On tuo Oulun tapaus kyllä hurjaa laatua rikoksena. Joukkoraiskaukset ja puskaraiskaukset ovat olleet Suomen historiassa perin harvinaisia ja se on ikävä fakta, että nämä yleistyvät juuri monikulttuurisen väestön kasvun seurauksena.
Tämä nyt on todella äärimmäinen muoto siitä, minkä näen nykymallisessa maahanmuutossa olevan ongelmana. Mielestäni ulkomaisille kulttureille ei pitäisi olla Suomessa sijaa joitain maltillisia tapoja lukuunottamatta, vaan kyllä maahanmuuttajalta pitäisi vaatia jonkinasteista suomalaistumista. Se ei tietenkään pakottamalla tapahdu, mutta ympäristöstä pitäisi tehdä sellainen, että suomalaisia tapoja on mahdollista oppia ja niitä myös odotetaan opittavan. Niin sanotusti juuria ei tarvitse unohtaa, mutta käyttäytymis- ja tapakulttuurin osalta pitäisi mennä maassa maan tavalla.
Suomalaisen kulttuurin peruskivet eli rehellisyys, luottamus ja suorapuheisuus ovat arvoina mielestäni ylivertaisia ja Suomessa niitä toteutetaan poikkeuksellisen hyvin. Rehellisyys kyllä on varmaan kaikissa kulttuureissa joniinasteinen hyve, mutta on monia, joissa se ei toteudu edes pienissä arjen asioissa. Suomalainen käyttäytymis- ja tapakulttuuri on myös kansainvälisillä mittareilla ongelmistaan huolimatta parhaiden joukossa, mitä maailmalla on tarjota. Tähän en mielelläni haluaisi muutosta.
Monikulttuurisuus on mielestäni lähtökohtaisesti huono asia, koska en usko monien kulttuurien pystyvän harmoniseen yhteiseloon samassa tilassa. Helpoimpana esimerkkinä koraani kieltää monia asioita, joita muslimi joutuu kohtaamaan Suomessa. Sama homma, kun länkkäreitä pidätetään pitkin maita ja mantuja milloin minkäkin asian häpäisemisestä. Kun on tarpeeksi paljon muslimeita, jotka haluavat muuttaa ympäristöään itselleen mieluisaksi uskonsa oppien mukaan, esimerkiksi politiikan tai mielenosoittamisen merkeissä, niin silloin homma menee mielestäni pahasti metsään. Silloin ulkomainen kulttuuri rinnastuu ja joissain tapauksissa ylittää suomalaisen, monilla mittareilla erinomaisen kulttuurin ja yhteiskunnan.
Sen sijaan suomalaisen kulttuurin kehittämistä vastaan minulla ei ole mitään. Alkoholin ei tarvitse olla yhtä suuri osa vapaa-aikaa kuin se tällä hetkellä on. Siihen jos löytyy suomalaiseen arvopohjaan sopivaa korviketta toisista kulttureista, niin tervetuloa! Näiden kuitenkin kehittävien muutosten tulisi tapahtua kuitenkin suomalaisten omaksumana, ei sopeutumana.
Käytin nyt islamia ja muslimeita esimerkkeinä, sillä ne ovat helpoin vastakkainasettelu länsimaisten kulttuurien kanssa. Samat lainalaisuudet mielestäni pätevät jenkkiläiseen talousliberalismiin, jonka en katso olevan suomalaisten arvojen kanssa yhteneväinen suuntaus. Suomessa on pidetty ja toivottavasti pidetään vähäosaisemmista huolta parempiosaisten kustannuksella, sekä vahvassa taloudellisessa asemassa olevien ihmisten ja toimijoiden toimintaa säännellään ja valvotaan, jotta kaikki menee, kuten kuuluu ja yhteiskunta saa oman hyötynsä mahdollistaen kaikille julkisen koulutuksen ja sairaanhoidon. Mielestäni tässä asiassa Suomi on ottanut muualtaopittuja huonoja vaikutuksia ja yksilön tasa-arvoinen asema on heikentynyt ja heikentymässä.
Olen matkustellut paljon ja elän nytkin kulttuurillisesti Suomeen verrattuna erittäin poikkeavassa maassa, missä kusettaminen on jokseenkin maan tapa ja jos siitä jää kiinni, niin ei pahastuta, vaan naureskellaan ja painetaan asia villaisella. Toki jos kyse on terveyteen liittyvistä asioista, niin tietty asia erikseen. Niissä tapauksissa tosin siltikin kusetetaan rankasti, sillä kultturissa on lähtökohtaisesti hyväksyttävämpää hyötyä muiden kustannuksella, mistä on helpompi tehdä räikeitä rikkomuksia ja räikeät henkiä maksavat rikkomukset ovat tässä maassa arkipäivää. Tällaisten tapojen en soisi arkipäiväistyvän Suomessa.
Siitä huolimatta itse pyrin opettelemaan paikallisia tapoja ja kulttuuria, jotta en loukkaisi ketään ja minua ei tarvitsisi ajatella pahalla. Yritän siis toimia paikallisten kanssa, kuten he toimivat ja mielestäni samaa pitäisi odottaa kaikilta, jotka tänne tulevat samoin kuin kaikilta, jotka tulevat muualta Suomeen.
Edit. Dilemmani minulla on tässä auttaminen vs. kulttuuriprotektonismi. Mielestäni hädässä olevia kuitenkin pitää auttaa, mutta tuntuu myös todella kiittämättömältä, että minun pitäisi sopeutua autettavien "oikkuihin". Myöskin suomalaisen luottamusyhteiskunnan rappeutuminen on lieveilmiö, joka ei tee auttamisesta niin hohdokasta. Autettava se kuitenkin on, mutta sitten auttamisjärjestelmän pitäisi olla merkittävästi nykyistä parempi (tehoton ja kaikkia vituttaa) ja kotoutumisprosessilta haluaisin sitä, että nuo oikut ja lieveilmiöt olisivat minimaaliset, lähes olemattomat.
Gettoutuminen on esimerkiksi todellinen ongelma, mutta sen estämiseksi tehdään liian vähän. Se myös ruokkii näitä muita ei-toivottuja seurannaisia.
Edit2. Tarkennuksia ja typoja.
Edit3. Iso ongelma maahanmuutton liittyen on yleinen keskustelu. Sitä ei pystytä käymään kiihkottomasti, vaan raiskarimatut on lynkattava ja jos näkee ongelmia maahanmuutossa, niin on rasisti. Itse olen toisen mielestä vihervassari ja toisen mielestä rasisti. Siitä tiedän, että olen jotakuinkin oikeilla jäljillä eli kultaisella keskitiellä.