MV-lehteä tosissaan lukevan lukijakunnan tyhmyydestä kertonee jotakin se, että monissa MV-lehden jutuissa (tai noh, ne mitä olen itse joskus lukenut), on ajattelu lukijan puolesta tehty jo toimituksessa. On eri asia kertoa asioista, kuin kertoa asioista ja kommentoida niitä joka toisessa lauseessa, ts. öyhöttää.
Olen miettinyt, että miksi noin läpinäkyvää kerrontaa harrastetaan, kun se paistaa läpi niin räikeästi. Ehkä on niin, että pelkät jutut ilman tunnelatausta eivät riitä kannattajakunnan hankkimiseen, vaan juttuihin tulee lisätä sitä omaa ajattelua senkin varjolla, että uskottavuus kärsii. Jotkut pitävät sitten noita väliheittoja, joissa mainitaan esimerkiksi täysin asiaan liittymätön vanhustenhoito, vain rohkeutena sanoa asiat niinkuin ne ovat.
Jos nyt itse täytyisi perustaa tässä jokin propagandatuutti, niin kyllähän niistä "uutisista" pyrkisin muotoilemaan mahdollisimman asiallisen kuuloisia, ja jättäisin mielipiteet sitten vaikkapa kolumneihin.
MV-lehdellä käynyt aika hyvä tuuri, kun tämä pakolaistulva on ajoittunut suunnilleen samoille ajoille tuon lehden perustamisen kanssa - antaa mukavaa lisäboostia. Samoin voi sanoa myös näistä jorieskolineista, jussikorhosista ja uuninpankkopojista, jotka elävät täysin nykyisestä tilanteesta. Vai ketä kiinnostaa esimerkiksi jutut tuulivoimasta, isyydestä tai kuntouttavan työn epäkohdista? Toisaalta keskustelun äärilaidat elävät toisistaan, kun voivat vuorotellen taivastella toistensa kirjoituksia, ja todeta olevansa se täysjärkinen enemmistö.