Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 118 187
  • 24 186

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kaiken kaikkiaan (tämänkin) ollen viestin voisi varmaan kiteyttää sanoihin "valheita ja vääristelyä".

Tuota, lainaatkos vielä sitä tupakkiaskin kantta, eli miten pääsitkään siihen 11 000 somaliin vuodessa, jotka tulevat nostamaan kortistossa olevien somalien määrän 30 000:een parissa lähivuodessa? Olen tosi hidas, ja kuten tunnettua niin trolli myös, että en vaan tajua. Laitapa vielä uudestaan nuo laskelmasi. Voisitko esimerkiksi arvioida somalien määrän vuosina 2009, 2010, 2011 ja 2012. Itse saan tulokseksi 10 000 + 11000 (2009) + 11 000 (2010) + 11 000 (2011) + 11 000 (2012) eli 54 000 somalia, korjaan kultamunaa, vuonna 2012 - olenko oikeassa? Sitten tietysti jos jokainen näistä tuo 4 uutta somalia maahan niin jollain aikavälillä tulee noin 170 000 somalia ja kun jokainen näistä tuo neljä uutta somalia maahan niin Suomessa on sitten noin vajaat 700 000 tuhatta somalia. Olenko ymmärtänyt oikein? Entäs dosentti varjo, olisiko hänellä kommentoitavaa näihin laskelmiin?
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Onhan toi trendi laskeva. Katsellaan. Jos löydät freshimpää matskua ja se ei ole laskenut yhtään, niin myönnän olevani väärässä somalivähemmistön mitä tulee hedelmällisyyteen.

Mutta mennään noilla. Kuten sanoin arvio, jonka olen perustanut tilastoista jotka luin ruotsissa käydessäni.
Taas rakkaat lukijat pitäkää mielessä seuraava, meillä on tilastoja, jotka todistavat somalien lapsiluvun olevan n. 6 Suomessa, ja jotka edellä esitin. Meillä ei ole ollen mainitsemia muita tilastoja (vaikka hän tietysti omien sanojensa mukaan onkin niitä jossain lukenut). Vetäkää itse johtopäätökset.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Tässä tilasto joka selvittää todellisuuden. Eli perheenyhdistämispäätöksen mukaan todellisuutta on, että jokaista neljää pakolaista kohden tulee yksi lisää, eikä toisinpäin. Lisäksi esim. viime vuonna myöteinen päätös on tullut n. 20-25% hakijoista, eikä edes 40%:lle. Marraskuun loppuun 2008 oli tehty 772 myönteistä päätöstä.
[/URL]
Rakkaat lukijat, huomatkaa nimim. leicesterin klassinen sekoitusyritys: sivutolkulla on keskusteltu somalien määristä melko tarkoin luvuin, joten hän esittää taulukon, jossa ei ole tehty erittelyä kansalaisuuksittain. Vetäkää itse johtopäätökset.
Migrin sivuilta löytyy edellä esittelemäni data.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vetäkää itse johtopäätökset.

Tuota, mitäs johtopäätöksiä tulee vetää, jos somalien määrä ei lisäänny tänä tai ensi vuonna yli kymmenellä tuhannella? Kun ottaa huomioon, että somalien määrä lisääntyi vuosina 1997-2007 n. 5000:sta noin 10 000:een niin jotenkin tämä buccaneerilais-varjolainen tilastotiede on tullut voimaan vasta noin vuoden 2008 tienoilla. Jäämme seuraamaan henkeämme pidättäen tätä eksponentiaalista kehitystä. Takana lienee Astrid Thorsin diabolinen hahmo?
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Tuodaanpa vielä kerran esiin, että somalialaisten (ja irakilaisten ja jossain määrin afganistanilaisten) turvapaikanhakijoiden määrä Suomessa on kääntynyt vomakkaaseen kasvuun viime vuoden puolesta välistä lähtien. Syynä on tietysti muiden Euroopan maiden jatkuvasti kiristyvä turvapaikkakäytäntö. Tilastotietoa löytyy vuoden 2008 osalta tästä: http://www.migri.fi/download.asp?id=tp-hakijat+2008;1334;{52458940-7CE1-4E44-A790-A2A863830BFE} ja tammikuun 2009 osalta tästä: http://www.migri.fi/download.asp?id...9;1480;{A22DBE83-CA96-4187-993E-BBADCD7BC6C9}

Älkää siis hämmentykö mjr:n esittämistä luvuista. Ei ole sattumaa, että hän lopettaa vuoteen 2007.

Mielenkiintoinen huomio: mjr kertoo (ja mitä ilmeisimmin puhuu totta) somaliväestömme lisääntyneen n. 5000 hengellä vuosien 1997 ja 2007 välillä. Samana aikana on somaliasta tullut 987 turvapaikanhakijaa Suomeen (heinäkuusta -08 tammikuuhun -09 puolestaan 1209). Tämä tieto löytyy tuolta jo monesti linkittämiltäni migrin sivuilta.
=> Tapahtuuko perheen yhdistelyä ja missä määrin? Minkälainen on somalien perhekoko? Puhuuko olle totta?
Vetäkää tästäkin johtopäätökset.
 
Viimeksi muokattu:

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Rakkaat lukijat, huomatkaa nimim. leicesterin klassinen sekoitusyritys: sivutolkulla on keskusteltu somalien määristä melko tarkoin luvuin, joten hän esittää taulukon, jossa ei ole tehty erittelyä kansalaisuuksittain. Vetäkää itse johtopäätökset.
Migrin sivuilta löytyy edellä esittelemäni data.


Rakas buccaneer. Sä et ole vieläkään kaiken tämän todistelun yhteydessä todistanut, että jokainen turvapaikanhakija tuo mukanaan 4 perheenjäsentä ja, että nyky menon mukaan Suomeen on tulossa maahanmuuttaja zunami.

Vertaat vireillä eri syistä ja kuinka monta sai oleskeluluvan erittelemättä syitä. Et vastannut siihen minkä kyseenalaistin, johon perustit aikisemman väittämäsi 11000 kultamunasta vuodessa?

Jos lähdet vastamaan esitettyihn väitteisiin niin vastaa sitten kunnolla. Tossa oli pitkä linkki sulkeiset jotka (sanon sen uudelleen)ei edellenkään tue sinun väittämääsi 11000 kultamunasta ja että meillä on 500000-600000 vuonna 2030. Ei edes, että se olis jotenkin mahdollista.

Lue nyt tarkkaaan se turunsanomien artikkeli ja mieti sitä sun arviotasi uudestaan ja onko maalaamasi scenaario mahdollinen??

Älä nyt vielä iloitse liikaa. Ja ei tämä ole mikään kilpailu. Minä kommentoin silloin kun joku heittää jotakin käsittämättömänä ihan faktana. Käsi sydämmellä, sun heittos meni pahasti yli ja sä tiesit sen ennen entterin painamista.
 
Viimeksi muokattu:

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Taas rakkaat lukijat pitäkää mielessä seuraava, meillä on tilastoja, jotka todistavat somalien lapsiluvun olevan n. 6 Suomessa, ja jotka edellä esitin. Meillä ei ole ollen mainitsemia muita tilastoja (vaikka hän tietysti omien sanojensa mukaan onkin niitä jossain lukenut). Vetäkää itse johtopäätökset.

Rakas buccaneer. Vastaat yllä mainitsemalla tavlaa kun kritisoin sinun tilstojasi jotka loppuivat vuoteen 2003. Sanoin, että olen valmis hyväksymään ne jossain määrin koska parempaa ei ole. Vedin oman johtopäätöksen ruotsin tilanteesta mutta sovin ottavani sinua tilaston huomioon.

Lue mitä viestissä sanotaan. Jos on epäselvää niin voin kyllä selventää mitä viesteissäsi kritisoin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Herranjestas sentään, että on paljon somaleja. Mikä mahtaa olla oikea luku? 11000:n ja reilun sadan miljoonan välissä. Ei muuten, mutta pistää väkisinkin hymyilyttämään tämä ketju. (luin nyt vain pari sivua, melkein koko ketjun olen silmäillyt läpi).

Kävin eilen perheeni kanssa kylässä ystäväperheessä, jonka toinen osapuoli on maahanmuuttaja. Tuli aikoinaan tutustuttua, kun seurattiin lapsiemme taistelua keskoskaapissa ja annettiin vertaistukea toisillemme. Kyseinen maahanmuuttaja oli muuten aloittanut työuransa Suomessa siivoojana, vaikka oli koulutukseltaan lääkäri, "pikimusta" sellainen. Nykyään tekee ihan koulutuksensa mukaista työtä, käsittääkseni. En ole ihan varma, kun ei eilen päässyt paikalle, kotiinsa.

Oli näet joutunut turvautumaan sairaalapalveluihin ja makasi käsittääkseni yliopistollisen sairaalan ensiavussa. Siinä sitten kahviteltiin perheen emännän kanssa ja lapset leikkivät keskenään. Hetken päästä talon emäntä ojensi minulle kännykän, jossa isäntä, aika heikonkuuloisena ensiavusta pahoitteli ettei ollut kotona paikalla. Kävi vaan mielessä, että ehkä sitä monella olisi muutakin ajateltavaa, joutuessaan yllättäen ambulanssilla sairaalaan, kuin soittaa kylään tulevalle tutulle, jonka on viimeisen viiden vuoden aikana tavannut kolme kertaa. En minä ainakaan soittaisi, vain pahoitellekseni.

Ihan vaan tarinana. Kyseessä ei ole somali, mutta monen silmissä varmasti sellainen, koska on musta, ja Afrikasta. Ei todellakaan työtävieroksuva laiskiainen vaan ihan jotain muuta. Voi olla poikkeus, en tiedä, ei ole kokemusta, kuin tästä maahanmuutajasta. En myöskään pelkää liikkua Helsingissä öiseenkään aikaan, kun en mene vittuilemaan kenellekään. En suomalaisille enkä somaleille enkä muillekaan ulkomaalaisille.

Enkä kannata uutta ulkomaalaislakia, vai mikä sen nimi nyt olikaan. Käytän myös neekeri sanaa ihan normaalisti tuttavapiirissäni, mutta en opeta sanaa lapsilleni, koska nykään tuon sanan merkitys on muuttunut paljon negatiivisemmaksi, kuin 1980-luvulla, jolloin itse löysin tuon sanavarastooni. Joskus junnuna olin hyvinkin oikeistomielinen, nykyään särmät ovat tasoittuneet vähän joka asiassa, koska olen huomannut että elämässä on paljon muutakin tärkeämpää kuin älytön kiihkoilu, oli aate tai asia mikä tahansa...
 

Ender00

Jäsen
Kyseessä ei ole somali, mutta monen silmissä varmasti sellainen, koska on musta, ja Afrikasta. Ei todellakaan työtävieroksuva laiskiainen vaan ihan jotain muuta. Voi olla poikkeus, en tiedä, ei ole kokemusta, kuin tästä maahanmuutajasta.

Viime aikoina ketjussa on keskustelu lähinnä somaleista ja siihen on varmasti ollut syynsä. Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö ihan afrikkalaisten keskuudessakin nimenomaan somaleihin suhtauduta usein varsin negatiivisesti. Eli heillä on tiettyä mainetta kertynyt sielläkin suunnalla.

Yleisemmin ottaen kantaa näihin omakohtaisiin kokemuksiin niin erittäin hienoa, että on positiivisia kokemuksia. Se mikä joskus näissä omakohtaisissa kokemuksissa tosin hämmentää on se, että yksittäisiä negatiivisia kokemuksia ei saisi missään nimessä yleistää, mutta yksittäinen positiivinen kokemus taas onkin jotenkin aina yleistettävissä.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Rakas buccaneer. Sä et ole vieläkään kaiken tämän todistelun yhteydessä todistanut, että jokainen maahanmuuttaja tuo mukanaan 4 perheenjäsentä ja, että nyky menon mukaan Suomeen on tulossa maahanmuuttaja zunami.
Se, että jokainen somalialainen turvapaikanhakija tuo keskimäärin 4 somalia maahan perheen yhdistelyn kautta on todistettu edellä. Tai jos sen haluaa kiistää, pitäisi sinun pystyä esittämään edes jotain vastatodisteita (vaikeaa kyllä, myönnön sen). Ja itse asiassa aika paljonkin. Ja muuta kuin omia tunteitasi.

Vertaat vireillä eri syistä ja kuinka monta sai oleskeluluvan erittelemättä syitä. Et vastannut siihen minkä kyseenalaistin, johon perustit aikisemman väittämäsi 11000 kultamunasta vuodessa?
Eli oliko sinulla jokin oikea kysymys tässä? Laskelmani edellä oli varmasti ihan selkeä, jos sen läpi luki: 190/kk * 12 kk * 5 = 11400. En ala sitä vielä juuri nyt alusta asti uudestaan kirjoittamaan. Edelliseltä sivulta löytyy.
Sen kyllä myönnän (myönsin jo edellä), että tuskinpa todellisuudessa sinne 500 000 -600 000:een ikinä päästään, koska Suomen talous romahtaa sitä ennen totaalisesti somalien (ja muiden humanitaarinen maahanmuuttajien ) aiheuttamiin kustannuksiin tai vaihtoehtoisesti nykyisenkaltainen humanitaariselle maahanmuutolle pannaan piste. Se mitä me voimme tehdä, on ponnistella jälkimmäisen vaihtoehdon toteutumisen puolesta. Ja se ei ole helppoa se. Mutta jokainen suomalainen, joka näitäkin viestejä lukemalla kenties avaa silmänsä todellisuudelle, on askel oikeaan suuntaan.

Jos lähdet vastamaan esitettyihn väitteisiin niin vastaa sitten kunnolla. Tossa oli pitkä linkki sulkeiset jotka (sanon sen uudelleen)ei edellenkään tue sinun väittämääsi 11000 kultamunasta ja että meillä on 500000-600000 vuonna 2030. Ei edes, että se olis jotenkin mahdollista.
Jos et halua uskoa noita migrin tilastoja, niin sille minä en voi mitään.
Lue nyt tarkkaaan se turunsanomien artikkeli ja mieti sitä sun arviotasi uudestaan ja onko maalaamasi scenaario mahdollinen??
Mahdollinenhan se on. Sehän tässä juuri on huolestuttavaa, että se on mahdollinen.

Älä nyt vielä iloitse liikaa. Ja ei tämä ole mikään kilpailu. Minä kommentoin silloin kun joku heittää jotakin käsittämättömänä ihan faktana. Käsi sydämmellä, sun heittos meni pahasti yli ja sä tiesit sen ennen entterin painamista.
Alun perinhän tuo laskelma oli vastaus mjr:n "totuutena" esittämään väitteeseen, että Suomen somaliväestö voi vuoden 2007 10000:sta hengestä kasvaa korkeintaan 30000:een vuonna 2030. Esittämäni arvio 500 000:sta tuskin tulee toteutumaan, mutta on nykyisen ulkomaalaispolitiikan vallitessa olennaisesti lähempänä todellista lopputulosta kuin mjr:n 30000.

Muuten olle, sinullekin esitettiin tässä pari viestiä sitten kysymys (johon luonnollisesti et vastannut mitään): mitä tapahtuu niille 60% somaleista, jotka eivät saa turvapaikkaa sitä hakiessaan? Vastaus tulee tässä:
Myös he jäävät Suomeen. Somaliaan kun ei turvapaikanhakijoita palauteta. Ender on oikeassa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viime aikoina ketjussa on keskustelu lähinnä somaleista ja siihen on varmasti ollut syynsä. Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö ihan afrikkalaisten keskuudessakin nimenomaan somaleihin suhtauduta usein varsin negatiivisesti. Eli heillä on tiettyä mainetta kertynyt sielläkin suunnalla.

Huomasin tosiaan, että tässä on puhuttu pelkästään somaleista viime aikoina. Samalla mietin miksi ei somaleista ole avattu omaa ketjuansa, koska otsikon alle mahtuu PALJON muutakin kuin keskustelua somaleista.

Mitä tulee tuohon kysymykseesi afrikkalaisten suhtautumisesta somaleihin, niin eipä ole tullut puheeksi. Ihan ollaan keskusteltu lapsista ja futiksesta siinä missä sellaisissa kyläpaikoissa, jossa molemmat osapuolet ovat valkoihoisia. Sen tiedän, että tulevaisuudessa ystäväpariskunnan lapset tulevat saamaan kritiikkiä omasta ihonväristään meiltä "tosisuomalaisilta", vaikka ovat täysin syntyperäisiä suomalaisia, siinä missä minäkin. Joku voi joskus jopa kutsua somaliksi. Sääli, erittäin mukavia lapsia kun ovat.

Yleisemmin ottaen kantaa näihin omakohtaisiin kokemuksiin niin erittäin hienoa, että on positiivisia kokemuksia. Se mikä joskus näissä omakohtaisissa kokemuksissa tosin hämmentää on se, että yksittäisiä negatiivisia kokemuksia ei saisi missään nimessä yleistää, mutta yksittäinen positiivinen kokemus taas onkin jotenkin aina yleistettävissä.

No itselläni ei ole yhtään huonoa kokemusta mistään maahanmuuttajaryhmästä, vaikka nuoruuteni olen viettänyt paikassa, jossa niitäkin on vilissyt, myös somaleita. Ja vaikka olinkin suht oikeistomielinen (ja ehkä vähän vieläkin) nuorempana, niin kyllähän ne suurimmat naurut ovat tulleet baareista, jossa aikoinaan lyhythiuksisina varusmiehinä tuli juopoteltua. Muutama todellinen sankari tuli pyytämään mukaan leikkeihinsä ja vuoropuhelu oli suurinpiirtein tällaista.

Sankarit: "Hei tulkaa mukaan"
Me: "Mihin"
Sankarit: "Tuolla on pari neekeriä"
Me: Mitä sitten?"
Sankarit: "Mennään vetämään niitä turpaan"
Me: "Miksi?
Sankarit: "No kun ne on neekereitä"
Me: Mene kuule ihan itse vaan

Ja sen jälkeen keskityttiin pääasiaan, eli kaljan juontiin... Se on välillä ihan mukavaa, ainakin jos on tarjolla tuollaisia aktiviteetteja.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Se, että....

Noh, ollaan sitten samaa mieltä, että ollaan eri mieltä. Minua vain rupee nyppimään epäärealististen pirujen seinille maalaaminen. Ja vielä kun se esitetään noin epämääräiseen matikkaan perustuen niin jotain on pakko sanoa

Muuten olle, sinullekin esitettiin tässä pari viestiä sitten kysymys (johon luonnollisesti et vastannut mitään): mitä tapahtuu niille 60% somaleista, jotka eivät saa turvapaikkaa sitä hakiessaan? Vastaus tulee tässä:
Myös he jäävät Suomeen. Somaliaan kun ei turvapaikanhakijoita palauteta. Ender on oikeassa.

En vastannut tähän koska en koe sen olevan relevantti.

Syy:

Jos suomeen oleskeluluvan saanut haluaa yhdistää perheensä niin hänen täytyy pystyä todistamaan, että hänellä on resurssit elättämään perhe. Eli on kotoutunut. (duunit sun muut)

Vaikka turvapaikanhakijat jäisivät tänne ja heiltä kielletään olekelulupa ja jostain syystä ei käännytetä, hän ei voi tuoda perhettään suomeen.

Eli kun tuosta sinun esittämästäsi numerosta (maahan saapuvat turvapaikanhakijat) poistetaan kielteiset oleskelulupapäätökset, ne jotka eivät hae eheyttämistä, ne jotka hakevat mutta eivät saa ehyttämistä niin ollaankin ihan muissa numeroissa mille perustat väittämäsi.

Eli perinmäinen ongela minulla on itse argumentin kanssa. Eli tämä "ne tulee tänne ja sitten ne roudaa perheensä tänne koska meidän laki sallii ja sitten täällä ei ole mitään muita kun..."

Jos henkilö on saanut duunin (ja aika hyvän sellaisen jos aikoo elättää 4-6 henkeä) ja todennäköisesti siinä vaiheessa on oppinut suomenkielen, niin en ymmärää miksi hän ei voi sitten tuoda perheensä. Hänhän on siinä vaiheessa osittanut omaksuvans kaikki ne ehdot mitä me vastaanottajamaana häneltä odotetaan. Vai pitäisikö hänelle laittaa vielä lisää ehtoja??
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viime aikoina ketjussa on keskustelu lähinnä somaleista ja siihen on varmasti ollut syynsä. Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö ihan afrikkalaisten keskuudessakin nimenomaan somaleihin suhtauduta usein varsin negatiivisesti. Eli heillä on tiettyä mainetta kertynyt sielläkin suunnalla.

Eihän tätä ehkäpä ääneen saisi sanoa mutta kaikkialla Afrikassa (ja Lähi-Idässä) somaleihin ei suhtauduta parhaalla mahdollisella tavalla, ja varmasti suhtautumista on entisestään heikentänyt Somalian tilanne, pakolaisuus ja tämän aiheuttama uhka naapurimaille.

Omakohtaisiakin kokemuksia on suhtautumisesta - siis afrikkalaisten ja lähinnä irakilaisten suhtautumisesta somaleihin. Jopa hyvinkin kriittistä ja negatiivista - jos suomalainen suhtautuisi siten niin sitä voisi pitää jopa rasistisena suhtautumisena. Toisaalta suhtautumiseen voi vaikuttaa paljonkin somaleiden tiukat uskonnolliset tavat jotka puskevat esille myös työelämässä. Kaikki eivät vaan hyväksy sitä.

vlad.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vai pitäisikö hänelle laittaa vielä lisää ehtoja??
Alaikäisellä ei moisia ehtoja ole. Sen vuoksi näitä ankkurilapsia nyt puskeekin Suomeen. Ja yllättävän möreä äänisiä "15-vuotiaita" miehiä joilta passi on matkalla päässyt hukkumaan.

Linkki uutisvideoon. Jokainen uskokoon tässäkin haastatellun teinin iäksi mitä sitten haluaa (haastattelu loppupuolella.)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jaaha, sen siitä saa kun käyttää Tilastokeskuksen ennusteita eikä Buccaneerin. Soitan schollille, lähdetään yhdessä trollaamaan kaupungille!

Niin tai sitten hän viittaa siihen että niitä tilastoja/faktoja et antanut vaikka kuinka niitä pyydettiin. Mene ja tiedä.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Alaikäisellä ei moisia ehtoja ole. Sen vuoksi näitä ankkurilapsia nyt puskeekin Suomeen. Ja yllättävän möreä äänisiä "15-vuotiaita" miehiä joilta passi on matkalla päässyt hukkumaan.

Linkki uutisvideoon. Jokainen uskokoon tässäkin haastatellun teinin iäksi mitä sitten haluaa (haastattelu loppupuolella.)

Tämä ongelma on hyvin tiedossa. Vastaava ministeri onkin ehdottanut, että otetaan käyttöön lääketiteellinen iänmääritys. Siitä ei vain ole hirveän hyviä kokemuksia maailmalla (on kuulemma epätarkka) mutta asiaa harkitaan vakavissaan. Ja minulla ei ole mitään sitä vastaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Älkää siis hämmentykö mjr:n esittämistä luvuista. Ei ole sattumaa, että hän lopettaa vuoteen 2007.

Mielenkiintoinen huomio: mjr kertoo (ja mitä ilmeisimmin puhuu totta) somaliväestömme lisääntyneen n. 5000 hengellä vuosien 1997 ja 2007 välillä. Samana aikana on somaliasta tullut 987 turvapaikanhakijaa Suomeen (heinäkuusta -08 tammikuuhun -09 puolestaan 1209). Tämä tieto löytyy tuolta jo monesti linkittämiltäni migrin sivuilta.
=> Tapahtuuko perheen yhdistelyä ja missä määrin? Minkälainen on somalien perhekoko? Puhuuko olle totta?
Vetäkää tästäkin johtopäätökset.

Ei ole tosiaan sattumaa - se on tuoreimmasta Tilastokeskuksen väestörakenne-tilastosta. Usko pois, parahin tilastotieteen Tonava, jos olisi ollut tuoreempi niin olisin käyttänyt sitä. Minulla ei ole tässä omaa lehmää, somalia tai kurdia ojassa.

http://stat.fi/til/vaerak/index.html

Mutta nyt tässä aikuisten oikeassa reaalimaailmassa meillä alkaa kiintoisat ajat. Jos vuodessa tulee lisää 11 400 somalia (anteeksi, unohdin nuo 400 pois aiemmin), niin pian alkaa kiintoisa leikki: kadonneen somalin metsästys. Vajaan kymmenentuhannen kadonneen somalin metsästys. Kun nimittäin tässä aikuisten oikeassa reaalimaailmassa ennemmin helvetti jäätyy kuin tähän maahan tulee asumaan yli 11 000 somalia vuodessa. Tämä sinun (ehkä tähtitieteen auskultantti varjon avustuksella) kehittämäsi väestötieteen haara - mielikuvitusväestötiede - johtaa meidät kyllä mielenkiintoisten sielunmaisemien äärelle. Sano, kuuletko ehkä somalimaisia ääniä, puhuuko sinulle Halla-Ahon ääni palavasta pensaasta? Käytin muuten minäkin tätä ns. buccaneer-vakiota väestöennusteen tekoon ja sain Suomessa vuonna 2300 asuvien somalien määräksi 3,7 miljardia - menikö alakanttiin?

No, nyt minulta vaaditaan tietysti Daespoon ja dosentti varjon äänin linkkiä - miten todistan, ettei maahan tule tänä vuonna 11 400 somalia (ja epäilemättä toinen samanmoinen määrä kurdeja ja irakilaisia)? Missä on linkki? Ja tunnustan neuvottomuuteni - toki kaikki tilastot mitkä löytyvät puhuvat sen puolesta että luku on viime vuosina vaihdellut vuosittain muutamista sadoista sinne tuhannen paikkeille. Mutta tämä koskee demoni Thorsia edeltävää aikaa - juuri tänä vuonnahan tuo 11 400 (plus kurdi- ja irakilaislisät) onkin toteutumassa buccaneer-varjo-daespoo -maailmassa. Mitä tässä voi kukkahattu-humanisti tehdä??? Ei kai auta kuin lasketaan somalien määrä 31.12.2009 - onko piru tullut yli 11 000 lisää vai ei? Siihen saakka minun arvioni ja dosenttien Buccaneer, varjo ja Daespoo lukemat lienevät tasavertaisia. Haastan kuitenkin mainitsemaan jonkun vuoden tältä vuosituhannelta, jolloin oltaisiin lähestytty tuota lukua 11 400? Ai niin, eihän se todista, vallassa ei ollut demoni Thors.

Suokaa nyt anteeksi jos kuulostan vähän kevytmieliseltä vaikka miljoonapäiset somalilaumat juuri tälläkin hetkellä kolkuttelevat porteilla - nämä ovat olleet vähän synkkiä aikoja noin muuten, mutta tämä pers-suomalainen matematiikka sentään vähän tuo hupia kukkahatun päivään....
 

Viljuri

Jäsen
Käsitykseni mukaan joku ihan "mahdoton" pakolaisaalto yht'äkkisenä ilmiönä johtaisi ns. ordre public maksiimiin vetoamiseen, ja riippumatta YK:n tai EU:n säännöksistä tai käsienheiluttajain idealismista rajat vedettäisiin myös humanitäärisen suojelun osalta ainakin tilapäisesti kiinni. Ja jos ei aina puhuttaisi Afrikan sarvesta, niin yksi tälläinen tilanne voisi olla esimerkiksi mahdollinen sosiaalisen ja yhteiskunnallisen tilanteen kärjistyminen lähialueilla, esimerkiksi ydinvoimalaonnettomuuden seuraamuksena.

Mutta mitä tulee kolmannen maailman maiden kaikenpuoliseen oireiluun, niin EU:n yhteisin toimin on valmisteleva ja toteuttava entistäkin pidemmälle meneviä yhteisiä strategioita lähtö- ja kauttakulkumaiden kanssa, jotta esimerkiksi tämä Atlantilla ja Välimerellä varsin tuttua venematkailua yhtenä osana koko laajempaa oireilua saataisiin pysäytettyä tai vähennettyä.

Tämä voisi pitää sisällään myös pysyvien, EU:n rahoittamien fasiliteettien perustamista kolmansien maiden alueille kaivattua "humanitääristä suojelua" tarjoamaan, eikä siis vain YK:n järjestöjen tai sijaintivaltioiden alaisuudessa, vaan nimenomaan orgaanisena osana EU:n tulevaa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.

Muitakin toimia tietysti jatkuvasti konflikteista ja kleptokratiasta kärsivien kehitysmaiden auttamiseksi on tehtävä, mikä tietysti lähtee oman pesän siivoamisesta, mutta ulottuu myös asioihin, jotka eivät sovi käsienheiluttajain anti-imperialistiseen hegemoniaan, esimerkiksi tiedotusvälineissä ja yliopistojen tietyillä laitoksilla, mutta poliittisella puolella pragmatiaa tarvitaan ja sallitaan enemmän.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Huoltosuhteeseen tulee nyt aika merkittävä parannus kun hallitus päätti nostaa yleistä eläkeikää pari naksua 65 vuoteen. Nopeasti laskettuna ja hyvin nopeasti arvioituna tuo tarkoittaa n. 40.000 henkilötyövuotta lisää per vuosi (yksi ikäluokka about 40.000 henkilöä, arvio 50% pystyy tekemään duunia 65v asti).

Samalla päätettiin että valmistusajat tulevat lyhenemään.

Vähän menee ohi aiheen mutta näitä uudistuksia olen jo kaivannut muutaman vuoden ja nyt sitten saatiin ne.
 

Viljuri

Jäsen
Katsotaan ensin, että mitä mieltä työmarkkinajärjestöt asiasta ovat.

Leimallistahan on, että ne ovat saaneet hieman värinää kantoihinsa, ja ristiriidat ovat esillä melkein jo julkisuudessakin. Työmarkkinatoimijoidenhan on oman uskottavuutensa vuoksi etsittävä lähitulevaisuudessa paikka, jossa ne voivat uskottavasti uhata yleislakolla, useistakin syistä, jotka eivät välttämättä liity suoraan jäsenien välittömään etuun.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hallitus kiristää turvapaikkapolitiikkaa / HS

Otsikko on kyllä taas valittu tarkoitushakuisesti, eikä välttämättä palvele kumpaakaan ryhmää, ulkomaalaisiin epäluuloisesti suhtautuvia tahi myöskään ulkomaalaisiin kriitiikittömästi suhtautuvia.

Uskoisin kuitenkin että tavalla tai toisella vältämme kuin ihmeen kaupalla nämä useat kymmenettuhannet maahantulijat parina lähivuotena. Onneksi valppaus voittaa ja hallitus pakotetaan muuttamaan tämä - no, tosin pelkästään totaalisen kuvitteellinen - avoimien ovien politiikkansa paremmaksi. Anyway, kunhan nyt jotenkin saataisiin loppumaan tämä turvapaikka-mesoaminen (ilman pahempia kolhuja oikeusvaltion rakenteille) ja päästäisiin viimeinkin miettimään työperäisen maahanmuuton konkreettisia valmisteluja. Se tulee myös vaatimaan järkevää ja toimivaa integraatio-mallia vaikka kulttuuriset ja yhteiskunnalliset kuilut (toivon mukaan) tulevatkin olemaan pienempiä. Pahoin muuten pelkään että vasemmisto ei tule juuri tässä prosessissa kunnostautumaan. Vaikea on kuitenkaan nähdä mitään muuta realistista tapaa pitää yllä hyvinvointivaltion rakenteita (ja vaikea on nähdä niiden tässä huoltosuhteen mahdollisessa maahanmuutolla loiventamisessakaan kovin helposti selviävän). Haasteet ovat valtaisat - mutta ehkä sitten niin valtaisat, että on helpompi vatvoa jonkun Halla-Ahon ajatuksia länsimaiden perikadosta.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Tässä yksi tapa laskea:

-Somalialaisia turvapaikanhakijoita on ollut viimeisten 6 kk aikana keskimäärin n. 190 kpl/kk. Vuodessa tämä tekee n. 2280 kultamunaa.
-Jokainen somalialalainen turvapaikanhakija yhdistelee keskimäärin 4 perheenjäsentään Suomeen => 2280 x 5 = 11400 kultamunaa vuodessa.

Pahoja virheitä. Tuossa jo korjattiin tuo maahan todella jäävien määrä. Uskoisin, että prosentti tulee olemaan tänä vuonna vielä pienempi kun Euroopan hittejä on tullut näppituntumalta todella paljon.

Toiseksi, perheenyhdistämistä voi hakea vain alaikäinen, oleskeluluvan saanut henkilö.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös