Itse asun paikkakunnalla, jossa en ole henkilökohtaiseseti juurikaan päässyt kohtaamaan moniluttuurillisuutta suoraan. Tietenkin sitten välillisesti kyllä. Sen takia varsinkin pääkaupunkiseutulaisten mielipiteitä asiasta olisi hyvä kuulla.
Vaikka olen itse kaiken oppimani perusteella negatiivisesti suhtautunut monikulttuurillisuuteen, en kuitenkaan halua pitää mielipidettäni itsestäänselvänä. Hyviä ja huolellisesti argumentoituja mielipiteitä olen lukenut lähinnä maahanmuuttovastaisuuden puolesta. Toisesta suunnasta en ole kunnollisen tarkastelun kestäviä argumentteja kuullut. Tämän takia niitä haluaisinkin kuulla.
Kuten täälläkin on monesti jo todettu, on suurin ongelma integroituminen. Tai sen puuttuminen. Joka puolella Eurooppaa ollaan epäonnistuttu tässä pahasti. Suomi ei ole tässä poikkeus. Tähän ei kuitenkaan poliittisella tasolla olla tekemässä juurikaan muutoksia. Vaikka samojen keinojen käyttämistä suuremmalla volyymilla (lue rahalla) jatketaan, tulos tuskin muuttuu mihinkään. Olisikin hyvä saada enemmän konkreettisia ehdotuksia asian parantamiseen.
Olen monen kanssa samaa mieltä siitä, että suurin ongelmaryhmä on muslimit. Heidän integroituminen on epäonnistunut joka paikassa, ja hyvin todennäköisesti tulee niin tekemään jatkossakin.
Ongelma on myöskin se, että ei ymmärretä mitä monikulttuurillisuus todella merkitsee. Moni näkee sen vain kebab-mestoina ja erilaisina vaatteina ja ihmisinä kaduilla. Se on kuitenkin hyvin naiivi käsitys. Kulttuuri sisältää myös arvot, normit ja asenteet. Aasiasta, Euroopasta, Pohjois-amerikasta tulleilla nämä eivät hirveästi eroa omistamme. Muslimikulttuureilla ne eroavat täysin. Islam on enemmän kuin vain henkilökohtainen uskonto. Se on elämäntapa ja poliittinen järjestelmä, joka ulottuu yksilön lähes jokaiselle elämäntasolle sharia-lakeineen jne. Siksi onkin kestämätöntä sallia monikulttuurillisuus ja kuvitella uskonnonvapauden toimivan siinä sivussa. Islamin sovittaminen lähes sekulaariin valtioon on käytännössä mahdotonta. Muslimeilla ei ole edes halua integroitua.
http://www.hs.fi/politiikka/artikke...aisi+seksivalistuksen+kouluissa/1135233886144
"Paikalla oli myös eurooppalaiseen islamiin perehtynyt irakilainen tietokirjailija Yosif Haddad, joka oli hyvin huolissaan Suomen islamilaisesta puolueesta – muun muassa siksi, että se on sanonut kannattavansa šaria-lakia. Haddad huomautti, että laki on demokratian vastainen."
Suomessakaan selvästi halua siihen ei ole, mutta syytä pian olisi.
http://www.hs.fi/juttusarja/sanomal...austaltaan+maahanmuuttajia+2020/1135233809747
"Eniten lisääntyy somalia ja muita Afrikan kieliä puhuvien määrä"
Hyvin yleinen, täälläkin jo esille tullut, kommentti on, että "monikulttuurisuus tulee, hyväksyykää se. Sitä ei voi pysäyttää." No tämähän on täysin valetta. Poliittisin keinoin pystytään hyvinkin tehokkaasti valikoimaan tänne tuleva porukka. Se, että tänne tulee paljon Somaliasta, lähi-idästä ja Afrikasta porukkaa on täysin tietoista. Poliittinen eliitti sen viime kädessä päättää. Hyvin usein myös tähän kuulee "pistettäiskö sitten rajat kokonaan kiinni vai!?" No, ehän se sitä tietenkään tarkoita. Kyllä mahdollisuudet olisi hyvään seulontaan, jos kerta resursseja on lähettää Myanmariin asti porukkaa tutkimaan baptisti-papin toimia.
Valikoinnit pitäisi ensisijaisesti suunnata Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan, sen jälkeen Aasiaan. Ja jos muslimeita otettaisiin, olisi valintojen syytä olla hyvin tarkkoja.
Tästä asiasta olisi hyvä käydä julkista keskustelua korkeinta poliittista johtoa myöten. Asiat ovat epäonnistuneet tähän asti, joten paljon hävittävääkään ei voi olla?