Mustamakkara

  • 23 467
  • 88

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Maitohan on ainoa oikea juoma mustamakkaran kanssa, mutta jotkut besserwisserit väittävät maidon nauttimisen estävän pötkylässä runsaasti esiintyvän raudan imeytymisen elimistöön.

Onko kenelläkään tietoa kumota / vahvistaa kyseinen väite?
En tiedä, estääkö maito jotenkin raudan imeytymistä ihmisen elimistöön, mutta koulubiologiasta muistan, että puolukan c-vitamiini ainakin edistää imeytymistä. Jos en ihan väärin muista, rauta ei kunnolla edes imeydy, ellei samalla nauti oikeita vitamiineja. Kouluajoista on kauan, antakaa anteeksi.

Olen itse sen verran sudeetti, että minulle kelpaa palanpainikkeeksi mustan kanssa muukin kuin maito. Mutta kyllä se maidollakin alas menee. Menee kyllä ilmankin. Puolukkaa se kyllä suorastaan vaatii.

EDIT. rupesi oikein kiinnostamaan. Otin selvää
5. Mitkä tekijät vaikuttavat raudan imeytymiseen/heikentävät imeytymistä elimistössä?

Rauta on huonosti imeytyvä ravintoaine, ja sen imeytymistehokkuuteen vaikuttavat elimistön rautavarastot, raudan määrä ja laatu ruoassa sekä aterian koostumus. Kun rautaa on elimistössä vähän, sen imeytyminen tehostuu.

Rauta esiintyy ravinnossa hemirautana (Fe 2+) ja ei-hemirautana (Fe 3+). Ravinnon raudan kokonaismäärästä vain noin 10 prosenttia on tehokkaammin imeytyvää hemirautaa.

Viljatuotteet ja kasvikset sisältävät pääasiassa ei-hemirautaa, jonka imeytymistä monet muut ruuan sisältämät yhdisteet voivat häiritä. Näitä ovat esimerkiksi fytaatit viljatuotteissa, oksalaatit pinaatissa, teen sisältämät tanniinit sekä kalsium. Myös kananmunissa oleva fosvitiini huonontaa ei-hemiraudan imeytymistä.

Ruokavalion koostumuksella on merkittävä vaikutus ei-hemiraudan imeytymiseen. Ei-hemiraudan imeytyminen paranee huomattavasti, jos ateria sisältää samanaikaisesti lihaa ja kalaa maidon, juuston tai kananmunien sijaan. Raudan imeytymistä tehostaa samanaikaisesti nautittu C-vitamiini, sillä se muuttaa raudan helpommin imeytyvään ferromuotoon. C-vitamiini voi lisätä kasvikunnan tuotteiden raudan imeytymistä 2-5 prosentista jopa kymmenkertaiseksi.

Lähde: http://www.rautainfo.fi/index.php?k=6931

Eli kalsium todella haittaa raudan imeytymistä
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Kyllähän mustaamakkaraa on syötävä aina Tampereella käydessä. Hyvältä se on aina maistunut torilta ostettuna, suoraan tehtaalta tai Hakametsässä. Nyt viime viikonloppuna Tampereella sitä tarjottiin aamiaspöydässä ja ei toiminut ei. Rajaan omat mustanmakkaransyömiseni nykyään siis niin, etten syö sitä Tampereen ulkopuolella, mutta en myöskään missään nimessä aamupalaksi.

Taisit olla Hotelli Ilveksessä?

Mustamakkara on muuten erittäin loistava krapularuoka. Heti aamulla syötynä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Säännöllisin väliajoin ruokatunnilla suunnataan nokka kohti kohti Lielahtea ja Tapolan Mustamakkarabaaria. Tämä tosin silloin kun sää ei salli kävellä 200 m töistä kun tuo Laukontori tuossa likellä on.

Musta nyt vaan on parhautta
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nam! Mustamakkara, tämä jumalten herkku on taivaallinen ruoka puolukkahillon ja maidon kanssa nautittuna. Täältä Kotkastahan sitä ei koskaan tuoreena saa (korjatkaa joku jos olen väärässä), mutta kyllä ne kaupan hyllyltä löytyvätkin Tapolat vievät kielen mennessään.
 

Rocco

Jäsen
Taidan tänään muuten suunnata alakerran kauppaan katsomaan josko siellä olisi tarjolla tämä mustaa magiaa...
Ja olihan sitä... Tosin vain vakuumista avattua ja lämmitettyä versiota. Mutta, silti otin kyynärvarren mittaisen jöötin ja pistelin menemään... AAAH.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Musta, tuo jumalten ruoka! Ja parhaimmillaan Tammelantorilla kyytipoikana jo ylempänä mainittu piäni maito.

2,5 euron satsi makkaraa on sopiva meikäläiselle pitään nälän loitolla. Näin kesällä vähintään kerran viikossa on ihan pakko, ei auta mikään.

Nuorempana tuli syötyä Mäkisen mustaa makkaraa Tammelantorilla,siis silloin 70-luvun alkupuolella... Mutta Mäkinen lopetti mustan teon jo liki 30 vuotta sitten. Siispä olen syönyt Tapolaa, muut ei vain nappaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mutta kuinka paljon Mervi Tapolan imgao on vähentänyt mustamakkaran myyntiä?

Tiedustelisin mielenkiintoisena voiko mustaamakkaraa nauttia mitenkään kylmänä? Koostumus nimittäin vaikuttaa lievästisanoen härskiltä kylmänä herkkulliseksi. Kyllä minäkin kyseisestä lerssistä pidän kuumana puolukoiden, sinapin, maidon ja lätkämatsin kanssa...
 
Viimeksi muokattu:

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Tuoreena kiskalta ostettuna kelpo eväs, vakuumipakattuna ei niinkään. Itse vedän mustan sellaisenaan, enkä sotke puolukkahilloa tai sinappia sekaan. Maidosta puhumattakaan. Manselaisuusopinnot ovat siis pahasti kesken.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mutta kuinka paljon Mervi Tapolan imgao on vähentänyt mustamakkaran myyntiä?

Tiedustelisin mielenkiintoisena voiko mustaamakkaraa nauttia mitenkään kylmänä? Koostumus nimittäin vaikuttaa lievästisanoen härskiltä kylmänä herkkulliseksi. Kyllä minäkin kyseisestä lerssistä pidän puolukoiden, sinapin, maidon ja lätkämatsin kanssa...

Makuasioita, vähän niinku persereiätkin, et jokaisella on omansa, mutta itse olen hankkinut useana lauantaina Mustaa reilumman satsin ja siitä sunnuntaina pienessä krapulassa aloitellut napostelun. Ja hyväähän tuo on.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Makuasioita, vähän niinku persereiätkin, et jokaisella on omansa, mutta itse olen hankkinut useana lauantaina Mustaa reilumman satsin ja siitä sunnuntaina pienessä krapulassa aloitellut napostelun. Ja hyväähän tuo on.

Siis kylmänäkin hyvää? En ole itse kylmänä sitä testannut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä on ehkä vähän liikaa sanottu tamperelaisten itsetunnolle, mutta kyllä mustamakkara pesee 100-0 ne pari muuta kuuluisaa suomalaista toriperinneherkkua.
Meinaatko kalakukkoa ja lörtsyjä? Parempana mustaamakkaraa saa toki pitää, mutta mikään ei kyykytä 100-0 esim. tuoretta omenalörtsyä.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Meinaatko kalakukkoa ja lörtsyjä? Parempana mustaamakkaraa saa toki pitää, mutta mikään ei kyykytä 100-0 esim. tuoretta omenalörtsyä.

Vedyt ja atomit pläjähtää mieleen myös? Länsirannikon suunnalta arvioituna ovat kylläkin melko yliarvostettuja. Toisaalta, ei kukaan Hesen tuotteitakaan selvinpäin syö.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Toisaalta, ei kukaan Hesen tuotteitakaan selvinpäin syö.

~HA! No ei niin, etenkin kun on nykyään Pancho Villa josta saa huikean brugeriaterian seitsemällä eurolla. Uuniviipaleet jne., "pieni" annos oikeassa ravintolatyyppisessä paikassa.

En muuten ymmärrä miksi esim. mustamakkara voi kuulua useamman grillin valikoimaan muuallakin. Eikö kysyntää muka ole esim. täällä muualla Hämeessä?

Kalakukko ei kyllä aina toriversiona ole yhtään samalla lailla hyvää kuin sukulaismummon aikanaan tekemät. Kunnon kalakukossa on sekä kalaa että lihaa, myös hiukan läskiä. Menee asian vierestä mutta...
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Brasiliassa ainakin São Paulon alueella löytyy kaupoista paikallista verimakkaraa. Ihan hyvää muttei lähelläkään Tapolan ihanuutta. Eikä sitä myydä lämpimänä eli uunituoreena vaan ihan normaalisti muiden käyrien lailla. Ja puolukkahillosta tietoakaan...

Hispanomaistakin loytyy, morcilla taitaa olla nimi. Ainakin espanjalaiset tekee munakkaan tapasta safkaa morcillasta ja on hemmetin hyvaa.

Saksan makkaroihin, mites currywurst? Kannissa tuli toskattua sen kans oli ainakin sillon hyvaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vedyt ja atomit pläjähtää mieleen myös?
Nyt en tiedä, mistä puhutaan, koska en ole Venäjällä koskaan asunut. Savonlinnan torilla sen sijaan olen vieraillut.

Edit: Google kertoi vedystä ja atomista. Vaikutti sellaiselta, ettei tarvitse maistaa.
 
Viimeksi muokattu:

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Luin aamulla tätä ketjua ja tuli oikeasti mieli syödä mustaa.
Onneksi piti viedä Tapolaan tavaraa, niin samalla sitten tuli vedettyä pari pötköä ja juteltua mukavia.

Mustamakkara syödään AINA puolukkahillon tai mustamakkarasoosin kanssa. Kyytipoikana jääkylmää maitoa. Mielellään voipaperin kulmalta.
Sinappia käyttävät vain vääräuskoiset. Tasaisin väliajoin tätä herkkua on saatava. Varsinkin aivan tuoreena se on ihan mahtavaa.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Luin aamulla tätä ketjua ja tuli oikeasti mieli syödä mustaa.
Mulla kävi samoin. Luin ketjua aamulla ja koko päivän odotin, että ehtisin Mustamakkaratiskille.
En ehtinyt, ja äsken mustamakkarahimon riivaamana tein jotain ihan pöllöä.
Ostan usein Tammelantorilta meidän koiralle mustista pakastimeen. Sellaista, ihan koirille tarkoitettua ja valmiiksi pakastettua. Otin ihan muina naisina tuollaisen koiran mustiksen, lämmitin ja söin puolukkahillon ja maidon kanssa.
Tosi hyvää ! Antaas kattoo alanko haukkuun ja heiluttaan häntääni.

Niin, ja saako Vetyjä ja Atomeja muualta kuin Lappeenrannasta ? Jompikumpi noista on tosi hyvää, en muista kumpi.

Terveisin koo
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
.

Mustamakkara syödään AINA puolukkahillon tai mustamakkarasoosin kanssa. Kyytipoikana jääkylmää maitoa. Mielellään voipaperin kulmalta.
Sinappia käyttävät vain vääräuskoiset. Tasaisin väliajoin tätä herkkua on saatava. Varsinkin aivan tuoreena se on ihan mahtavaa.

Vaikka tamperelainen ensimmäiset 26v elämästäni olinkin ja edelleenkin täällä töissä käyn, niin silti tunnustaudun vääräuskoiseksi. Eli syön mustani mieluiten makean sinapin kanssa ja maitoa en ole juonut noin 35 vuoteen. En pidä puolukan mausta muutenkaan.

Viimeksi mustaa tarttui mukaan lauantaina LIDListä, vakuumissa tosin. Tapolaa.

t. hanu
 

Sides

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man U
Mulla kävi samoin. Luin ketjua aamulla ja koko päivän odotin, että ehtisin Mustamakkaratiskille.
En ehtinyt, ja äsken mustamakkarahimon riivaamana tein jotain ihan pöllöä.
Ostan usein Tammelantorilta meidän koiralle mustista pakastimeen. Sellaista, ihan koirille tarkoitettua ja valmiiksi pakastettua. Otin ihan muina naisina tuollaisen koiran mustiksen, lämmitin ja söin puolukkahillon ja maidon kanssa.
Tosi hyvää ! Antaas kattoo alanko haukkuun ja heiluttaan häntääni.

Eikö teidän koiralle tule ilmavaivoja mustasta? Mun hauska rakastaa yli kaiken mustaa, siinä lihat sun muut turhuudet jää kakkoseksi, mutta käry pari tuntia mustan syönnin jälkeen on jotain uskomatonta.

Testattiin toissa kesänä kaverin kanssa kolme parasta mustakikkaria, eli Laukontori, Tammelan tori ja Halli. Metodi oli täsmälleen samalla kellon lyömällä kolmena perättäisenä aamupäivänä tasapuolisuuden takaamiseksi. Itse mustassa voiton vei Laukontori, hyvänä kakkosena halli ja parasta puolukkaa oli hallissa.

Mitäköhän tänään söisi lounaaksi...?
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Pidän tietenkin, mustis on herkkua. Mutta sitten piti kertoa Azoreilta(saariryhmä keskellä Atlanttia) sellainen juttu, että paikallinen herkku on verimakkara ananaksella. Melko samaa kamaa siis kuin tampereen mustis.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös