Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 120 683
  • 24 186

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onneksi sinä olet aina niin kovin viisas & järjen ääni foorumilla ja muistat muistuttaa nimenomaan maahanmuuttokriitikoiden virheistä mutta päivilipposien virheistä et huomauta ikinä. Valikoiva viisautesi on aika "opettajamaista" joka sulle tosin hyvin sopiikin.

Ehkä sinun kannattaa lukea viestejäni muuallakin kuin tässä keskustelussa. Kuten olen jo moneen kertaan sanonut, en pidä ihmisten luokittelusta tai syyttelystä rodun, värin, uskonnon yms. perusteella. Tämä koskee niitä maahanmuuttokriitikkoja kuin Vladin lanseeramia intelektuelleja paskakasoja ja Päivi Lipposta. Tässä ketjussa vaan esiintyy pääosin maahanmuuttajakriitikkojen kommentteja, joista en ole aina samaa mieltä, joten käsityksesi on aika ymmärrettävä.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
No ei tässäkään kovin hyvin olla Hervannan tilanteeseen tustuttu. Esimerkiksi tämän perusteella ulkomaalaisia on tällä hetkellä 17,9%: http://www.tampere.fi/material/attachments/k/66xybe5CO/Kielet_ja_kansalaisuudet_2014.pdf Tuskin tuo luku hirveästi on ehtinyt nousta. Jännää lukea, että Hervanta on joku ghetto, jossa on hirveä ulkomaalaisongelma, kun kymmenen vuotta on tullut tuolla asuttua ilman minkäänlaisia ongelmia kenenkään kanssa. Enää en tosin Hervannassa asu, mutta en usko tilanteen kahdessa kuukaudessa muuttuneen. Kymmenvuotiaiden touhuista en tosin tiedä mitään. Aika vahvalla asennepohjalla täällä keskustelua käydään. Vihaksi se tietysti pistää itselläkin, jos tuntemattomia hakataan kadulla fiilispohjalta, kun on tottunut siihen, että Suomessa voi liikkua missä tahansa milloin tahansa.

Tuosta Hervannan tilanteesta minulla ei henkilökohtaista kokemusta ole, sen myönnän, menen sen tiedon varassa mitä olen mediasta ja kavereiltani saanut. Niin siis vieraskielisten määrä Hervannassa on tuo 17.9%, sitä en tiedä miten Tampereella, mutta ainakin Helsingissä osa näistä tummista kavereista puhuu Suomea äidinkielenään (sitä en osaa sanoa onko tämä millään muotoa merkittävä osa). Ja kyllä, kärjistin tuossa tekstissäni, se ei kuitenkaan mihinkään poista sitä heikkoa asennetta kantaväestöä kohden mikä osalla maahanmuuttajista on. Valitettavasti tämä on se osa maahanmuuttajista joka on eniten tapetilla törttöilynsä vuoksi ja joka pitää myöskin mediassa eniten ääntä. Itse en sitä millään muotoa toivo tai hyväksy, mutta ennemmin tai myöhemmin tulee käymään se niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Valitettavasti tässä vaiheessa tuskin katsotaan sitä mikä kenenkin suhtautuminen on ollut.

Edit. En nyt edes yritä sanoa, että Hervassa olisi poikkeuksellisen paljon ongelmia maahanmuuttajien kanssa, mutta jos verrokkina on Pori, niin varmasti enemmän ja isompia ongelmia esiintyy Hervannassa.
 
Viimeksi muokattu:

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Älä ny. Siellä suunnassa on myös Puotila, joka on suoranainen lintukoto. Tai no joo, olihan siellä se törkeä lapsitappo, johon kantasuomalainen mies ja nainen syyllistyivät.

Ja tämä liittyi käynnissä olevaan keskusteluun miten?

Väkivaltarikoksiakin tehdään joka paikassa, se miten paljon ja kenen toimesta vaihteleekin sitten alueittain aika isosti. Ei tuo Puotilakaan nyt mikään lintukoto ole, mutta vertaaminen esimerkiksi Rastilaan on aika ontuva jos näin kantaväestön edustajana ajattelee.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miksi meininki on niin saatanan kieroutunutta ja itseään sensuroivaa, että jossain mediatalossa mietitään tarkkaan uutisen sanamuotoja ja epäiltyjen tuntomerkkejä, jotta siitä vaan ei kävisi epäillyn ihonväri selville? Miksi tietyt mediat estävät juttujen kommentoinnin aina, kun jutun aihe on vähänkin sellainen jota voidaan olettaa maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvien kommentoivan. Ymmärrän kyllä, että ei haluta leimautua rasisteiksi, mutta ei tämä kansa niin tyhmää ole, etteikö ainakin suurelta osin näkisi valikoivan uutisoinnin taakse. Ja miksi yleensäkin joku leimaa rasistiksi lehden/toimittajan, joka rehellisesti kertoo jutussaan, että epäilty on romani/valkoihoinen/tummaihoinen/minkä värinen vaan.

Kun seurailee näitä mediataloja, miten ne ovat uutisoineet nyt vaikka tästä silmittömästä katuväivallasta, niin onhan niissä huimia vivahteita. Jotkut kertovat kyseessä olevan "monikansallinen ryhmä". Jotkus kertovat kyseessä olevan "jengitappelut", mikä vaatisi kyllä jo JSN:n tuomion, sillä miten voi olla kyse jengitappelusta, jos yksi jengi pieksee satunnaisia, yksittäisiä ihmisiä? Missään ei toki viitsitä edes pohtia, että miksi väkivallan kohteeksi ovat joutuneet vain ja ainoastaan valkoihoiset kantasuomalaiset. Sanotaan mitä sanotaan, niin asian ollessa toisin päin kirjoitettaisiin kissankokoisin kirjaimin kuinka kantasuomalaiset pieksee maahanmuuttajia.

Onko se rasismia, jos olen sitä mieltä, että tänne on tervetullut kuka tahansa ihonväristä riippumatta, kunhan käyttäytyy kunnolla ja hoitaa oman ruutunsa? Onko se rasismia, kun olen sitä mieltä, että jos varoituksista ja sanktioista huolimatta kunnolla käyttäytyminen ei ala maistumaan, niin maastakarkoitus on ihan ok? Onko se rasismia, kun olen sitä mieltä, että vaikka kantasuomalaisissakin on paljon taparikollisia ja puhtaasti pahoja ihmisiä, niin heitä on pakko kestää, koska kansalaisuutta ei käsittääkseni voida pois ottaa, mutta koska maahanmuuttajarikollisen kohdalla tämä olisi mahdollista, pitäisi sitä mahdollisuutta myös (entistä helpommin) käyttää? Onko se rasismia, kun en esim. tässä jengitapauksessa käännä syyttävää sormea välittömästi kenenkään suuntaan, koska on ihan varma, että niin yhteiskunnassa kuin näissä jengimaahanmuuttajissakin on vikaa, mutta olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että mikään ei oikeuta tuollaiseen silmittömään ja satunnaiseen väkivaltaan?

Olipa hyvin tiivistetty. Siinä on pohtimista tietyille ihmisille.

Ja mikä vittu siinä on, että en katso järkeväksi omalla nimellä ja naamalla kirjoittaa samanlaisia asioita?

Monella on se tilanne, että eivät työnsä puolesta voi tehdä niin. Moni ei myöskään halua leimautua, sillä valitettavasti maahanmuuttokeskustelussa leimautuu väkisin, vaikka ei haluaisi ja vaikka olisi kuinka neutraali tahansa, kuten kirjoituksestasi päätellen sinä olet. Tai siis leimataan, jostain syystä nimenomaan se suvaitsevaissakki on sellaisia, että jos et ole heidän puolellaan, olet heitä vastaan. Mitään välimuotoa ei ole, tai tällainen mielikuva ainakin itselleni on syntynyt. Tällaisen mielikuvan saa myös helposti katsomalla ihan minkä tahansa "keskusteluillan", jossa maahnamuuttoa käsitellään. Maahanmuuton putkinäköiset puolustajat eivät missään kohtaa voi sanoa, että maahanmuutossa olisi jotain huonoakin, vaikka se heille ihan miten tahansa todistettaisiin ja vaikka he ihan itse tietävät, että ei se pelkästään plussaa ole. Ei auta, sillä he eivät voi jostain syystä antaa piiruakaan periksi. Missään muussa keskustelussa en ole nähnyt moista änkyröimistä, paitsi silloin kun äänessä on J. Bäckman ja aiheena Venäjä, silloin puolustelu on täysin samanlaista kuin näillä maahanmuuton puolustajilla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hyväksyttävän rationaalisen keskustelun rajat.

Laitoin oikein otsikon, kun tämä tilanne tuntuu nyt selkeästi karkaavan käsistä - ääripäät karkaavat liian kauaksi, eikä maltillinen ja rationaalinen keskusta tunnu olevan kovin voimakas. Eli muutama teesi, jotka on hyväksyttävä voidakseen käydä rationaalista ja analyyttistä debattia tässä aihepiirissä:

1. On hyväksyttävä, että kulttuurisilla tekijöillä on merkitystä - meillä on yhteiskunnassamme sellaisia uusia tulokkaita, joiden taustakulttuuri on valtaisan matkan päästä moderneista pohjoismaisista arvoista esim. naisten oikeuksien, uskonnonvapauden, seksuaalisten vähemmistöjen oikeuksien ja liberaalidemokraattisten vapauksien suhteen. Tästä seuraa ilmiselvästi merkittäviä yhteiskunnallisia ongelmia, joista on voitava puhua avoimesti.

2. Yhteiskunnallisilla ja taloudellisilla rakenteilla on olennaista vaikutusta yksilöiden valmiukseen kilpailla yhteiskunnassa. Voi syntyä olosuhteisiin, jotka eivät anna riittäviä mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen ja omilla vahvuuksillaan kilpailemiseen. Tälläisiin olosuhteisiin on mahdollista puuttua ja parantaa niitä.

3. Kokonaisia ihmisryhmiä ei voi leimata epäinhimillisiksi: "ihmisjätteeksi", "syöpäläisiksi", "loisiksi". Tämä on sekä epä-empiiristä että epämoraalista ja samalla äärimmäisen vastuutonta, vaarallista ja vastenmielistä.

Nämä ovat mielestäni minimipuitteet, minimivaatimukset rationaaliselle, länsimaiselle yhteiskunnalliselle keskustelulle, ja on hälyttävää miten paljon näistä somessa ja jopa valtavirta-mediassa tapahtuvassa keskustelussa ollaan avoimesti valmiita poikkeamaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen varmaan seurannut huonosti tästä asiasta käytävää yhteiskunnallista keskustelua, mutta olisi kiva tietää, keitä nämä intellektuellit paskakasat ovat ja missä he ovat syyllistäneet esimerkiksi sen pahoinpidellyn vaaleahiuksisen pojan? Ja miten estetään ammattilaisia hoitamasta asiaa? Ovatko intellektuellit paskakasat poliiseja, jotka ovat varoittaneet julkaisemasta nimilistoja – vai mitä keinoja asian hoitamiseksi tässä tarkoitetaan?

Haluaisin myös kysyä tämän kysymyksen hyvältä (irl-) ystävältäni, vladilta. En ole oikein tottunut tuollaiseen yksisuuntaisuuteen ja emotionaaliseen kielenkäyttöön hänen taholtaan. Keitä tarkkaan ottaen tosiaan ovat näitä "intellektuelleja paskakasoja"?
 
Viimeksi muokattu:
Terveellä syrjäytyneellä nuorella tulisi kuitenkin olla edellytykset ottaa se lusikka kauniiseen käteen ja muuttaa omaa elämäänsä, jos he niin itse haluavat. Kyllä se muutos lähtee aina itsestä.

Siinä taas oikein asiantuntija puhuu. Sullakin on varmaan tosi paljon kokemusta siitä, millaista on opiskella ja tehdä töitä, jos omien vanhempien ja isovanhempien toimeentulo on aina pohjannut toimeentulotukeen. Kuvitteletko ihan oikeasti, ettei suakin ole ihan valtavasti elämässäsi auttanut se, että sulla on keskiluokkaiset vanhemmat? Se on todella harhainen asenne.

Köyhyys on mitä suurimmassa määrin Suomessakin periytyvä sairaus. Jos siihen sukupolvesta toiseen jatkuvaan syrjäytymisen kierteeseen ihan oikeasti haluttaisiin puuttua, ainoa keino siihen olisi ruveta rajoittamaan sosiaalitapausten lisääntymistä. Voinemme pitää varmana sitä, että poliittista tahtoa tällaiseen ei tule Suomessa löytymään. Siksi sosiaalitapausten lapsista tulee jatkossakin yleensä sosiaalitapauksia.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Siinä taas oikein asiantuntija puhuu. Sullakin on varmaan tosi paljon kokemusta siitä, millaista on opiskella ja tehdä töitä, jos omien vanhempien ja isovanhempien toimeentulo on aina pohjannut toimeentulotukeen. Kuvitteletko ihan oikeasti, ettei suakin ole ihan valtavasti elämässäsi auttanut se, että sulla on keskiluokkaiset vanhemmat? Se on todella harhainen asenne.

Minun äitini oli/on yksinhuoltaja, jolla on ollut 20 vuoden- edelleen jatkuva- toimeentulotukiasiakkuus. Minä olen nimenomaan opiskellut ja käynyt töissä samaan aikaan, joten on kokemusta. Älä vittu tule mulle puhumaan keskiluokan vanhemmista, kun sinulla ei ole hajuakaan minkälaisista oloista toinen tulee ja ponnistaa.

Edit. Minulla on 5 000 euroa opintolainaa takaisinmaksettavana. Ja lainaa jouduin nostamaan siksi, että saimme ruokaa pöytään.

Kaikilla on se oma painolastinsa kannettavana.

Edit. 1.1. Viestisi loppuosasta samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Moni ei myöskään halua leimautua, sillä valitettavasti maahanmuuttokeskustelussa leimautuu väkisin, vaikka ei haluaisi ja vaikka olisi kuinka neutraali tahansa, kuten kirjoituksestasi päätellen sinä olet.

Sepä se, kun koen olevani suhteellisen neutraali, mutta aina välillä joku änkyrä mut leimaa rasistiksi noiden aiemmin listaamieni mielipiteiden takia. En jumalauta ymmärrä, että millä oikeudella ja kompetensilla he sen jaoittelun tekevät. Tai luulen ymmärtäväni, mutta miksi ei edes yritetä ymmärtää toisenlaisia mielipiteitä. tähän yksi radikaalikaverini sanoisi, että suvaitsemattomuutta ei tule suvaita, joten suvaitsevattomuus suvaitsemattomuutta kohtaan ei ole suvaitsemattomuutta.

Kaikkein häröintä on, että mulla on jonkun verran maahanmuuttajakavereita ja mitä näistä ollaan keskusteltu, niin ymmärtävät näkemykseni, tai pitäisikö sanoa, että suvaitsevat sen ollen jopa jossain määrin samaa mieltä. Mun kaveripiiriin kuuluu esim. eri värisiä ja/tai seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvia ihmisiä. Pidän heitä aivan tavallisina ihmisinä, enkä luokittele heitä ihonvärin tai seksuaalisen suuntautumisen perusteella. Omasta mielestäni en ole rasisti, mutta vasuriänkyröiden mukaan sitä olen, koska esitän toisinaan mielestäni hyvin perusteltua kritiikkiä maahanmuutosta. Vasuriänkyröitäkin muuten kaveripiiristäni löytyy ja hyvin tullaan toimeen. Yksi sukupuolenvaihtaja-homoseksuaali-vegaani-eläinsuojelija-luonnonsuojelija-kaikkeen radikaalilla kiihkolla suhtautuva "jos et ole mun puolella, olet mua vastaan" -tyyppikin löytyy. Ihan mukava ihminen hänkin on, mutta käännytystä ja paasaamista en jaksa kuunnella, koska ne keskustelut jäävät poikkeuksetta kovin yksipuoliseksi julistamiseksi.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Ehkä sinun kannattaa lukea viestejäni muuallakin kuin tässä keskustelussa. Kuten olen jo moneen kertaan sanonut, en pidä ihmisten luokittelusta tai syyttelystä rodun, värin, uskonnon yms. perusteella. Tämä koskee niitä maahanmuuttokriitikkoja kuin Vladin lanseeramia intelektuelleja paskakasoja ja Päivi Lipposta. Tässä ketjussa vaan esiintyy pääosin maahanmuuttajakriitikkojen kommentteja, joista en ole aina samaa mieltä, joten käsityksesi on aika ymmärrettävä.
En minä nyt muista missä yhteyksissä viestejäsi olen lukenut, tässä ketjussa vaiko muualla, mutta sellainen mielikuva susta on mieleen jäänyt että kovin auliisti huomauttelet "maahanmuuttokriitikkoja" kaikista virheistään (ja heidän vastapuoltaan et ikinä) plus päälle kerrot oman "fiksun" mielipiteesi asioihin, joka on luonnollisestikin totuus.

Mua suututtaa ennenkaikkea väkivaltaiset pahantekijät, olivat sitten suomalaisia taikka ulkomaalaisia plus ne viisaat jotka aina ja poikkeuksetta jaksaa ymmärtää pahiksia ja kertoa miten väärin muut heitä kohtelee. Onhan tuo homma karannut lapasesta jossakin Helsingissä ja pahan kerran ja nimenomaan maahanmuuttajien taholta joskaan asia ei tullut mulle minkääntason yllätyksenä. En Helsingissä asu enkä juuri siellä käy enkä edes ole mikään maahanmuuttokriitikko itse mutta mulla on hyvä ystävä siellä joka on varmaan vielä vähemmän maahanmuuttokriitikko kuin minä olen mutta hän on mulle lukuisaan otteeseen kertonut juttuja jotka kertovat yleisen turvallisuudentunteen vähenemisestä siellä, syynä nimenomaan maahanmuuttajista somalit. Ja kaikesta tästä johtuen, en ihmettele tippaakaan asenteita "eipä muuta kuin postimerkki perseeseen tolle sakille ja takaisin sinne mistä tulivatkin" vaikka jostakin löytyy joku TosiFani joka kertoo että tuo on väärää asennetta ja väärää suhtautumista ja hän tietää miten asiat pitää tehdä ja miten niihin tulee suhtauta. Joskaan TosiFanin lääkkeillä mikään asia ei muutu, ainakaan paremmaksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minun äitini oli/on yksinhuoltaja, jolla on ollut 20 vuoden- edelleen jatkuva- toimeentulotukiasiakkuus. Minä olen nimenomaan opiskellut ja käynyt töissä samaan aikaan, joten on kokemusta.

Kaikilla on se oma painolastinsa kannettavana.

Niin, kysymys ei niinkään ole yksittäistapauksista kuin keskiarvoista. Jos otetaan tuhat lasta ja kasvatetaan heidät turvallisissa, tasapainoisissa, emotionaalisesti lämpimissä perheissä ja verrataan heitä tuhanteen lapseen, jotka puolestaan kasvavat välinpitämättömyyden, julmuuden ja puutteen keskellä niin tietysti pieni osa edellämainituista silti sotkee elämänsä ja kohtuullisen pienehkö osa jälkimmäisistä silti saa elämänsä kuntoon. Ja jos vaihtaisimme lapset keskenään niin tapahtuisi sama ilmiö, mutta toisinpäin. Tähän viittaa käytännössä kaikki vakavasti otettava empiirinen tutkimustieto.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Ja kaikesta tästä johtuen, en ihmettele tippaakaan asenteita "eipä muuta kuin postimerkki perseeseen tolle sakille ja takaisin sinne mistä tulivatkin" vaikka jostakin löytyy joku TosiFani joka kertoo että tuo on väärää asennetta ja väärää suhtautumista ja hän tietää miten asiat pitää tehdä ja miten niihin tulee suhtauta. Joskaan TosiFanin lääkkeillä mikään asia ei muutu, ainakaan paremmaksi.


Jos pidät minun mielipidettäni "tottuutena", sinulla on aika heikko itsetunto. Käsittääkseni tämä keskustelupalsta, jossa tuodaan esiin omat mielipiteet. Ja minä muuten kannatan karkoituksia vakavista rikoksista tuomittujen kohdalla, vaikka väkisin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
mjr tutusti järjen äänenä ja hyvä niin. Itse olen ihmetellyt tässä juuri tuon toisen ääripään puuttumista keskustelusta kokonaan. Eli missä on ne "suvarit", jotka syyllistävät uhrit, paapovat rikolliset, estävät poliisia, jne. jne. En ole tuota ääripäätä tavannut missään muualla kuin toisen ääripään olkiukkona, jota voi paremman puutteessa pieksää tuhannen ja yhden viestin voimin. Toki joku Päivi Lipponen on mainittu useampaan kertaan ja hän on kai tehnyt elämässään jonkin ratkaisevan virheen, josta syystä olkiukolla on usein hänen nimensä. Liekö todellisuuden henkilö, Päivi Lipponen, lausunut tästä asiasta mitään?

"Järjen ääni" on toinen nimeni... Ei vaan, kyllä minusta tuntuu, että on tietty kaksoistandardi viranomaisten toimesta: pahoinpitely on pahoinpitely ja turvattomat kadut ovat turvattomia katuja. Riippumatta niiden taustasta jotka pahoinpitelevät ja tekevät katuja turvatttomiksi. En näe, että reagointi olisi ollut samaa, jos nämä identtiset teot olisi tehty lähinnä maahanmuuttajia kohtaan lähinnä kantasuomalaisten toimesta. Minusta tämä on merkittävä ongelma.
 
Kritiikki maahanmuuttopolitiikkaa kohtaan aiheuttaa saman tien sen, että mielipide on joko väärä tai suvaitsematon.

Suomen maahanmuuttopolitiikkahan on tällä hetkellä melkoisen tiukkaa. Perussuomalaisten syytä/ansiota on se, että perheenyhdistämiskäytäntöjä tiukennettiin muutama vuosi sitten. Tämä romahdutti somalien Suomeen jättämien turvapaikkahakemusten määrän kertalaakista. Esim. Tiina Rosenberg ja Jörn Donner ovat arvostelleet viime viikkojen aikana televisiossa kovasanaisesti Suomen maahanmuuttopolitiikkaa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Niin, kysymys ei niinkään ole yksittäistapauksista kuin keskiarvoista. Jos otetaan tuhat lasta ja kasvatetaan heidät turvallisissa, tasapainoisissa, emotionaalisesti lämpimissä perheissä ja verrataan heitä tuhanteen lapseen, jotka puolestaan kasvavat välinpitämättömyyden, julmuuden ja puutteen keskellä niin tietysti pieni osa edellämainituista silti sotkee elämänsä ja kohtuullisen pienehkö osa jälkimmäisistä silti saa elämänsä kuntoon. Ja jos vaihtaisimme lapset keskenään niin tapahtuisi sama ilmiö, mutta toisinpäin. Tähän viittaa käytännössä kaikki vakavasti otettava empiirinen tutkimustieto.

Samaa mieltä. Köyhyys on enempi vähempi periytyvää, tätä en missään vaiheessa kyseenalaistanutkaan.

Otin vain tuon Kirjoittelijan viestin hyökkäyksenä suoraan minua kohtaan, ikään kuin minulla ei olisi kokemusta siitä minkälaista on olla, kun oikeasti joutuu pohtimaan, että saakohan kotona huomenna ruokaa, vai ei. Voi olla, että ymmärsin väärin.

En sano, etteikö minulla olisi ollut niukkuudesta huolimatta hyvää lapsuutta. Äiti onnistui kasvatuksessaan hyvin, vaikka muutaman kerran jaksaminen oli koetuksella. Onneksi minulla sentään oli rakastava vanhempi, jota seurata. Ilman sarvia ja hampaita, niin ne äidin tekemät virheet opettivat minua siihen, etten niitä toistaisi. Mutta juurikin omiin lähtökohtiini peilaten, se on mielestäni valintakysymys mitä elämällään tekee. Se, että perhe on syrjäytynyt useassa polvessa, ei tarkoita sitä, että se olisi ikään kuin kirjoitettu tähtiin. Perheen köyhyys ei ole mikään kuolemantuomio. Se vain vaikeuttaa asioita ja opiskelun sekä työn yhdistäminen on haastavaa ja rankkaa, mutta itse en nähnyt muuta vaihtoehtoa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
En minä nyt muista missä yhteyksissä viestejäsi olen lukenut, tässä ketjussa vaiko muualla, mutta sellainen mielikuva susta on mieleen jäänyt että kovin auliisti huomauttelet "maahanmuuttokriitikkoja" kaikista virheistään (ja heidän vastapuoltaan et ikinä) plus päälle kerrot oman "fiksun" mielipiteesi asioihin, joka on luonnollisestikin totuus.

Niin, parin vuoden takaisessa raiskausjutussa, mikä poiki fanisivustojakin tekijöille Facebookiin, tämä fiksu mielipide oli löytää syyllinen uhrin kotikasvatuksesta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, parin vuoden takaisessa raiskausjutussa, mikä poiki fanisivustojakin tekijöille Facebookiin, tämä fiksu mielipide oli löytää syyllinen uhrin kotikasvatuksesta.

Ymmärrän Dee, että et pidä minusta, mutta minusta hyvin ikävää, että sinä puhut toistuvasti paskaa minusta tällä palstalla. Tuon tapauksen yhteydessä keskusteltiin myös raiskatun tytön käytöksestä ja ihmeteltiin muistaakseni, miksi hän meni kahden vieraan (??) maahanmuuttaja pojan kanssa puskaan (??). Tässä kohtaa kerroin muistaakseni, että olen opettanut tyttärelleni, ettei noin kannata toimia tms. Mutta raiskaus on aina tekijän syytä, piste.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen samaa siitä, että rikos on rikos ja seuraamukset pitää olla samat kaikille riippumatta etnisestä taustasta. En tiedä asiasta sen tarkemmin, mutta en oikein usko, että poliisi ja sosiaalitoimi, joille asian hoitaminen yhteiskunnan puolelta kuuluu, ovat sinänsä menetelleet mitenkään poikkeavasti tässä. Haluaisin kyllä tietää, jos näin on.

No, minusta tuntuu, että tässä asiassa meillä on oikeasti reaalisia ongelmia. Pelätään ojaa, ajaudutaan allikkoon. Itse mietin miten parhaiten neutralisoida näitä primitiivi-reaktioita ja rajoittaa niiden vaikutusta. Tässä ollaan nyt epäonnistuttu monessa länsimaassa - jotenkin vain tuntuu, että viranomaisten "diskurssin" pitäisi olla lähempänä kansalaiskeskustelua ja siten siihen paremmin vaikuttavaa. Nytkin näyttää siltä, ettei tämä valtaisa some-raivonpurkaus juuri mitenkään tule näkyviin valtavirtamediassa. Se lykkää ongelmaa, kun sitä ei "virallisesti" nähdä, mutta pinnan ala kytee jatkuvasti ja lopputulos voi olla todella huono.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Siten, että kun "liikutaan Itiksestä Rastilan ja Vuokin suuntaan", niin siinä välissä on Puotila. Logiikka on siis tässä kohdassa maantieteellinen.

Kyse oli nyt tuosta lapsen murhasta, miten se liittyi yhtään mitenkään käynnissä olevaan keskusteluun. Kas kun et Marjaniemeä vetänyt mukaan, sekin kun on tuossa matkan varella.

No ei ookkaan ja niinhän minäkin totesin. Huomaa: "Tai, no, joo…" Tietysti ehkä vähän turhan retorisesti ilmaistu. Jatkossa selkosuomea.

Sopivasti osasit pätkäistä sen olennaisen, kantaväestöön kuuluvana tuolla saa aika huoletta liikkua jos vertaa siihen mitä meno on sillan toisella puolella.

mjr tutusti järjen äänenä ja hyvä niin. Itse olen ihmetellyt tässä juuri tuon toisen ääripään puuttumista keskustelusta kokonaan. Eli missä on ne "suvarit", jotka syyllistävät uhrit, paapovat rikolliset, estävät poliisia, jne. jne. En ole tuota ääripäätä tavannut missään muualla kuin toisen ääripään olkiukkona, jota voi paremman puutteessa pieksää tuhannen ja yhden viestin voimin. Toki joku Päivi Lipponen on mainittu useampaan kertaan ja hän on kai tehnyt elämässään jonkin ratkaisevan virheen, josta syystä olkiukolla on usein hänen nimensä. Liekö todellisuuden henkilö, Päivi Lipponen, lausunut tästä asiasta mitään?

Oletko seurannut millään muotoa eri medioiden reagointia näihin viime aikaisiin pahoinpitelyihin? Ei näitä tällaisia tapauksia nyt onneksi taida tavan tallaajien (esimerkiksi tämän keskustelupalstan jäsenet) keskuudessa juurikaan esiintyä. Mutta jos kommentit on tasoa, "mitäs läksit", niin kyllähän tuo nyt on juurikin sitä uhrin syyllistämistä.

Päivi Lipposen saama kritiikki taas taitaa juontaa näihin tamperelaisen ravintolan tuhopolton yhteydessä antamiin lausuntoihin. Ensin hän pystyy puheidensa mukaan todistamaan tuhopolton olleen rasismia, todisteita kysyttäessä hän ei enää pystykään todistamaan, mutta pystyy tekemään tällaisen johtopäätöksen, koska maahanmuttajien yritykset ovat ennenkin kärsineet ilkivallasta. Jos en nyt ihan väärin muista niin tämä farssi päättyi siihen, että myös tekijät paljastuivat maahanmuuttajiksi ja Päivi ei enää avannut suutansa ikinä tämän asian tiimoilta.

edit.
No, minusta tuntuu, että tässä asiassa meillä on oikeasti reaalisia ongelmia. Pelätään ojaa, ajaudutaan allikkoon. Itse mietin miten parhaiten neutralisoida näitä primitiivi-reaktioita ja rajoittaa niiden vaikutusta. Tässä ollaan nyt epäonnistuttu monessa länsimaassa - jotenkin vain tuntuu, että viranomaisten "diskurssin" pitäisi olla lähempänä kansalaiskeskustelua ja siten siihen paremmin vaikuttavaa. Nytkin näyttää siltä, ettei tämä valtaisa some-raivonpurkaus juuri mitenkään tule näkyviin valtavirtamediassa. Se lykkää ongelmaa, kun sitä ei "virallisesti" nähdä, mutta pinnan ala kytee jatkuvasti ja lopputulos voi olla todella huono.

Tätä minäkin pahoin pelkään. Tuo tekijöiden statuksen peittely tiedotusvälineissä milloin minkäkin rikoksen kohdalla ei varmasti ainakaan yhtään helpota vaikka näin ilmeisesti viranomaisten ja median taholla ajatellaankin. Perus järjenjuoksulla varustettu yksilö kun omaa jo sen verran medianlukutaitoa, että osaa rivien välistäkin lukea ne kerrat kun tekijä ei edusta kantaväestöä.

Otetaan nyt kaksi kuvitteellista uutista.

1. 30-vuotias Marko Petteri Virtanen sai taposta 8 vuoden ehdottoman vankeusrangaistuksen. (Jutun yhteydessä kuvaa Marko Petteristä oikeuden istunnosta ja mahdollisesti pitkä selitys miten tämä teko on tehty.)

2. 30-vuotias suomalaismies sai taposta 8 vuoden ehdottoman vankeusrangaistuksen. (Jutun yhteydessä ei kerrota nimeä, ei ole kuvia, eikä usein sen tarkempaa kuvausta teostakaan.)

Miksi tuossa 2 tapauksessakin ei voitaisi vain kertoa sitä nimeä, tai sitten vaihtoehtoisesti jättää se kertomatta kaikissa muissakin tapauksissa. Noissa jutuissa kun jätetään käytännössä kaikki kertomatta kuitenkin 9/10 se nimi on Abdullah, Muhammad tai muu vastaava ja jokainen sitä juttua lukeva tajuaa tämän kuitenkin. Toki toisaalta pieniä asioita, mutta eivät nämä ainakaan yhtään helpota maahanmuutajien asemaa, vaikka joku näin ilmeisesti luuleekin.
 
Viimeksi muokattu:

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Ymmärrän Dee, että et pidä minusta, mutta minusta hyvin ikävää, että sinä puhut toistuvasti paskaa minusta tällä palstalla. Tuon tapauksen yhteydessä keskusteltiin myös raiskatun tytön käytöksestä ja ihmeteltiin muistaakseni, miksi hän meni kahden vieraan (??) maahanmuuttaja pojan kanssa puskaan (??). Tässä kohtaa kerroin muistaakseni, että olen opettanut tyttärelleni, ettei noin kannata toimia tms. Mutta raiskaus on aina tekijän syytä, piste.

Ei tässä mistään pitämisestä kyse ole. Olemme useista asioista samaa mieltä, mutta silti tuntuu menevän vänkäämiseksi.

Nämä pojat lähtivät saattamaan tätä tyttöä kotiinsa muistaakseni. Kuitenkin paikasta a paikkaan b. Ja matkan varrella oli tämä joku alikulku mikä lie, missä iski saattajille kusihätä, joka päättyi raiskaukseen.

Ja tuskinpa olisit tätä kommenttia heittänyt, jos raiskaajat olisivat olleet jotain vaikkapa persunuoria ja uhri maahanmuuttajataustainen. Tämä nyt tuohon huono/hyväkäytöksiset muksut jutusteluusi.

Mitäs mieltä olet muuten Barbaarin ja Valavuoren kannanotoista?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos ongelma on sellainen, että pelkkä pois hätistely ei riitä, käydään keskustelua vanhempien kanssa. En ymmärrä miksi tämän tyylisistä asioista tehdään vaikeampia kun ne on. Porin tapauksessa pikkupoikien jengissä oli mukana ainakin kantasuomalaisia, venäläistaustaisia ja romaneja. Keskustelu vanhempien kanssa ja homma selvisi. Ja suurin osa tämän tyylisista tapauksista selviää näin, lapun kirjoittanut pikkumukula pyytelee häpeissään anteeksi kun joku vanhemmista seisoo vieressä.

Ilmeisesti Porissa ei ole vastaavaa ongelmaa mitä esim. pk-seudulla ja muutamassa suuremmassa kasvukeskuksessa on tai Lappeenrannassa venäläisten suhteen. Lappeenrannassakin on venäläisvanhemmille puhuttu ongelmaisista lapsistaan ja siitä mitä vaatimuksia koulut tms. asettaa lapsille, mutta kun vanhempien asenne on pahimmillaan se, että "te olette vain suomalaisia, joten älkää tulko meitä neuvomaan" niin vaikea se on ongelmatapauksiin puuttua kun vanhempien asenne on se, että suomalaiset ovat alempiarvoisia ja tällöin heillä ei ole osaa eikä arpaa lasten kasvatukseen tai ohjeiden antamiseen.

Ja samaa esiintyi jo 2000-luvun alussa pk-seudulla somalien ja monien muslimeiden keskuudessa. Suomalaisia pidettiin toisen luokan kansalaisina ja vääräuskoisina, joten vanhempien suhtautuminen heijastui väkisinkin lapsiin ja tämä aiheutti ongelmia kouluissa ja jopa työpaikoilla kun etenkin muslimityöntekijöiden oli ongelmallista sopeutua suomalaisiin työpaikkakäytäntöihin. Tilanne on monilla paikoilla se etteivät keskustelut todellakaan johda mihinkään, koska lasten ja nuorten vanhemmat eivät piittaa juuri pätkääkään mitä vääräuskoiset neuvovat. (Ei, kaikki muslimit eivät ole idiootteja, mutta jokainen ymmärtää, että jos tuhannesta sata on idioottia niin se leimaa porukan jo todella hyvin ja se aiheuttaa alueellisia ongelmia runsaasti).

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen varmaan seurannut huonosti tästä asiasta käytävää yhteiskunnallista keskustelua, mutta olisi kiva tietää, keitä nämä intellektuellit paskakasat ovat ja missä he ovat syyllistäneet esimerkiksi sen pahoinpidellyn vaaleahiuksisen pojan? Ja miten estetään ammattilaisia hoitamasta asiaa? Ovatko intellektuellit paskakasat poliiseja, jotka ovat varoittaneet julkaisemasta nimilistoja – vai mitä keinoja asian hoitamiseksi tässä tarkoitetaan?

Haluaisin myös kysyä tämän kysymyksen hyvältä (irl-) ystävältäni, vladilta. En ole oikein tottunut tuollaiseen yksisuuntaisuuteen ja emotionaaliseen kielenkäyttöön hänen taholtaan. Keitä tarkkaan ottaen tosiaan ovat näitä "intellektuelleja paskakasoja"?

Ilmeisesti ystäväpiiriini kuuluu henkilöitä jotka seuraavat aktiivisesti tällaisia "intellektuelleja paskakasoja" (no totta vie kyseessä oli tarkoitusellisen provosoiva nimitys, jotta saisin viestilleni edes hiukan huomiota - tunnustan siis syyllistyneeni klikkihuoraukseen) mutta tämän viikon aikana olen ystävieni facebook-linkityksissä törmännyt useisiin poliittisiin kannanottoihin tapausten johdosta ja viimeksi tänään aamulla eräs ystäväni linkitti tykkäysten kera jonkun somali-paikallispoliitikon tai puoluevaltuutetun kannanoton aiheesta ja viestin kantava teema ei ollut vaatia jengiläisiä kantamaan vastuuta teoistaan vaan viestin kantava teema oli suomalainen rasismi ja kuinka se ajaa ihmiset epätoivoisiin tekoihin. Itse asiassa kyseinen henkilö ei viestissään maininnut sanallakaan jengiläisten vastuuta, vain yhteiskunnan vastuun ja rasistisuuden.

Samoin on esiintynyt kannanottoja joissa jengiläisten osuutta on vähätelty ja vastaavasti on syyllistetty niitä suomalaisia jotka ovat joutuneet väkivallanteon kohteeksi tyyliin "mitäs liikuitte väärällä alueella väärään aikaan" - en voi kuin ihmetellä tällaista kannanottoa. Tai tämän jälkeen on siis ymmärrettävää ja hyväksyttävää, että raiskatuille naisille voidaan sanoa "mitäs läksit sen mukaan" tai "mitäs kävelin minihameessa Kaivopuistossa" ja tämä on aivan hyväksyttävä kannanotto - vaikkakaan ei missään nimessä verrattavissa kaikessa edelliseen, koska joidenkin on pakko kulkea jollain alueella illalla koska asuvat siellä mutta kenenkään ei ole pakko lähteä neekerijengin matkaan umpitunnellissa. Mutta en silti syyllistä raiskattua, enkä syyllistä pahoinpideltyä - syyllisiä on vain yksi taho - tekijä.

vlad.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Jos pidät minun mielipidettäni "tottuutena", sinulla on aika heikko itsetunto. Käsittääkseni tämä keskustelupalsta, jossa tuodaan esiin omat mielipiteet. Ja minä muuten kannatan karkoituksia vakavista rikoksista tuomittujen kohdalla, vaikka väkisin.
No kyse ei ole itsetunnostasi vaan ehkäpä pikemminkin kärjistetty kuvaus tyylistäsi keskustella. Siitä ei ulos loista kyky kuunnella ja huomioida toisen näkökulmaa vaan sen sijaan julistat että toi on taas joku "maahanmuuttokriitikon juttu" johon fiksu ihminen ei tietenkään suhtaudu millään vakavuudella. Vaikka sun kannassa olisi pointtinsa, ja monesti varmaan onkin, ehdottoman julistavan tyylisi takia en niille pahemmin lämpene.
Itse en ole maahanmuuttokriitikko mutta kyllä sieltä puolelta näkee monestikin oivaltavia näkökulmia. Kuin myös siltä toiselta puolelta. Omassa totuudessaan elävä ei varmaan hahmota koko kirjoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös