Moottoripyöräketju

  • 204 639
  • 1 010

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Onko porukalla kokemuksia/suosituksia kypäräpuhelimista? Eniten kiinnostaisi ehkä musiikin kuuntelu ajon aikana.
Itelläni on Cardo-merkkiset. Bluetooth toimii hyvin, samoin puhelimeen vastaaminen (yleensä en kyllä prätkäillessä vastaile). Älä kysy enempää, sillä sain paketin lahjaksi. Siinä oli vielä kahdelle kaverilillekin paketit, jotta voidaan jutella keskenään ajon aikana jos tarvetta on. Ja kyytiläisen kanssa tietty tulee höpistyä.
Näppäimet tuntuu hyvin hanskoillakin siinä kypärään kiinni laitettavaassa ohjausyksikössä.
 
K

Kiekkokatsoja

Tulipa vaihteeksi juteltua harrikka kuskin kanssa. Oli laittanut 40kympin pyöränsä valokuvaukselliselle aitiopaikalle.
Mutta mutta. Oli kyllä juttelussa ylimielisyyttä, ja asennennetta että jos sulla ei harrikka, niin jatka matkaa.
Jatkoin, vaikka tekniikastakin olisi ollut juteltavaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tulipa vaihteeksi juteltua harrikka kuskin kanssa. Oli laittanut 40kympin pyöränsä valokuvaukselliselle aitiopaikalle.
Mutta mutta. Oli kyllä juttelussa ylimielisyyttä, ja asennennetta että jos sulla ei harrikka, niin jatka matkaa.
Jatkoin, vaikka tekniikastakin olisi ollut juteltavaa.
Itestäkin tuli HD mies tässä kuukausi taaksepäin ja en kyllä ole yhtään ylimielinen. En edes ostanut merkin takia vaan malli miellytti silmää. Tällä hetkellä olen HD kuski, ensi kesänä saatan olla Ducati kuski tai ajella vaikkapa Vespalla. Mun mielestä kaikki moottoripyörät on jollain tavalla hienoja (ehkä pois lukien matkaendurot) ja kääntää ainakin oman pään aina.
 
K

Kiekkokatsoja

Itestäkin tuli HD mies tässä kuukausi taaksepäin ja en kyllä ole yhtään ylimielinen. En edes ostanut merkin takia vaan malli miellytti silmää. Tällä hetkellä olen HD kuski, ensi kesänä saatan olla Ducati kuski tai ajella vaikkapa Vespalla. Mun mielestä kaikki moottoripyörät on jollain tavalla hienoja (ehkä pois lukien matkaendurot) ja kääntää ainakin oman pään aina.
Sorry.
En vieläkään pääse ylitse, että hd tyypit on hmm. Omanlaisiaan.
Kokemukseni on vasta 20v. Mutta ajat kai muuttuu.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sorry.
En vieläkään pääse ylitse, että hd tyypit on hmm. Omanlaisiaan.
Kokemukseni on vasta 20v. Mutta ajat kai muuttuu.
Saattaa ne ollakin. Itse en pidä itseäni HD tyyppinä. Kunhan vaan ajelen ja pyörä nyt sattuu olemaan sen merkkinen. Hieno pyörä se on ajaa ja siinä moottorissa ja äänissä on oma fiiliksensä. Vähän semmoinen american muscle meininki.
 
K

Kiekkokatsoja

Saattaa ne ollakin. Itse en pidä itseäni HD tyyppinä. Kunhan vaan ajelen ja pyörä nyt sattuu olemaan sen merkkinen. Hieno pyörä se on ajaa ja siinä moottorissa ja äänissä on oma fiiliksensä. Vähän semmoinen american muscle meininki.
No joo. Makeinta on kuulla koneen kehräävän, sen syttys kun on ainutlaatuinen. Mut joo ihmistyypit, olkaa mitä olette.
 
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Löytyykö palstalta niitä, jotka ovat ostaneet uutta pyörää vaikkapa tänä vuonna ja oliko minkälaiset toimitusajat?

Tein itse kaupat toukokuun lopulla ja silloin myyjä sanoi, että saavat pyörän toimitettua heinäkuun alkuun. Pari viikkoa siitä, niin toimitusaika oli heinäkuu, pari viikkoa siitä ja heinäkuun piti vielä olla mahdollinen. Tällä viikolla myyjä ilmoitti, ettei voi edes arvata toimitusaikaa.

Pistää pikkuisen harmittamaan, koska muuton takia menin myymään vanhan mopon pois huhtikuussa ja nyt mennee koko ajokausi ohi.

Elikkäs oliko muilla vastaavia kokemuksia? Mulla on tilauksessa Aprilian RS660, mutta ymmärrykseni mukaan esim. Hondalla ja Kawallakin on ollut toimitusongemia.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Löytyykö palstalta niitä, jotka ovat ostaneet uutta pyörää vaikkapa tänä vuonna ja oliko minkälaiset toimitusajat?

Tein itse kaupat toukokuun lopulla ja silloin myyjä sanoi, että saavat pyörän toimitettua heinäkuun alkuun. Pari viikkoa siitä, niin toimitusaika oli heinäkuu, pari viikkoa siitä ja heinäkuun piti vielä olla mahdollinen. Tällä viikolla myyjä ilmoitti, ettei voi edes arvata toimitusaikaa.

Pistää pikkuisen harmittamaan, koska muuton takia menin myymään vanhan mopon pois huhtikuussa ja nyt mennee koko ajokausi ohi.

Elikkäs oliko muilla vastaavia kokemuksia? Mulla on tilauksessa Aprilian RS660, mutta ymmärrykseni mukaan esim. Hondalla ja Kawallakin on ollut toimitusongemia.
En ole ostanut uutta pyörää, mutta ikävä ongelma. Luulisi tuon rajoittavan aika paljon uusien myyntiä, koska itseäni ainakin lähinnä vituttaisi saada uusi pyörä ajoon joskus syyskuussa ja käytännössä ajaa se talliin.

Siinähän tilanteessa ostaa uuden pyörän periaatteessa ylivuotisena jos sen saa käyttöön oikeasti vasta seuraavana kesänä.
 
K

Kiekkokatsoja

Onko jollakulla kokemusta moottoripyörällä, Helsinki-Tallina autolautoilla?
Vinkkejä yleisesti? Tuleeko pyörä johonkin kiinnityspisteisiin kiinni?
Kokemuksia moottoripyöräilystä Virossa, ja vinkkejä?
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Onko jollakulla kokemusta moottoripyörällä, Helsinki-Tallina autolautoilla?
Vinkkejä yleisesti? Tuleeko pyörä johonkin kiinnityspisteisiin kiinni?
Kokemuksia moottoripyöräilystä Virossa, ja vinkkejä?
En ole matkustanut, mut just katoin youtubesta marc travels kanavalta kuinka eckerö linessä veti hondansa liinoilla ristiin kiinni. Samalla löytänet virossa ajoon vinkkejä marcilta tai peter pan bikesin videoista.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Onko jollakulla kokemusta moottoripyörällä, Helsinki-Tallina autolautoilla?
Vinkkejä yleisesti? Tuleeko pyörä johonkin kiinnityspisteisiin kiinni?
Kokemuksia moottoripyöräilystä Virossa, ja vinkkejä?
Aikaa on yli 10 vuotta kun olen mennyt viimeksi, pari kertaa mennyt lautalla edes takaisin ja henkilökunta kyllä hienosti siellä opastaa ja kiinnittää pyörät kunnolla ettei ne pääse kaatumaan.

Itse Virossa ajelusta, niin pari kertaa käynyt Pärnussa ja toisella kerralla myös sitten Tartossa. Isot tiet on ihan ok kunnossa pääsääntöisesti, pienemmillä teillä saattaa tulla vaikka millaisia ylläreitä että silmät kannattaa pitää auki.
Pärnun Aleksandri pub on hyvä majapaikka pärräilijöille, suosittelen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko jollakulla kokemusta moottoripyörällä, Helsinki-Tallina autolautoilla?
Vinkkejä yleisesti? Tuleeko pyörä johonkin kiinnityspisteisiin kiinni?
Kokemuksia moottoripyöräilystä Virossa, ja vinkkejä?

Juuri pari viikkoa sitten kiertelin mopolla Viroa. Tiestö on pääosin hyvässä kunnossa, jopa erinomaisessa verrattuna meikäläisiin paikkauksenpäällepaikattuihin. Alkomahoolin suhteen pitää muistaa nollalinja. Tallinnan ja Pärnun ulkopuolella majapaikkojen hinnat ovat varsin edulliset eikä vielä ainakaan ollut kovaa ryysistä. Lähinnä suomalaisia oli jo reissun päällä.
Helsingin-Tallinnan lautoilla pyöriä ei tarvi edes sitoa jos ei ole tuulista. Laivan meno on hyvin tasaista. Toki aina laituriin rantautuessa voi kolahtaa jolloin on jo hyvä olla pyörällä kiinni pitämässä. Kaikilla lautoilla ei ole liinoja tarjolla joten pari kpl voi olla kaiken varalta hyvä pitää mukana paskaa keliä varten. Kiinnityspisteitä voi olla tai sitten ei, sekin riippuu siitä mihin laivan henkilöstö sinä päivänä ohjaavat pyörät. Ja kannattaa varautua odottelemaan lastauksessa todella pitkään vaikka olisit tullut ensimmäisten joukossa. Pari tuntia pyörähtää helposti sitä mopojen vuoroa odotellessa.
Vinkkejä: Saarenmaa kokonaisuudessaan, Pärnu, Peipsijärven seutu, Tartto. Pärnussa Alexandri-niminen motoravintola/majoituspaikka. Tallinnan ulkopuolella Viro on parhaimmillaan, diggasin kovasti ihmisistä.
Tilaa vakuuttajalta pyörän green card kaiken varalta reissuun mukaan.
 

BaronFIN

Jäsen
Hiphei, A-kortin hankinta etenee suunnitellusti. Teoriat maaliin heinäkuussa, ajotunnit elokuussa, nyt syyskuussa käsittelykoe meni hyväksytysti läpi ja nyt seuraavaksi ajokoe.

Käsittelykokeen hyväksynnän jälkeen rohkaistuin ja uskalsin tilata xlmoton -syysalesta itselleni ensikamat ja sinne meni kaikkineen 700€ (alennuksia 300€). Nolanin kypärästä olen erityisen ylpeä, hyvän löysin.

Nyt aloinkin katselemaan pyöriä ja pyörittelemään mielessä budjetteja ja vakuutuksia ja voi pojat; tämähän on iloisen kallis harrastus vakuutuksien puolesta. Pelkällä vakuutuksen hinnalla täällä Lahdessa vuokraisi 900 kuutioisen Ninjan kymmeneksi päiväksi, joten meni hieman jäitä hattuun omaksi ostamisen osalta. Kun tuohon laskee huollot, renkaat ja pyörän hankintahinnan mukaan, niin kesässähän pyörän vuokraisi lähestulkoon kuukaudeksi.

Miten porukka pelaa vakuutuspeliä ajokausien välissä? If tarjoaa ”valinnanvaraa” seisontavakuutuksen muodossa, mutta onko Trafin sivuilla tehtävä liikenteestä poisto ja sitä myöten vakuutuksen irtisanominen vaihtoehto: maksaa vakuutusta vain oikeasti ajetuista kuukausista? Eihän ajokuukauden vakuutus voi olla lähes 200€/kk?

Valaiskaa uuveloa, nyt olisi pyörien suhteen ostajan markkinat, mutta ei oikein jaksaisi noita vakuutuksia näillä summilla. Liikennevakuutukseen tarjotaan 30% lähtöbonusta, kuinka korkealle se nousee ja kuinka nopeasti? Osa-/kaskoon saisi suoraan 80% bonuksen.
 
Viimeksi muokattu:

Hande_81

Jäsen
Miten porukka pelaa vakuutuspeliä ajokausien välissä? If tarjoaa ”valinnanvaraa” seisontavakuutuksen muodossa, mutta onko Trafin sivuilla tehtävä liikenteestä poisto ja sitä myöten vakuutuksen irtisanominen vaihtoehto: maksaa vakuutusta vain oikeasti ajetuista kuukausista? Eihän ajokuukauden vakuutus voi olla lähes 200€/kk?
Op/Pohjolan mp-vakuutukset on kausihinnoiteltu ja maksut jakaantuvat seuraavasti kuukausittain:
Tammi-maalis 0%
Huhti 9,7%
Touko 16,3%
Kesä-Elo 18,7% joka kuukausi
Syys 12,5%
Loka 5,4%
Marras-joulu 0%

Nämä prosentit sain muistaakseni viime syksynä asiakaspalvelusta kysymällä. Tuo ainakin pätee liikennevakuutukseen, kaskosta en ole varma. Liikennevakuutuksen prosenttien nousutahti oli jossain OP:n sivuilla saatavilla myös. Nyt sitä ei ole minulla tässä. Alkukesästä minulla on ollut se 53% ja vakuutus on ollut vähän alle kaksi vuotta.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hiphei, A-kortin hankinta etenee suunnitellusti. Teoriat maaliin heinäkuussa, ajotunnit elokuussa, nyt syyskuussa käsittelykoe meni hyväksytysti läpi ja nyt seuraavaksi ajokoe.

Käsittelykokeen hyväksynnän jälkeen rohkaistuin ja uskalsin tilata xlmoton -syysalesta itselleni ensikamat ja sinne meni kaikkineen 700€ (alennuksia 300€). Nolanin kypärästä olen erityisen ylpeä, hyvän löysin.

Nyt aloinkin katselemaan pyöriä ja pyörittelemään mielessä budjetteja ja vakuutuksia ja voi pojat; tämähän on iloisen kallis harrastus vakuutuksien puolesta. Pelkällä vakuutuksen hinnalla täällä Lahdessa vuokraisi 900 kuutioisen Ninjan kymmeneksi päiväksi, joten meni hieman jäitä hattuun omaksi ostamisen osalta. Kun tuohon laskee huollot, renkaat ja pyörän hankintahinnan mukaan, niin kesässähän pyörän vuokraisi lähestulkoon kuukaudeksi.

Miten porukka pelaa vakuutuspeliä ajokausien välissä? If tarjoaa ”valinnanvaraa” seisontavakuutuksen muodossa, mutta onko Trafin sivuilla tehtävä liikenteestä poisto ja sitä myöten vakuutuksen irtisanominen vaihtoehto: maksaa vakuutusta vain oikeasti ajetuista kuukausista? Eihän ajokuukauden vakuutus voi olla lähes 200€/kk?

Valaiskaa uuveloa, nyt olisi pyörien suhteen ostajan markkinat, mutta ei oikein jaksaisi noita vakuutuksia näillä summilla. Liikennevakuutukseen tarjotaan 30% lähtöbonusta, kuinka korkealle se nousee ja kuinka nopeasti? Osakaskohtainen saisi suoraan 80% bonuksen.
Omalla kohdalla teoriat kesäkuussa ja viime viikolla ensimmäiset ajotunnit. Viikon päästä vielä 2 ylimääräistä ajotuntia kun ei nuo 5h riitä kun nollilta lähdetty. Käsittelykoe ja inssi sitten 19 päivä. Ensi kesälle sitten joku nakupyörä alle.
 

Hande_81

Jäsen
Op/Pohjolan mp-vakuutukset on kausihinnoiteltu ja maksut jakaantuvat seuraavasti kuukausittain:
Tammi-maalis 0%
Huhti 9,7%
Touko 16,3%
Kesä-Elo 18,7% joka kuukausi
Syys 12,5%
Loka 5,4%
Marras-joulu 0%

Nämä prosentit sain muistaakseni viime syksynä asiakaspalvelusta kysymällä. Tuo ainakin pätee liikennevakuutukseen, kaskosta en ole varma. Liikennevakuutuksen prosenttien nousutahti oli jossain OP:n sivuilla saatavilla myös. Nyt sitä ei ole minulla tässä. Alkukesästä minulla on ollut se 53% ja vakuutus on ollut vähän alle kaksi vuotta.
Täällä OP:n sivuilla tietoa miten bonukset nousee. Suunnilleen sivun puolessa välissä: Liikennevakuutus | Laske hinta ja bonukset
 

BaronFIN

Jäsen
@Thombson

Itse aloitin kanssa aivan tyhjistä ilman mitään muuta pyöräkokemusta kuin kaverin Honda Monkeylla pyöritty viikonloppu 30v sitten.

Mutta kypärää nostan autokoulun opettajalleni. Ensimmäisellä ajotunnilla hän ajoi pyörän koululta ajoharjoitteluradalle, itse tulin koulun autolla perässä. Radalla pyörittiin 10-15 min pyörän ympärillä, siitä satulaan, kone käyntiin, kytkin tuntumaa, liikkeelle ja seis x 5, jonka jälkeen täysin suoraan harjoittelemaan käsittelykokeen tehtäviä ja itse ajaen takaisin koululle. Viikko tästä toistettiin: yhdessä pyörillä ajamalla kentälle, kaksi tuntia tehtäviä ja taas viikko väliä, kentälle tutkan kanssa tunniksi pyörimään ja sitten liikenteeseen tunniksi.

Tämän jälkeen minulle vain ilmoitettiin, että käsittelykoe on muuten ensi maanantaina. Itse olisin sanonut etten ole valmis, mutta niin se vain meni läpi, joskin toisia yrittämiä tarvittiin koska ensimmäisissä yrityksissä: hitaassa ajossa sammutin koneen, ajoin väistössä kartion yli ja tehokkaassa jarrutuksessa jäi kaasu päälle.

Yhtä kaikki, läpi meni, nyt nöyränä kohti seuraavaa haastetta, joka minulla menee töiden takia vasta lokakuulle.
 
K

Kiekkokatsoja

Hyvin pitää olla intoa näillä, jotka aamuisin ajelevat mp:llä +4 asteessa vastaan. No joo, pentuna ajoin aikani kouluun, kovillakin pakkasilla. Vaatetus ja asennekysymys.
Vakuutuksista näkyy olevan kirjoituksia. Silloin kun omaan mp:hen sellaisen hankin, niin oli vuosihinnassa suuria hintaeroja. Kannattaa selvitellä ja vertailla.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
If on itselle ollut järkevin yhtiö. Juuri ostamaani vanhaan 'supersport' pyörään 120e vuosi. Ajan vähän ja osakasko riittää. Kilpailutus kannattaa varmasti.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
If on itselle ollut järkevin yhtiö. Juuri ostamaani vanhaan 'supersport' pyörään 120e vuosi. Ajan vähän ja osakasko riittää. Kilpailutus kannattaa varmasti.
Näissä on tosiaan isoja eroja ihan henkilöiden (ja toki pyörien) välillä. Itse kun aikoinaan kilpailutin ensimmäiseen uuteen pyörään vakuutusta täyskaskolla niin hinnat meni kutakuinkin näin:
Lähitapiola: 900€
IF: 1450€
Op: 1700€
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Naapurustosta kaveri kävi itselleen hakemassa Yamaha MT-01 pyörän Ruotsista, eli olikos se 1600-1700 cc möhkö. Vanhoina päivinä siis hänkin kortin ajoi ja alkoi etsimään pyörää. Kun kaikki suositut ja yleiset oli käyty läpi, niin vakuutuksissa hinnat oli 1300-2000 euroa. Äijä ajatteli, että täytyyhän sitä löytyä halvemmallakin. Jatkoi etsimistä ja sit tärppäs kyseinen Yamaha. Ihan tarkkaa en muista mutta oli jotain 450€ kausi POPvakuutuksesta. Sitten kun pyörä valittu, niin Ruotsin markkinoilta hakemaan sopivaa. Löytyi 9800km ajettu 6400 eurolla. Siihen kai päälle tulee noin 2000 euroa veroja. Mielestäni ihan järkevä hinta ja pyörähän on huikea ajettava kun vääntöä riittää koko kylälle ja ajoasento on jämäkän rento.

Edith: Liikennevakuutus 470 ja s tason kaskolla 553 ja L tason kaskolla 692. Piti oikein käydä tsekkaamassa, kun vaikutti niin halvalta, mutta onhan toi.
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

Tuli ihan ok mp ajokeli viikonlopuksi. Eilen ajelin reilu 100km maantiellä ja taajamassa. Pitää se lämmintäkin olla yllä, mutta riittävä on lämpö ajeluun. Lisäksi auringonpaiste lämmittää kehoa ja mieltä.
Lisäys. Eka kertaa näin huoltoasemalla, kuinka vuotava tankkausletkun liitos, ruikki tankkaajan päälle bensaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
K

Kiekkokatsoja

Kerroppas hyvä/helppo/halpa mp viritysniksisi, matalatehoiselle mp:lle.
Johan pentuna tuli mopoja rassattua, mutta nyt siis mp kysymys.
Itselle ekana tulee mieleen, että syöttöä lisää. Isompaa suutinta kaasuttimeen.
Mutta mikä sen hyöty/haitta olisi?
 
Kerroppas hyvä/helppo/halpa mp viritysniksisi, matalatehoiselle mp:lle.
Johan pentuna tuli mopoja rassattua, mutta nyt siis mp kysymys.
Itselle ekana tulee mieleen, että syöttöä lisää. Isompaa suutinta kaasuttimeen.
Mutta mikä sen hyöty/haitta olisi?
Jos laitat lisää bensaa tulemaan, niin sit myös lisää happea kans eli jonkinsortin vapaavirtaussuodatin alkuperäisen ilmanputsarin tilalle. Ja sit tietysti pakoputkea avarammaksi, eli hilut pois sisältä tai joku sitä varten tehty putki paikalleen (parempi vaihtoehto). Sitten vaan koneesta säädöt kohdalleen, niin ei ahdista enää niin pahasti.
 
K

Kiekkokatsoja

Jos laitat lisää bensaa tulemaan, niin sit myös lisää happea kans eli jonkinsortin vapaavirtaussuodatin alkuperäisen ilmanputsarin tilalle. Ja sit tietysti pakoputkea avarammaksi, eli hilut pois sisältä tai joku sitä varten tehty putki paikalleen (parempi vaihtoehto). Sitten vaan koneesta säädöt kohdalleen, niin ei ahdista enää niin pahasti.
Joo, hyvä pointti.
Nuo pari juttua on jo käytössä, ilma ja poisto. Kaasuttimia en ole vielä avannut, joten suuttimien kokoa en tiedä.
Ja kyseessä on perus V2 kone, joka on jo tehtaalta lähtiessä matalaviritteinen, Vääntää ok, ja kulkee ok, mutta mp;ksi teho aika kevyt.
Mulla oli aikaisemmin V4 kone vanhassa mp:ssä, ja se oli kyllä hyvin pirteä. Ei tämän nykyisen tarvitse olla vastaava tehoinen, mutta vähän voisi piristää. Kiirettä ei mulla ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös