Kuka sai harkinnanvaraista toimeentulotukea, kuka myönsi, minkä verran ja mikä oli päätöksen syy.
Ymmärrän näkemyksesi, mutta olisihan tuo nyt aika överiä jo. Elämässäni on ollut aikoja, jolloin olen hakenut ja saanut harkinnanvaraista toimeentulotukea. Syyt eivät kuulu tähän, eivätkä ne kyllä kuulu Vertti Veronmaksajallekaan. En nyt voi puhua kuin omasta puolestani, mutta mä koin sossun kanssa asioimisen niin vitun nöyryyttävänä, että en toimeentulotukea ole enää pitkiin aikoihin hakenut, vaikka sellaista varmaan saisinkin. Koko elämä pitää avata virkailijan eteen ja se on ihan ymmärrettävää, koska sillä ehkäistään tukisysteemin väärinkäyttöä.
Ja vaikka virkailijan eteen elämänsä joutuukin levittämään, niin onhan köyhällä ja vähäosaisellakin oikeus yksityisyyteen. Olet oikeassa siinä, että systeemin tulisi olla läpinäkyvämpi, mutta ehdottamasi malli on liikaa. Toisaalta köyhä on tottunut nöyryytyksiin, joten ei kai kaikkia jaksaisi kiinnostaa, vaikka naapurin Pena voisikin käydä kaupungin nettisivuilla katsomassa, että mihin se seinän toisella puolella asuva persaukinen tässä kuussa on tukia saanut.
Mikäli taustalla on jokin todetusta sairaudesta johtuva syy, niin syyn voisi jättää ilmoittamatta.
Mutta silti pitäisi tietää, että koska, kenelle ja miten paljon?
-edit-
Esimerkiksi lääkkeet voitaisiin toki jättää yhä salaiseksi, mutta ne bossin talvitakit ja pesukoneet mitä sossu on myöntänyt tulisi saada julkiseksi, samoin sossun maksaman vuokran määrä ym.
Miksi tuossa tapauksessa ne lääkkeet ovat jotenkin eri asia? Koska terveyteen liittyvät asiat saattavat olla kiusallisia, siis sellaisia asioita, joista ei mielellään ulkopuolisille huutele? Mitäpä luulet, että se tuen saaja ajattelee noiden muiden asioiden julkistamisesta? No mä voin kertoa, köyhyys ja niukkuus itsessään nöyryyttää riittämiin, ilman että joku vittuilee, että "olet näköjään taas saanut tukea minun verorahoista, vitun köyhä".
Veikkaan, että tuollaisten näkemysten takana olevat ihmiset eivät ole itse koskaan olleet toimeentulotuen saajia, jolloin on helppo huudella, että julkiseksi vaan kaikki. Se niukkuuden nöyryytys tekisi terää ja saattaisi avartaa näkemystä, mutta sitä en silti kenellekään toivo.