Ainoastaan savolaiset taitavat puhua yksikön 1.persoonasta minä ja muualla se on mä tai mie.
Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla se on mää, Kymenlaaksossa miä.
Ainoastaan savolaiset taitavat puhua yksikön 1.persoonasta minä ja muualla se on mä tai mie.
Tuollaista murretta en ole vielä kuullutkaan.
Luulin, että osaat Kymenlaaksolaiset murteet tietyistä syistä, mutta asia ei sittenkään ole niin.Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla se on mää, Kymenlaaksossa miä.
Mistäpäin ovat lähtöisin sanat a) länkyttää b) kiinata c) lomottaa?
Kyselee nimim. epätietoinen
Luulin, että osaat Kymenlaaksolaiset murteet tietyistä syistä, mutta asia ei sittenkään ole niin.
Kymenlaakso jakaantuu moneen eri osaan joissa voi havaita käytettävän selkeästi kolmea eri minä-muotoa. Mie, mä ja miä voit havaita, kun otat auton allesi ja varmistat, että kyseessä ovat alkuperäisasukkaat kenen kanssa keskustelet. Jos et vieläkään huomaa eroja, niin kannattaa käydä pikavisitiisillä Etelä-Karjalan puolella, niin ei jää enää pienintäkään epäselvyyttä asiasta.
Esim. aito Valkialan murre on jo melkein kadonnutta kansanperinnettä.
Tosin helkkarih hienoh kuulost sitä kolhates.
Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla se on mää, Kymenlaaksossa miä.
Eikös se ole ihan koko Pohjanmaalla mää? Tai ainakin Etelä-Pohjanmaalla. Lisäksi ainakin Satakunnan pohjoisosissa puhutaan vähän eteläpohjanmaalaisittain, Porissa ja Raumalla en ole uskaltanut käydä niin en tiedä niistä sitten.
Tuo minuakin kiinnostaa, että miten porilaiset ja raumalaiset sekä turkulaiset sanovat murteillaan sanan minä.
Mistäpäin ovat lähtöisin sanat a) länkyttää b) kiinata c) lomottaa?
Kyselee nimim. epätietoinen
Mun mielestäni raumalaiset sanovat "mnää" ja "snää". "Snoo snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu snoo" oli joku raumalainen sananparsi joka tarkoittaa kai suomeksi että "sano sinä minua sinuksi, sinuksi minäkin sinua sanon".Kyllä Satakunta ja Varsinais-Suomi taitaa olla kokonaisuudessaan mää-aluetta.
Se, jos kirjotusasu on teoriassa minä ei auta paskan vittua, jos tosielämän tilanteessa lausunta suoritetaan määkimällä minnää tms.
Mun mielestäni raumalaiset sanovat "mnää" ja "snää".
Ei ole. Kyllä mä tiärän, notta se on Pohojanmaalla ja Etelä-Pohojanmaalla mä.
Kyl se o raumal mää ja sää, paitti jos o mnää tai snää. En tuota rauman giält osaa puhuu, mut kyl mää sitäki ymmärrä. Kat ko kat kara puuhu. Eli katso kun kissa juoksee puuhun.Porissa ja Raumalla en ole uskaltanut käydä niin en tiedä niistä sitten.
Kyl se o raumal mää ja sää, paitti jos o mnää tai snää. En tuota rauman giält osaa puhuu, mut kyl mää sitäki ymmärrä. Kat ko kat kara puuhu. Eli katso kun kissa juoksee puuhun.
Raumal pruukataa pyyhkii klyyvari nestuukii ja vastat plakkarfoonii.
Tämä on huvittavaa. Jyväskyläläiset ovat ainoita, jotka säännönmukaisesti väittävät puhuvansa yleiskieltä, vaikka puhuvat selkeästi tunnistettavaa murretta.
Kerropas murteeseensa fakkiutuneelle Jyväskyläläiselle murteemme erityispiirteitä. Itse olen koko ikäni Keski-Suomessa asunut enkä siten tunnista puheessamme esiintyvä erikoisuuksia yhtä hyvin kuin ulkopuoliset tarkkailijat.
Kerropas murteeseensa fakkiutuneelle Jyväskyläläiselle murteemme erityispiirteitä. Itse olen koko ikäni Keski-Suomessa asunut enkä siten tunnista puheessamme esiintyvä erikoisuuksia yhtä hyvin kuin ulkopuoliset tarkkailijat.
Joo tuosta vokaalin pidennyksestä tunnistaa kyllä välittömästi keskisuomalaisen. Minulla on sukua sieltä ja usein on tullut mainittua asiasta heille.
Erityisesti on jäänyt mieleen sana jalis. Tarkoittaa siis jalkapalloa eikä varmaan käytetä missään muualla. Sitten se vielä lausutaan jaliis. Meinaa pää räjähtää joka kerta kun kuulee.
Linja-auto-> linkki (tätä ei käytetä varmastikaan missään muualla Suomessa)
Miepä tuunki korjaamaa tälläsen väärinkäsityksen. Oon tuota linkki sanaa kuullu käytettävän täällä monta kertaa ja oon varmasti itekki sitä käyttäny. Eli vien tän ilon teilt pois. Hähää. Ja joo piti kirjottaa omal murteel ku se tuntu olevan the juttu täs ketjus.
Miepä tuunki korjaamaa tälläsen väärinkäsityksen. Oon tuota linkki sanaa kuullu käytettävän täällä monta kertaa ja oon varmasti itekki sitä käyttäny. Eli vien tän ilon teilt pois. Hähää. Ja joo piti kirjottaa omal murteel ku se tuntu olevan the juttu täs ketjus.