Kuten olen todennut, niin islam on hyvin erilainen uskonto verrattuna muihin. Se, että uskontoon liittyy oma yhteiskuntajärjestyksen malli (sharia-laki) kertoo jo jotakin. Muutenkin kyseessä on vahvasti poliittinen uskonto.
Ihan yhtä poliittinen pohjimmiltaan on myös kristinusko: se on vaan suurimassa osassa kristillistä maailmaa erotettu valtiosta. Jos tämä olisi kirkosta (Vatikaani) kiinni, kristillisyys voisi pahimmillaan olla ihan yhtälailla poliittisesti vallitseva, kuin islam tällä hetkellä Iranissa. Tämä kehitys on pakottanut kristillisen kirkon modernisoitumaan, mutta edelleenkään se ei ole lähellekään niin ajan hengessä mukana, kuin pitäisi. Tällä siis tarkoitan lähinnä Vatikaania. Muista, että myös kristillisyys on näyttänyt kyntensä.
Mustafa Kemal Atatürk loi Turkista maallisesti islamilaisen tasavallan. Turkissa äänestetään piakkoin muuten niiden uskonnollisten huivien laillistamisesta yliopistoissa. Aiemmin tuo kielto on nimenomaan edustanut valtion erottamista uskonnosta. Kiellon purkamisen vastustajat pelkäävät, että purkaminen johtaa valtion ja uskonnon lähentymiseen. Puoltajat taas perustelevat näkemystään mielipiteen vapauden kasvattamisella sekä sillä, että myös konservatiivisten perheiden tyttärillä olisi mahdollisuus korkeakoulututkintoon. Vaikea kysymys sinällään.
Täällä Itävallassa, jossa asuu huomattavan paljon turkkilaisia, näkee yliopistolla paljon huivipäisiä opiskelijoita. Tuo islamilainen huivi + minihame ja saappaat on aika mielenkiintoinen yhdistelmä. Ei paha :D
Itse olen asunut useita vuosia ulkomailla ja tulen vielä asumaankin useita vuosia. Minulle, joka on kasvanut länsimaisessa kulttuurissa, on toisessa länsimaisessa kulttuurissa pärjääminen täysin itsestä kiinni. Mutta toisenlaisesta kultturista tulevia on tuettava kaikin tavoin, jotta he sopeutuisivat. Heidän sopeutuminen on lopulta kaikkien etu.
Itävalta on huomattavasti monikulttuurisempi kuin Suomi. Monikultturisuus on rikkaus, joka ei vie maassa vallitsevalta kulttuurilta mitään pois. Päinvastoin, muut kulttuurit täydentävät ja monipuolistavat vallitsevaa kulttuuria. Ongelmiakin siirtolaisuus aiheuttaa, mutta oikeanlaisella politiikalla suurin osa ongelmista on vältettävissä. Kohtuullisen korkeasta ulkomaalaisasteesta huolimatta en ole törmännyt laajamittaisiin ongelmiin täällä: muutamia skinihyökkäyksiä on tapahtunut, mutta nekin lähinnä vasemmistolaisia baareja ja klubeja vastaan, eikä niinkään ulkomaalaisia vastaan. Ja nyt kun turkkilaisten ja kurdien konflikti eskaloitui vähän aikaa sitten, oli täällä isohko hässäkkä päällä, kun nuo kaksi siirtolaisryhmää ottivat yhteen. Mitään laajamittaista skiniongelmaa a'la Ruotsi ei täällä kuitenkaan ole. Eikä siirtolaisnuoriso ole polttanut roskiksia ja autoja a'la Ranska. Paljon on varmasti siitä kiinni, että Itävallassa ghettoisoituminen on paljon vähäisempää kuin esimerkiksi Ruotsissa - ja siirtolaislapset ovat siten paljon enemmän valtaväestön kanssa tekemisissä, joka johtaa nopeampaan sopeutumiseen. Suomessa, jossa ulkomaalaisväestöä on paljon vähemmän, ollaan tekemässä samoja virheitä kuin Ruotsissakin.