Sinä kirjoitit aiemmassa viestissäsi "Tässä suhteessa islam muistuttaa stalinismia ja putinismia." Sinulla on tässä nyt ajatusvirhe, ei ole olemassa yhtä islamia joka muistuttaisi jotakin koska muslimeilla ei ole mitään ylintä auktoriteettia joka kertoisi miten koraania ja sunnaa tulisi tulkita vaan jokainen määrittää uskonsa itse. Tietysti on niitä jotka eivät ole teksteihin tutustuneet vaan kuuntelevat mielummin radikalisoituneita saarnamiehiä. Uskon kuitenkin ennemmin islamin tutkijoita kuin islamista tai aatteestaan luopuneita. Sinulla entisenä kommarina on varmasti kattavammat tiedot stalinismista ja putinismista kuin minulla mutta olisi hauska kuulla miten ne määrittelet.
Mulla on heikot tiedot islamista, vaikka olen sitä opiskellut (luennot, kirjallisuus). Olen tämän maininnut useamman kerran. Sen takia sinunkin pitäisi ymmärtää, että
minä en lähde esittämään mitään väitettä islamista, vaan annan lähteen, johon kirjoitus pohjautuu. Niin oli tälläkin kertaa. Hyökkäyksesi islamofobiasta ei siten osu minuun, vaan islamin tutkijoihin.
On suoraan sanoen naurettavaa, että sinä jakelet islamista tuomioita edes minulle. Sulla ei ole minkäänlaista kompentenssia arvioida islamista yhtään mitään. Saati sitten, että jakelet tuomioitasi vuosia ja vuosikymmeniä perehtyneille tutkijoille/toimittajille/kirjailijoille. Annoin sinulle jopa tutkijoiden nimet viestissäni, mutta kiihkoissasi jätit ne huomioimatta, koska tarpeesi määritellä mikä on oikeaa islamia ja mikä väärää, ylitti kenties kykysi lukea lyhyt tekstini loppuun. Kirjoitus, johon vittasin, on
Together facing the new totalitarianism ja kirjoittajat kerroinkin jo aiemmin.
Hirsi Aliin kannattaa myös tutustua. Hän(kin) on laittanut oman ja läheistensä hengen vaaraan, jotta meillä muilla olisi parempaa tietoa ongelmista.
e: lisätään tähän kirjoituksen (manifestin) alku ja allekirjoittajat, joista viimeinen on salanimi, mutta kyseessä tutkija ja tunnettu islam-aiheisten kirjojen kirjoittaja:
After having overcome fascism, Nazism, and Stalinism, the world now faces a new global totalitarian threat: Islamism...
Ayaan Hirsi Ali
Chahla Chafiq
Caroline Fourest
Bernard-Henri Levy
Irshad Manji
Mehdi Mozaffari
Maryam Namazie
Taslima Nasreen
Salman Rushdie
Antoine Sfeir
Philippe Val
Ibn Warraq
Minulla ei ole pätevyyttä arvioida heidän tekstiään, mutta velvollisuus paneutua heidän teoksiinsa. Ja sen olen osittain tehnyt. Miksi velvollisuus paneutua heidän teoksiinsa? Koska ihminen, joka laittaa oman ja läheistensä hengen jatkuvaan vaaraan kertoessaan käsityksensä islamista, ansaitsee tulla kuulluksi ja luetuksi.