Musiikista yleisesti

  • 150 169
  • 1 088

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Koko loistava Iskelmä-Suomi -dokkarisarja näyttää löytyvän myös hyvälaatuisena YouTubesta. Katsokaa hyvät ihmiset, mikäli suomalaisen populaarimusiikin historia kiinnostaa.

Itse katsoin eilen uudelleen jakson, joka pureutuu Junnun, Irwinin sekä Jukka
Kuoppamäen vaiheisiin, hieno sarja.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Nykymusiikin, sellaisena kuin se mielletään, kanssa ei pitäisi olla missään tekemisissä. Eikö niin.

Suomalaisista itse kuuntelen Tapion Karin Olen suomalaista repeatilla.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Koko loistava Iskelmä-Suomi -dokkarisarja näyttää löytyvän myös hyvälaatuisena YouTubesta. Katsokaa hyvät ihmiset, mikäli suomalaisen populaarimusiikin historia kiinnostaa.

Itse katsoin eilen uudelleen jakson, joka pureutuu Junnun, Irwinin sekä Jukka
Kuoppamäen vaiheisiin, hieno sarja.

Kyllä tuo sarja tuli aikanaan katsottua tv:sta ja voin myös suositella vilpittömästi. Vastaava tekijätiimi on tehnyt sarjan myös suomirokista joka sekin ansaitsee maininnan.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ginger Baker. Väkivältainen hullu, musiikillinen nero vai jotain siltä väliltä? Ehkä kaikkea tuota ja paljon muuta. Katsokaa ja ihmetelkää.

Ehkä kaikkea tuota, mutta se on varmaa että mies on ollut Creamin kautta luomassa rockin uutta aikakautta äänekkään trionsa myötä. Creamin musassa ei rumpujen osalta mitään suurempia hienouksia viljellä, mutta taito se on sekin ja on Bakerilla ollut aina hyvin tunnistettava tyyli rummuttaa jazz-vivahtein. Charlie Wattsissa on pitkälti jotain samaa. Baker kävi viimeisimmän yhtyeensä kanssa taannoin Äänekosken keitelejazzeilla vetämässä telttakeikan ja vähän kolisteluahan se Bakerin meno jo oli ja hyvä, että 76-vuotiaalla rumpuveturilla pysyi enää edes housut jalassa. Anyway, elävä legenda ja mainittakoon vielä, että Baker on rummutellut myös Hawkwindin loistavalla Levitation-albumilla myös, mikä usein jää Bakerin kohdalla mainitsematta.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@Pavlikovsky , katso tuo dokumentti, kyllä sieltä soitosta musiikillisia hienouksia löytyy. Varsinkin nuo legendaariset rumpusoolot live-vedoissa. Ja nuo battlet aikansa kovimpia jazz-rumpaleita vastaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Musiikista yleisesti, niin suosittelen tutustumaan vaikkapa youtuben kautta sellaiseen poppooseen, kuin Piano Guys. Aika mielenkiintoista tapaa "hyödyntää" pianon eri osia, hyvinkin erilaisin tavoin, siis musiikin tekemiseen.

Itselläni tietysti kun piano on ykkössoittimeni, niin olen itsekin innostunut vähän kokeilemaan erilaisia juttuja, mm. sellostani otin jousen "hyötykäyttöön" jne, ymmärrätte kun katsotte noita videoita.

Tuossa nyt linkkinä yksi heidän tekemänsä coveri, linkki youtubeen:https://www.youtube.com/watch?v=0VqTwnAuHws
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
@bebeto tässä Jack Whiten ja Conan O'Brienin keskustelutuokio nykyajan paskuudesta ja kaikesta muusta modernista dorkuudesta. Jos on aikaa käsillä, niin tsekkaa: Tästä (youtube)
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@bebeto tässä Jack Whiten ja Conan O'Brienin keskustelutuokio nykyajan paskuudesta ja kaikesta muusta modernista dorkuudesta. Jos on aikaa käsillä, niin tsekkaa: Tästä (youtube)

Sain juuri katseltua tuon juttelutuokion ja tykkäsin kovasti. Tuo keskustelu työetiikasta oli mielenkiintoinen, tosin viittaukset katolilaisuuteen eivät auenneet kun en siitä mitään tiedä. Mutta ymmärrän hyvin tuon asenteen että nykytekniikalla voi huijata muita ihmisiä mutta ei itseään. Jos siis on yhtään kunnianhimoa ja pyrkimystä rehellisyyteen. Vastavuoroisesti voin suositella tuota vähän ylempää löytyvää henkilökuvaa miehestä nimeltä Ginger Baker.

Minun on tunnustettava että en tiennyt mitään Jack Whitesta ennen kuin katsoin tuon " It might get loud" dokumentin. Miten itse törmäsit Whiteen?
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Minun on tunnustettava että en tiennyt mitään Jack Whitesta ennen kuin katsoin tuon " It might get loud" dokumentin. Miten itse törmäsit Whiteen?

Ei siihen oikein voinut olla törmäämättä sillon kun garage-revival tapahtui ja White Stripesista tuli sen aallon isoin bändi.

Edelleen pännii se, kun ei tullut ikinä mentyä katsomaan sitä livenä vaikka mahdollisuuksia oli useampiakin kertoja. Noita aikoja olin pari kertaa samoissa tapahtumissa Greenhornesin kanssa ja se niiden hyypiön näköinen basisti kertoi, että ne on sen rumpalin kanssa Loretta Lynnin uuden albumin taustabändinä ja Jack White on kitarassa, jonka lisäksi niillä on tulossa vielä toinen projekti, jossa on Brendan Bensonkin mukana. Siitä tuli Raconteurs, joka on omasta mielestäni noista Whiten proggiksista se kaikista kovin - varsinkin livenä se oli ihan käsittämätön.

Se hyypiön näköinen basisti on Jack Lawrence ja se jatkoi vielä Dead Weatheriin Whiten mukana. Samoin teki Dean Fertita, joka oli Raconteursin aikaan livekokoonpanossa palkollisena kiipparistina.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@kalkkifredi , tässä se nähdään kuinka pihalla minä olen nykyisestä rock-skenestä. Johtunee pitkälti siitä että oma innostus on laantunut kun on jo pitkään tuntunut siltä että mitään mielenkiintoista ei tapahdu. Piti oikein wikistä syynätä mitä siellä lukee tuosta garagen uudesta aallosta. Siellä luki että Jack White on rockin pelastaja, suattaapi ollakin. Mutta tuo mainstreamkura jota musiikkiteollisuus ulostaa ei kyllä nappaa pätkän vertaa. Tämä White on mielenkiintoinen hahmo ja varmasti kaikki kehut ansainnut. 70- luvun lopulla tuli punk, seuraava mielenkiintoinen ilmiö oli grunge ja 2000- luvun alkupuolella tuo uusi garage-aalto. Mitä seuraavaksi?
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Joo se on totta, että musiikin massasyöttö on pinnallistunut koko ajan ja nykyisellä digiaikakaudella haetaan pääsääntöisesti hetkellisiä ilmiöitä jatkuvuuden sijasta. Samasta syystä on myös helpompi löytää niitä oikeita tekijöitä heti sen pintamassan alta, kun pystyy parilla klikkauksella selvittämään vaikka Nashvillen tämän hetken puhutuimmat artistit ja kuunnella niiden tuotantoa, eikä tosiaan tarvitse edes kovin syvälle kaivella.

Aikoinaan pizzanaamaisena teininä kävin aina ostamassa minus zerosta älppäreitä. Se oli sellainen kahden vanhan hipin pitämä levykauppa, josta löytyi ihan helvetisti 60-luvun lopun garage/psykerokin tuotoksia. En minä niistä mitään tiennyt ja menin ostopäätöksissä pitkälti niiden hippien suositusten mukaan. Nykyään noistakin levyistä on varmasti suurin osa dokumentoitu johonkin verkkopediaan ja ne biisit on jossain streamipalvelussa kuunneltavissa.

Sillon kun garage-revival oli kuumimmillaan, tuli esitykseen Ondi Timonerin Dig! -niminen dokkari. Sitä kuvattiin muistaakseni joku neljä tai viisi vuotta ja se kertoi Dandy Warholsin ja Brian Jonestown Massacren taipaleesta musakentällä. Vaikka sitä dokkaria on syytetty tarinan vääristämisestä, niin siinä on hyvin dokumentoitu esim.Dandy Warholsin vääntö ison levylafkan kanssa ysärillä, kun visiot eivät ihan aina kohdanneet. Sen levylafkan ajatusmaailman kun sopeuttaa nykypäivään, ymmärtää oikein hyvin, miksi massapakkosyöttö on sitä, mitä se on.

Toinen mielenkiintoinen juttu siinä oli Jonestownin nokkahahmon, Anton Newcomben filosofia, joka oli jo tuolloin se, että musiikki pitää antaa kuuntelijalle ilmaiseksi, mutta sitä ei soiteta ilmaiseksi. Nythän siihen tilanteeseen on tultu ihan oikeasti, että näin tapahtuu jopa kaikista isoimpien kohdalla. Vielä kymmenen vuotta sitten Brian Jonestown Massacre oli yksi harvoista bändeistä, jonka koko diskografian sai ladata ilmaisesti ja laillisesti niiden virallisilta nettisivuilta.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Katselin tuossa viime vuorokauden puolella leffan joka kertoi soittajasta nimeltä Hank Garland. Hank Garland - Wikipedia, the free encyclopedia
Soitti mm. Elviksen taustalla monissa levytyksissä mutta häntä ei katsottu hyvällä kun tykkäsi soitella mustien jazz-muusikoiden kanssa. Joutui kohtalokkaaseen auto-onnettomuuteen vuonna -61 jota hänen veljensä piti murhayrityksenä. Ei leffana mitenkään kummoinen mutta aihe oli kiinnostava. Hank Garlandin hautakiveen on kaiverrettu:" Paras kitaristi joka on koskaan kävellyt tällä planeetalla." Tässä pari näytettä mieheltä, ensimmäinen on äänitetty hänen ollessaan 18- vuotias.
Hank Garland Sugarfoot Boogie - YouTube
Hank Garland - Move (1960) - YouTube

@kalkkifredi , onko tuttu soittaja sinulle?
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Onhan se jollain lailla tuttu. Lähinnä Garland tuli itselleni tutuksi noiden Elvis-levytysten kautta ja sitten joskus luin jonkun amerikkalaisen musaprofessorin kirjoittamaa Nashvillen musiikin tutkielmaa, jossa Garlandin tarinaa ja edesottamuksia käsiteltiin tarkemminkin. Ihan mielenkiintoisia juttuja sillä oli varsinkin countrymmassa tavarassa ja lead-melodioiden soitossa.

Hieman kyllä ihmetyttää tuo mustien jazzaajien kanssa pyörimisen halveksiminen, koska melkeinpä kaikki sen ajan ja sen piirin tyypit harrastivat samaa - vähintään jossain määrin.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@kalkkifredi , elokuva antoi ymmärtää että ainakaan Nashvillessä tuo mustien kanssa soittaminen ei ollut kovin suotavaa. Toinen asia mikä oli tuohon aikaan hyvin erilaista oli palkkiot. Vaikka olisit osallistunut kappaleen sävellystyöhön et saanut siitä mitään korvausta jos sait korvauksen soittamisesta. Laitetaan tähän vielä hieman lisää miehen soittoa: The Hank Garland Trio - YouTube
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
@kalkkifredi , elokuva antoi ymmärtää että ainakaan Nashvillessä tuo mustien kanssa soittaminen ei ollut kovin suotavaa. Toinen asia mikä oli tuohon aikaan hyvin erilaista oli palkkiot. Vaikka olisit osallistunut kappaleen sävellystyöhön et saanut siitä mitään korvausta jos sait korvauksen soittamisesta. Laitetaan tähän vielä hieman lisää miehen soittoa: The Hank Garland Trio - YouTube

Joo siis virallisesti mustien kanssa soittelu lieni jonkinasteinen kulmien mutristaja, kun siihen aikaan oli vielä kaikki linja-autojen neekeriosastot ynnä muut, mutta lähinnä meinasin sitä, että eipä noista Garlandin aikausilaisistakaan moni ollut oppejaan muualta hankkinut kuin neekerijazzista, ja yleisesti se porukka tuli ihan hyvin toimeen, vaikka virallisesti mielipide olikin vähän kulmikkaampi. Tai ainakin sellainen kuva on jäänyt - eihän tässä voi oikein faktoista puhua, kun ei tullut sen aikakauden Nashvillea koettua.

Amerikassahan on edelleen tänä päivänä erilainen paikallinen korvausten maksujärjestelmä, jos vaikka Suomeen vertaa. Sen takiahan siellä maksetaan esim.sessiomuusikoille kovilta kuulostavia liksoja, koska - muutamia poikkeuksia lukuunottamatta - se on ainut raha, jota ne siitä levytyksestä saa, eli mitään paikallista gramexia siellä ei taida vieläkään olla. Toki noiden sävellys- ja vastaavien krediittien suhteen on homma muuttunut reilummaksi noilta vanhoilta ajoilta.
 

Schadowan

Jäsen
@kalkkifredi , tässä se nähdään kuinka pihalla minä olen nykyisestä rock-skenestä. Johtunee pitkälti siitä että oma innostus on laantunut kun on jo pitkään tuntunut siltä että mitään mielenkiintoista ei tapahdu. Piti oikein wikistä syynätä mitä siellä lukee tuosta garagen uudesta aallosta. Siellä luki että Jack White on rockin pelastaja, suattaapi ollakin. Mutta tuo mainstreamkura jota musiikkiteollisuus ulostaa ei kyllä nappaa pätkän vertaa. Tämä White on mielenkiintoinen hahmo ja varmasti kaikki kehut ansainnut. 70- luvun lopulla tuli punk, seuraava mielenkiintoinen ilmiö oli grunge ja 2000- luvun alkupuolella tuo uusi garage-aalto. Mitä seuraavaksi?

Aika mutkat suoriksi meininkiä tuo punk-grunge-garage arviosi, ellei tuo ole sitten subjektiivinen näkemys? Mutta olen kyllä samoilla linjoilla siitä, ettei nyky(valtavirta)rokkenroll tarjoa yhtään mitään. Hyviä bändejä on kyllä edelleen olemassa, mutta ihan sinne valtavirtaan asti harva enää yltää. En oikein tiedä miksi. Ehkä musiikkia on liikaa tarjolla, ehkä kaikki on jo tehty ja nähty..?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@Schadowan , mutkat suoriksi siinä mielessä että tarkoitin ilmiöitä jotka mullistavat jollain tapaa musiikkikenttää, luovat uuden genren. Mutta kuten kirjoitit, tarjontaa on tänä päivänä valtavasti ja kenttä niin pirstaloitunut, että joku mielenkiintoinen bändi saattaa hukkua tuonne runsauteen. Ennen oli kaikki paljon selkeämpää ja yksinkertaisempaa. Olen vain tainnut tulla vanhaksi.
 

Schadowan

Jäsen
@Schadowan , mutkat suoriksi siinä mielessä että tarkoitin ilmiöitä jotka mullistavat jollain tapaa musiikkikenttää, luovat uuden genren. Mutta kuten kirjoitit, tarjontaa on tänä päivänä valtavasti ja kenttä niin pirstaloitunut, että joku mielenkiintoinen bändi saattaa hukkua tuonne runsauteen. Ennen oli kaikki paljon selkeämpää ja yksinkertaisempaa. Olen vain tainnut tulla vanhaksi.

Siinä tapauksessa garage ei mielestäni listalle sovi, koska ei se kuitenkaan samalla tavalla iskenyt valtavirtaan, kuten esimerkiksi numetal, postpunk tai brittipop. The White Stripes, The Strokes, The Hives, The Vines, The Killers, the Black Keys, Interpol, Franz Ferdinand... kohtuu isoja bändejä, mutta ei mitään listaykkösiä kuitenkaan.

Grunge oli toki sen oman hetkensä jotain vielä mullistavampaa kuin mikään em.ilmiöistä ja vaikutti paljon muuhunkin kuin pelkästään musiikkiin.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Siinä tapauksessa garage ei mielestäni listalle sovi, koska ei se kuitenkaan samalla tavalla iskenyt valtavirtaan, kuten esimerkiksi numetal, postpunk tai brittipop. The White Stripes, The Strokes, The Hives, The Vines, The Killers, the Black Keys, Interpol, Franz Ferdinand... kohtuu isoja bändejä, mutta ei mitään listaykkösiä kuitenkaan.

Grunge oli toki sen oman hetkensä jotain vielä mullistavampaa kuin mikään em.ilmiöistä ja vaikutti paljon muuhunkin kuin pelkästään musiikkiin.

Samaa mieltä sekä grungesta että garagen uudesta aallosta. Mietityttää vain että voiko vielä tulla samanlaista ilmiötä kuin grunge? Sitähän edelsi sukkahousuhevin ja MTV:n aika joka oli jotakin niin pöhöttynyttä että ravistelua tarvittiin. Aivan samoin kun punk tuli ja toi rokin takaisin ja suisti progebändit valtaistuimelta. Tarvitseeko musiikkiscene tulevaisuudessa samanlaista ravistelua, sen näyttää aika.
 

Schadowan

Jäsen
Samaa mieltä sekä grungesta että garagen uudesta aallosta. Mietityttää vain että voiko vielä tulla samanlaista ilmiötä kuin grunge? Sitähän edelsi sukkahousuhevin ja MTV:n aika joka oli jotakin niin pöhöttynyttä että ravistelua tarvittiin. Aivan samoin kun punk tuli ja toi rokin takaisin ja suisti progebändit valtaistuimelta. Tarvitseeko musiikkiscene tulevaisuudessa samanlaista ravistelua, sen näyttää aika.

Varmasti tarvitsee, tilanne on nyt aika vastaava kuin 80-90luvun vaihteessa. Jos katsoo vaikka Billboardin 200-listaa niin aivan kauhealtahan se näyttää. Muutama rokkibändiksi luokiteltava top20:sta löytyy, mutta muuten on pelkästään pop,rnb,hiphop,edm-artisteja. Rockin osuus listamusiikista on vuosi vuodelta pienempi ja se on suuri sääli.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
@bebeto jos haluat katsella ja hukata aikaasi n.1-1/2 -tunnin verran, niin jo aiemmin mainitsemani Dig! -dokkari kertoo garage-revivalin synnystä ja sen suurimmasta kulpritista, Anton Newcombesta: DIG!

Samassa dokkarissa käy ilmi Dandy Warholsin toimesta se isojen levylafkojen ajatusmaailma, joka varmaan auttaa selittämään, miksi nykymusa on mitä on.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@bebeto jos haluat katsella ja hukata aikaasi n.1-1/2 -tunnin verran, niin jo aiemmin mainitsemani Dig! -dokkari kertoo garage-revivalin synnystä ja sen suurimmasta kulpritista, Anton Newcombesta: DIG!

Samassa dokkarissa käy ilmi Dandy Warholsin toimesta se isojen levylafkojen ajatusmaailma, joka varmaan auttaa selittämään, miksi nykymusa on mitä on.

Täytyy katsella tuo dokkari kun tulee sopiva hetki. Matti Nevalainen - Käsintehtyjä kitaroita
Viime torstaina ilmestyneessä Tamperelaisessa oli juttua Nevalaisen verstaasta ja huomasin että on jossain vaiheessa muuttanut tuohon melkein naapuriin. Täytyy poiketa joskus kun jutun perusteella siellä on oikein näyttelytilakin. Oletko koskaan päässyt testaamaan Nevalaisen kitaroita vai omistatko peräti sellaisen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös