinomaan densanttitoimintaa vastaan käyneen toimittajan mustamaalaamista lähdettiin puolustelemaan.

Ihan sattumalta muuten toistuvasti olet käymässä tuota nettidesanttien joukkoleimaamismenetelmää, jossa nettidesantit uhriutuvat kauniisti jo etukäteen.

Ihan oppikirjamateriaalia, kuten esim. tämä taannoinen MV-lehti | sivu 6 | Jatkoajan keskustelupalsta
yrityksesi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En ymmärrä kysymystäsi. Koetko siis että taustojen tutkiminen jokin wanhan median erioikeus?

Minä haluaisin että character assasinationeita ei tehtäisi juuri ollenkaan ellei kyse ole jostain todella merkittävästä poliittisesta toimijasta. Minusta Ilia Janetskin, Jessika Aho tai vaikka vuoden 2010 X Factor voittaja Elias Hämäläinen eivät ole niin merkittäviä yhteiskunnallisia tekijöitä eikä heidän rikoksensa ole sellaisia että niiden perusteella koko Suomen tulisi "saada itse arvioida henkilön luotettavuutta.”

Tämä on näköjään toisiaan ymmärtämättömien dialogi: minä en puolestani näe mitään outoa siinä, että Janetskinin taustoja tutkitaan - hän nyt todellakin propaganda- ja vihasivustonsa kautta selvästi on yhteiskunnallisesti merkittävä henkilö, joiden tutkiminen on median perusvelvollisuus. Sen sijaan yksittäinen journalisti ei ole ja on päinvastoin hyvin olennaista meidän liberaalille medianvapaudellemme, ettei yksittäisiä journalisteja vastaan hyökätä heidän työnsä takia näillä tavoin kuin putinmediamme on toiminut. En oikein näe, että tämä peruskuvio olisi maailmasta mihinkään muuttunut.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pikaisena sivusta huutona - ymmärrykseni mukaan Jessikka Aro ei ole suoraan tutkinut Ilja Janitskinia tai MV-lehden taustoja (korjatkaa jos olen väärässä). Sen sijaan Jessikka Aro tutki venäläistrolleja suomalaisessa mediassa ja on siinä sivussa sitten tarkastellut Johan Bäckmanin toimintaa sekä Pietarin Olignossa toimivaa trollitehdasta - jonka olemassa oloa tuskin kukaan kiistää.

Jessikka Aron aihetta käsittelevissä artikkeleissa ei nimitetty ketään "ryssän huoraksi" tms. vaan ne olivat journalistisesti laadukkaita kirjoituksia, niissä ei myöskään tuntemattomia (tavallisia kansalaisia) nimeltä eroteltu, ainoat nimeltä erotellut henkilöt olivat julkisuudessa tunnettuja (esim. Johan Bäckman). Näiden artikkelien jälkeen Aro joutui häirinnän kohteeksi - mukana oli myös ulkomailta tullutta häirintää ja uhkailua.

Myöhemmin YLE:n vastamedioita taustoittaneissa artikkeleissa Ilja Janitskin on noussut esille MV-lehden myötä (en nyt muista onko Aro edes näiden artikkeleiden tekijöiden joukossa), mutta näidenkään artikkeleiden teema ei ollut vihamielinen vaan niissä tarkasteltiin sitä kuviota kuinka nämä mediat toimivat, mitä lähteitä lainataan, onko medioiden välillä kontakteja tms.

Minulle herää kysymyksiä ja eräs on se, että miksi Janitskin hyökkäsi Aron kimppuun kun Aro ei kuitenkaan ole profiloitunut MV-lehden vastaisessa kampanjassa, sen sijaan Aro profiloitui trollikysymyksen tiimoilta. Ettei vaan se koira älähtänyt johon kalikka kalahti...

Tai ettei sitten MV:lle voimallista taustatukea viimeisen ½-vuoden aikana antanut kohudosentti ole tämän iskun taustalla...

vlad

P.S. Piti ihan tarkistaa, tämän vastamedioita käsittelevän laajan artikkelin kirjoittajien joukossa ei ole Jessikka Aro, kyseinen artikkeli herätti myös laajaa vastustusta tietyssä osassa kansaa: Holokausti on myytti ja muita väitteitä – näin toimii suomalainen vastamedia | Yle Uutiset | yle.fi
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
..minä en puolestani näe mitään outoa siinä, että Janetskinin taustoja tutkitaan - hän nyt todellakin propaganda- ja vihasivustonsa kautta selvästi on yhteiskunnallisesti merkittävä henkilö, joiden tutkiminen on median perusvelvollisuus. Sen sijaan yksittäinen journalisti ei ole ja on päinvastoin hyvin olennaista meidän liberaalille medianvapaudellemme, ettei yksittäisiä journalisteja vastaan hyökätä heidän työnsä takia näillä tavoin kuin putinmediamme on toiminut.
Tulkitsen tämän vastauksen että koet että taustojen tutkiminen on siis wanhan median erioikeus ja "hei, lehdistöön ei kosketa!" Olemme asiasta siis kunnioittavasti eri mieltä.

Asiaan ei vaikuta kummalla puolella lentopalloverkkoa Putin pelaa. Kuten avauspostauksessani sanoin - kaksi asiaa voi olla yhtä aikaa totta.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tulkitsen tämän vastauksen että koet että taustojen tutkiminen on siis wanhan median erioikeus ja "hei, lehdistöön ei kosketa!" Olemme asiasta siis kunnioittavasti eri mieltä.

Asiaan ei vaikuta kummalla puolella lentopalloverkkoa Putin pelaa. Kuten avauspostauksessani sanoin - kaksi asiaa voi olla yhtä aikaa totta.

Minusta kyse ei ole siitä että MV-lehti teki jutun Aron vanhasta huumetuomiosta vaan siitä millaisen herjaus-ja lokakampanjan Ilja tukijoineen järjesti sen jälkeen kun juttu Pietarin trollitehtaasta tuli ulos. Tuo huumerikosuutisointi oli vain kirsikka kakun päällä.
 

Tuamas

Jäsen
Viestissäni oli linkitetty viime kerta kun lähdin perehtymään "faktoihisi".

Paskaksihan ne käytännössä osoittautuivat, varsinkin suhteessa väitteeseesi "Venäjän ja Putinin demonisointikampanja tuotti reilulla kädellä todisteita suomalaisten medioiden propagandasta, valehtelusta, vääristelystä ja lähdekritiikittömyydestä."

Luin päällisin puolin Parkkosen blogioksennuksen, en koe tarpeelliseksi alkaa selvittämään sivuston väitteiden todenperäisyyttä tai sitä miksei niitä muka ole suomessa uutisoitu. Lähinnä kiinnostus loppui, koska ensimmäinen kiinnostava väite Malesian koneen alasampumiseen liittyen ei linkittynyt mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Kauniisti kerroit minulle mielipiteeni, monestakin asiasta.

Yhtä kauniisti pyydän, että missä ihmeessä olen esim. väittänyt valtamedian olevan "täysin puolueeton, riippumaton ja kertoo aina totuuden"?

Ei kukaan ole niin uuno, että uskoisi tuollaista mediaa olevan olemassa.

Sinä luot olkiukon keksimistäsi "mielipiteistäni" ja piekset sitä hengiltä, ei kovin rakentavaa, sanoisin jopa melko valheelliseksi tavaksi käydä keskustelua.

Minulla on nähdäkseni melko vahvat perusteet väittää sinun olevan jotain ihan muuta kuin puolueeton totuuden etsijä, sinä uskot kaiken mikä sopii maailmankuvaasi, kuten sokea usko desanttihenkisiin blogeihin osoittaa.

Nähdäkseni tapa jolla toit esille tuon edelliskerralla linkittämäni jutun osoittaa jo niin selvän biaksen, että on vaikea suhteuttaa sitä väitteisiisi jostain "puolueettomuudesta".
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kyseistä julkaisua en ole koskaan lukenut ja sen olemassaolostakin vasta äsken kuulin. Se tuli mieleen minkälaiset ihmiset ovat kiinnostuneita sivustostosta, minkä nimi on mitä vittua ja jota väittämän mukaan rahoittavat venäläiset.

Miksi Turkkilan asiapohjainen Suomen uutiset ei riitä?
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Kirjoituksesi paljastaa, että sinä rakennat olkiukkoja kuten nyt tuon "sokea usko desanttihenkisiin blogeihin". Näytä minulle toteen tuo väitteesi, niin jatketaan sitten taas lisää.

Ja jos sinun on vaikea suhteuttaa "puoluettomuuttani" niin sitten on.
Niinno, viimeksi kun harhaiset höpötyksesi ammuttiin alas (Sananvapaus-ketju) sait uhmaikäisen itkupotkuraivarin ja puolen vuoden bännit kun todellisuus ei vastannut lapsellista maailmankuvaasi tarranatsien höpöhöpösivuilta copypastetun antisemitistiroskan kera. Sellaista "puolueettomuutta" ja lähdekritiikkiä...

muaddib
 

gasp

Jäsen
Suomessa 60 prosenttia pitää maahanmuuttoaiheeseen liittyvää uutisointia hyvin tai hieman epätarkkana. Siinä melko selkeä motiivi MV:n suosiolle.

Kysely: Suomalaisten enemmistö ei luota maahanmuuttoa käsitteleviin uutisiin - Media - Kulttuuri - Helsingin Sanomat

Pidän mahdollisena, että MV:llä ja venäläisillä olisi jokin yhteys. Mutta vaikka yhteyttä ei olisikaan, niin MV:n ulosanti uutisissa olisi todennäköisesti hyvinkin samanlaista kuin nyt. En usko, että Venäjä-yhteys tuo/toisi mitään oleellisesti erilaista MV-uutisointiin. Tässä mielessä yhteys on siis merkityksetön. Uutiset ovat pääosin turvapaikanhakijoiden rikoksia koskevia, rasmuslaisten facebookseinäkopioita. pakolaisten facebook-kuvia (josta usein paljastuu sotarikollisia) yms. Sitten on myös anti-NATO-EU -juttuja tai holokaustin kyseenalaistavia väitteitä. Kyllä, venäläiset varmasti tykkää kun MV-lehti on NATO-EU -vastainen. Miksei olisi? Minäkin olen, aivan sama mitä ryssät tai mv ajattelee.

Aivan kuin ei olisi mitään järkevää syytä olla EU-USA-Israel-NATO -vastainen? Se, että tuo luokitellaan venäläispropagandaksi, on vain pyrkimys pitää yllä Suomen päättäjien USA-EU myönteistä linjaa. Jos valtamedia kritisoisi EU:ta, niin se olisi rajussa ristiriidassa päättäjien EU-myönteisyyden kanssa.

Jotkut taitaa olla sitä mieltä, että oma ajatusmaailma pitäisi muuttaa suvaitsevaiseksi tai NATO-EU myönteiseksi, ettei vain ajateltaisi samallalailla kuin "putintrollit". Minkä sille mahtaa, että venäläiset tykkäävät siitä kun jotkut suomalaiset vittuuntuvat hallitukseen tai mediaan ja kritisoivat EU:ta?

Tai sitten jotkut ajattelee, että NATO-EU-USA -vastaisuus (jota MV markkinoi) on putintrollien aiheuttamaa aivopesua, mikä on naurettavaa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Jone Nikula ja Nasima ovat uusimmat isäm maam viholliset numero 1.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Foliohattuiluja vihervassareilla vol3. Oikeasti ei voi olla kuin kuutamolla lukiessaan näitä tekstejä täällä. Venäjä, Venäjä ja Venäjä. Trolli, trolli ja trolli. Mut hei, jatkakaa asiassa niin kannatus nousee.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Foliohattuiluja vihervassareilla vol3. Oikeasti ei voi olla kuin kuutamolla lukiessaan näitä tekstejä täällä. Venäjä, Venäjä ja Venäjä. Trolli, trolli ja trolli. Mut hei, jatkakaa asiassa niin kannatus nousee.

Tällä "vihervassariudella" viittanet esimerkiksi sellaiseen kirjoittajaan kuin vladiin? Todellinen foliohattuilija tosiaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös