Mustamakkara

  • 23 435
  • 88

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hyvää perinneruokaahan tuo mustamakkara on, ja käytän varsin säännöllisesti. Kerran pari kuukaudessa kotioloissa ja jos matkustus osuu Tamperelle hotelliyön kera, niin aamiaispöydästä tätä herkkua pitää aina ottaa, vaikka olisi jostain kumman syystä hieman huono olokin. Puolukka sopii kaveriksi, niin kuin se kuuluisa nyrkki silmään. Juomapolitiikasta on tietysti monia mielipiteitä, mutta kyllä tuo aikaisemminkin mainittu kylmä maito on meikäläisen ehdoton suosikki.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Mustamakkara on muuten erittäin loistava krapularuoka. Heti aamulla syötynä.

Jos haluaa ankarassa kankkusessa oikein extreme-elämyksen, niin suosittelen yhdistelmää taskulämmin carillo-kylmä mustamakkara. Jos nuo saa menemään mahaan asti ilman että tulevat samantein ropisten takaisin kitalakeen ja ulos, niin on tosimies. Been there, done that. En tosin selvinnyt testistä voittajana...
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Nam! Mustamakkara, tämä jumalten herkku on taivaallinen ruoka puolukkahillon ja maidon kanssa nautittuna. Täältä Kotkastahan sitä ei koskaan tuoreena saa (korjatkaa joku jos olen väärässä), mutta kyllä ne kaupan hyllyltä löytyvätkin Tapolat vievät kielen mennessään.

Ei ole löytynyt tuoreena tähän päivään mennessä, joka on harmi. Täytyy tunnustaa, että tuoreena en ole mustaa makkaraa päässyt maistamaan. Tapolan paketista sen sijaan useamman kerran! Uunissa lämmitetty, kylkeen puolukkahilloa ja sinappia. Juomaksi kylmää maitoa. Perhana, että on hyvää. Minkälainen makuelämys olisikaan tuo tuore versio!
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Ai että. Voin sanoa, että tuore versio on monin verroin parempaa. Jos pidät jo siitä Tapolan kaupan hylly -versiosta, niin kannattaa kyllä maistaa joskus tuoretta. Onneksi täältä Tampereen lähiöstä saa tuoretta silloin tällöin.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mistä muuten tulee tämä sinapin käyttö mustassa? Tampereella sitä ei juurikaan tapahdu, mutta "amatöörit Turussa" pilaavat usein mustan tällä tavalla.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mistä muuten tulee tämä sinapin käyttö mustassa? Tampereella sitä ei juurikaan tapahdu, mutta "amatöörit Turussa" pilaavat usein mustan tällä tavalla.

Amatööri tai en, niin mielestäni sinappi sopii pienessä määrin hyvin mustan makkaran kera. Toki puolukka on se päälisuke ja ilman sinappiakin pötkön voi syödä, mutta myös sinapilla höystetty mustaleka on erittäin maittava kokemus.
 

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
En ole arvon herra, enkä B1, mutta vastataan kuitenkin. Mustamakkarasoosi on Tapolan tuote mustanmakkaran kyytipojaksi. Sisältää mm. puolukkaa, sokeria ja kaarnikkamehua.
Ainakin pohjoisessa soosi on (myös) kastiketta, joten ajattelin, että "mustamakkarasoosi" on mustamakkarakastiketta, esim. tyyliin nakkikastike, jauhelihakastike jne. Mustamakkarakastike voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen idea... Mutta jos se "mustamakkarasoosi" on Tapolan puolukkajalostetta mustamakkaran lisukkeeksi, niin ok.

Itsellä on tullut koettua sellainen kulinaristinen nautinto kuin mustamakkarasta nauttiminen Tammelan torilla puolukkasurvoksen kera. Kerran tässä takavuosina tamperelainen kaveri, og, käytti Tammelan torilla varta vasten tätä herkkua nauttimassa.

Sitten vielä lisäksi: Tunkekaa ne sinapit housuihinne! Tässä ketjussa keskustellaan mustamakkara-merkkisestä kulinaristisesta nautinnosta, eikä siinä keskustelussa ole sinapilla mitään tekemistä. ;-) Turun Sinapille on käsittääkseni Jatkoajassa avattu ketju joskus taannoin. Sinappi on loistava mauste, mutta ei kuulu mustamakkaran mausteeksi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minä antaudun nyt sen verran että en minä itseasiassa ole tainnut edes mustamakkaraa sinapin kanssa syödä. Se on tainnut olla ryynimakkaraa, tosin taidan pyhäinhäväistyksenä loukata tamperelaisia myös sekoittamalla mustan ja ryyniksen. Olen pahoillani, mutta ei noissa huumehöyryisissä E-Kalifornian bileissä aina erota kuka siellä takana ryskii, meksikolainen vai oikea n-alkuinen sana.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pohjoisen veripaltun ja palttukeiton kasvattina ei ollut mikään suuri muutos siirtyä mustansyöjien kiltaan. Herkkuahan musta on ja silmillään syöville on sitten tarjolla aina jotain muuta. Mustan ystäviä on maailmalla ketjussa jo mainittujen tahojen lisäksi joka suunnalla:

http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_Sausage

Morcillaa on tullut syötyä Espanjassa ja ihan saman asian sekin ajaa.

Kannattaa muuten muistaa mustaa ulkomaanpelleille tarjoillessaan, että ihan kaikkien pirtaan ei käy sianveren syöminen.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Nostetaan ketjua pikkuisen ylös - oma tytär on jokseenkin ruokavammainen, vehnä/ohra/ruis on pannassa. Mutta tämä ei tarkoita, ettäkö paikallinen perinneherkku jäisi täysin pois lautaselta. Jos samanlaisia ruokarajoitteita löytyy itseltä/ruokakunnasta ja asuinpaikka on Tampere, "Edun Herkkukeidas" (siinä Telakan vieressä) myy tuota allergiayhteensopivassa muodossa. Tuli vain mieleen kun tyttö pyysi että syötäisiinkö taas mustaa ja olen tuota menossa ostamaan, niin täältäkin ehkä löytyisi joku, jolle tämä tieto tuo helpotusta.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mun esikoinen on syntynyt Tampereella ja kuten allekirjoittanutkin, suuri mustan makkaran ystävä. Kuopus, kuten äitinsäkin, on syntynyt Helsingissä eivätkö kumpikaan ymmärrä mustan makkaran päälle mitään; eivät suostu sitä edes syömään.

Sattumaako... vaiko foliohatun paikka?
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Mun esikoinen on syntynyt Tampereella ja kuten allekirjoittanutkin, suuri mustan makkaran ystävä. Kuopus, kuten äitinsäkin, on syntynyt Helsingissä eivätkö kumpikaan ymmärrä mustan makkaran päälle mitään; eivät suostu sitä edes syömään.

Sattumaako... vaiko foliohatun paikka?

Itse syntynyt Tampereella ja mustamakkara uppoaa. Lapset syntyneet muualla eikä mustamakkara tipu sitten yhtään.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Itse syntynyt Tampereella ja mustamakkara uppoaa. Lapset syntyneet muualla eikä mustamakkara tipu sitten yhtään.
Tässä teoriassa voi olla jotain perää. Itse tosiaan syntynyt Suomen Ateenassa (hah), eikä aikanaan "musta" oikein aiheuttanut mitään intohimoja. Kesti kauan Mansesterissa asumista, että pääsi hommaan sisälle millään tasolla (nykyään, onhan se aika jees). Mutta tytär, vaikka ei voikaan sitä joka paikasta ostaa, on kovin fani.

Kerta genetiikka ei voine vaikuttaa asiaan, syytän vesijohtovettä. Tai jotain muuta ympäristötekijää.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse syntynyt stadissa ja kävin kesällä syömässä siinä pyhäjärven? rannalla, ratinaa vastapäätä, tapolan medium annoksen. Maistui oikein hyvin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Koko ikäni olen länsirannikkon vesijohtovettä nauttinut mutta silti tamperelainen huumori ja mustamakkara on aina maistunut.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Vakavasti... tai no ainakin vakavammin puhuen kyse voi olla myös siitä, että paitsi Tamperelaisissa kodeissa, myös lastentarhoissa ja kouluissa tarjotaan käsittääkseni (ainakin ennen tarjottiin) säännöllisesti lapsille mustaa. Sitä on sillai pienestä pitäen karaistunut skeneen.

Kai se on tuo ei-niin-viehättävä tuotteen ulkomuoto, joka monia etoo. Nykyinen vaimokin vinkuu joka kerran, kun Suomesta mustaa raahaan kotiin. Kuulemma sillekin kilolle olisi ollut parempaakin täytettä matkalaukussa. Ehkä näin, mutta itse en vaan kovin helpolla keksi mitä?
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Itse syntynyt stadissa ja kävin kesällä syömässä siinä pyhäjärven? rannalla, ratinaa vastapäätä, tapolan medium annoksen. Maistui oikein hyvin.

Pientä hienosäätöö: Muuten oikein hyvä ja hienoa että olet sisämaassa vieraillut, mutta Tammelantori on se oikea paikka syödä mustaamakkaraa. Laukontori on sellainen hieman epämääräinen ranta-alue, joka soveltuu lähinnä läpikulkuun tai laivaan nousuun jos Viikinsaareen tai ihan Laukon kartanolle asti haluaa suvipäivän ratoksi lähteä.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Kuulemma sillekin kilolle olisi ollut parempaakin täytettä matkalaukussa. Ehkä näin, mutta itse en vaan kovin helpolla keksi mitä?
Jaloviinaa? Sitä kun ei maailmalta saa. En tosin tiedä onnistuisiko tuon sekoittaminen itse, onko palstalaisilla kokemusta? Muuten ihan täysin validi vaihtoehto.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kyllä mustamakkara maistuu turkulaisellekin. Tampereen Laukontorilla (tätä paikkaa tarkoitti varmaan myös @jussi_j?) nautittu mustamakkara kauniina kesäpäivänä on todellinen makunautinto. Tapolan mustamakkaraa tulee toisinaan ostettua isommasta marketista kotiin valmiissa pakkauksessa, vaikka mustamakkara onkin tuoreeltaan syötynä parasta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kyllä mustamakkara maistuu turkulaisellekin. Tampereen Laukontorilla (tätä paikkaa tarkoitti varmaan myös @jussi_j?) nautittu mustamakkara kauniina kesäpäivänä on todellinen makunautinto. Tapolan mustamakkaraa tulee toisinaan ostettua isommasta marketista kotiin valmiissa pakkauksessa, vaikka mustamakkara onkin tuoreeltaan syötynä parasta.
"Alarannassa" siis. Ja kyllä, Tampereella syntynyt ja mustamakkara uppoaa mainiosti. Kuuma kesäpäivä, pari 30cm palaa, puoli litraa kylmää maitoa ja istuskella siinä kioskin kulmalla katselemassa elämää.
Tammelan tori on se missä nassikkana 70-luvulla syötiin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Alkoipa oikein tekemaan mieli kunnon Tapolalaista. Aina kun olen Finlandiassa tai joku sielta tulee niin sita pitaa saada. Mikaan ei ole sen parempaa kuin mustamakkara, olkoonkin vaikka vakuumissa. Tuoreena tietysti paras, aivan mahtavaa myos styroksilaukusta, kaupoilla kun ainakin oli ennen tietty paiva jolloin sai tuoretta jootia
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Kävin päivällä verenluovutuksessa ja palauttavana rautaisannoksena ostin pari pätkää Tapolaa. Ihan ok kun paistaa pannulla ohuina siivuina rapsakoiksi napostelupaloiksi. Ei ollut kyllä puolukkahilloa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Aikoinaan Vekaranjärven varuskunnan ruokalan viikkolistalle tuli pariksi kuukaudeksi mustamakkara. Aluksi monet jättivät oman osuutensa syömättä, ja ne, joille se oli herkkua, saivat mustaa yllin kyllin. Pian epäluuloisetkin uskalsivat kokeilla, ja lopulta se maistui melkein kaikille.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aikoinaan Vekaranjärven varuskunnan ruokalan viikkolistalle tuli pariksi kuukaudeksi mustamakkara. Aluksi monet jättivät oman osuutensa syömättä, ja ne, joille se oli herkkua, saivat mustaa yllin kyllin. Pian epäluuloisetkin uskalsivat kokeilla, ja lopulta se maistui melkein kaikille.
Itsekin tutustuin mustamakkaraan Vekaranjärven ruokalassa reilut 30 vuotta sitten. Sitä tulee ostettua suunnilleen parin kuukauden välein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös