Moottoripyöräketju

  • 204 850
  • 1 010

scholl

Jäsen
Jos pyörää käyttää kaupunkiajossa käydäkseen kaupassa jne. eli ajot ovat usein jotain alle kilsan luokkaa niin ei sitä huppua jaksa ikinä virittää päälle. Mulla on Bemarin huppu, mutta oon käyttänyt vain pari krt. Syy on se, että pyörästä puuttuu tavaratila, minne sen pakkaa. Skootterissa oli aikanaan 90 luvulla eri, kun siellä on todella iso takakontti niin viikkasin hupun sinne. Jos se pyörä kuluu sateessa tai pölyssä niin olkoot sitten niin, ei jaksa stressata.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Eipä ole vielä juuri ajokuume yllättänyt, kun esim. juuri nyt näyttää ulkona satavan reippaahkosti luntakin ja ilman lämpötilakaan ei paljoa nollan yläpuolelle ole noussut muutamaan päivään - toki näitä varhaisia lintuja, motoristeja siis, näilläkin leveysasteilla jo näkyy, mutta harvakseltaan.

Pyöräni satulakin on vielä modattavana ihan Ranskassa asti, ollut jo monta viikkoa, mutta toiveissa olisi, että Pääsiäiseksi saisin sen takaisin - silloin sitten baanalla, jos kelit vain sallivat.

Tuosta "intikasta" vielä sen verran, ettei tuollainen kilometrimäärä ole vielä mitään varsinkaan niin matalaviritteiselle koneelle saati muulle tekniikalle. Hyvällä pidolla tuollaisella pyörällä ajelee vuosia ja kymmeniä tuhansia harmittomia kilometreja.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Löytyykö Jatkoajasta muita endurokuskeja? Tallissani odottaa kuusipuolikas pyörä sorateiden kuivumista. Sillä kierrän asfalttitiet mahdollisimman kaukaa. Sorateiltä se ajamisen riemu löytyy.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Löytyykö Jatkoajasta muita endurokuskeja? Tallissani odottaa kuusipuolikas pyörä sorateiden kuivumista. Sillä kierrän asfalttitiet mahdollisimman kaukaa. Sorateiltä se ajamisen riemu löytyy.
Mulla on BMW F 650 GS Dakar. Tuommoinen Ei varsinainen enskapyörä koska on niin raskas, mutta kyllä tuollakin on ylivoimaisesti hassuinta ajaa soratiellä. Viime kesänä kolusin kotipaikkakuntani pikkuteitä ja metsäpolkuja joita 20 vuotta sitten rallattelin Tunturi Tiger Aqualla menemään. Oli vallan helvetin hauskaa!!! Ostin jostain Biltemasta krossikengät + pökät jotka on riittäneet mun enskailuun ihan vallan loistavasti. Alpinestarin tai vastaavan samanlaiset olisivat olleet monta sataa kalliimmat, ja nämä kiinalaiset (?) ovat ajaneet asiansa vallan hyvin.

Täysin uusi maailma aukeni kun kokeilin kaverin 400(?) kuutioista KTM-enskaa. Sehän ei paina yhtään mitään, ja jo tokalla kierroksella krossiradalla uskalsin hiukan pomputtaa nyppylän päältä. Ja aivan sama mikä vaihde oli silmässä, ihan samalla tavalla eteni. 4-pykäläinen laatikko tuossa taisikin vain olla?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pientä lenkkiä tänään prätkällä heitin ja kaksi autoa puski kolmion takaa eteen. Vittu kun kiristää. Onneksi näitä pöljiä osaa keväisin varoa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jäi muuten viime viikonloppuna matka kesken ensimmäisen kerran pyörällä. Takarengas kulahti loppuun ja kärryllä perille. Alkoi metalliverkot paistamaan ja joku pieni reikä tuli kun valui tyhjäksi. Renkaan keskellä ei ole uraa, joten aika fiiliksellä saa arpoa paljonko kulutuspintaa vielä on. Matkaan lähtiessä kaikki näytti hyvältä mutta n. 200km myöhemmin bensiksellä huomasin parissa kohtaa metalliverkot ja sitten nilkutin eteenpäin n. 18km ja tuolla matkalla koko kumi kulahti loppuun ja alkoi tyhjenemään. Aika tarkalleen 7000km kesti tuo kyseinen Pirelli Diablo Rosso Corsa (ihan ok kilsat ko. nakille) ja kun pitokin on hyvä niin pistin heti tilaukseen uuden samanlaisen, ainoastaan eri profiililla (50->55).
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Noi vikat kilsat vuoden tai pari vanhalla renkaalla on aina petollisia. Ihan suosiolla kannattaa vaihtaa viimeistään siinä vaiheessa, kun kuvio on hävinnyt, koska ne vikat millit menee aina todella nopeasti. Itsellä nuo renkaat alkaa yleensä hajota niin, että niihin tulee sellaisia poikittaisia viiltoja ja sitä kautta pieniä kaistaleita voi jo irrota. Tässä vaiheessa voi jo ajot lopettaakin ja vasta uuden gummin kanssa liikenteeseen.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tänään kävin pari tuntia ajamassa tuolla Porvoo-Hinthaara (tirsk)-Pornainen (tirsk)-Nikkilä-Sipoo-jne. pikkuteillä. Jessus että oli paljon poliiseja liikkeellä! Paljon oli toki moottoripyöriäkin.

Yhdessä kohtaa pitivät tutkaa, ja ehdin pelästyä huomattavasti kun nopeutta 60 km/h:n alueella oli varmaan jotain n. 80. Pollari vain näytti kädellään että "hidasta vähän". Aika reilu meno, mä kuitenkin ajoin erittäin nätisti enkä kaahannut. Eiköhän sieltä saanut napsittua muutaman kunnon ylinopeuden, sen verran houkutteleva keli oli ajaa.

Koko ajan takoo päässä että Dakar pitäisi vaihtaa matkapyörään, tästä ei varmaan pääse muuten eroon kuin vaihtamalla.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Tänään kävin pari tuntia ajamassa tuolla Porvoo-Hinthaara (tirsk)-Pornainen (tirsk)-Nikkilä-Sipoo-jne. pikkuteillä. Jessus että oli paljon poliiseja liikkeellä! Paljon oli toki moottoripyöriäkin.

Aijaa, itse en huomannut vaikka samalla suunnalla liikuin. Ainoat poliisit bongasin ykköskehällä. Tosin pysyttelin mahdollisimman paljon sorateillä, joilla harvemmin poliiseja näkee.

Sorakärpänen on päässyt puraisemaan, ja viime aikoina olenkin hakeutunut aktiivisesti pois kestopäällysteeltä. On se niin hauskaa hommaa kun pääsee hieman jyvälle ja pahimmasta alkujännityksestä eroon. Ja välillä löytää itsensä pärräilemästä hieman erilaisista maisemista.

Vantaan supermoto-radalle olisi myös tarkoitus lähteä kokeilemaan. Jos ja kun homma on hauskaa niin pitänee hommata kausikortti. Lisäksi pieni varustepäivitys on paikallaan. Datsunille kiitos vinkistä, täytyy katsastaa Bilteman ja Motonetin valikoimat. Merkkiliikkeissä kun nuo erikoisvarusteet ovat todella hyvissä hinnoissa.

Hauskaa on siis ollut supermoton puikoissa. Ainoa huono puoli on pidemmän matkan tekeminen, sillä moottoritielle tuolla vekottimella ei ole asiaa. Toisaalta motarilla ajaminen nopeusrajoitteiden puitteissa on melko tylsää millä pyörällä tahansa. Kahdeksankympin matkavauhtia pystyy taittamaan hyvin, joten kohtuullisia siirtymiä voi suorittaa.

Edit: talvilomalla Thaimaassa tuli prätkäiltyä reilu 1000km, muutama reissukuva täällä. Katkaisi mukavasti motoristin talven.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Vittu-jooo....

Täällä sitä istutaan mieli mustana ja naama punaisena odotellen Ranskan pojan äkillistä suonenvetoa satulani lähettämiseksi takaisin - eipä ole vielä(kään) kuulunut.

Virhehän on tietysti yksin minun, kun
a) olin niin myöhään liikkeellä ko. asiani suhteen (18.3.2011)
b) luotin patonginpurijoiden työmoraaliin liiaksi
c) olen niin kermaperse, ettei orggis-satula kelvannut

Mutta - seuraava tavoite on saada pyörä baanalle Vapuksi, johon ei kyllä enää liikaa aikaa ole - tuliko sittenkin nk. "kostea Wappu" vanhaan kunnon teekkarityyliin?

Renkaista puheen ollen, olen hieman kuolannut noiden uusien Misukan Pilot Road 3:sten perään, kun ainakin takarengas menee uusiksi - johan tuo n. 15 tuhatta kilsaa kestikin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Originaalia satulaa ei sitten enää löydy ilmeisesti?

Minä nimenomaan lähetin originaalin sinne Ranskaan modifioitavaksi Bagsterin maahantuojan kautta. Satulan ulkonäön, geelit, yms. voi itse räätälöidä netissä, jollaiseksi se sitten tehdään tietyn sapluunan mukaan.
Soittelin tänään tuolle maahantuojalle, joka kertoi satulan olevan jo matkalla ja ounasteli, että parhaimmassa tapauksessa se olisi jo Vapuksi minulla - jesss!!!

Toinen ranskalainen firma, Top Sellerie, tekee niin, että se lähettää valmiiksi modatun satulan asiakkaalle ja asiakas lähettää alkuperäisen heille. Tuo voi toimia nopeastikin, jos heillä sattuu olemaan vapaana juuri haluttu satula, mutta muuten se täytyy räätälöidä ja tilata tuon ensin mainitun tapaan.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kesäksi suunnitelmissa pienimuotoinen pyöräreissu. Ekana päivänä ajattelin vetää Porista rannikkoa pitkin ylös, siellä on kasitien ja meren välissä oikein kivaa mutkapätkää Kristiinankaupunkiin saakka. Kristiinan jälkeen luulisin että rannikolta löytyisi mukavia pikkuteitä ajella tuonne seitsemälle sillalle saakka ja sitä myöten Kokkolaan jossa ajattelin yöpyä.

Mitäs sitte? Mihin suuntaan? Kivoja mutkateitä onko suositeltavana? Edes satunnaiset hiekkatieosuudet eivät haittaa...kartastahan noita voisi katella, mutta jos joku osaa heti neuvoa minne kannattaa Kokkolasta suunnata niin kertoo heti.

Voisin reissulla olla toisenkin yön, ja kolmantena päivänä sitten saapua takaisin Länsirannikolle.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kesäksi suunnitelmissa pienimuotoinen pyöräreissu. Ekana päivänä ajattelin vetää Porista rannikkoa pitkin ylös, siellä on kasitien ja meren välissä oikein kivaa mutkapätkää Kristiinankaupunkiin saakka. Kristiinan jälkeen luulisin että rannikolta löytyisi mukavia pikkuteitä ajella tuonne seitsemälle sillalle saakka ja sitä myöten Kokkolaan jossa ajattelin yöpyä.

Mitäs sitte? Mihin suuntaan? Kivoja mutkateitä onko suositeltavana? Edes satunnaiset hiekkatieosuudet eivät haittaa...kartastahan noita voisi katella, mutta jos joku osaa heti neuvoa minne kannattaa Kokkolasta suunnata niin kertoo heti.

Voisin reissulla olla toisenkin yön, ja kolmantena päivänä sitten saapua takaisin Länsirannikolle.

Sinuna minä voisin lähteä Kokkolasta esim. Kannuksen => Toholammin kautta Kaustisille => Evijärvelle => Kauhavalle => Seinäjoelle => Jalasjärvelle => Karvialle => Kankaanpäähän => Poriin. Tiet ovat kestopäällysteisiä, mutta mukaan sattuu ihan kivoja mutkapätkiäkin.
Em. reitin ajaa helposti päivässäkin, about 400 km, mutta esim. Lapualta => Kuortaneen => Alavuden => Ähtärin => Virtojen => Ruoveden kautta Parkanoon => Kankaanpäähän => Poriin saat matkaa jatkettua reilut sata kilometriä ja esim. Ähtärissä on todella hyvätasoinen leirintäalue yöpymistä silmällä pitäen.

Olen itse ajanut kaikki mainitut tiet mm. viime kesänä ja ainakin Bemun K12S:lle ne maistuivat. Ko. pyörän luonteesta/rakenteesta johtuen en siis ole viihtynyt sen kanssa sorapätkillä enkä voi myöskään auttaa sellaisissa reiteissä yhtään.
 

Bartholomew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings
Minä nimenomaan lähetin originaalin sinne Ranskaan modifioitavaksi Bagsterin maahantuojan kautta. Satulan ulkonäön, geelit, yms. voi itse räätälöidä netissä, jollaiseksi se sitten tehdään tietyn sapluunan mukaan.
Soittelin tänään tuolle maahantuojalle, joka kertoi satulan olevan jo matkalla ja ounasteli, että parhaimmassa tapauksessa se olisi jo Vapuksi minulla - jesss!!!

Toinen ranskalainen firma, Top Sellerie, tekee niin, että se lähettää valmiiksi modatun satulan asiakkaalle ja asiakas lähettää alkuperäisen heille. Tuo voi toimia nopeastikin, jos heillä sattuu olemaan vapaana juuri haluttu satula, mutta muuten se täytyy räätälöidä ja tilata tuon ensin mainitun tapaan.

Paljos tuli hintaa geeli jakkaralle? Ja miksi juuri ranskassa teetit? Eikös noita duunailla ihan suomessakin?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Paljos tuli hintaa geeli jakkaralle? Ja miksi juuri ranskassa teetit? Eikös noita duunailla ihan suomessakin?

Lähetyskuluineenkin hinta jää alle 400 euron ja saan sellaisen kuin about halusinkin geeleineen ja broderauksineen kaikkineen.
Toki Suomessakin on tekijöitä, ihan täällä Pohjoisessakin, mutta hinta/laatusuhde oli aika vaatimaton. Kävin parissa paikassa ihan satula mukanani keskustelemassa, mutta muutoshalukkuus ja ideat olivat hintaan nähden aika vaatimattomia - voi olla, että kesäkuussa (vieläkin ilman jakkaraa) olen jo toista mieltä ;-)
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
...reittivinkkejä...
Kiitos tästä! Mä laitan vakavasti harkintaan tuon, se voisi olla hyvä kahden päivän reissu huitasta ekana päivänä rantaa pitkin Kokkolaan ja sieltä ehdottamaasi reittiä takaisin rannikolle...saattaa olla että Dakar on heinäkuuhun mennessä vaihtunut matkapyörään, ans kattoo kun eka vähän koeajelen tuota BMW F 800 ST-vehjettä. Tuommoista tekisi mieli: BMW F 800 ST 800 cm³ 2011 - Moottoripyörä - Nettimoto
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
On kyllä tuskaa odotella uutta rengasta samalla kun ajokelit ovat ihan mallikkaat. Lähetysseurannan mukaan huomenna pitäisi tulla, joten sitten pääsee taas antamaan hanaa sopivasti viikonlopuksi. Sen verran vahingosta viisastuin, että tilasin heti pari takasta ja uusi samanmallinen eturengas löytyi sopivasti ylimääräisenä mopoilusta luopuneelta kaverilta. Onpahan sitten uusi rengassetti heti valmiina kun vanhat loppuvat.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Jäi muuten viime viikonloppuna matka kesken ensimmäisen kerran pyörällä. Takarengas kulahti loppuun ja kärryllä perille. Alkoi metalliverkot paistamaan ja joku pieni reikä tuli kun valui tyhjäksi. Renkaan keskellä ei ole uraa, joten aika fiiliksellä saa arpoa paljonko kulutuspintaa vielä on. Matkaan lähtiessä kaikki näytti hyvältä mutta n. 200km myöhemmin bensiksellä huomasin parissa kohtaa metalliverkot ja sitten nilkutin eteenpäin n. 18km ja tuolla matkalla koko kumi kulahti loppuun ja alkoi tyhjenemään.

Itse ajoin tänään 650 kilsaa ja reissuun lähtiessä oli vielä pintaa kumissa, tosin ei siinäkään uraa keskellä ole, että todellista määrää en tiedä, mutta kun oli noin 100 km jäljellä ja pysähdyin luonnon kutsulle huomasin verkkojen paistavan keskeltä ja renkaan profiili olisi saanut pyörän pysymään pystyssä ilman seisontatukeakin.
Ihan hyvin tuo kuitenkin kesti kotiin asti kun ajelin korkeintaan satasta ja tie oli hyväkuntoinen asfaltti.
Ilmeisesti nuo kumit kai sitten seoksesta riippuen haurastuvat ja kuivuvat talvella kun tuokin oli viime kesänä alle laitettu.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ilmeisesti nuo kumit kai sitten seoksesta riippuen haurastuvat ja kuivuvat talvella kun tuokin oli viime kesänä alle laitettu.

Renkaan nopea kuluminen näin keväällä johtuu siitä, että talven jäljiltä tiet ovat nastojen jälkeen kuin karkeaa santapaperia. Renkaan saa loppuun viikossa. Jos hieman malttaa niin asfaltti "tasoittuu" muutamassa viikossa. Tosin jos on valmis uhraamaan sen noin 200-300 euroa niin mikäs siinä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Renkaan nopea kuluminen näin keväällä johtuu siitä, että talven jäljiltä tiet ovat nastojen jälkeen kuin karkeaa santapaperia. Renkaan saa loppuun viikossa. Jos hieman malttaa niin asfaltti "tasoittuu" muutamassa viikossa. Tosin jos on valmis uhraamaan sen noin 200-300 euroa niin mikäs siinä.

Juuri näin - huono rengas menee käsittämättömän nopeasti näin kevätkeleillä kankaille, vaikka kesällä sillä ajelisi vielä lähes kolmin verroin enemmän.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Tosin jos on valmis uhraamaan sen noin 200-300 euroa niin mikäs siinä.

Niin, kyllähän köyhälle kaikki on kallista (valitse tähän mieleisesi hymiö)

Mulla ajelee kaveri ratakisoja ja saan siltä renkaita, viimeksi maksoin 80 euroa neljästä taka- ja kahdesta etufillarista, joten ei tuo nyt niin pahalta tunnu.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vähän käytettyjen ratanakkien käyttö on minusta ihan fiksua. Keskellä on pintaa kuin uudessa ja halpa hinta. Menee kadulla ihan hienosti. Ainoa vaan, että jotkut seosrenkaat saattavat vaatia aika paljon rasitusta ennenkuin lämpiää kunnolla, ja täten kadulla voi olla liukasta. Kulutuskestävyyskin on lähes samaa luokkaa kuin "katurenkaissa". Itsekin noita joskus ostelen.

kentsun tapauksessa rengaskulut ovat kyllä varsin inhimilliset. Tuolla satsilla ajaa puolitoista kesää.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
kentsun tapauksessa rengaskulut ovat kyllä varsin inhimilliset. Tuolla satsilla ajaa puolitoista kesää.

Joo, vielä kun noi renkaat saa 20:lla vanteelle ja tasapainoon niin ei tunnu tosiaan pahalta. Hyvin niissä pintaa on, kaikki muut on ensiasennusrenkaita paitsi yksi ratanakki on joukossa. Eli eivät ole saaneet edes pahemmin kyytiä kun ei kierroksia saa nostella
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös