Mun mielestä tämä myöhempi kommentti oli paljon parempi:
"Harmillista, että amerikkalainen merkitys termille ”liberalismi” jonkinnäköisenä ”punavihreyden” synonyyminä alkaa levitä Suomeenkin. Tähän astihan Euroopassa liberalismista puhuttaessa on aika hyvin pysytty sen alkuperäisessä merkityksessä.
Jo ensimmäinen kappale tuntuu kovin oudolta ottaen huomioon sen, että liberalismissahan ei pyritä valtiojohtoisesti ratkaisemaan yhtään mitään yhteiskunnallisia ongelmia. Ei koulutuksella. Ei paremmilla instituutioilla."
Niin ymmärräthän että tässä tarkoitetaan sitä oikeaa liberalismia ei sitä punavihreyttä? Meinaatko että esim. Vasemmistoliitto tai SDP ei pyri "valtiojohtoisesti ratkaisemaan ongelmia"?
Oikea liberalismi lähtee sellaisesta ihmiskäsityksestä että ihminen on vapaa. Niin homostelemaan kuin koijamaan apinaa ja apinalle oikeutta tulla koijatuksi. Jos joku on valmis maksamaan taksista Helsinki-Vantaan lentokentältä Rautatieasemalle 900 euroa niin mitä se meille muille kuuluu?
Se että haluaa vahvaa nannystatea, mutta liputti Tahdon2013 puolesta ei tee ihmisestä liberaalia, vaan sossutädin. Toisaalta en ymmärrä arvokonservatismia ihmisiltä joka vannoo vapaiden markkinoiden nimeen. Miksi ihminen vapaa toimimaan kaupallisesti vapaasti, mutta se olisi paha juttu jos haluan että transu-Seppo laittaa minut nippusiteisiin ja omenan suuhuni? Vittuakos minun ravintolani aurinkovarjojen väri tai se mitä teen Sepon kanssa kuuluu kenellekkään. Tämä asenne on liberalismia.
Tänne ollaan vasemmistolaisten kirjoittajien toimesta postattu postauksia jostain Huffington postista joissa ollaan analysoitu miten liberaalit ovat jotain ja konservatiiviit ihan jotain muuta tajuamatta että anglo-saksinen kaksipuoluejärjestelmään perustuva jako ei sovi Suomen poliittiseen historiaan. Hatut ja myssyt, missä pelaa?
Globaalisti rajusti yksinkertaistaen liberaalit ovat heikkojen ja sorrettujen puolella ja haluavat muutosta vaikka se tarkottaisi kaaosta.
Konservatiivit taas puhuvat instituutioiden ja traditioden puolesta ja arvostavat järjestystä vaikka tasa-arvon kustannuksella. Konservatismin ajatus että järjestyksen aikaansaaminen on ollut historiallisesta vaikeaa ja sitä tulee vaalia, koska järjestys katoaa helposti. IT mielessä sanottaisiin että ei testata tuotannossa.
Tämä ajatus muutos vs stabiilius on läsnä kaikissa muinaisissa kultuureissa kuten Ying and Yang ja hindulaisuuden Vishnussa ja Shivassa
Toinen asia. Minusta tuo kakkoskommentti oli varsin osuva:
– Anteeksi palosetämies, mutta taloni on tulessa.
– Talot ovat olleet ennenkin tulessa.
– Niin mutta se siis palaa tuossa silmiemme edessä juuri nyt. Eikö palon voisi sammuttaa?
– Emme sammuta, koska sammutustoimet ilmaisisivat, että jossakin palaa, emmekä halua levittää sellaista kuvaa, että talot palaisivat. Lietsoisi vain paniikkia.
– Mutta kyllähän taloja palaa…
– Tämä on yksittäistapaus.
– Onko se syy olla sammuttamatta meneillään olevaa paloa?
– Maailmaa muuttuu. Emme voi enää palata ajassa takaisin. Meidän on elettävä tämän kanssa.
– Mitä sitten aiotte tehdä?
– Järjestämme kursseja paloturvallisuudesta.
– Voi perseen perse. Siis nyt? Mitä te nyt teette?
– Tuomitsemme talojen palamisen ja vannomme tekevämme asialle jotain.
– Hei katsohan! Naapurit tulevat vesisankoineen sammuttamaan, päästä läpi!
– En todella. Sammutus kuuluu vain palokunnalle, emmekä kaipaa satunnaisten kohdalleosujien apua.
– Siinä se roihuaa, perkele…
– No olisihan se ihme, jos ei noin paljon palavaa materiaalia sisältävä talo syttyisi tuleen