Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 121 312
  • 24 186

Tuamas

Jäsen
Vänkääjien puoluetaustoista en niin tarkkaan tiedä. Kuitenkin suurin osa, joka kritiikittömästi kannattaa pakolaisten ja humanitääristen maahanmuuttajien ottoa Suomeen, on puoluetaustaltaan vihreitä ja vasemmistoa. Tuo vihreä aate on alunperin ollut varsin erilainen, kuin se mitä tänä päivänä harjoitetaan.

Tämä mystinen hahmo, joka "kritiikittömästi kannattaa pakolaisten ja humanitääristen maahanmuuttajien ottoa Suomeen".

Sinänsä hauskaa kuinka nähdäkseni näissä(kään) keskusteluissa ei ole tullut vastaan yhtäkään tuohon kuvaukseen osuvaa kirjoittajaa, vaikka itse asiasta on kohtuullisen paljon käyty keskustelua.

Kuten sanoin, viholliskuva tuntuu olevan tärkeä, jotta se oma mouhoaminen voidaan oikeuttaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Taas on palattu normaaliin päiväjärjestykseen, linkkien jakamiseen, niiden ironiseen kommentontiin ja yleistyksiin. Suomalaispariskunnan lapseen kohdistuva pahoinpitely uutinen taisi saada yhden kommentin, kun taas pari viimeistä sivua nosti esille humoristeja vähän joka suunnasta.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Eikö se ole ihan hyvä juuri tässä ketjussa tuoda julki nämä kulttuurin rikastamisen sivuoireet.
Mulla on mennyt ohi tuo pahoinpitely, mistä ketjusta löytyy linkkiä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikö se ole ihan hyvä juuri tässä ketjussa tuoda julki nämä kulttuurin rikastamisen sivuoireet...

Olisi varmasti, jos seurauksena oli keskustelu, jolla tarkoituksen olisi ratkaista näitä sivuoireita. Näinhän ei ole, vaan jokaisen linkitetyn sivuoireen jälkeen tulee iso määrä viestejä, joissa jeesustellaan ja pilkataan toista mieltä olevia. Sivuoireet saavat kohtuuttoman roolin keskustelussa, itse asiasta puhutaan hyvin harvoin.
 

Fremont

Jäsen
Onhan tästä nauru kaukana, maahanmuuttajaraukat joutuvat ajamaan kitisevillä pyörillä, törkeää laiminlyöntiä hyvinvointiyhteiskunnalta. Minulla on unelma, maahanmuuttajille uudet pyörät- mielenilmausta pystyyn.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ilman tutkimuksia ja tilastoja "tyypillisistä" kirjoittaminen on aika arveluttavaa.

Tutkijat välttelevät – Yle: Ulkomaalaisten tekemistä raiskauksista ei haluta puhua | Helsingin Uutiset

Laitetaas siitä vaikka yksi linkki. En ajatellut että itsestäänselvyyksiä pitäisi alkaa perustelemaan.

Olisi varmasti, jos seurauksena oli keskustelu, jolla tarkoituksen olisi ratkaista näitä sivuoireita. Näinhän ei ole, vaan jokaisen linkitetyn sivuoireen jälkeen tulee iso määrä viestejä, joissa jeesustellaan ja pilkataan toista mieltä olevia. Sivuoireet saavat kohtuuttoman roolin keskustelussa, itse asiasta puhutaan hyvin harvoin.

Mikä olisi mielestäsi keino jolla tuollaiset oireet saisi poistettua? Vai onko keinoa edes olemassa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mikä olisi mielestäsi keino jolla tuollaiset oireet saisi poistettua? Vai onko keinoa edes olemassa.

Kaikkia ongelmia ei saada poistettua, se nyt on selvä, täydellistä maailma ei ole. Aluksi kannattaa ehkä asettaa ongelmat oikeisiin mittasuhteisiin, vaikka jokainen rikos ja raiskaus onkin liikaa. Keskusteluissa puhutaan usein prosenteista, eikä lukumääristä. Maahanmuuttajat tekevät Suomessa lukumäärällisesti varsin vähän rikoksia, vaikka jokainen rikos ja raiskaus onkin liikaa. Minusta törkeisiin rikoksiin syyllistyneet maahanmuuttajat saisi karkoittaa nykyistä helpommin. Kotoutuksesta en viitsi tässä kohtaa mitään sanoa, koska siitä seuraa ihan turha paskamyrsky.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tutkijat välttelevät – Yle: Ulkomaalaisten tekemistä raiskauksista ei haluta puhua | Helsingin Uutiset

Laitetaas siitä vaikka yksi linkki. En ajatellut että itsestäänselvyyksiä pitäisi alkaa perustelemaan.

Kirjoitit näin: "Olisi mielenkiintoista nähdä tilasto kummat tekee enemmän törkeitä raiskauksia."

Siis nuo mainitsemasi törkeiden raiskausten määrät näkee tuomioittain (myös rauenneet) tilastokeskuksen sivuilta, ne ovat kaivettavissa sieltä. Myös maanosittain ja kansallisuuden mukaan.

EDIT:

Suomi
20:2§1 Törkeä raiskaus
2010 7
2011 13
2012 12
2013 5


Afrikka
20:2§1 Törkeä raiskaus
2010 -
2011 -
2012 1
2013 -


Rangaistusten (tapausten) lukumäärä
Suomi
20 Luku SEKSUAALIRIKOKSISTA
2010 399
2011 413
2012 448
2013 462


AFRIKKA
20 Luku SEKSUAALIRIKOKSISTA
2010 17
2011 16
2012 24
2013 18


...Somalia
20 Luku SEKSUAALIRIKOKSISTA
2010 6
2011 3
2012 11
2013 5

Lähde: Syytetyt, tuomitut ja rangaistukset
 
Viimeksi muokattu:

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Rangaistusten (tapausten) lukumäärä
Suomi
20 Luku SEKSUAALIRIKOKSISTA
2010 399
2011 413
2012 448
2013 462


AFRIKKA
20 Luku SEKSUAALIRIKOKSISTA
2010 17
2011 16
2012 24
2013 18


...Somalia
20 Luku SEKSUAALIRIKOKSISTA
2010 6
2011 3
2012 11
2013 5

Eli myös tässä tilastossa Somalit tekevät moninkertaisesti kansaväestöä enemmän.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Hauskasti kirjoitettu juttu Nyt-varkkoliitteessä. http://nyt.fi/a1305974974384

Ihan hauskastihan tuo on kirjoitettu tavallaan, tietysti kun kirjoittaja on Maria Pettersson, niin se selittää sarkasmin.

Kuitenkin vähän turhan osoitteleva ja mukahumoristinen tulkinta. Petterssonin sanoma olisi ollut vakavammin tulkittavissa, mikäli hän olisi myös ottanut kiinni niistä oikeista teemoista, jotka Malmön kiistatta ovat rauhattomaksi tehneet. Kysehän ei näet ole mistään afrikkalaisten invaasiosta, vaan erinäisistä rikollisjengeistä, erityisesti jugoista, joka ainakin minun mielestäni on vähän eri asia, kuin virheellisesti maalatut uhkakuvat jostain islamisaatiosta sekä arabeista ja afrikkalaisista ongelmien keskipisteenä.

edit. @Kulkija alla kirjoittaa samasta seikasta.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan hauskasti kirjoitettu juttu todellakin, mutta taas vedetty sinne toiseen ääripäähän ja liioiteltu raa'asti. Se ei ole mitään propagandaa tai muuta, että Malmössä on todellakin tapahtunut kranaatti-iskuja. Eikä se myöskään kovin normaalia ole, että pelkästään kesän aikana erilaisa räjähdyksiä on tapahtunut kymmenen. Miksi ihmeessä monikultturisuudesta ja maahanmuutosta ei voida keskustella liioittelematta ja leimaamatta ihmisiä samantien.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eli myös tässä tilastossa Somalit tekevät moninkertaisesti kansaväestöä enemmän.

Kyllä. Lukuja voi kuitenkin tulkita monella tavalla ja kokonaismäärää jopa vähätellä pieneksi. Mitä luulette, miten tuolle prosentille käy jos/kun kyseisten maahanmuuttajien työllisyys, tulotaso ja kielitaito paranee?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihan hauskasti kirjoitettu juttu todellakin, mutta taas vedetty sinne toiseen ääripäähän ja liioiteltu raa'asti. Se ei ole mitään propagandaa tai muuta, että Malmössä on todellakin tapahtunut kranaatti-iskuja. Eikä se myöskään kovin normaalia ole, että pelkästään kesän aikana erilaisa räjähdyksiä on tapahtunut kymmenen. Miksi ihmeessä monikultturisuudesta ja maahanmuutosta ei voida keskustella liioittelematta ja leimaamatta ihmisiä samantien.

Ymmärsin jutun vastavedoksi toiselle ääripäälle, jotka ovat kuvanneet Malmötä sotatantereeksi. Tämä käy hyvin ilmi jutun lopussa:

Olen kuitenkin saanut selville, mistä Malmössä on kyse. Rikollisjärjestöt ovat vuoden aikana ammuskelleet ja heitelleet käsikranaatteja. Ihmisiä on kuollut ja se on hirveää. Mutta onko Malmö vaarallinen sotatanner? Ei todellakaan ehdottomasti kyllä.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Muutaman kerran jopa naurahdin tuota lukiessani, mutta olisko juttu ollut hieman toisenlainen jos Pettersson ei olisikaan tehnyt raporttiaan tantereelta aurinkoisena aamupäivänä, vaan esim. viikonloppu iltana/yönä. Tietenkin silloinkin olisi voinut yllättäen alkaa pissattamaan.
Minulla nyt sattuu asumaan ystäviä tuolla ja kovin on erillaista raporttia tullut sieltä suunnasta. Olenpa paikan päälläkin ollut, kun laittoivat "vähän" ranttaliksi.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ymmärsin jutun vastavedoksi toiselle ääripäälle, jotka ovat kuvanneet Malmötä sotatantereeksi. Tämä käy hyvin ilmi jutun lopussa:

Olen kuitenkin saanut selville, mistä Malmössä on kyse. Rikollisjärjestöt ovat vuoden aikana ammuskelleet ja heitelleet käsikranaatteja. Ihmisiä on kuollut ja se on hirveää. Mutta onko Malmö vaarallinen sotatanner? Ei todellakaan ehdottomasti kyllä.

Eli liioitteluun vastataan liioittelulla? Ei mene mun järkeen. Juttua lukisessani tuli samantien myös mieleen, miksi tämä Pettersson ei käynyt näissä kaikkein pahamaineisimmissa paikoissa yöaikaan, milloin ne iskut ovatkin tapahtuneet. Aivan taisi myös itse tietää ettei se kovinkaan turvallista ole.

Sääliksi käy, kun tästäkään asiasta ei voi monenkaan ihmisen kanssa keskustella hyvässä hengessä ja rakentavasti vaan tuomitaan lähes välittömästi rasistiksi tai suvakiksi. Kuinkahan moni jättää koko keskustelun väliin juurikin leimaamispelon takia?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muutaman kerran jopa naurahdin tuota lukiessani, mutta olisko juttu ollut hieman toisenlainen jos Pettersson ei olisikaan tehnyt raporttiaan tantereelta aurinkoisena aamupäivänä, vaan esim. viikonloppu iltana/yönä. Tietenkin silloinkin olisi voinut yllättäen alkaa pissattamaan.
Minulla nyt sattuu asumaan ystäviä tuolla ja kovin on erillaista raporttia tullut sieltä suunnasta. Olenpa paikan päälläkin ollut, kun laittoivat "vähän" ranttaliksi.

Eikö Pettersson käynyt Rosengårdissa yöllä? Käsittääkseni tuon jutun tarkoitus ei ollut vähätellä Malmön ongelmia vaan osoittaa toisen äärilaidan kärjistykset yliampuviksi. Lähtökohtaha oli

Malmö on tulinen helvetti, hengenvaarallinen sotatoimialue, jossa avoimen huumekaupan keskeyttää vain taistelu käsikranaatein. Olen oppinut tämän suomalaisilta maahanmuuton vastustajilta, blogisteilta, nettikommentoijilta ja kansanedustajilta.

ja loppu päätelmä

Olen kuitenkin saanut selville, mistä Malmössä on kyse. Rikollisjärjestöt ovat vuoden aikana ammuskelleet ja heitelleet käsikranaatteja. Ihmisiä on kuollut ja se on hirveää. Mutta onko Malmö vaarallinen sotatanner? Ei todellakaan ehdottomasti kyllä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eikö Pettersson käynyt Rosengårdissa yöllä? Käsittääkseni tuon jutun tarkoitus ei ollut vähätellä Malmön ongelmia vaan osoittaa toisen äärilaidan kärjistykset yliampuviksi. Lähtökohtaha oli

Malmö on tulinen helvetti, hengenvaarallinen sotatoimialue, jossa avoimen huumekaupan keskeyttää vain taistelu käsikranaatein. Olen oppinut tämän suomalaisilta maahanmuuton vastustajilta, blogisteilta, nettikommentoijilta ja kansanedustajilta.

ja loppu päätelmä

Olen kuitenkin saanut selville, mistä Malmössä on kyse. Rikollisjärjestöt ovat vuoden aikana ammuskelleet ja heitelleet käsikranaatteja. Ihmisiä on kuollut ja se on hirveää. Mutta onko Malmö vaarallinen sotatanner? Ei todellakaan ehdottomasti kyllä.

Nojaa, jutun kuvitus huomioon ottaen, kyllä tuo mielestäni pyrki vähättelemään Malmön levottomuuksia, mikä on täysin väärä tulkinta. Mutta ilmeisesti kyse ei ollutkaan vakavasti otettavasta journalismista, vaan tarkoituksellisesta parodiasta, jota toki NYT-liitteen toimitukselliseen linjaan on aina kuulunutkin.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Eikö Pettersson käynyt Rosengårdissa yöllä? .
Toki, ennenkuin alkoi pissattaa. Kyllä minä ymmärsin mikä jutun juoni oli ja olihan se hauskastikin kirjoitettu. Tuolla on kuitenkin ihmisiä, jotka ovat oikeasti kusessa ja peloissaan. Että ei ne mitään nettiniilojen keksimiä juttuja ole. Petterson veti toki tarkoituksella vielä paksummalla tussilla, mutta tulihan se selväksikin tuosta kirjoituksesta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hauskasti kirjoitettu juttu Nyt-varkkoliitteessä. http://nyt.fi/a1305974974384

Totta kai tuo on kärjistävä kirjoitus, mutta luulenpa kyllä, että esim. Ruotsin tai Britannian arkitodellisuus on huomattavan erilainen kuin mitä sitä kuvataan jossain Hommassa tai roskalehtien lööpeissä. Etenkin Ruotsin suhteen pelkään pahoin, että se on paljon dynaamisempi yhteiskunta kuin meikäläinen ja tulee porhaltamaan meistä pitkälti ohi, kun vielä 90-luvun lopulla tilanne näytti päinvastaiselta.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Eli liioitteluun vastataan liioittelulla? Ei mene mun järkeen.
Mielestäni ero tulee siitä, että toimittaja veti juttunsa ajoittain leikiksi ihan tarkoituksella ja näkyvästi. Tässäkin ketjussa esiintyneet vastakkaiset näkökulmat taas ovat käsittääkseni ihan tosissaan esitettyjä.

Kuten niin monessa muussakin tapauksessa, totuus on jossain siinä välissä ja sitä tuokin teksti yrittää muistuttaa. Malmössä on tapahtunut paljon paskaa viimeaikoina, mutta ei se tavalliselle kansalaiselle ole mikään surmanloukku.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nojaa, jutun kuvitus huomioon ottaen, kyllä tuo mielestäni pyrki vähättelemään Malmön levottomuuksia, mikä on täysin väärä tulkinta. Mutta ilmeisesti kyse ei ollutkaan vakavasti otettavasta journalismista, vaan tarkoituksellisesta parodiasta, jota toki NYT-liitteen toimitukselliseen linjaan on aina kuulunutkin.

Ilmeisesti lukijan näkökulma vaikuttaa, miten tuon jutun tulkitsee. Minusta kyseessä oli parodia hommafoorumin ja muiden vastaavien kirjoittajien kirjoituksista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ilmeisesti lukijan näkökulma vaikuttaa, miten tuon jutun tulkitsee. Minusta kyseessä oli parodia hommafoorumin ja muiden vastaavien kirjoittajien kirjoituksista.

Siis olen ihan samaa mieltä kanssasi ja myös tulkintani jutusta on tismalleen sama kuin sinun. Ehkä en tätä tarpeeksi selvästi edellisessä viestissäni ilmaissut. Eli mikäli kyseessä olisi vaikka HS:n Ulkomaat-osiossa ilmestynyt laaja artikkeli, niin kyse olisi aika erikoisesta artikkelista, joka lähinnä vääristää tosiasioita.

Mutta ottaen huomioon julkaisualustan eli NYT-liitteen ja sen toimituksellisen linjan, avautuu juttu eri tavoin, juurikin parodiana.

edit. ehkä jutun "vakavuudesta" kertookin eniten se, että minun on itse asiassa mahdoton kuvitella, että tämä juttu olisi voitu edes julkaista Hesarin Ulkomaat-osiossa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Siis olen ihan samaa mieltä kanssasi ja myös tulkintani jutusta on tismalleen sama kuin sinun. Ehkä en tätä tarpeeksi selvästi edellisessä viestissäni ilmaissut. Eli mikäli kyseessä olisi vaikka HS:n Ulkomaat-osiossa ilmestynyt laaja artikkeli, niin kyse olisi aika erikoisesta artikkelista, joka lähinnä vääristää tosiasioita.

Mutta ottaen huomioon julkaisualustan eli NYT-liitteen ja sen toimituksellisen linjan, avautuu juttu eri tavoin, juurikin parodiana.

Noin laajemmin ajatellen, jos puhumme ei-pohjoismaisista valtioista niin etnisestä jakautumasta riippumatta näissä yhteiskunnissa löytyy järjestään alueita, joihin ei keskiluokkaiselta näyttävän ihmisen kannata astua varpaallakaan. Tämän todistin itse asuessani 90-luvun lopulla Irlannissa, mikä silloin oli täysin etnisesti yhdenmukainen yhteiskunta. Silti siellä oli totaalisen epäterveellisiä alueita pohjoismaalaisittain normaalisti pukeutuneille ja käyttäytyville ihmisille.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minua alkoi kiinnostamaan onko Malmöä verrattu sotatantereeksi tai hengenvaaralliseksi paikaksi asua. Petterssonin mukaan kansanedustajat, blogistit, nettikommentoijat ja maahanmuuttovastaiset ovat näin hänelle puhuneet. Täällä ollaan puhuttu mm. Islamisaatiosta ja ruotsalaisten joukkopaosta kaupungista ja vastaavista en kuitenkaan löytänyt Jatkoajan hakutoiminnolla yhtäkään tekstiä missä Malmöä oltaisiin verrattu sotatantereeksi. Samaan lopputulokseen päädyin Googlen kautta. Yhtäkään blogia ei tullut esille eikä uutista missä kansanedustaja olisi Malmöä kuvaillut hengenvaaralliseksi/sotatantereeksi.

Miksi minua alkoi tämä kiinnostamaan? Ihan siitä syystä, että aika monesti myös ylitulkitaan ja tahallaan ylidramatisoidaan myös näiden maahanmuuttoa vastustavien sanomisia ja kirjoitelmia. Täten saadaan luotua itselle oiva syy paheksua ja kirjoitella hassun hauskoja tekstejä. Mielestäni todella tekopyhää moittia vastapuolta liioittelusta ja valheellisten tekstien levittämisestä, jos itse tekee täysin samaa.

EDIT: Seison kyllä korjattuna, jos tämänlaisia blogeja, uutisia, tekstejä tulee esille
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös