Niin. Jos uskoo sekä siihen, että maahanmuuttajat ja turvapaikanhakijat ovat kaikki heikosti koulutettuja naisia halveluksuvia rasisteja ja että nykyistä turvapaikanhakijoiden saapumistahtia ei mitenkään kyetä hillitsemään seuraavan vuosikymmenen aikana, niin sitten varmaan voi nähdä vaikka millaisia uhkakuvia horisontissa. Minä en usko, että tänne tulee yhden sukupolven aikana puolta miljoonaa-miljonaa turvapaikanhakijaa tai muuten vain kelvotonta maahanmuuttajaa.No tässäpä se juuri on. Jos väestörakenne muuttuu nopealla tahdilla siten, että kieltä taitamattomien, heikosti koulutettujen ja kulttuuriarvoiltaan hyvin voimakkaasti suomalaisesta normistosta poikkeavan väestön osuus nousee sinne 10-20%, minun on hyvin vaikea että tämä jollain tavalla edistäisi tasa-arvoa, vähentäisi rasismia tai yhteiskuntaluokkien välistä vastakkainasettelua.
Se, että näyttää samalta ei tarkoita että ajattelee samoin. Jos tästä ottaisin ja kävelisin soittamaan naapurini (jota en helsinkiläisenä luonnollisestikaan tunne) ovikelloa ja ehdottaisin perinpohjaista keskustelua politiikasta ja henkilökohtaisista arvoista, niin luulen että joidenkin perusjuttujen jälkeen erimielisyyksiä alkaisi löytyä aika nopeasti. Tänne tulevat maahanmuuttajat ovat eri kulttuureista, eri valtioista, eri kaupungeista, eri elämäntilanteista ja eri kasvatuksista. On aika käsittämätön yleistys uskoa tältä joukolta löytyvän kovinkaan laajaa poliittista tai arvopohjaista yksimielisyyttä oikein mistään. SInä et välttämättä väittänyt että näin olisikaan, mutta pari muuta nimimerkkiä tuossa ylempänä tuntuu olevan siitä kovasti huolissaan.En löytänyt tästä varsinaista yhteyttä viestiini, mutta noin korkealla tasolla kulttuuriryhmien edustajat ovat toki varsin homogeenista porukkaa. Eivät nuo lähi-idässä erottaisi suomalaista ruotsalaisesta.
Mitä tulee vaikutteisiin niin tottakai tänne tuleva ihmisryhmä jollain aikavälillä "sulautuu" suomalaiseen yhteiskuntaan. Tässä ei kuitenkaan puhuta suuressa mittakaavassa edes vuosista vaan sukupolvista.
Minun tuttavapiirini on aika homogeenistä eikä varmaankaan edusta kovinkaan monelta osin minkäänlaisia absoluuttisia keskiarvoja, mutta kaikki tuntemani toisen polven maahanmuuttajat ovat ihmisinä ihan samanlaisia kuin kuka tahansa muukin. On hyviä tyyppejä, on vähän ärsyttäviä tyyppejä ja ihan mitäänsanomattomia seinäruusuja. Mitä nyt kotonaan syövät vähän mausteisempaa ruokaa, muutama viettää pääsiäisin paastoa ja jotkut eivät syö sikaa. Ihan kaikilla se sulautuminen ei montaa sukupolvea vie.
Just näin. Tästä asiasta olemme täsmälleen samalla sivulla.Tämä on ihan toki ihan totta, ja ne harvat maahanmuuttajat jotka ovat yhteiskunnallisesti aktiivisia, edustavat onneksi yleensä suht' liberaalia siipeä.