Mustamakkara

  • 23 384
  • 88

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Miten voi olla mahdollista, että tälle ruuista parhaimmalle ei ole omaa ketjuaan? No, se korjattakoon nyt.

Aitoa oikeaa mustaamakkaraa on tietysti Tapolan musta. Savupojat on toinen valmistaja, mutta mauissa on kyllä hirmuinen ero.

Mustamakkara kuuluu syödä sellaisenaan ilman mitään perunoita tai muita härpäkkeitä, puolukkahillon tai Tapolan mustamakkarakastikkeen kanssa. Kyytipoikana nimenomaan kevytmaito.

Meikäläinen ei muutoin hirveästi puolukasta perusta ja maitokin on normaalisti rasvatonta, mutta mustamakkaran kanssa juon kevytmaitoa.

Parhaimmillaan mustamakkara on tietysti Tampereella Tammelantorilta tai Laukontorilta tuoreeltaan ostettuna. Autenttinen tamperelaismaisema, tuore, pehmeä mustamakkara ja kyytipoikana pieni kahden desin maito. Marketeista sitä saa myös kuumana, mutta ei se ikinä ole samaa tasoa, ellei satu osumaan paikalle juuri kun se kuljetus tulee. Torilla se on toki myös vähän arvokkaampaa, mutta laatu maksaa aina.

Joskus iski kesälomamatkalla mustan himo ja löytyihän sitä Lapistakin marketista. Ihan hyvää siitä tuli uunissa lämmittämällä, mutta ei todellakaan tuoreen veroista.

Niin, ja mustaamakkaraa pitää ostaa joko pötköissä tai rahalla. Eli esim. "pari pötköä" tai "parilla eurolla", ei mitään gramma- tai kilomääreitä. Ellei halua osoittautua juntiksi.

Näin kesäisin sitä mustaa tulee syötyä useammin, parhaimmillaan 3-4 kertaa kuussa. Normaalisti ehkä kerran kuussa.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Mitä eroa on paskalla ja mustallamakkaralla?

Jommassa kummassa on puolukoita.

Rauman Prismasta saa aina välillä ihan maistuvaa mustaamakkaraa. Kyllä se real deal on silti Tammelan torilta ostettu käivärä, varsinkin tunnelman puolesta.
 

pak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaikkei se aina niin kivaa olekaan niin, SaiPa.
Häpeäkseni heti alkuun tunnustan, etten ole eläissäni tätä perinneruokaa syönyt, vaikka olenkin melko kokeilullinen ruoan suhteen.

Tarkoitukseni ei ole missään nimessä ollut vältellä tätä kiisteltyä herkkua, mutta jostain kumman syystä sekä mustamakkara, että nahkiaiset ovat jääneet maistamatta.

Jotenkin ajattelen, että tämä makuelämys täytyisi kokea sen luonnollisessa ympäristössä, eli Tampereella, vaan kun ei ole ollu juurikaan asiaa sinne, niin on kai sitten jäänyt maistamatta koko mustamakkara.

Asia täytyy kyllä koittaa korjata.

Täytyy palata aiheeseen kun aihetta ilmenee.
 

Lust4life

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ah, kiitos dudelle tämän puutteen huomaamisesta ja korjaustoimenpiteestä.

Nimittäin. Mustahan on valmiste, jonka vaikutukset ulottuvat kahtaalle. Sen lisäksi että se sulaa suussa ja täyttää vatsan lempeillä ohraisen sipulisilla röyhtäyksillä, se myös ravitsee Tamperelaisen sielua. Ruumiin vahvistuessa ennennäkemättömän ravitsevien emmeiden soljuessa systeemiin mustasta kuorestaan, myös sielu elävöityy, henki nousee, usko vahvistuu toivo herää. Joku henkistyneempi mies kuvaisi tapahtumaa rituaalinomaiseksi, kenties jopa uskonnolliseksi.

Musta on hyvyys. Musta on voimaa. Musta on herkkyys.

Musta On.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mustaa makkaraa en taida olla syönyt kertaakaan Tampereella asuessani. Sanoisinko näin, että se ei vain ole "mun juttuni". En voi sanoa inhoavanikaan tätä sapuskaa, vaan suhtaudun siihen enemmänkin neutraalisti, eli saatan syödä jos tarjotaan, tai on kova nälkä. Muuten en.

Olen kuitenkin syönyt suhteellisen tuoretta ja vielä lämmintä Tapolaa (en puhu nyt Mervistä) Turun torilla. Niin uskomattomalta kuin tämä kuulostaakin. Mainittakoon, että kyseessä oli hurjien opiskeluvuosien aikana sattunut tapaus. Olin tällöin eksynyt erään opiskelijaporukan mukaan, joka jakoi mustaa makkaraa kehitysapuna turkulaisille. Totuuden nimissä tuli siinä humalaspäissään syötyä jokusen euron edestä makkaraakin kun ilmaisiksi sai.

Irlannissa havaitsin kolmisen viikkoa sitten yllätyksekseni, että näillä Guinnessin ja Jamesonin litkijöilläkin on oma mustansa. Ainakin erilaisia "mixed grill" -annoksia pubista tilattaessa lautasella oli usein sellainen makkaran pala, joka muistutti sekä väriltään, että maultaan kaukaisesti tätä Tampereella tuotettua.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kaikkea pitää maistaa.

Olen kerran syönyt pötkylän Tapolan mustaa makkaraa puolukkahillon ja kevytmaidon kera sillä torilla, joka on Pyhäjärven rannassa. Kyllä seuralainen valisti paikannimelläkin, mutta mikä nyt blondin päähän jäisi...

Maku yllätti positiivisesti, ulkonäkö ei. En sanoisi herkkuruoakseni kun en lihapöperöitä ja makkaraa muutenkaan rakasta, mutta söisin ehkä toistekin jos joku tarjoaisi.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Tykkään, tykkään niin maan penteleesti. Lapsena on kotona ollut joskus mustaamakkaraa, mutta siitä ei jäänyt sen kummempia intohimoja. Joku viitisen vuotta sitten Tammelantorilla aamuyöstä etukenossa vedetty setti vei kuitenkin mukanaan. Aivan huikeeta herkkua! Nykyään on kauppareissuilla jo kestoläppänä, kun yritän ostaa pienen pötkylän muijan huomaamatta. Tämä on ehkä vähän liikaa sanottu tamperelaisten itsetunnolle, mutta kyllä mustamakkara pesee 100-0 ne pari muuta kuuluisaa suomalaista toriperinneherkkua.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Aitoa oikeaa mustaamakkaraa on tietysti Tapolan musta. Savupojat on toinen valmistaja, mutta mauissa on kyllä hirmuinen ero.

Mustamakkara kuuluu syödä sellaisenaan ilman mitään perunoita tai muita härpäkkeitä, puolukkahillon tai Tapolan mustamakkarakastikkeen kanssa. Kyytipoikana nimenomaan kevytmaito.

Dudea täytyy sen verran sivistää, että myös Teivon Liha valmistaa tuota perinne herkkua. Itse koen omaksi tavakseni syödä tuota herkkua nimen omaan kauppahallin Teivon Lihan puljussa sinapilla höystettynä. Kahdella ja puolella eurolla saa mahansa täyteen kiireisellä lounastauolla, tuossa Pohjoimaiden suurimmassa ja kauneimmassa kauppahallissa.
Ja saahan sieltä myös pyöryköitäkin
 

scholl

Jäsen
Kaikkea pitää maistaa?

Tuo ei pidä paikkaansa. Jos aikuisen ihmisen pitäisi mukamas maitoa juoda niin jätän maistamatta. Se on aivan varma.

Mustanmakkaran lisäksi olen jättänyt suosiolla Weisswurstin maistamatta. Ei vain nappaa maistaa. Maitoa olen juonut pienenä, joten siitä on turha sanoa mitään. Se on ensinnäkin pahanmakuista aikuiseen makuun, kiintiö on tullut jo täyteen ja toisekseen ihmiset, jotka sitä ruoan kanssa juovat, ovat jossain määrin vähä-älyisiä, koska kiistaton totuushan on se, että se ei sovi ruokajuomaksi. Maidossa pitäisikin olla joku U-13 merkki. Itse tosin en niin vanha ollut, kun viimeksi maitoa join, mikä tapahtui kevättalvella 1983, mutta 13 on ihan ok rajapyykki mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
"Näyttää kamalalta, mutta maistuu hyvältä. Pitää siis syödä silmät kiinni." Näin totesi oululainen ystäväni, joka tätä herkkua ensi kerran maistoi.

Itse olen hieman vieraantunut tästä peri-tamperelaisesta herkusta, koska täällä pääkaupungissa ei tuota tyrkytetä kerran viikossa uskomattoman edulliseen tarjoushintaan.

Ilokseni olen huomannut, että mustaamakkaraa saa täältäkin TUOREENA. Tiettyinä päivinä ainakin rautatientorin S-market ja Hakaniemen Sokoksen S-marketeista saa mustaa suoraan grillitiskiltä eikä typerästi vakuumipakattuna kylmiöstä.

Hinta on kyllä noin tuplat Tampereeseen verrattuna, mutta kaipa se kuljetus jotain maksaa.

Näin olen siis pysynyt tuoreen mustan maussa kiinni, kun aina sattumalta olen kauppaan mennyt ja huomannut mustaamakkaraa olevan myynnissä. Usein se tuntuu olevan loppunut jo alkuillasta, joten meitä mustanmakkaran ystäviä on täällä enemmänkin.

Kun ostaa mustaamakkaraa täällä, samalla täytyy aina napata leipäosastolta Linkosuon Tampereen Rievää.

Yksi ongelma kuitenkin on. Täkäläiset myyjät eivät osaa pakata tuota mustaamakkaraa oikein! Tunkevat sen vain suoraan sellaiseen foliopussiin, jonne Tampereella laitetaan vain broilerit ja grillikyljet. Nämä eivät siis osaa oikeaoppista kahden paperin käyttöä mustamakkaran pakkaamisessa. Latistaa ikävästi tunnelmaa. Tekisi jopa mieli valittaa asiasta, mutta en taida osata selittää kirjallisesti miten se oikeaoppinen pakkaaminen tehdään. Osaako kukaan auttaa?

Eihän tuosta broilerifoliopussista voi leikata sellaisia hyviä kääröjä, joihin mustan palanen laitetaan ja syödään sitten käsin.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maitoa olen juonut pienenä, joten siitä on turha sanoa mitään. Se on ensinnäkin pahanmakuista aikuiseen makuun, kiintiö on tullut jo täyteen ja toisekseen ihmiset, jotka sitä ruoan kanssa juovat, ovat jossain määrin vähä-älyisiä, koska kiistaton totuushan on se, että se ei sovi ruokajuomaksi.
Tuohan ei pidä alkuunkaan paikkaansa; maito on loistava ruokajuoma. Tietysti toisiin ruokiin on toiset juomat, mutta mustamakkaran ja peruskotiruoan kanssa ehdoton valinta on maito.

Tämä sen sijaan on kiistaton totuus: kaikki, jotka eivät juo maitoa, kuolevat.

Mustamakkara on kyllä hyvää, kunhan sitä ei syö liian usein. Kerran tai pari vuodessa on hyvä määrä, mutta tuon useammin sitä ei syö se kuuluisa erkkikään. Viimeiksi söin hotelli Ilveksen aamiaispöydässä krapulaani, enkä menisi ylistämään makua. Tiedä sitten johtuiko huono maistuvuus krapulasta, pitkästä tarjollaolosta vai vähän molemmista.

Sitä edellinen kokemus kyseisestä perinneruoasta on Espoon Leppävaaran Läkkitorilta, jossa myytiin Tapolan kojussa mustaa. Hyvää oli, vaikka maitoa ei tullutkaan ostettua.
 

NHL

Jäsen
3Kaikkea pitää maistaa?

Tuo ei pidä paikkaansa. Jos aikuisen ihmisen pitäisi mukamas maitoa juoda niin jätän maistamatta. Se on aivan varma.

Maito on vasikoille. Itsekään en sitä pysty juomaan, ainoastaan kahvin joukossa joskus korkeintaan. Mustamakkara sen sijaan on ihan hyvää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mustanmakkaran lisäksi olen jättänyt suosiolla Weisswurstin maistamatta.

Tätä makkaroiden jingin ja jangin toista osapuolta söin viime keväänä työmatkalla Münchenissä. Itseasiassa saksalaisyhteistyökumppanimme tarjosivat tätä tuotetta eräänä aamuna meille aamiaiseksi. Ja kuten asiaan kuului, kyytipoikana tarjottiin myös vehnäolutta. Ja ihan alkoholipitoista. Kiitos Baijerin asetusten, olutta ei siellä päin Saksaa lasketa alkoholijuomaksi ja sen nauttiminen työaikana ei ole kiellettyä.

Itse makkara ei oikein maistunut miltään, enemmänkin se voimakas ja maukas sinappi oli ateriassa pääosassa.
 

scholl

Jäsen
Weisswurst, Weissbier ja Leberkäse muodostavat baijerilaisen aamiaisen, joten aika normaalia, että sinulle tarjottiin tuota aamulla.
Itse olen aivan samaa mieltä, että olut ja viini ovat elintarvikkeita, eivätkä alkoholia. Aivan samalla tavalla niitä oli yliopistossakin ruokalassa hanoissa kuin omenamehua tai limua konsanaan. Ruokajuoma muiden joukossa.

En ole kuullutkaan tuosta, että oluen nauttiminen jossain olisi työaikana kiellettyä. Ainakin itse olen sitä aina käyttänyt ja niin tulen tekemään jatkossakin tarvittaessa ruoka- tai välipalajuomana riippumatta siitä onko työaika vai ei. Tosin työaikakäsitteen määritteleminen voi olla vaikeaa. No työaika on kai sitä kun tekee töitä tai on toimistolla ja ei-työaika on se hetki, jolloin ei töitä tee.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Weisswurst, Weissbier ja Leberkäse muodostavat baijerilaisen aamiaisen, joten aika normaalia, että sinulle tarjottiin tuota aamulla.

Korjataan sen verran, että Leberkäse ei kyllä varsinaisesti baijerilaiseen aamiaiseen kuulu, vaan Weisswurst, Weissbier ja Brezn, tietysti Süsser Senfin kanssa muodostavat tämän täkäläisen aamupalan. Leberkäseä vedellään sitten lounaalla/iltapäivällä sämpylän välissä.

Baijerilainen aamiainen on kyllä verraten herkullinen ja olenkin äärettömän pettynyt siihen, että Scholl ei ole Weisswurstia maistanut, vaikka ymmärtääkseni on Münchenissä pitempäänkin vaikuttanut. Ihmeellistä demarimeininkiä, ettei paikallisia erikoisuuksia haluta kokeilla.

Olut- ja viinikysymyksestä olen Schollin kanssa täsmälleen samaa mieltä.

-tt
 

Fallossymboli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Irlannissa havaitsin kolmisen viikkoa sitten yllätyksekseni, että näillä Guinnessin ja Jamesonin litkijöilläkin on oma mustansa.

Brasiliassa ainakin São Paulon alueella löytyy kaupoista paikallista verimakkaraa. Ihan hyvää muttei lähelläkään Tapolan ihanuutta. Eikä sitä myydä lämpimänä eli uunituoreena vaan ihan normaalisti muiden käyrien lailla. Ja puolukkahillosta tietoakaan...
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Ei ole suurinta herkkua mutta aina kun eksyy Tampesteriin lätkämatsiin niin sitä pitää syödä. Ei se kuitenkaan pahaa ole. Hakamestä ei varmasti ole paras paikka syödä tuota maggaraa mutta tuleepahan syötyä edes joskus.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Meikäläinen ei muutoin hirveästi puolukasta perusta ja maitokin on normaalisti rasvatonta, mutta mustamakkaran kanssa juon kevytmaitoa.

Maitohan on ainoa oikea juoma mustamakkaran kanssa, mutta jotkut besserwisserit väittävät maidon nauttimisen estävän pötkylässä runsaasti esiintyvän raudan imeytymisen elimistöön.

Onko kenelläkään tietoa kumota / vahvistaa kyseinen väite?
 

zaluun

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tanska
Kyllähän mustaamakkaraa on syötävä aina Tampereella käydessä. Hyvältä se on aina maistunut torilta ostettuna, suoraan tehtaalta tai Hakametsässä. Nyt viime viikonloppuna Tampereella sitä tarjottiin aamiaspöydässä ja ei toiminut ei. Rajaan omat mustanmakkaransyömiseni nykyään siis niin, etten syö sitä Tampereen ulkopuolella, mutta en myöskään missään nimessä aamupalaksi.
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Tyttökaveri vihaa mustaamakkaraa ja jos menen sitä syömään, niin paheksuu kovasti. Pari kertaa olen salaa päässyt torille livahtamaan ja nauttimaan kielletystä herkusta, mutta omantunnon tuskat jälkien peittämisen jälkeen ovat aina yhtä kovat. :(
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Tyttökaveri vihaa mustaamakkaraa ja jos menen sitä syömään, niin paheksuu kovasti. Pari kertaa olen salaa päässyt torille livahtamaan ja nauttimaan kielletystä herkusta, mutta omantunnon tuskat jälkien peittämisen jälkeen ovat aina yhtä kovat. :(

Sano vaan muijalles, että kokeilee kanssa mustaa. Saattaa tykästyä.

Että silleen...
 

Rocco

Jäsen
Musta makkara on jumalaista ruokaa... Aina kun Tampereella olen, Tammelan torille suunta vie ja suoraan Tapolan kioskille. Ja puolukkahilloa pitää olla.

Joskus olen vieroitusoireiden oikein iskiessä ostanut vakuumipakattua mustaa, mutta eihän se tuoreelle vertoja vedä. Mutta, paremman puutteessa kelpaa mainiosti myös tämä kertaalleen jäähdytetty versio. Parhaan siitäkin saa kun lämmittää sen uunissa grillivastuksella.

Musta makkara herättää kunnioitusta grillijuhlissa, kun perinteisten kabanossien ja muiden rinnalle läväyttää pari pötköä mustaa makkaraa...

Taidan tänään muuten suunnata alakerran kauppaan katsomaan josko siellä olisi tarjolla tämä mustaa magiaa...
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Dudea täytyy sen verran sivistää, että myös Teivon Liha valmistaa tuota perinne herkkua. Itse koen omaksi tavakseni syödä tuota herkkua nimen omaan kauppahallin Teivon Lihan puljussa sinapilla höystettynä. Kahdella ja puolella eurolla saa mahansa täyteen kiireisellä lounastauolla, tuossa Pohjoimaiden suurimmassa ja kauneimmassa kauppahallissa.
Ja saahan sieltä myös pyöryköitäkin


Joo, niinhän tuo Teivo tekee, mutta se ei ole niitä ns. perinteisiä mustamakkaratehtaita, kuten Savupojat ja Tapola. En ole koskaan kuullut yhdenkään tamperelaisen kiistelevän siitä onko Teivo vai Tapola/Savupojat parempaa, mutta Tapola vs. Savupojat on ihan yleinen väittelynaihe. Johtunee tietysti myös siitä, että Teivolla ei ole myyntipistettä Tammelantorilla eikä Laukontorilla.

Mustamakkara sinapilla on kyllä ulkopaikkakuntalaisten juttu.

Teivon lihapullat on sensijaan melkein kokonaan oman ketjunsa arvoinen tuote. Loistavan makuisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös