En tiedä, estääkö maito jotenkin raudan imeytymistä ihmisen elimistöön, mutta koulubiologiasta muistan, että puolukan c-vitamiini ainakin edistää imeytymistä. Jos en ihan väärin muista, rauta ei kunnolla edes imeydy, ellei samalla nauti oikeita vitamiineja. Kouluajoista on kauan, antakaa anteeksi.Maitohan on ainoa oikea juoma mustamakkaran kanssa, mutta jotkut besserwisserit väittävät maidon nauttimisen estävän pötkylässä runsaasti esiintyvän raudan imeytymisen elimistöön.
Onko kenelläkään tietoa kumota / vahvistaa kyseinen väite?
Olen itse sen verran sudeetti, että minulle kelpaa palanpainikkeeksi mustan kanssa muukin kuin maito. Mutta kyllä se maidollakin alas menee. Menee kyllä ilmankin. Puolukkaa se kyllä suorastaan vaatii.
EDIT. rupesi oikein kiinnostamaan. Otin selvää
5. Mitkä tekijät vaikuttavat raudan imeytymiseen/heikentävät imeytymistä elimistössä?
Rauta on huonosti imeytyvä ravintoaine, ja sen imeytymistehokkuuteen vaikuttavat elimistön rautavarastot, raudan määrä ja laatu ruoassa sekä aterian koostumus. Kun rautaa on elimistössä vähän, sen imeytyminen tehostuu.
Rauta esiintyy ravinnossa hemirautana (Fe 2+) ja ei-hemirautana (Fe 3+). Ravinnon raudan kokonaismäärästä vain noin 10 prosenttia on tehokkaammin imeytyvää hemirautaa.
Viljatuotteet ja kasvikset sisältävät pääasiassa ei-hemirautaa, jonka imeytymistä monet muut ruuan sisältämät yhdisteet voivat häiritä. Näitä ovat esimerkiksi fytaatit viljatuotteissa, oksalaatit pinaatissa, teen sisältämät tanniinit sekä kalsium. Myös kananmunissa oleva fosvitiini huonontaa ei-hemiraudan imeytymistä.
Ruokavalion koostumuksella on merkittävä vaikutus ei-hemiraudan imeytymiseen. Ei-hemiraudan imeytyminen paranee huomattavasti, jos ateria sisältää samanaikaisesti lihaa ja kalaa maidon, juuston tai kananmunien sijaan. Raudan imeytymistä tehostaa samanaikaisesti nautittu C-vitamiini, sillä se muuttaa raudan helpommin imeytyvään ferromuotoon. C-vitamiini voi lisätä kasvikunnan tuotteiden raudan imeytymistä 2-5 prosentista jopa kymmenkertaiseksi.
Lähde: http://www.rautainfo.fi/index.php?k=6931
Eli kalsium todella haittaa raudan imeytymistä