Mustamakkara

  • 23 437
  • 88
Aikoinaan Vekaranjärven varuskunnan ruokalan viikkolistalle tuli pariksi kuukaudeksi mustamakkara. Aluksi monet jättivät oman osuutensa syömättä, ja ne, joille se oli herkkua, saivat mustaa yllin kyllin. Pian epäluuloisetkin uskalsivat kokeilla, ja lopulta se maistui melkein kaikille.

Itsekin tutustuin mustamakkaraan Vekaranjärven ruokalassa reilut 30 vuotta sitten. Sitä tulee ostettua suunnilleen parin kuukauden välein.

Meillekin tarjottiin armeijassa mustaamakkaraa. Sitä sai vain yhden pätkän mutta lisukkeeksi oli perunaa. En ole vieläkään ymmärtänyt mikä helvetin kuningasidea oli tarjota PERUNAA mustan kanssa.

Syön mustaamakkaraa todella usein mutta ymmärrän varsin hyvin niitä, jotka eivät sitä halua edes maistaa. En haluaisi itsekään tuon näköiseen ruokaan koskea, jos en olisi sitä lapsesta asti tottunut syömään.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Nykysuomen nuoret naisethan tutustuu tähän ihan urakalla. Mustaa makkaraa on saatavilla ihan perus jenkeistä, mutta myös näistä "sotalapsista" eli irak, afganistan ja vastaavat. Ei nyt ihan niin tummaa kuin alkuperäinen tampere, mutta mikä täälläkään suomessa enää on kotimaista kun rajat on auki.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Nykysuomen nuoret naisethan tutustuu tähän ihan urakalla. Mustaa makkaraa on saatavilla ihan perus jenkeistä, mutta myös näistä "sotalapsista" eli irak, afganistan ja vastaavat. Ei nyt ihan niin tummaa kuin alkuperäinen tampere, mutta mikä täälläkään suomessa enää on kotimaista kun rajat on auki.

Itse asiassa Nykysuomen toimitus taitaa koostua pelkästään miehistä: Toimitus ja Mainostaminen - Nykysuomi.com

****
Ketjun aiheeseen liittyen mietin sitä, mistä mustaamakkaraa saa Tampereen keskustassa iltaisin ennen kuin ns. grillikojut ovat siinä Tammerkosken nurkilla auki? Yöllä olen löytänyt, mutta viimeksi illalla ei. Missä sopivia grillejä?
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Musta oli minun nuoruudessani halpa herkku. Muutamalla markalla sai sellaisen määrän, että lopuilla ruokki Laukon lokitkin...ei ole halpaa enää!
 
Ketjun aiheeseen liittyen mietin sitä, mistä mustaamakkaraa saa Tampereen keskustassa iltaisin ennen kuin ns. grillikojut ovat siinä Tammerkosken nurkilla auki? Yöllä olen löytänyt, mutta viimeksi illalla ei. Missä sopivia grillejä?

Olisiko kenties ruokakaupoissa? Prismoista ainakin löytyy mutta niitä ei ole keskustassa. Virallisen (ja virheellisen) määritelmän mukaan Kattimatti on keskustassa. Sieltä löytyy. Joku porvari osannee kertoa, myydäänkö mustaa esim. Sokoksella tai Stokkalla. Ja mitenköhän Tullintorin K-Market? Onko siellä kunnon palvelutiskiä?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Itse asiassa Nykysuomen toimitus taitaa koostua pelkästään miehistä: Toimitus ja Mainostaminen - Nykysuomi.com

****
Ketjun aiheeseen liittyen mietin sitä, mistä mustaamakkaraa saa Tampereen keskustassa iltaisin ennen kuin ns. grillikojut ovat siinä Tammerkosken nurkilla auki? Yöllä olen löytänyt, mutta viimeksi illalla ei. Missä sopivia grillejä?

Tammelan torin keskella on grilli joka on auki kaytannossa aina. Sielta saa mustaamakkaraa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kiitos vinkeistä. Tuo aika oli/on siis juuri se kauppojen sulkeutumisen ja yösnägärien avautumisen välissä oleva periodi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Siis mitä eroa ylipäänsä on verimakkaralla ja mustalla makkaralla? Se mitä olen jostain marketista Helsingissä joskus ostanut on vaikuttanut lähinnä ohuelta ja mauttomalta verimakkaralta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis mitä eroa ylipäänsä on verimakkaralla ja mustalla makkaralla? Se mitä olen jostain marketista Helsingissä joskus ostanut on vaikuttanut lähinnä ohuelta ja mauttomalta verimakkaralta.
Ei kai mitään... esim. tuossa @lämmi:n linkin takaa löytyvässä kuvassa mustaamakkaraa myydään vielä nimellä "kuumaa sian verimakkaraa". Eli mustamakkara lienee vain kaupallisempi nimi samalle asialle.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Siis mitä eroa ylipäänsä on verimakkaralla ja mustalla makkaralla? Se mitä olen jostain marketista Helsingissä joskus ostanut on vaikuttanut lähinnä ohuelta ja mauttomalta verimakkaralta.
Mustamakkara on yhdenlainen verimakkara. Verimakkaraa on myös jauhomakkarana, jossa ei ole ryynejä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ok, kiitos vastauksista, selvensi asiaa! @heavy @lämmi @Vesuri Omasta lapsuudestani Etelä-Pohjanmaalla muistan notta toisinaan oli sankoo verta ja äitee teki verimakkaraa ja joskus kiskoa eli verileipää. Kummatkin maistui todella hyviltä mutta ilmeisesti oli niin vaivalloinen prosessi että teinivuosina ei enää tehty. Verimakkarat oli lyhyempiä ja paksumpia kuin mustamakkara ja syötiin puolukkasurvoksen kanssa mitä ei oltu todellakaan liikaa sokeroitu.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Musta oli minun nuoruudessani halpa herkku.
Ensinnäkin mustamakkara on mitä suurinta herkkua jota itse pyrin syömään kuukausittain. Pari kunnon pitkää mörköpötköö ja siihen viereen puolukkaa sopivassa muodossa. On myös kohokohtia hallilla(oisko Teivon Liha?) kun perinteisen IFK:n viikonloppuottelun siellä käy kerran kaudessa katsomassa.

Mutta mitä siihen hintaan tulee niin edelleen on kyllä tuoretiskistä ostettuna mun halvin herkkulounas. Välillä viikonloppuna kun ulkona perheen kanssa ja tarkoitus mennä syömään, vaimo alkaa marisemaan että menee paljon rahaa niin useasti olen siinä vaiheessa lampsinut esim Stoccalle josta meillä on saanut mustaa ja ostanut pari pitkää, viimeksi hinta alkoi kakkosella, eli vajaa kolme euroa, kuumana puolukat mukana ja kertakäyttövälineet mukaan. Paras halpa lounas mitä tiedän ja puiston penkille syömään. Niin siis vain minä, muut ei syö tätä herkkua.
Ainakin Stoccan ja S-Marketin tiskeiltä olen löytänyt länsi-helsingissä ja espoossa, Stoccan kilohinta on vieläpä halvempi. Perinteet kunniaan ja hattu päästä sille että tätä saa etelästäkin halutessa kuumana kohtuuhintaan.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös