Murteet

  • 50 276
  • 224

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Muualta kotoisin olevien tuttujen kanssa on ilmennyt, että höntsy/höntsääminen on ilmeisesti käytössä vain Tampereella/lähiseudulla.

Ainakin meikäläiselle on ihan tuttu sana, mutta en tiedä sitten onko se tarttunut esim. netistä puhekieleeni. Höntsälätkää itsekin käyn pelailemassa, vaikka Helsingistä olenkin.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Muualta kotoisin olevien tuttujen kanssa on ilmennyt, että höntsy/höntsääminen on ilmeisesti käytössä vain Tampereella/lähiseudulla. Eli tiedättekö te muualla asuvat tuon merkityksen, vai onko tosiaan kyse niin erikoisesta sanasta?
On kyllä ollut ihan yleisessä käytössä länsirannikollakin jo pidemmän aikaa.
 
Ainakin meikäläiselle on ihan tuttu sana, mutta en tiedä sitten onko se tarttunut esim. netistä puhekieleeni. Höntsälätkää itsekin käyn pelailemassa, vaikka Helsingistä olenkin.
Jännän puolelle menee, sillä yksi nimenomaan Helsingistä lähtöisin oleva tuttu ei sanaa tunnistanut. Liitti sen ryypiskelyyn (vrt. ottaa hömpsyt).
Juu, jalkahöntsyä on pelattu. Ja yleensä nykyisin käydään vaan höntsäämässä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muualta kotoisin olevien tuttujen kanssa on ilmennyt, että höntsy/höntsääminen on ilmeisesti käytössä vain Tampereella/lähiseudulla. Eli tiedättekö te muualla asuvat tuon merkityksen, vai onko tosiaan kyse niin erikoisesta sanasta?

Täällä meilläpäin höntsääminen tarkoittaa pientä huijausta. Esim. aprillipäivänä voi hieman höntsätä toista.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Höntyillä ei saa mutta pieni höntsäily ei ole niin vakavaa.
Olisikos tuo Niinisalosta tarttunut.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
"KETÄ johtaa?" Kyseisen sanan käyttö väärässä yhteydessä jaksaa ihmetyttää joka kerta. Se on "KUKA"!! Turun murre yleisesti saa aikaan pientä päänsärkyä, näin vaan on...

Sanoisin, että suuri osa ihmisistä etelässä sanoo ketä, eikä kuka. Se on ihan samanlainen sana, kun vaikka sanasta minä. Ainakaan täällä Helsingin seudulla kuka-sanaa ei juuri kuule kaduilla. Toivottavasti sinulla on särkylääkettä riittävästi kaapissa :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sanoisin, että suuri osa ihmisistä etelässä sanoo ketä, eikä kuka. Se on ihan samanlainen sana, kun vaikka sanasta minä.
Nuo eivät ole täysin rinnasteisia, koska "mä" on yleistä puhekieltä maanlaajuisesti, mutta "ketä" pääasiassa länsimurteiden puhujien mielenhäiriö. Siinä olet toki oikeassa, että valitettavasti "ketä" on hyväksyttävä murreilmaisu, eikä sinänsä vääräkielisyyttä sen enempää kuin muutkaan murreilmaisut.
 

rainman

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sanoisin, että suuri osa ihmisistä etelässä sanoo ketä, eikä kuka. Se on ihan samanlainen sana, kun vaikka sanasta minä. Ainakaan täällä Helsingin seudulla kuka-sanaa ei juuri kuule kaduilla. Toivottavasti sinulla on särkylääkettä riittävästi kaapissa :)

Suurinosa?? Olen Helsingissä asunut 10 vuotta enkä todellakaan tuota allekirjoita, itseasiassa en tunne/tiedä montaakaan joka ketä-sanaa käyttäisi, Länsi-Suomesta tänne muuttaneet muodostavat tämän poikkeuksen.

Tuo minä/mä vertauskin ontuu. "Mä" on murretta kun "ketä" tietyissä yhteyksissä menee jo lähelle puhevikaa. Joku 100% varmasti vetää herneen nenään, mutta nämä ovat makuasioita.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
No ok, vertaus oli huono. Mutta kyllä minä ainakin olen koko ikäni pääkaupunkiseudulla asuneena tuota ketä -sanaa kuullut huomattavasti kuka -sanaa enemmän. Äkkiä ei edes tule mieleen aktiivisia kuka -sanan käyttäjiä. Ehkä se kauneus on kuulijan korvassa...
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta kyllä minä ainakin olen koko ikäni pääkaupunkiseudulla asuneena tuota ketä -sanaa kuullut huomattavasti kuka -sanaa enemmän. Äkkiä ei edes tule mieleen aktiivisia kuka -sanan käyttäjiä. Ehkä se kauneus on kuulijan korvassa...

"Ketä tätä HIFK:ä oikein valmentaa?" "Ketä on Pentti Matikainen?"

En voi millään uskoa, että ylläolevat kysymykset kuulostaisivat normaalilta helsinkiläisen korvaan. Minä en tiedä ketään tamperelaista, joka käyttäisi sanan "kuka" tilalle "ketä". Vai puhutaanko tässä eri asiasta?
 

rainman

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
"Ketä tätä HIFK:ä oikein valmentaa?" "Ketä on Pentti Matikainen?"

En voi millään uskoa, että ylläolevat kysymykset kuulostaisivat normaalilta helsinkiläisen korvaan. Minä en tiedä ketään tamperelaista, joka käyttäisi sanan "kuka" tilalle "ketä". Vai puhutaanko tässä eri asiasta?

Tästä asiasta minä ainakin puhuin ja olen täsmälleen samaa mieltä. Yksikään helsinkiläisenä itseään pitävä ei puhu noin, ei koskaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ok, vertaus oli huono. Mutta kyllä minä ainakin olen koko ikäni pääkaupunkiseudulla asuneena tuota ketä -sanaa kuullut huomattavasti kuka -sanaa enemmän. Äkkiä ei edes tule mieleen aktiivisia kuka -sanan käyttäjiä. Ehkä se kauneus on kuulijan korvassa...

Tässähän voi tietysti olla sekä alueellisia että sosiaalipoliittisia eroja. Minä en ainakaan tunne Helsingistä tai pääkaupunkiseudulta ainoatakaan, joka käyttäisi "ketä" -sanaa tuossa merkityksessä. Saatamme siis liikkua hieman eri piireissä.
 

scholl

Jäsen
Ketä-sanan käyttö on ehkä sellaista lapsenomaista meininkiä. Muistan, että olen kuullut sitä jossain käytetyn joskus ehkä 80 luvun alkupuolella. Varmaan hekin kun ovat kasvaneet vanhemmiksi, on se virheellinen sanonta jäänyt pois. Ainakin koulussa saivat kovat ripitykset, jos niin menivät sanomaan. Jos ja kun sama on tapahtunut kotona niin varmasti se on jäänyt pois kielenkäytöstä pikkuhiljaa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Ketä muka kuka sanaa käyttää? :) Itse en oo ikinä ajatellu kumpaa käytän, mutta nyt kun ajattelen, niin käytän kuka -sanaa.

Niin ja höntsälätkää pelataan myös Espoossakin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Sanoisin, että suuri osa ihmisistä etelässä sanoo ketä, eikä kuka. Se on ihan samanlainen sana, kun vaikka sanasta minä. Ainakaan täällä Helsingin seudulla kuka-sanaa ei juuri kuule kaduilla. Toivottavasti sinulla on särkylääkettä riittävästi kaapissa :)
Olen asunut stadissa ikäni, enkä juurikaan kuule kenenkään käyttävän "ketä" -sanaa "kuka" -sanan sijasta. Ehkä Snaksterin mainitsema sosioekonominen asema tai schollin manitsema ikä vaikuttavat asiaan. Tai sitten kyseessä ovat ne muualta muuttaneet.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen asunut stadissa ikäni, enkä juurikaan kuule kenenkään käyttävän "ketä" -sanaa "kuka" -sanan sijasta.
En tiedä kuuluuko Lappeenranta ympäristöineen tuohon douppin mainitsemaan etelään, mutta ei siellä seudulla ole kenenkään suusta kuullut tuota sanaa tuossa yhteydessä. Eikä kyllä pääkaupunkiseudullakaan ole minun korvaani osunut moinen sanonta. Ihmettelen tosiaan missä alueilla sitä käytetään, kun en ole koskaan kuullut. Tai sitten on mennyt todella ohi moinen seikka.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
En tiedä kuuluuko Lappeenranta ympäristöineen tuohon douppin mainitsemaan etelään, mutta ei siellä seudulla ole kenenkään suusta kuullut tuota sanaa tuossa yhteydessä. Eikä kyllä pääkaupunkiseudullakaan ole minun korvaani osunut moinen sanonta. Ihmettelen tosiaan missä alueilla sitä käytetään, kun en ole koskaan kuullut. Tai sitten on mennyt todella ohi moinen seikka.

Te sivistymättömät moukat ette vain ole viettäneet aikaanne länsirannikolla. Siälpäi Pori ei ole edes ainoa ketä-sanan luvattu maa. Ketä teillä on ruokana tänään?
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ainakin täällä 100 kilometriä Helsingistä pohjoiseen (siis Lahessa), ketä tarkoittaa puhekielessä samaa kuin keitä. Esimerkiksi voidaan kuvitella tilanne, jossa kävelen kaverin kanssa kadulla ja vastaan tulee joukko (ainakin useampi kuin yksi) muita tuttuja. Pysähdyn ja vaihdan muutaman sanan näiden tuttavieni kanssa, jonka jälkeen he jatkavat matkaansa. Kaverini ei näitä henkilöitä tuntenut, joten hän kysyy: "Ketä noi oli?"

Siis ketä ei tarkoita kuka, vaan keitä.
 
Ainakin täällä 100 kilometriä Helsingistä pohjoiseen (siis Lahessa), ketä tarkoittaa puhekielessä samaa kuin keitä. Esimerkiksi voidaan kuvitella tilanne, jossa kävelen kaverin kanssa kadulla ja vastaan tulee joukko (ainakin useampi kuin yksi) muita tuttuja. Pysähdyn ja vaihdan muutaman sanan näiden tuttavieni kanssa, jonka jälkeen he jatkavat matkaansa. Kaverini ei näitä henkilöitä tuntenut, joten hän kysyy: "Ketä noi oli?"

Siis ketä ei tarkoita kuka, vaan keitä.
Sama homma Tampereella. Yksittäistä henkilöä tarkoittaessa sanon kekä. Kekä toi oli? Ketä noi oli?
 

Lacoste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks,Pelikaanit, Jokeriukot
Juu, kylläse kuulkaas niin on et ei täällä stadissa sanota koskaan kuka sanan merkityksessä sanaa ketä.... tää on joku porilaisten/turkulaisten vitsaus ;).
Ja anteeksi nyt vaan mut tipahdin täysin ku luin ton Väsyneet Kädet nim.merkin viestin ja siitä tää kohta et "yksittäistä henkilöä tarkoittaessa sanon kekä.." Tsiisus, sanotaanko oikeasti Mansessa näin, hih-hiii, kekä.. :D
 
Ja anteeksi nyt vaan mut tipahdin täysin ku luin ton Väsyneet Kädet nim.merkin viestin ja siitä tää kohta et "yksittäistä henkilöä tarkoittaessa sanon kekä.." Tsiisus, sanotaanko oikeasti Mansessa näin, hih-hiii, kekä.. :D
Toivottavasti laskeutuminen oli pehmeä! Nyt en osaa sanoa, onko kyseessä laajempi ilmiö vai itseeni kohdistunut tartunta jostain. Mutta itselläni tosiaan kuka ja kekä kulkee aikalailla rintarinnan.
 

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
Kyllähän ketä voi tarkoittaa yksittäistä henkilöä ja isompaa ryhmääkin.

"Ketä noi oli?"
"Ketä toi on?" "Ketä soitti?" Paljon kuulee myös "kuka" tuossa tilalla.

Tämä siis täälläpäin.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Toivottavasti laskeutuminen oli pehmeä! Nyt en osaa sanoa, onko kyseessä laajempi ilmiö vai itseeni kohdistunut tartunta jostain. Mutta itselläni tosiaan kuka ja kekä kulkee aikalailla rintarinnan.

Kyä toi kekä ihan tanperetta o, meinaan.

t. hanu
 
P

Playerofthegame

Etelän miehet näkkyy tinkaavan, että miten tuo "kuasson" häätyy kirjottaa oikein. Sillole mulle kyllä mithään väliä. Täälä meän peräläki väitethään ettei sitä hoota panna joka paikhaan. Ei tietenkhään sitä semmosheen sanhaan tartte panna missä son jo. Ruottin puolela net ruukaa praatata tätä sammaa kieltä. Yks sielä on kuitenki semmonen mitä met ei käytetä. Met lähemä jätkien kans ryyppäähmään, mutta ruottalaiset ruukaa sanua, että -Lähethään ottaan tosishaan suihin. Saattaa net varhmaan senki tehä, mutta niihin häätyy pittää rohki hyät välit ettei net pääse semmosia ees ehottelheen.
Mien kyllä tiä mistä tämmönenki kieli on tullu eikä sole kyllä niin väliksi tietääkhään. Tätäki puhuthaan vähän eri laila Torniossa, Ylitorniola ja muuala nuuskakairassa. Pellolaiset taitaa praatata samallaila ko ylitorniolaiset, mutta net onki yhtä pörröjä. Rovaniemeläiset pistää sen hoon ihan väährään paikhaan. Mutta niinhän net kaupunkilaiset aina. Etelän miehet ei pane ollenkhaan. Sillähän net etelän tyäret tänne aina kevhäälä tulleeki ko net tietää, että täälä panhaan varmasti oikehhaan välhiin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös