Mainos

Moottoripyöräketju

  • 211 651
  • 1 033

scholl

Jäsen
Terve,
täällä iski kolmenkympin kriisi ja oli pakko saada prätkäkortti.
Kurssi alkoi 25.8 Porvoossa. Teoriat on hoidettu ja nyt olen ajanut 8 kpl ajotunteja Porvoon seudulla. Koulun pyöränä on KTM Duke III. Inssi olisi tarkoitus ajaa parin viikon päästä.

Paljonko nykyään on ajotunteja?
Itse ajoin aikoinani ison pyörän kortin yhtenä viikonloppuna. B-kortti oli ollut silloin joku 6,5 vuotta hallussa.

Tänään oltiin pörräämässä Porvoon ruuhkissa, mukavalta tuntui vaikkakin oli hieman kylmä. Jotenkin tuntuu suht helpolta ajaa liikenteen seassa kun on B-kortti ollut jo kohta 13 vuotta.

Se riippuu myös pyörästä. Riittävän pysty ajoasento ja matala painopiste niin silloin se on ketterää, näet liikenteen hyvin ja kaupungissa on mukava liikkua.

Välillä pistää kyllä ihmettelemään autojen piittaamattomuus motoristeja kohtaan....muutama kerta on ollut kaikenmaailman säätäjiä edessä ja sivuilla, yleensä japanilaisia autoja (en kylläkään rupea yleistämään...) .

Niin itse olen ajanut kaupunkiliikenteessä päivittäin yli 10 vuotta ja niinhän se on. Toyota-jengi on karvahattu niin syvällä, että ovat hengenvaarallisia. Luulen, että se sama jengi, joka ajaa tänä päivänä Toyotalla, on aikoinaan ajanut Ladalla. Toinen vaarallinen asia on kaikenmaailman nuoret pakukuskit ja vastaavat "ammattiautoilijat". Änkeävät törkeästi vasemmalta eteen jos on joku rako olemassa. Heidän muiden kunnioittaminen liikenteessä on täysin olematonta - puhumattakaan siitä, että mietittäisiin mitä tapahtuu, kun ajetaan prätkän kanssa yhteen. Eivät edes voita ajallisesti noissa tilanteissa mitään, vaan tekevät ne ihan egomielessä.

Kunhan saan tsetin taskuun, niin rupean etsimään pyörää ensi kevääksi. Mikä aika olisi paras hankkia vehje? Olen katellut Hornetteja sillä silmällä, vm. 2006 ->.

Riippuu juuri siitä, missä ajat. Kaupunkiin eri pyörä kuin jos pyörä olisi harrastusväline, jolla teet vain pidempiä lomamatkoja tms.

Tuosta vaimostasi sen verran, että moottoripyörähän on aika helppo ajaa, kun oppii katsomaan riittävän eteen. Itse ostin pyörän ennenkuin oli kortti edes hankittu (en saanut tehdä aluksi kuin kirjalliset kun oli muka liian kylmä, joten ajotunnit piti tehdä seuraavalla Suomen vierailulla) ja aluksi oli vähän vaikeaa tasapainon kanssa kun en tajunnut katsoa riittävästi eteen. Ekalla ajotunnilla parkkiksella se opettaja antoi sen vinkin ja sen jälkeen se oli helppoa.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Syksyllähän niitä alennuksia tietysti on, jos meinaat uutta ostaa liikkeestä. Muutenhan se on varmaan sitten se ja sama ostatko nyt vai vasta ensi keväänä.

Mielettömän kylmäksi vetänyt taas. Joutunut tässä ajelemaan pelkästään pyörällä viimeisen reilun viikon ja aika viileältä se tänäänkin tuntui farkuissa vetää.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielettömän kylmäksi vetänyt taas. Joutunut tässä ajelemaan pelkästään pyörällä viimeisen reilun viikon ja aika viileältä se tänäänkin tuntui farkuissa vetää.

Joo. Samoja huomioita kun vetäsin eilen illalla lenkin. Nahkapuvussa alkaa olemaan reilun puolen tunnin jälkeen aika viileä tunnelma. Lisäksi kylmä ilma ja tie tekee "ferrarit" eikä renkaat lämpene tarpeeksi ja pitoa ei aina ole tarpeeksi. Pilot Powerit kyllä lämpiää normaalikelissä nopeasti mutta nyt tulee vielä luistoja pitkänkin matkan päästä. Muutenkin on renkaat jo kohta vaihtokunnossa. Vielä syksy menee näillä ja ehkä kevään ekat ajot, mutta ei niillä 1000km enempää pääse.
 

scholl

Jäsen
Itse pärjään kyllä vielä ihan hyvin farkuissa ja kesäpusakassa. Tosin se on ehkä tuulta pitävä pusakka, mutta todella ohut, eikä ole mitään vuorta. Tosin viime aikoina ollut usein joku pitkähihainen rugbypaita tms. alla.

Futismatsista oli kyllä niin kylmä tulla su, että laitoin kahvalämmitykset täysille. Olin kuitenkin istuskellut tuossa kesäpusakassa pari tuntia pelissä +7C kelissä. Eilen sitten kun ajoin Rivolettoon syömään niin ihmettelin, että sormet melkein tulessa. Olin siis unohtanut sen lämmityksen täysille.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Lisäksi kylmä ilma ja tie tekee "ferrarit" eikä renkaat lämpene tarpeeksi ja pitoa ei aina ole tarpeeksi.

Sama vika ja tämän takia ei oikein enää illalla kehtaa lähteä huvikseen ajelemaan. Tuskin saisin Pirellejä lämpeämään, vaikka yrittäisinkin. Kerran pääsi jo vähän yllättämään, joten varovainen saa olla.
 

cc_rider23

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ässät, San Francisco Giants
Jostain syystä en saanut lainattua Schollin kysymyksiä, mutta tässä tulee vastauksia.

Nykyään ajotunteja on 14, kun on kyseessä kortin korotus B-> A/B. Yksi ajotunti on muistaakseni 25min, vai 20min, joka kerta on ajettu nyt vähintään 60min.

1.8 tuli sääntömuutos ajokokeen käsittelykokeeseen. Nykyään väistö ja jarrutus hoidetaan 50 km/h vanhan 40km/h sijaan. No, täytyy ajatella se niin, että uuden motoristin etuhan se on, että osaa tehdä nuo molemmat kovemmasta nopeudesta. Se, että moni inssi valittaa siitä, jos nopeus on 47 km/h, tuntuu kyllä mielestäni turhalta, eiköhän tärkein olisi se, että pystyy hallitsemaan pyörän turvallisesti. Kaveri oli joutunut vetämään väistöliikkeen 4 kertaa uudestaan, koska joka kerta oli nopeus ollut pari kilsaa alle sen viidenkympin, tuntuu kyllä pikkasen turhalta....

Tuossa Dukessa on mukava ajoasento, sopivan pysty ja rento, ja kun istuinkorkeus on tällaiselle tapille sopivan matala, niin helpolta tuntuu. Pyörähän on kevyt ollakseen 700 kuutioinen, joten se on ketterä kääntyjä Porvoon "ruuhkissa". Tehoahan tuossa on näin alkuun ihan tarpeeksi. En ollut aikaisemmin ajanut isolla pyörällä, etenkään yksipyttyisellä. Aika paljon joutuu kikkailemaan kytkimen ja kaasun kanssa, mutta niin se taitaa olla myös monessa kaksipyttyisessä, korjatkaa jos olen väärässä.

Tulevan pyörän käytöstä sen verran, että aika paljon tulee varmaan pörrättyä Porvoon keskustassa, mutta tulen kyllä ajamaan kerran pari viikossa varmaankin töihin Helsingin keskustaan.

Hyvä puoli tässä syksyllä ajamisessa on se, että ajotunteja saa melkeinpä koska vaan, ja inssikin onnistuu ihan parin päivän varoituksella. Toinen hyvä seikka on se, että ajovarusteiden hankinta tuli suht edulliseksi, kun on aikamoiset alennukset melkeinpä jokaisessa prätkäliikkeessä. Ostin MP-asun housut, Alpinestarin takin ja Shoein kypärän todella edullisesti, joten kyllä tarkenee vielä ajella.

Huomenna olisi tarkoitus hoitaa maantieajo samaan aikaan vaimon kanssa, toivottavasti ei tule tarkkailtua vaimon ajoa, vaan pystyisi keskittymään omaan tekemiseen.

Kirjottelen taas, miten ajot etenee. Nyt näyttää siltä, että inssi on viikon kuluttua keskiviikkona...rupee pikkuhiljaa jännittämään...
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
On tosiaan pirun kylmäksi mennyt ilma. Viime viikonloppuna piti käydä vielä viimeisen kerran vetämässä pääkaupunkiseudun paras ajoreitti (Bodomin ympäri ja Röyläntietä Lahnuksen Shellille). Oli siinä paikat aikalailla kohmeessa kun köröttelin takaisin Vihdintietä Espooseen päin. On mulla pyörä vielä jokapäiväisessä käytössä kun menen sillä Otaniemeen, mutta ei tuonne kerry matkaa kuin kuin sellaiset 7km suuntaansa, joten aika vähiin on ajot jääneet.

Tämän kauden saldoksi tullee sellaiset 7tkm. Vanhalla piikillä ajoin noin 3tkm ja nykyisellä 400 ZXR:llä olen ajellut loput. Ihan hauska pyörä tuo Kawa on, mutta se vaatii omanlaisensa asennoitumisen. Kun 400-kuutioisesta moottorista on kaivettu 65hp ja punaraja on noin 14,5krpm niin ei sellaisesta koneesta kummoista alavääntöä löydy. Pienempää tehoa kompensoi sitten pieni paino. Kuivapainoksi on ilmoitettu noi 160kg ja kyllä sen huomaa mutkiin taittaessa.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
mplle talvisäilö hyvää stadissa

Moron.. nyt kun ilmat on menny moiseksi, niin onko kenelläkää suositella edullista ja hyvää talvisäilytyspaikkaa kikserilleni?? Joku mihin nouto onnistuu, koska en saa suitsaa enää käyntiin .. akku tms klesana...

Tattis jo etukäteen...
 

akimoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Edmonton Oilers, JJK, Man C
Noniin, tuli heitettyä honda talvilevolle. Tottahan tuo aurinko nyt paistaa sitten joka päivä. Mittariin ei tullut kesän aikana kuin 4tkm. Noh, jos ensi kesänä ois paremmat kelit ja enemmän aikaa. Joko muut jatkoaikalaiset on lyöneet ajohanskat naulaan?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vielä kausi jatkuu. Eilen suhailtiin päivä Motoparkissa. Eturengas oli ennen reissua keskeltä sileähkö mutta hyvin kesti, ja radalla nuo nyt kuluu vaan reunoilta. Takanenkin on jo vaihtokunnossa, uudet nakit odottaa tallissa vaihtoa. Pyöräkin pelasi tututun hyvin ja alustan hieman jäykemmät säädöt olivat huomattavasti paremmat kuin löysähköt vakiosäädöt. Lisäksi rengaspaineet osui juuri kohdalleen. Kylmänä ekalla kierroksella nuljusi hieman mutta parin kiekan jälkeen kun oli lämmöt ja paineet kohdillaan niin homma toimi loistavasti.

Radalla oli aika paljon kisakuskeja, joita oli mukava peesata sen pari mutkaa ennen kuin karkasivat. Etenkin kuussatasia vastaan oli hyvä ajaa kun tulivat jarruissa ohi, sitten mutkassa ottivat eroa pari pyörän mittaa ja kiihdytyksessä paikkasin omaa kädettömyyttä teholla ja imussa koko suora. Ihan hyvät fiilikset mennä jarruissa peräkkäin kun edellä ajavan kone huutaa moottorijarrulla luistokytkimen kustannuksella ja putkessa paukkaa.

Mutta olipahan loistava päivä. Aurinkoinen, n. 14-15 astetta ja ruska. Ehkäpä kauden parhaita ajopäiviä.
 

cc_rider23

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ässät, San Francisco Giants
Noin, kortti on taskussa! (tai siis ajolupa) .
Inssi oli viime keskiviikkona kello 14. Sitä ennen oli ajotunti, joka meni aivan reisille. Mokailin niin paljon, että rupesi oikeasti hirvittämään. Ajoin esim. käännöksen jälkeen risteyksen läpi vilkku päällä siten, että paku meinasi ajaa päälle.. Käsittelyrata meni myös aivan penkin alle. Mutta onneksi tässäkin tapauksessa piti paikkansa se, että huono kenraali lupaa yleensä hyvää.

Inssin äijä oli todella leppoisa kaveri ja sai käytöksellään minunkin hermot tasaantumaan. Käsittelyssä kaikki meni ekalla läpi ja sitten pystyikin lähtemään hyvin mielin liikenteeseen. Ajoin noin 20 minuutin lenkin Porvoon keskustassa ilman mitään ongelmia. Vilkunkin muistin ottaa joka kerto pois päältä. Ajon lopussa äijä sanoi luureihin, että valitseppas maisemareitti takaisin konttorille, tämä oli tässä. Loppumatkan ajoin sitten muikea hymy naamalla takaisin konttorille ja sitten jäin pyörän vierelle odottelemaan lopputulosta. Kyllä se siinä vaiheessa oli jo selvä, että läpäisin, mutta oli kuitenkin pieni jännitys päällä. Inssin äijä tuli sitten hetken kuluttua siihen vierelle ja sanoi, että se oli läpäisty kirkkaasti ilman minkäänlaisia huomautuksia. Erittäin ylpeä hän oli siitä, että väistin kaikki tiellä olevat kuopat, maalaukset, kaivon kannet ja roskat. Toinen asia mistä tuli erityismaininta oli se, että huomioin kevyen liikenteen esimerkillisesti.

Nyt on sitten ison pyörän hankinta edessä. Tolla Suzuki TS:llä voi tässä hyvin vielä harjoitella ja vaimolle se on myös hyvä harkkapyörä. Vaimon inssi on 16.10. Näillä näkymin Suzuki vaihtuu Kawan pikku-Ninjaan ja toinen pyörä on sitten Hornet. Toivottavasti vaan kelejä on vielä jäljellä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eiköhän se kausi ala olemaan jo paketissa. Tänään vaihtelin öljyt ja suodattimen sekä jäähdytysnesteet. Jarrunesteet tuli vaihettua aiemmin syksyllä. Aika inhottava oli ilmata jäähdytysjärjestelmää. Kallistelin pyörää puolelta toiselle, pistin käyntiin, kallistelua jne. kuten huoltomanuaalissa selostettiin. Sitten meni aina ehkä puoli desiä sitä nestettä syyläriin. Tuolla tavalla sai taistella loput puoli litraa sinne. Vaihdoin litkut myös paisuntasäiliöstä ja kaikkineen pyörä imi nestettä pikkasen vaajaa 2,4 litraa, joka on ohjearvo. Lieköhän vielä jäi ilmaa jonnekin? Ainakin syylärin korkissa on neste ihan ylärajassa eikä nuo em. ilmausoperaatiot sitä laskeneet enää. Normaaliin tyyliin nousi lämmöt, sitten tippuu pari astetta kun alkaa termostaatti sallimaan veden kierron ja tästä nousee pikku hiljaa kohti flektin käynnistymislämpöjä. Oli kuitenkin ihan mukava huomata, että kaikki lämpötilat oli prikulleen samat mitä huolto-oppaassa mainittiin (esim. flekti starttasi heti kun 105 astetta tuli tauluun ja sammui 100 asteen kohdalla). Noh, pitää katella sitten ajossa keväällä, ei jaksa enää purkaa katteita.

Samalla huomasin, että taas yksi miljoonista kateruuveista oli vaihtanut maisemaa kesän aikana. Lopuksi sitten pesu ja vahaus. Renkaatkin pitäisi vaihtaa mutta taidan seisottaa vanhat ja sileät kumit kantikkaiksi ja sitten uudet alle kun kausi alkaa.

Kilsoja tuli kaudella n. 6300 mikäli muistin oikein mittarilukeman ostohetkellä ja nyt syksyllä.
 

scholl

Jäsen
Joko muut jatkoaikalaiset on lyöneet ajohanskat naulaan?

Kausi on nyt parhaimmillaan. Tai siis juuri syyskuussa esimerkiksi. Ei ole liian kuuma ajella. Eilen ajelin melkein sata kilsaa, kun tuli käytyä Kirkkonummella ja ajeltua siellä pikkuteitä ja sitten illalla vielä Klubin pelissä. Täytyy sanoa, että oli aika kova tuuli. Länsiväylällä Kirkkonummelta tullessa tuntui oikeasti, etten meinaa saada pyörää pidetyksi pystyssä.

Tosiaan tässä on nyt vielä useita futismatseja, joihin menen pyörällä. Samoin parturiin, muutamille luennoilla, muille asioille kuten videovuokraamoon, leffaan, ostoksille, lounaalle jne. Toivon mukaan pystyisi ajamaan mahdollisimman pitkälle. Joskus kausi on loppunut joulukuun puolivälissä ja joskus lokakuun lopussa. Koskaan ei voi tietää. Jos tulee yhtä heikko lumitilanne kuin viime vuonna niin tänä vuonna ajattelin ajaa talvellakin. En tosin Helsingissä, mutta kuitenkin. Turha olla ajamatta, jos ei lunta ole.

Joo käytännössä joka päivä olen ajanut ja varmaan sellaiset 1300 kilsaa on tullut. En muista tarkkaa lukemaa keväältä, mutta se on muutamien kilsojen päässä, että se 7000 menee rikki, joka oli ka. 1000 per kausi, mutta siinä oli toisaalta kaksi kesää loukkaantumisten takia sellaisia, etten juurikaan ajanut.
Jospa ensi vuonna jo siirtyisi jonnekin, jossa voi ajaa ympäri vuoden. Talvella on täällä vittumaista, kun ei pääse asioille kaupungissa ilman parkkipaikan etsintäoperaatioita.
 

scholl

Jäsen
Ei oo hiki enää. IFK kannattajana en luonnollisestikaan ole turvautunut tykkeihin, mutta ehkä paksumpi paita tai edes prätkäajohousut tai -saappaat olisivat ihan hyvä laittaa päälle. Olen ajanut tänään joku 30-40km ihan normaalisti farkuissa ja kesäkengissä niin faan että toi kostea kylmä sää on inhottavaa. Näillä näkymin siirrän prätkän viikon sisällä Helsingistä vähän etelämmäksi, ettei ajokausi lopu, vaan mahdollisesti pystyn tykittämään koko talven. Viime talvena olisi pystynyt.
 

scholl

Jäsen
Viime ti siirsin prätkän etelään talvehtimaan eli Hankoon.
130km tuli ajettua ihan hyvässä kelissä, joskin kylmässä tuulessa.

Viikkoon en oo sit pyörään koskenut, kun en ole ollut oikeastaan mestoilla, mutta tänään ajoin aika extremeolosuhteissa sellaiset 70 km. Vettä tuli aika saakelisti ja kova tuuli. Ei ihan sellainen sähköt menee poikki, katot irtoaa myrsky kuin illalla, mutta silti. Lastenleikkiä se on silti ajella tuollaista semisuoraa, asfalttipäällysteistä tietä sateessakin, kun on tottunut ajamaan mukulakivikaduilla rankkasateessa Stadissa. Joo ja nopeuskameroistakaan ei prätkällä tarvitse välittää, joten oli leppoisaa käydä tammisaaressa uimassa. Sai kunnon adrenaalimeiningin, kun tykitti tuulessa ja kaatosateessa sopivan vauhdikkaasti.
 

scholl

Jäsen
Nyt on lumi maassa. Olipa hyvä, että kävin ke iltapäivällä vetämässä vielä kunnon lenkin. Oli sellainen sopiva parin asteen keli. Hieman tuli rakeita, kun menin avaamaan tallin oven, mutta se loppui heti, eikä jäänyt maahan. Kävin sitten tykittämässä meren rannalla sellaisen sopivan kymmenen kilsan iltapäiväajelun.

Jännä nähdä kauanko tulee moskaa taivaalta vai pääseekö taas prätkällä kohta liikenteeseen.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
joo, lumi on maassa ja pyörä pihassa...en sitten kerennyt viemään talliin. Sitä kun on mukamas niin kiire. Jospa se viel sulais kerran edes, niin sais ujutettua lämpimään,ettei happane tuohon pihaan.
 

Birchman

Jäsen
Nostetaanpas tätä ketjua ylös. Vuosi sitten tulikin täällä vierailtua ja kyseltyä neuvoja mahd. pyörän ostoon. Sillä kertaa se jäi ajatuksen tasolle, mutta nyt kun taloudellinen tilanteeni on hieman kohentunut alkoi ajatus pyörästä käydä mielessä yhä useammin.

Kertokaas nyt millainen pyörä parhaiten sopisi (mielellään perustellusti), kun vaatimukset ovat

- mielellään supersport (YZF, CBR, 636...)
- hinta mielellään alle 6 000 €
- kuutioita 600-900

Kovin olen katsellut tarjontaa mm. nettimotosta ja tuntuu aika paljonkin vaihtelevan nuo hinnat. Tällä hetkellä eniten silmää miellyttää Yamahan YZF600R. Onko noissa pyörissä itsessään suuria eroja vai tulevatko ne erot yksilöllisinä (miten pidetty...)?

Törmäsin myös tällaiseen liikkeeseen www.mimoto.fi , jossa oli Belgian tuontipyöriä tarjolla m. tuollainen -02 YZF aj.12tkm lähtisi alla 6 000 € veroineen. Voiko noihin kilometreihin luottaa? Samanlaisista missä on aj. 50tkm pyydetään nettimotossa samaa hintaa? Kovin tosin lupasivat, että luottaa voi, koska ovat itse myyvä liike ja viikon palautusoikeuskin on.

En nyt tiedä voiko sanoa itseään isokokoiseksi, mutta sanotaan nyt, että 190/100. Vaikuttaako oleellisesti?

EDIT! Meinasi itse alkuperäinen kysymys unohtua. Vakuutukset ovat aivan törkeän kalliita. OP-Pohjolan laskuri antoi ilman bonareita liikennevakuutus+kasko 1 800 €/vuosi. Onnistuuko, että vakuutukset ovat esim. Isäni nimissä, jolloin se maksu on tietty pienempi kun on 70% bonukset?
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Kertokaas nyt millainen pyörä parhaiten sopisi (mielellään perustellusti), kun vaatimukset ovat

- mielellään supersport (YZF, CBR, 636...)
- hinta mielellään alle 6 000 €
- kuutioita 600-900

Kovin olen katsellut tarjontaa mm. nettimotosta ja tuntuu aika paljonkin vaihtelevan nuo hinnat. Tällä hetkellä eniten silmää miellyttää Yamahan YZF600R. Onko noissa pyörissä itsessään suuria eroja vai tulevatko ne erot yksilöllisinä (miten pidetty...)?

Ihan kelpo laitteita laitteita kaikki nuo, ja toki myös Suzukilta löytyy omat kyykkypyörät. Kuussatku tuntuu aluksi hyvältä, mutta voi käydä yllättävän nopeasti pieneksi. Suzukin seiskapätkä (GSX-R 750) voisi olla hyvä vaihtoehto myös, mutta enpä muista että kuinka kauan mallia on valmistettu. Ja sitten voi tietysti ostaa osamaksulla hieman uudemman pärrän.

Käytetyt pyörät ovat todellakin yksilöitä, joten kannattaa käydä ainakin koeajolla. Perstuntuma kertoo jo paljon, vaikka ei olisikaan asiantuntija. Eikä ole pahitteeksi, jos on joku asiantunteva kaveri neuvomassa.

Törmäsin myös tällaiseen liikkeeseen www.mimoto.fi , jossa oli Belgian tuontipyöriä tarjolla m. tuollainen -02 YZF aj.12tkm lähtisi alla 6 000 € veroineen. Voiko noihin kilometreihin luottaa? Samanlaisista missä on aj. 50tkm pyydetään nettimotossa samaa hintaa? Kovin tosin lupasivat, että luottaa voi, koska ovat itse myyvä liike ja viikon palautusoikeuskin on.

En nyt tiedä voiko sanoa itseään isokokoiseksi, mutta sanotaan nyt, että 190/100. Vaikuttaako oleellisesti?

Eiköhän niihin kilometreihin voi luottaa. Tuontipyörät ovat toki halvempia (esim. EE-speed), mutta vaihdokkina niitä ei liikkeisiin helpolla kelpuuteta. Eli pyörä pitää sitten joko ajaa loppuun tai myydä yksityisesti. Henkkoht ei ole kokemuksia noista tuontipyöristä, mielestäni helpompaa maksaa vähän enemmän ja asioida liikkeiden kanssa.

EDIT! Meinasi itse alkuperäinen kysymys unohtua. Vakuutukset ovat aivan törkeän kalliita. OP-Pohjolan laskuri antoi ilman bonareita liikennevakuutus+kasko 1 800 €/vuosi. Onnistuuko, että vakuutukset ovat esim. Isäni nimissä, jolloin se maksu on tietty pienempi kun on 70% bonukset?

Onnistuuhan se, mutta vain jos faijallasi on mp-vakuutuksen bonukset. Autovakuutus ja mp-vakuutus ovat nimittäin erilliset. Perseestä, kyllä, mutta minkäs teet. Halpa harrastushan tämä ei suinkaan ole, heh.

Moottoripyörä.orgin keskustelusta löytyy hyvin juttua näistä asioista, suosittelen tutustumista!


Henkkoht pyörätilanne muuttui jälleen, kun hommasin uutena ylivuotisen 2008 Hayabusan. Valkoinen malli kiehtoi julkaisustaan saakka, ja nyt sitten hyvien Busa-kokemusten perusteella valinta oli helppo. Josko tämä pyörä menisi yli vuoden, toisin kuin kaksi edellistä. Kevättalvi meneekin mukavasti uuden pyörä modauksia suunnitellessa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kertokaas nyt millainen pyörä parhaiten sopisi (mielellään perustellusti), kun vaatimukset ovat

- mielellään supersport (YZF, CBR, 636...)
- hinta mielellään alle 6 000 €
- kuutioita 600-900


...Belgian tuontipyöriä tarjolla m. tuollainen -02 YZF aj.12tkm lähtisi alla 6 000 € veroineen. Voiko noihin kilometreihin luottaa...

En nyt tiedä voiko sanoa itseään isokokoiseksi, mutta sanotaan nyt, että 190/100. Vaikuttaako oleellisesti?

EDIT! Meinasi itse alkuperäinen kysymys unohtua. Vakuutukset ovat aivan törkeän kalliita. OP-Pohjolan laskuri antoi ilman bonareita liikennevakuutus+kasko 1 800 €/vuosi. Onnistuuko, että vakuutukset ovat esim. Isäni nimissä, jolloin se maksu on tietty pienempi kun on 70% bonukset?

Vakuutuksista saat lähes aina lähtöbonuksina 20% liikennevakuutukseen ja 50% kaskoon kun ottaa uuden vakuutuksen. Pitäisi hieman halventua.

Kuussataset, etenkin uudemmat ovat melko tiiviitä ajoasennoltaan, ehkä GSX-R on vähiten race ajoasennon osalta uusissa kuussatasissa. R6 ainakin omien kokemusten mukaan kaikkein hankalin isolle kaverille (itse olen n. 185/95). Vanhemmissa, joita olet hakemassa, tilanne on vähän parempi. Ne eivät vielä olleet niin rataorientoituneita ja jos tuntuu ahistavan niin jalkatappien siirtosarja auttaa kummasti, tosin maksaa pari sataa.

Kilsat on aina niin tapauskohtainen. Huoltokuitit ja -historia paljastaa jotain, mutta nekin on voitu tekaista. Lisäksi kannattaa katsella yleiskuntoa. Kuluneet jalkatapit, kahvat, katteet.. jne. kertoo jotain. Jos mittarissa on esim. 20 000km mutta jarru- ja kytkinkahva kuluneet, kumiset jalkatapin pinnat sileitä, satula loppu jne. niin mittarissa on tod. näk. toinen kiekka menossa. Lisäksi ikä kertoo jo jotain. Jos joku peruspyörä on esim. 90-luvulta ja kilsoja 20 000 - 30 000 niin ihmettelen. Katsokaapa vaikka nettimoton ilmoituksia vanhoista pyöristä. Kaikissa todella pienet kilsat ilmoituksen mukaan tuon ikäisiksi. Veikkaisin, että monissa ollaan jo toisella tai jopa kolmannella mittarikierroksella. Kuitenkin, aina se on tapauskohtainen juttu ja paha niistä on mennä sanomaan ellei näe paikanpäällä pyörää ja huoltokirjaa jne.

Jos pyörää on huollettu niin ei kilsoista tarvitse olla niin huolissaan. Minulla oli melkein 60 tonnia ajettu 900 Hornet ennen kuin myin sen pois. Ihan normaalisti pelitti virheittä. Ennemmin koneet hajoavat huonosta huolenpidosta kuin ajomäärästä. Toki ikä ja kilsat tuovat enemmän huollettavaa.

Japsikyykyissä on minusta melko sama minkä laitteen ostaa. Kaikki pelaa hyvin, halpoja ylläpitää jne. Ulkonäkö ja tuntuma ratkaisee. Osta se mikä tuntuu parhaaksi itselle. Ominaisuudet niissä on lähes samat merkistä riippumatta. 636:ssa lisäkuutiot tuntuvat, R6:ssa on ollut todella ylävireinen moottori aina -> huipputehoa ihan hyvin mutta heikko ala- ja keskialue, CBR on pärjännyt testeissä hyvin vuosituhannen alkuvuosina... Noin yleisesti.

***

Oletteko käyneet messuilla? Itse menen sunnuntaina. Näyttäisi olevan hyvästi noita uusia kyykkyjä esillä tänä vuonna.
 

Birchman

Jäsen
^^ Kiitoksia vastauksista!

Tässä olen nyt kartoittanut mahdollisia pyörävaihtoehtoja ja yhä enemmän olen alkanut kiinnostumaan Yamaha YZF600R Thundercat mallista. Pari vuoden 2001 yksilöä olenkin jo löytänyt. Ajettu on 30 000 km, Suomipyöriä ja todella siistissä kunnossa. Hintakin opiskelijalle suotuisa alle 6 000 €. Muutenkin rauhallinen ulkonäkö kiehtoo enemmän kuin esim. Kawasakin, vaikkakin uudemmat pyörät (2003-->) ovatkin hienoja niin on myös hinta aika paljon kovempi (yli 7 000 €).

Nyt sitten arvon palstaveljet apua tarvitaan taas. Miten tuollainen Thundercat mahtaa sopia tällaiselle 190 cm kuskille? Lähinnä kaupunkiajoon tuo tulisi ja välillä ehkä joku vähän pidemmän matkan voisi tehdä. Lähinnä mietityttää kun katsoo tarjontaa ja tuntuvat kuitenkin olevan hieman kiven alla (varsinkin sähkönsininen) niin mietin, että uskaltaako kauppoja edes miettiä ennen kuin on hankkinut A-kortin.

Muutenkin kokemuksia YZFR:stä! Onko luotettava peli? Hyvä ajaa? etc etc.

Ps. Sanotaan näin, että suuremmat pyörät jäivät toistaiseksi pois pelistä lähinnä korkeampien vakuutusmaksujen takia.

EDIT: Niin ja vielä tuosta Turun seudun talvisäilytyksestä. Mitä on tarjolla jos kavereiden autotallit ovat täynnä? Ei varmaankaan ole paras ratkaisu jättää pyörää talveksi ulos pressu päällä? :)

Ja vielä ajokamoista. Mitkä on niin sanotut must hyvän _uuden_ kypärän, takin ja hanskojen lisäksi? Ilmeisesti kuitenkin kannattaa panostaa.


Bonesy
 

Warthog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ja vielä ajokamoista. Mitkä on niin sanotut must hyvän _uuden_ kypärän, takin ja hanskojen lisäksi? Ilmeisesti kuitenkin kannattaa panostaa.

Vähintään puolivarrelliset ja mielellään pitkävartiset kengät. Älä vaan retkahda lenkkareilla tai muilla matalilla kengillä ajelemaan tai saat katua sitä myöhemmällä iällä. Niin moni tutuistani valittelee tätä nykyä, että nilkat ja jalat särkee kun on ajanu lenkkareilla nuorempana eikä osa ole edes vielä kolmeakymmentä.

Yksi pieni, halpa ja ainakin itselleni oleellinen varuste on "kauluri". En aja mihinkään ilman sitä, ainakaan kauppaa tai terassia pidemmälle.

Kamoihin kannattaa todella panostaa. Jos vaihtoehtona on vähän turhan kallis puku, kypärä jne. ja toisena halpa ja näppärän näköinen varuste niin osta ne kalliimmat vaikka kukkaro ohentuisikin huomattavasti. Halvat yleensä ovat hintansa veroiset. Itsellä on mennyt useampia takkeja ja housuja niissä säästäessä ja nyt ostin vihdoin kunnolliset.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin minäkin. Millä pirulla ne saa noin jumalattomasti kilsoja niihin. Ei pyörä mikään auto sentään ole.

Hah, arvasin tämän ja scholl-disclaimeri oli jo viestissä mutta poistin sen.


Bones,

Foorumijuttujen perusteella nuo Thundercatit ovat ihan luotettavia ja perusvarmoja pelejä. En tiedä millainen noissa on esim. huolto-ohjelma mutta ainakin uudemmissa Yamahoissa se on 10tkm välein kun useilla muilla merkeillä se on 6tkm. Nykyään uusissa pyörissä taitaa olla 12tkm muutamilla merkeillä. Tärkeää olisi selvittää, että pyörällä on jonkinlaista huoltohistoriaa. Bajahillissä on ehkä jopa liiallisuuksiinkin menevät ohjeet pyörän ostoon mutta parempihan se on kunnolla tutustua ostokohteeseen. Jos ostat pyörän ajettuasi pyöräkortin niin silloin voit itse koeajaa ja todeta miten kukin pyörä itsellesi soveltuu. Lisäksi voit käydä kokeilemassa esim. liikkeiden pyöriä niin saa vähän vertailupohjaa.

Pistin sulle myös yv:tä ajokamoista.
 

scholl

Jäsen
Epäilen, että joku on oikeasti sekaisin noiden ajokilsojen kanssa.
Eletään Suomessa, jossa ei voi ajaa ympäri vuoden.
Faijalla on reilusti alle 10tkm 1200 kuutioisessa pyörässä, joka ostettu vuosituhannen vaihteessa; mulla on 7tkm '02 keväällä ostetussa; tiedän tyypin jolla on Ducati, jolla ajaa kauppaan muutama kerta kesässä; joillain on vanhoja piikkejä joilla ei juurikaan ole ajettu sen jälkeen, kun ovat täyttäneet 18v; naisilla on 600+ccm prätkiä, joita aviomiehet ovat hankkineet, vaikkei laji-innostus olisikaan koskaan syttynyt (naisilla tyypillistä, mutsilla on Crescentin fillari ja laskettelusukset, joita kumpiakaan ei ole koskaan käyttänyt).

Toki on niitä pärinäpoikiakin, jotka ajavat yötäpäivää vaikka kuinka kovassa pakkasessa, mutta ei se mikään normi ole. Keski-Euroopassa varsinkin, jossa etäisyydet ovat lyhyitä, on ihan normaalia, että ihmisillä on vähän ajettua kalustoa. Sitä paitsi voi olla useampi pyörä kuin yksi omistuksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös