Tarkennuksena näihin saapuviin vieraisiin, että varsinaisesti rahasta ei ole kysymys (tai no, ainahan rahasta on kysymys, hymiö).
Vieraani ovat Arabiemiirikunnista saapuvia kenraaleja.
En yhtään tiedä tapauksesta, vierailun syystä tai henkilöistä, mutta koskapa se olisi minua estänyt kommentoimasta?
Näin yleisesti minulle on ainakin jäänyt sellainen mielikuva, että muslimimaissa korkea-arvoiset sotilashenkilöt (kenraalit ja sen sellaiset hiekka-aavikon amiraalit) eivät välttämättä ole niitä kovimpia ääriuskovaisia ja joka pykälään tarttuvia, itse asiassa hieman päin vastoin.
Tämä siitä syystä, että armeija on organisaationa muutenkin sellainen, että jatkuva äärihihhulointi ei sen toimintaan oikein sovellu, ei uniformujen tai muunkaan äbäläbäbäbäbäbä-inshallah-äbäbäläbläbä-touhun suhteen.
Erilaiset oman elämänsä sissit ja partasuuterroristit ovat eri asia, mutta monessa muslimimaassa armeija tuntuu olevan se taho, joka tiukassa paikassa ottaa vallan vaikka sotilasvallankaappauksen myötä jos asiat perseillään liian pahasti hihhuleiden toimesta. Egypti tästä oiva esimerkki, ei siellä Muslimiveljeskunta kauaa vetänyt maata vessasta alas kun mokomat pistettiin nurin ja armeija otti kontrollin.
Myös Turkissa armeijakunta vastustaa varsin jämäkästi uskonnon ja valtion toiminnan sekoittamista, ja sillä on syytäkin vastustaa. Ei Nato-jäsenyys kauan olisi voimassa jos maassa ottaisi vallan joku sheikki Ali Hassan, jonka mielestä länsimaiset koirat pitäisi välittömästi hävittää helvetintulella ja jokaisen sotilaan tulisi pukeutua itsemurhavyöhön ja räjäyttää itsensä heti kun parta on kasvanut kymmensenttiseksi.
Libyassakin meno ja meininki oli varsin inhimillistä ja rauhallista Gaddafin, tuon maailmankaikkeuden eniten koristellun everstin hoitaessa hommat. Nyt maa on "vapautettu tyranniasta" eli siellä menee aivan päin vittua joka osa-alueella kun uskonjehut taistelevat vallasta.
Toisin sanoen mistä sitä tietää, vaikka nämä arabiemiraattikenraalitkin saattaisivat Suomessa ollessaan sortua vaikka Allahilta salaa johonkin naukkuun tai ties mihin possunpaistiin, tai ainakin voisi olettaa, ettei heitä niin kiinnosta suomalaisen vääräuskoisen yhdyshenkilön syömä lounas.
Tai ehkä olen väärässä, ja kalifaatin viha kohdistuu ensi viikolla Suomeen, koska kentsut näkivät omin silmin jonkun suomalaisen vääräuskoisen sian syövän purukumin vaikka on ramadan. Helsinki! Bum! Niinistö! Bum! MustatKortit! Bum! Aziz! Aziz! Aziz!