Meillä on yksi ongelma: mistä me tiedämme mitä kukakin muslimi todellisuudessa ajattelee ja kuinka hän Koraania tulkitsee? Emme mistään.
Avaanpa vähän laajemmin. Meillä on kaksi ryhmää:
1. Rajat auki eli ns. suvakit, joiden mukaan a) jokaista joka apua tarvitsee, on autettava, b) jos tällainen Suomen rajoille eksyy, käsitellään, ja jos on oikeus, pakolaiseksi, koska sopimukset ja velvoitteet sekä c) ei väliä mitä maksaa, koska samasta budjetista se tulee kuin poliisinkin rahat.
Suvakkien ideologia on järjetön, ja Suomelle tuhoisa.
2. Rajat kiinni eli ns. rajakit, joiden mukaan a) Suomen ei tarvitse auttaa ketään, koska Suomi ensin ja b) islamiin uskovia ei Suomeen saa tulla yhtään, koska kaikki islamiin uskovat eivät ole terroristeja, mutta kaikki terroristit ovat islamiin uskovia ja c) islamisaatio voidaan pysäyttää, mutta vain karkottomalla kaikki jo tulleet muslimit Suomesta.
Rajakkien ideologia on järjetön, ja Suomelle tuhoisa.
Toki voidaan - ja pitäisi - keskustella siitä, onko tässä tilanteessa kun Suomessa on edelleen 20 000 vastaanottokeskusasiakasta (Migrin arvio) vuodenvaihteessa 2016-2017 syytä ajaa turvapaikanhakijoiden vastaanotto minimiin tai kokonaan alas, kunnes saadaan kuntapaikat kotouttamiseen sitä jo kuukausia vokeissa odotelleille pakolaisille. Jos heitä ei pian saada kotouttamisen piiriin, se näkyy jatkossa entistä suurempina kotouttamisen epäonnistumisina.
Mutta on Suomessakin sallittava se, että maailma globalisoituu edelleen ja kun niin tapahtuu, Suomeen tulee yhä enemmän ulkomaalaisia. Totta kai voidaan jatkossa korostaa mm. sitä, että otetaan kristittyjä aiempaa enemmän humanitaarisista syistä mm. Syyriasta, mutta en kannata sinänsä esimerkiksi islamiin uskovien sulkemista edes Suomen auttamisjärjestelmän ulkopuolelle Suomessa tai ulkomailla.
Järkeä saa kuitenkin käyttää. Suurmoskeija pujahti taas eteenpäin ja tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että mikään ei enää estä sen rakentamista. En haluaisi uskoa, että Suomessa ollaan näin sinisilmäisiä... Jopa osa muslimeista epäilee salafistisilta rahoittajilta tulevan samalla suurmoskeijaan sellainen vanhoillinen islamintulkinta, joka voisi lisätä muslimien vastakkainasettelua ja ääriajattelua Suomessa. Näin epäilee - ei suinkaan Tynkkynen tai persut - vaan professori Mohammad Fazlhashemi Uppsalan yliopistosta Ruotsista. Hän on islamilaisen teologian professori. Göteborgissa on hieman samalla rahoitustyypillä tehty moskeija. Nyt Göteborgin moskeija on vanhoillisen maineessa, ja siihen on yhdistetty myös toiminta, jossa värvääjät houkuttelevat lähiönuoria ääriliikkeisiin.
Miksi Ruotsin, Belgian ja Ranskan esimerkit salafistisilta rahoittajilta saaduista moskeijoista eivät herätä Suomessa kenenkään muun kuin Supon huolta?