Romanit tekee sen ihan itse.
Mitä tässä sanotaan? Mitä argumenttia vastaan tämän kaltainen argumentti on esitetty? Onko joku väittänyt jossain, että romanit eivät tee rikoksia itse, vaan robotit ovat kaapanneet heidät ja he vain näyttävät manneilta?
Edelliset retoriset kysymykset toimivat johdantona seuraavalle.
Ns. maahanmuuttokriittiset perustavat väitelauseensa juurikin ylläolevan kaltaisille lauseille, jotka ovat tietysti faktaa, mutta joissa ei ole minkäänlaista asiaa eteenpäin vievää sisältöä. ''Hyssyttelykulttuurin'' kritisointi pohjautuu (kärjistetysti) sen kritisointiin, että muut eivät jaksa viettää päiviänsä jauhamalla edellisen kaltaisia itsestäänselviä tyhjänpäiväisyyksiä. Tietysti yksikään varkaus ei ole itsestäänselvä tyhjänpäiväisyys, mutta ei tässä puhuttukaan varkauksista vaan lauseista.
Sitten meillä on hippivihervasemmistolainenpuunhalaaja, joka esittää lauseen, että romanien varkaudet johtuvat siitä, että valtaväestöstä osaksi syrjinnän johdosta erossa oleminen johtaa keskivertoyksilöllä identitettin rakentamiseen oman perheen ja etnisen identiteetin varaan niin voimakkaasti, että kyseisessä kollektivisessa identiteetissä olevat negatiiviset ilmiöt tulevat niiin voimakkaasti osaksi edellämainitun keskivertomannen identiteettiä, että hän ei näistä itse irtoa ja mikä negatiivisinta, uusintaa asenteet myös tuleville romanipolville.
Tähän ratkaisuksi hippivihervasemmistolainenpuunhalaaja esittää, että syrjivistä asenteista tulee päästä irti.
Itse en ole yllä olevista kuvitteellisista henkilöistä kumpikaan, mutta arvostan huomattavasti enemmän hippivihervasemmistolainenpuunhalaajaa, koska ensinnäkin hänen esittämä lause on huomattavan paljon enemmän konkreettista tarttumapintaa sisältävämpi kuin maahanmuuttokriittisen tyhjälause. Toisekseen hippivihervasemmistolainenpuunhalaajan selitys olemassa olevasta tilanteesta antaa mahdollisuuden, ja keinon muuttaa vallitsevaa, varmaan kaikkien paitsi romanien mielestä negatiivista tilannetta. Tämä keino saattaa olla väärä, tai vähintään naivi, mutta ainakin ollaan yksi askel maahanmuuttokriittistä pidemmällä.