Marshall-heitto oli vain muistutus näille valkoisen rodun ja yhden ( valkoisen ) kulttuurin erinomaisuuden nimeen vannoville, että aina elämä ei täällä Euroopassakaan ole sujunut mallikelpoisesti.
Niin, tosin sitten pitää taas muistaa että mitenkä paljon sellaista Dresdenin pommitusten tapaista totaalista sotaa Afrikan maalla on käyty?
Ja miten paljon Suomi saikaan Marshall-apua?
Ja siis miten Marshall-apu nyt oikeastaan argumentoi mitenkään kehitysavun puolesta, eikö päinvastoin juuri Marshall-apu vain osoita eurooppalaisten ylivoimaisuutta kun niinkin lyhyellä panostuksella saatiin sodan tuhot korjattua. Afrikassa apua on jaettu vuosikymmenet ja hyvä että osaisivat itse tuottaa sähköäkään ilman apua.
Jos avustuksia tahdotaan oikeasti verrata, pitää myös verrata tuottoa, katsotaanpa vaikka saksaa, Saksa on saanut apua X dollaria ja 20v tästä avustuksesta länsisaksalainen teknologia oli maailman huipulla.
Kehitysavussa on paljon kehitettävää, mutta se on minusta kestämätön argumentti että kehitysapua ei pidä antaa kun me "ei olla velkaa kenelläkään" eikä koskaan ole mitään apua saatu.
Niin tosin mihin sitten rajanveto vedetään, tulisiko Suomen vaatia Ruotsilta ja Venäjältä kehitysapua menneistä. Jos aina vain tuijotetaan historiaan eikä rakenneta itse tulevaisuutta niin tuskin kauheasti päästään kehittymään. Toisaalta sitten taas Kiina riistää tällä hetkellä Afrikkaa minkä kerkiää koska kuitenkin tietylle asioille vain on tarve Afrikassa ja afrikkalaiset eivät itse kykene tarpeita täyttämään ja Kiina sitten neuvottelee luonnonvaravaihtokaupoille varsin edulliset ehdot, Kiinan kannalta.