Mainos

Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 150 846
  • 24 186

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
@GeezerHienosti toki osasit ottaa viesteistäni sen ainoan kieli poskessa heitetyn lauseen, ja lähteä sen kautta viemään juttua sivuraiteille.

Tämä viestin pätkä jäi vähän vaivaamaan. Kun tarkemmin mietin, niin joudun kyllä tunnustamaan sinun olevan oikeassa. Saattaa olla jopa niin, että tämä siivuraide tyrehdytti sinun toisen nimimerkin kanssa käymän keskutelun. Hyvän tahdon eleenä laitan tähän linkin, jonka pohjalta kaipaamasi keskustelu käynnistyy toivottavasti uudelleen

Sharia Scare Shakes UK: 'Law of the land go to hell' (YouTube)

Toivottavasti nimimerkki @archieG intoutuu tämän myötä palaamaan juttukaveriksesi ja eihän sitä tiedä vaikka myös jäsen @Boulerice saapuisi paikalle luettelemaan Lontoon ongelmallisia kaupunginosia.

Minä avaan nyt bissen ja laitan popcornit mikroon. Pahoittelut vielä kerran.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yhteiskuntamme luopuu vaalimistaan arvoista, koska älykääpiöt USKOVAT maahantulijoiden TAJUAVAN JA OMAKSUVAN OITIS hienon, vuosisatojen kehityksen vaatineen pohjoiseen sopivan koodiston.
Mistä arvoista ollaan luovuttu ja mitä vaatimuksia uudet tulijat ovat esittäneet? Kenties uimahallivuorot?
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Mistä arvoista ollaan luovuttu ja mitä vaatimuksia uudet tulijat ovat esittäneet? Kenties uimahallivuorot?

Ei suoranaisesti kyse arvoista, eikä varsinkaan tulijoiden vaatimuksista, mutta se mistä olemme luopuneet ja luopumassa tulijoiden vuoksi, on maailman paras koulujärjestelmä.

Muslimimaahanmuuttajien lapsien lisääntyessä määrällisesti ala-asteilla, ala-asteiden vaatimustaso on kokonaisuutena romahtanut ja sen seurauksena olemme ottaneet todella jyrkän syöksyn Pisa-tuloksissa. Tämä nyt tietysti on vallitsevassa tilanteessa päivänselvä asia, eikä nyt varsinaisesti vastaa kysymykseesikään.

Mutta jostain olemme joutuneet luopumaan. Ja se on siis koulujen taso. Eli sivistys.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei suoranaisesti kyse arvoista, eikä varsinkaan tulijoiden vaatimuksista, mutta se mistä olemme luopuneet ja luopumassa tulijoiden vuoksi, on maailman paras koulujärjestelmä.

Muslimimaahanmuuttajien lapsien lisääntyessä määrällisesti ala-asteilla, ala-asteiden vaatimustaso on kokonaisuutena romahtanut ja sen seurauksena olemme ottaneet todella jyrkän syöksyn Pisa-tuloksissa. Tämä nyt tietysti on vallitsevassa tilanteessa päivänselvä asia, eikä nyt varsinaisesti vastaa kysymykseesikään.

Mutta jostain olemme joutuneet luopumaan. Ja se on siis koulujen taso. Eli sivistys.
Puhutko nyt pk-seudun kouluista vai mistä? Valtaosassa Suomen kuntia maahanmuuttajien määrä on täysin mitätön.

Uskoisin, että suurempi vaikutus on ollut koulutusleikkauksilla, jotka jatkuvat tämänkin hallituksen aikana. Käsittääkseni PISA-menestys oli heikentynyt jo vuosia sitten eikä liity millään tavalla kuluneen reilun vuoden aikaieen muuttoliikkeeseen.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Puhutko nyt pk-seudun kouluista vai mistä? Valtaosassa Suomen kuntia maahanmuuttajien määrä on täysin mitätön.

