Saapa todellakin nähdä, että kuka ja missä tilanteessa GCM-sopimukseen ensimmäisenä vetoaa: tapahtuuko se Euroopasta turvapaikkaa hakeneiden ja/tai heidän juristiensa toimesta vai tp-hakijoiden lisääntyvistä määristä huolestuneiden poliitikkojen ja kansalaisjärjestöjen toimesta.
Eiköhän GCM kelpaa hyvin juristeille ja kansalaisjärjestöille sekä ainakin Vasemmistoliiton puheenjohtajalle Li Anderssonille, jos sellainen tragedia tapahtuisi, että valittaisiin vaikkapa ministeriksi. Mutta kun luin tekstin, ei siinä ollut mitään sellaista, mitä ei ole yhdessä tai useammassa Suomen allekirjoittamassa ja periaatteessa ihan sitovassa sopimuksessa. Tässä mielessä taas jos pohtii, niin mitään uutta ei ole tai mitään uutta ei tullut. Mutta moraalisesti voidaan silti painostaa niin Suomen sisällä kuin ulkoa. Tämäkään ei ole uusi asia. Toisin sanoen, GCM voi tuoda jotain moraalista, mutta samat löytyy ihmisoikeussopparista ja monista muista alkaen.
Prosessiin en enää palaa, koska sen aika meni jo.
Sä sitten tuosta päättelit, että mä olen vasemmistolainen, muslimeja ihaileva antisemiitti.
Enhän minä ole sinua vassariksi epäillyt, saati päätellyt. Hain ainoastaan Jatkoajan haulla + yhteisillä keskusteluillamme aiheita, jotka sinua ovat kiinnostaneet. Itsehän sinä totesit ettei antisemitismi sinua aidosti kiinnosta. Minä kiitin ilmoituksesta.