Uskoisin, että suurempi vaikutus on ollut koulutusleikkauksilla, jotka jatkuvat tämänkin hallituksen aikana. Käsittääkseni PISA-menestys oli heikentynyt jo vuosia sitten eikä liity millään tavalla kuluneen reilun vuoden aikaieen muuttoliikkeeseen.

Pisa-menestys romahti viimeksi kuluneella jaksolla.

Kuluneen vuoden tilannehan ei tietenkään vaikuta asiaan, koska ei tänne mitään lapsia ole kuluneen vuoden aikana tullut.

Vaikutus on ollut suurinta niissä kouluissa joissa on eniten somalialaisia/irakilaisia ensimmäisen, toisen tai kolmannen polven maahanmuuttajia, jotka siis eivät yksinkertaisesti suoriudu peruskoulun tasosta ja aiheuttavat samalla koko luokan jäämisen jälkeen työskentelyssä.
 
Muslimimaahanmuuttajien lapsien lisääntyessä määrällisesti ala-asteilla, ala-asteiden vaatimustaso on kokonaisuutena romahtanut ja sen seurauksena olemme ottaneet todella jyrkän syöksyn Pisa-tuloksissa. Tämä nyt tietysti on vallitsevassa tilanteessa päivänselvä asia, eikä nyt varsinaisesti vastaa kysymykseesikään.

Mutta jostain olemme joutuneet luopumaan. Ja se on siis koulujen taso. Eli sivistys.
PISA-kokeisiin valitaan ensin koulut koko maan kattavalla satunnaisotannalla niin että mukaan tulee 150 koulua, ja näistä sitten kustakin satunnaisesti 42 oppilasta. Tilastollisesti 135 koulua näistä olisi sellaisia, joissa vieraskielisiä ei ole yhtään tai on vain muutama. Maahanmuutto ei mitenkään voi selittää PISA-tulosten laskua, ellei kyseiselle neljän vuoden jaksolle 150 koulun joukkoon sitten ole arvottu poikkeuksellisen paljon maahanmuuttajakouluja ja kyse ole tilastopoikkeamasta.

Teesi sinänsä on ihan ok, että sivistyksestä joudutaan luopumaan maahanmuuton takia. Kyllähän, jos väkiluku kasvaa 0,5%:lla perässävedettäviä, niin joku joutuu sen vetotyön tekemään. Sama kun 200 hengen työpaikalle tulisi yksi onneton harjoittelija joka ei saa mitään aikaiseksi, ja tarvitsee opastusta kaikessa. Aina se on jonkun opastajan omasta tuottavuudesta pois, kun asiaa tarkastellaan lyhyellä aikavälillä.

Voi olla että selityksesi mukaisesti maahanmuutto vaikuttaa PISA-tuloksiin tulevaisuudessa. Mutta väliäkö silläkään enää, kun valtio on jo toimillaan linjannut ettei sivistys ja koulutus ole mikään sen keskeinen menestystekijä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Ei suoranaisesti kyse arvoista, eikä varsinkaan tulijoiden vaatimuksista, mutta se mistä olemme luopuneet ja luopumassa tulijoiden vuoksi, on maailman paras koulujärjestelmä.

Muslimimaahanmuuttajien lapsien lisääntyessä määrällisesti ala-asteilla, ala-asteiden vaatimustaso on kokonaisuutena romahtanut ja sen seurauksena olemme ottaneet todella jyrkän syöksyn Pisa-tuloksissa. Tämä nyt tietysti on vallitsevassa tilanteessa päivänselvä asia, eikä nyt varsinaisesti vastaa kysymykseesikään.

Mutta jostain olemme joutuneet luopumaan. Ja se on siis koulujen taso. Eli sivistys.

Tästä samaa mieltä, tosin kokemus on empiirinen. Nykyään jo armeijassa oleva vanhempi rakkauden hedelmä kävi ensimmäisen luokan ja kaksi kuukautta toisesta luokasta suuren kaupungin koulussa, missä hänen luokallaan liki puolet oli maahanmuuttajien lapsia, joista osa ei vielä riittävästi osannut edes koulun opetuksessa käytettyä kieltä, ja opetushan Suomen koululuokissa etenee heikoimman aineksen tahtiin.
Toisen luokan syksynä, parin kuukauden koulunkäynnin jälkeen muutimme pienempää kaupunkiin, jolloin poika tietenkin joutui vaihtamaan myös koulua. Oli "mielenkiintoinen" havainto, kuinka paljon jäljessä hän oli muita uuden luokkansa oppilaita jo tuossa vaiheessa. Siinä iskä ja äitee joutuivat toimimaan "kotiopettajina" koko lukukauden ajan, koska poika oli niin paljon jäljessä uusia luokkakavereitaan. Uudessa koulussa ei vielä tuolloin ollut maahanmuuttajia.

Onhan se päivänselvä asia, että pisa -tulokset putoaa, mutta toisaalta, onko sillä tässä konkurssissa mitään väliä...
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Herra X:n kullannuppu suoriutuu koulusta ikätasonsa alarimaa hipoen. Syynä on luonnollisesti maahanmuuttajat koska oppilaan tai perheen omassa suorittamisessa ei ole mitään vikana. Oleellista tässä, että äiti ja isä on oikein "joutunut" toimimaan kotiopettajana. Suurimmalle osalle vanhemmista kysymyksessä on ihan normaali vanhempainvastuu mutta kai senkin toiset ikäväksi asiaksi kokee. Uskomatonta, mutta tämä on öyhöttäjien Suomi 2000 luvulla.
 
Herra X:n kullannuppu suoriutuu koulusta ikätasonsa alarimaa hipoen. Syynä on luonnollisesti maahanmuuttajat koska oppilaan tai perheen omassa suorittamisessa ei ole mitään vikana. Oleellista tässä, että äiti ja isä on oikein "joutunut" toimimaan kotiopettajana. Suurimmalle osalle vanhemmista kysymyksessä on ihan normaali vanhempainvastuu mutta kai senkin toiset ikäväksi asiaksi kokee. Uskomatonta, mutta tämä on öyhöttäjien Suomi 2000 luvulla.

Itselläni on tuttava perheen kautta vähän samanlaista ongelmaa kuin haukkumallasi tarinan osallistujilla. Sattuu itsekin olemaan maahanmuuttajia ja koulussa on sitten alaluokat menneet aivan yhtä tyhjän kanssa, koska vähemmistönä oleva somaliporukka käytännössä tekee opettamisen ja opiskelemisen mahdottomaksi. Tilanne on kaikilla tiedossa ja opettaja on voimaton (kuten suomalaistenkin kanssa). Harmi, että on naisopettaja niin näiden opetuksen estäjien vanhemmat pitävät kaikkea palautetta ilmana.

Kotiopetusta voi antaa ja pitääkin. Minusta meille tulisi olla keinoja kuitenkin puuttua ongelmiinkin. Tuossa ylläkin suurin ongelma on kuitenkin se, että opetuksen taso menee niiden ehdoilla joita ei se opetus kiinnosta. Ei helpota muiden tulevaisuuden näkymiä vaan onneksi omassa tapauksessani meni vain 15 ihmiseltä 2 vuotta hukkaan. Tai no, kyllähän moni oppi yhteisöllisyyttä, kun ihan sama mistä olet niin et tykkää somaleista.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä mieltä palstan "ei mamut koulutuksen tasoon vaikuta" -nimimerkit ovat siitä, että Ruotsi on jossain 50:n huonommalla puolella pisatuloksissa, kaukana kaikista sivistysmaista?
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Minusta meille tulisi olla keinoja kuitenkin puuttua ongelmiinkin. Tuossa ylläkin suurin ongelma on kuitenkin se, että opetuksen taso menee niiden ehdoilla joita ei se opetus kiinnosta.

Tämähän ei pidä paikkaansa. Se ettei osa opi kirjoittamaan tai lukemaan ensimmäisellä taikka toisellakaan luokalla ei suinkaan tarkoita sitä että muut oppilaat odottaisivat hänen kehittymistään samalla laskien 1+1 laskuja. Jos on joskus koulussa itsekin käynyt niin tietää kyllä asian laidan. Sen sijaan usein oman kullannupun kehityksessä tai toiminnassa ei nähdä mitään vikaa. Syy on värillisissä oppilaissa taikka niiden puutteessa opettajassa ja hänen kyvyissään toteuttaa opintosuunnitelmaa.

Se on sitten kokonaan toinen asia mikäli joidenkin oppilaiden häiriköintiin ei puututa millään tavalla. Ainakin omien lasten koulussa häiriköinnistä seuraa luokasta poistaminen ja näin toimitaan siis jo ihan ensimmäisestä luokasta lähtien. Varmasti tarinassa on jotain perää sitä en sano mutta sitäkin suuremmalla varmuudella siinä on värikynää. Me vanhemmat yleensä aina näemmä omat lapsemme hieman paremmassa valossa. Sen kertoo jo kiusaavien oppilaiden vanhempien reaktiot kun kissaa nostellaan pöydälle.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaikutus on ollut suurinta niissä kouluissa joissa on eniten somalialaisia/irakilaisia ensimmäisen, toisen tai kolmannen polven maahanmuuttajia, jotka siis eivät yksinkertaisesti suoriudu peruskoulun tasosta ja aiheuttavat samalla koko luokan jäämisen jälkeen työskentelyssä.
Menee ehkä himpun OT, mutta tasoluokat olisi hyvä ratkaisu tähän. Ei täydellinen ratkaisu mutta mielestäni parempi että häiriköt (olipa tausta sitten mistä tahansa) olisivat omissa porukoissaan ja ne jotka yrittävät opiskella olisivat omissaan.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Mitä mieltä palstan "ei mamut koulutuksen tasoon vaikuta" -nimimerkit ovat siitä, että Ruotsi on jossain 50:n huonommalla puolella pisatuloksissa, kaukana kaikista sivistysmaista?
Ruotsin koulutusjärjestelmän alasajo alkoi 1991/2. Googlaapa hiukan mitä taustoja asialla on - vinkki: ei ne maahanmuuttajat, vaan voittojen tavoittelu kouluista. Ei sillä, etteikö monikielisyys vaikuttaisi opetuksen tasoon, mutta yllä oleva lainaus kyllä kertoo, ettei kummoista tietopohjaa esimerkiksi naapurimaiden asioista ole suomenkielisilläkään.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Omakohtainen näkökulma "monikulttuuriseen kouluun": oma tyttäreni joutui olosuhteiden pakosta (useampi muutto jne.) vähän sellaiselle "keräilyeräluokalle" aloittaessaan ala-asteen, sisältäen sekä maahanmuuttajia että oppimisvaikeuksisia oppilaita. Ja ihan "taviksia" myös. Sikäli kyseessä oli myös kokeiluluokka, että opettajia oli kaksi kappaletta, tarvittaessa luokkaa pystyttiin jakamaan ryhmiin, että ne jotka tarvitsivat lisää opetusta saivat sitä tarvittaessa. Ja koko kuvio toimi oikein hyvin - lähtötasoltaan voi sanoa että mamuosaston lapset eivät osanneet niin paljoa, mutta erot kaventuivat kovasti kahden vuoden aikana (nyt tyttäreni käy musiikkiluokkaa).

MUTTA pitää todeta, että mamuvanhemmista osalla oli todellista asennevammaa tai jotain ja sihen pitäisi puuttua. Jos ekaluokkalainen päättää vain lintsata ja vanhemmat on kotona hyväksyen moisen, jossain on vikaa. Lasta en tuollaisesta syyllistäisi. Mutta ainakin näin omasta näkökulmasta ei tuosta "monikulttuurisuudesta" ollut haittaa jos ei hyötyäkään.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
MUTTA pitää todeta, että mamuvanhemmista osalla oli todellista asennevammaa tai jotain ja sihen pitäisi puuttua. Jos ekaluokkalainen päättää vain lintsata ja vanhemmat on kotona hyväksyen moisen, jossain on vikaa.

Väittäisin että yksi haaste vaikka somalitaustaisten tai suomensomalien oppimisessa on se että välttämättä vanhemmillakaan ole kykyä tukea opetusta. Johtuipa se sitten oman koulutuksen puutteesta tai kielitaidosta. Se on mielestäni lastensuojelullinen asia mikäli vanhemmat antavat lastensa lintsata koulusta. Mikäli lintsaaminen on jatkuvaa niin opettajan tulee ehdottomasti kääntyä lastensuojelun puoleen.
 
Tämähän ei pidä paikkaansa. Se ettei osa opi kirjoittamaan tai lukemaan ensimmäisellä taikka toisellakaan luokalla ei suinkaan tarkoita sitä että muut oppilaat odottaisivat hänen kehittymistään samalla laskien 1+1 laskuja. Jos on joskus koulussa itsekin käynyt niin tietää kyllä asian laidan. Sen sijaan usein oman kullannupun kehityksessä tai toiminnassa ei nähdä mitään vikaa. Syy on värillisissä oppilaissa taikka niiden puutteessa opettajassa ja hänen kyvyissään toteuttaa opintosuunnitelmaa.

Pitäähän paikkaansa. Minun esimerkissäni kärsijätkin oli värillisiä (no oli siellä jokunen väritönkin). Pikkukullannupuilla meni perhetaustoista huolimatta opetus häneksi. Varmaan joku oppi siinäkin porukassa enemmän ja joku vähemmän.

Se on sitten kokonaan toinen asia mikäli joidenkin oppilaiden häiriköintiin ei puututa millään tavalla. Ainakin omien lasten koulussa häiriköinnistä seuraa luokasta poistaminen ja näin toimitaan siis jo ihan ensimmäisestä luokasta lähtien. Varmasti tarinassa on jotain perää sitä en sano mutta sitäkin suuremmalla varmuudella siinä on värikynää. Me vanhemmat yleensä aina näemmä omat lapsemme hieman paremmassa valossa. Sen kertoo jo kiusaavien oppilaiden vanhempien reaktiot kun kissaa nostellaan pöydälle.

Ei tuossa kyllä juuri värikynää ollut. Useampikin perhe vain lopulta odotti sitä, että saavat omat kultamussukkansa oppimaan kieltä tarpeeksi, että pääsisi normaaliin kouluun. Kuinka paljon ovat sitten muita jäljessä, kun ei muutenkaan ole parhaat lähtökohdat peruskoululle ja vielä on lähtö pistetty munilleen.

Itsehän poistaisin myös häiriköt pihalle luokasta, vaikka lopullisesti ellei muuten opi. Tuo ei kuitenkaan ole käytännössä vaihtoehto.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni on tuttava perheen kautta vähän samanlaista ongelmaa kuin haukkumallasi tarinan osallistujilla. Sattuu itsekin olemaan maahanmuuttajia ja koulussa on sitten alaluokat menneet aivan yhtä tyhjän kanssa, koska vähemmistönä oleva somaliporukka käytännössä tekee opettamisen ja opiskelemisen mahdottomaksi.
Olen aiemminkin kertonut tämän, mutta kerrataan nyt taas. Omat lapset kävi peruskoulunsa Itä-Helsinkiläisessä "mamukoulussa". Ei estänyt millään tavalla hyvää koulumenestystä. Ja kun matka jatkui molemmilla lukioon, niin tulokset pysyivät molemmilla täysin linjassa perukoulutulosten kanssa. Molemmat joutuivat lähtemään muualle lukioon, koska peruskoulun yhteydessä ei lukiota ollut. Näköjään sieltä mamuperuskoulusta sai ihan yhtä hyvät eväät lukio-opintoihin, kuin muista kouluista tulleet. Nuoremman kohdalla edes yläastella todettu keskivaikea lukihäiriö ei ole estänyt hyvää menestystä opinnoissa.

Mutta sehän lienee selvä, että vika ei voi olla sen tuttavaperheen lapsessa itsessään. Tottakai se syy on lähimmässä Somalissa, tai ainakin jossain vitun muslimissa.

Kenties uimahallivuorot?
Mitä mä noita väitettyjä mamuvuoroja/muslimivuoroja googlettelin, niin ovat järjestään naisten vuoroja, eivät mitään mamu/muslimivuoroja. Taisi olla se yksi kohuvuoro lieksassa, josta ei ottanut selvää oliko se todellakin mamuille, mutta muita vastaavia en löytänyt. Siitä lieksan vuorostakin on kirjoiteltu sekä maahanmuuttajien että musliminaisten vuorona. Olis kyllä kiva tietää, että miten todistetaan jonkun olevan muslimi tai maahanmuuttaja. Naisten vuorot sitten eivät enää mikään kummallisuus Suomalaisessa kulttuurissa ole. Niitähän on ollut aina ja on edelleen.
 
Mutta sehän lienee selvä, että vika ei voi olla sen tuttavaperheen lapsessa itsessään. Tottakai se syy on lähimmässä Somalissa, tai ainakin jossain vitun muslimissa.

Olettekohan te lukeneet tekstit oikein, vai olenko vain menettänyt jälleen kyvyn kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä? Koulussa ei kyllä muita ollutkaan kuin mamuja, koska se oli maahanmuuttajille suunnattu. Yhtään kantasuomalaista ei ollut seassa haukkumassa ketään vitun muslimia tai lähintä Somalia. Somalit joka tapauksessa siinä porukassa aiheuttivat ongelmat.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Herra X:n kullannuppu suoriutuu koulusta ikätasonsa alarimaa hipoen. Syynä on luonnollisesti maahanmuuttajat koska oppilaan tai perheen omassa suorittamisessa ei ole mitään vikana. Oleellista tässä, että äiti ja isä on oikein "joutunut" toimimaan kotiopettajana. Suurimmalle osalle vanhemmista kysymyksessä on ihan normaali vanhempainvastuu mutta kai senkin toiset ikäväksi asiaksi kokee. Uskomatonta, mutta tämä on öyhöttäjien Suomi 2000 luvulla.

Hera X:n poika opiskelee tällä hetkellä insinööriksi ( mikä on kyllä melko hävettävää ), ensimmäisen kouluvuoden huonosta opetuksesta johtumatta.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Jos näin on, niin eikös siellä uudessa koulussa olisi opetus edennyt sen teidän kullannupun mukaan? Vai viittaatko tuolla "heikompi aines" ilmaisulla ehkä johonkin muuhun, kuin luokan heikoimpiin oppilaisiin?

Etkö parempaan pystynyt?

Jotenkin hassuja nämä unelmaöyhöttäjät. Jos toinen kertoo omakohtaisen kokemuksen heille ikävästä/koetusta asiasta, niin se kumotaan sillä, että unelmaöyhöttäjällä on empiirinen kokemus toisenlaisesta suorituksesta.

Voir ristus.

Edit unohtui...
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Etkö parempaan pystynyt?
En ymmärrä kysymystä.

Väität, että kullannupulle ei opetettu tarpeeksi ekalla luokalla, koska joukossa oli porukkaa, joiden osaaminen oli heikompaa ja mielestäsi opetus etenee heikoimpien oppilaiden tason mukaan. Kullannuppu vaihtoi koulua ja oli siellä heikkotasoinen oppilas, koska sille ei oltu opetettu tarpeeksi asioita ekalla luokalla. Oman väitteesi mukaan opetuksen olisi pitänyt edetä heikkotasoisimpien oppilaiden mukaan, eli kullannuppun. Näin ei kuitenkaan toimittu. Joko käsityksesi opetuksesta on väärä, tai sitten tarkoitit sanoilla "heikompi aines" jotain muuta, kuin osaamistasoltaan heikointa oppilasta. Sitä vaan ihmettelin, että mitä tarkoitit. Saisko tarkennusta?
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
En ymmärrä kysymystä.

Väität, että kullannupulle ei opetettu tarpeeksi ekalla luokalla, koska joukossa oli porukkaa, joiden osaaminen oli heikompaa ja mielestäsi opetus etenee heikoimpien oppilaiden tason mukaan. Kullannuppu vaihtoi koulua ja oli siellä heikkotasoinen oppilas, koska sille ei oltu opetettu tarpeeksi asioita ekalla luokalla. Oman väitteesi mukaan opetuksen olisi pitänyt edetä heikkotasoisimpien oppilaiden mukaan, eli kullannuppun. Näin ei kuitenkaan toimittu. Joko käsityksesi opetuksesta on väärä, tai sitten tarkoitit sanoilla "heikompi aines" jotain muuta, kuin osaamistasoltaan heikointa oppilasta. Sitä vaan ihmettelin, että mitä tarkoitit. Saisko tarkennusta?

En kyllä ylläty, että et ymmärrä. Kannattaisiko lukea se kirjoitukseni ensin, ennen kuin nolaat itsesi?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olettekohan te lukeneet tekstit oikein, vai olenko vain menettänyt jälleen kyvyn kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä? Koulussa ei kyllä muita ollutkaan kuin mamuja, koska se oli maahanmuuttajille suunnattu. Yhtään kantasuomalaista ei ollut seassa haukkumassa ketään vitun muslimia tai lähintä Somalia. Somalit joka tapauksessa siinä porukassa aiheuttivat ongelmat.
Poittisi oli, että lapsen opiskelusta ei tullut mitään, koska somalit häiriköi. Ei sillä ole mitään väliä onko se lapsi kantasuomalainen vai ei. Häiriköitä on lähes kaikissa luokissa. Jostain syystä joidenkin lasten huonot tulokset johtuu aina siitä, että joku muu häiriköi, tai opettaja on ihan paska, tai koulun vaksi on perseestä. Tai ihan mistä tahansa ulkopuolisesta syystä. Jotkut toiset lapset sitten pärjää paremmin näistä samoista häiriötekijöistä huolimatta. Kumma juttu.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Väität, että kullannupulle ei opetettu tarpeeksi ekalla luokalla, koska joukossa oli porukkaa, joiden osaaminen oli heikompaa ja mielestäsi opetus etenee heikoimpien oppilaiden tason mukaan. Kullannuppu vaihtoi koulua ja oli siellä heikkotasoinen oppilas, koska sille ei oltu opetettu tarpeeksi asioita ekalla luokalla. Oman väitteesi mukaan opetuksen olisi pitänyt edetä heikkotasoisimpien oppilaiden mukaan, eli kullannuppun. Näin ei kuitenkaan toimittu. Joko käsityksesi opetuksesta on väärä, tai sitten tarkoitit sanoilla "heikompi aines" jotain muuta, kuin osaamistasoltaan heikointa oppilasta. Sitä vaan ihmettelin, että mitä tarkoitit. Saisko tarkennusta?

Väitinkö näin? Joku unelmaöyhöttäjä ehkä painaisi jo raporttinappulaa, mutta ei kuulu tapoihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös