Kuten ennenkin on tullut todettua, olen asunut itsekin Vakkella lyhye(hkö)n aikaa ja viettänyt siellä tämän lisäksi nuoruudessa riittävästi aikaa voidakseni alueesta jotain sanoa.
Milloin ja missä päin? Varissuolla molemmat kysymykset ovat avainasemassa määriteltäessä asumakokemuksen tasoa. Varissuo oli vuosikausia (ja on tavallaan vieläkin) mainettaan parempi paikka, mutta viime vuosina räjähdysmäisen mamu-muuton seurauksena kaikki alueen palvelut ovat alkaneet natista liitoksistaan.
Terveyskeskus ei toimi, koska aulassa on joka aamu 70 mamua, joista yksikään ei puhu suomea. Jätehuolto ei toimi, koska mamut (ja miksei myös valkoiset deekut) dumppaavat roskansa mihin sattuu, koska heitä ei kiinnosta. Akselilla ei riitä aika tehdä töitään tarpeeksi hyvin, koska he saavat ravata korjaamassa itse tehtyjä johdotuksia, olohuoneessa pidetyn nuotion jäännöksiä yms.
Asuinkokemuksen taso riippuu silti vahvasti asuinpaikasta. Kuten jo totesin, omassa taloyhtiössäni ei vuokrata asuntoja, ellei vuokralaisella ole säännöllistä työpaikkaa. Tämä karsii pahimmat densut ja tukien varassa loisivat maahanmuuttajat, tehden näin rakennuksesta mukavan asuinpaikan. Kaveri asuu tuolla pimeämmällä puolella kaupungin kämpässä ja siellä saa katsella kuvailemani kaltaista järkyttävää sirkusta aamusta iltaan.
Voit myös tulla itse käymään Varissuolla ja todeta vaikka tällä punaisella sekunnilla Itäkeskuksessa roikkuvat mamuteinien jengit. Toivon hartaasti, että moiset puheet olisivat liioittelua asuinalueeni nykytilasta, mutta ne ovat karu ja surullinen totuus. Varissuosta kannattaa kuitenkin ottaa oppia, sillä samaa paskaa on luvassa nykyisellä kurssilla muillekin ghettoutuville alueille, kuten Turussa esimerkiksi Halisille.
EDIT: Lisään vielä, että asuin itse tuolla ihan perus kerrostalossa ja katutasossa vieläpä, eli mikään luksuskämppä kyseessä ei ollut.
Kerrostalossa itsekin, tosin 4. kerroksessa. Ei silti että täällä mitään penthouseja olisi :) Ja mitä asumisen hintoihin tulee, eihän Varissuo edes ole näiltä yksityisiltä alueiltaan nykyään mikään halpa. Itse maksan 550 euroa kuussa 70 neliön kolmiosta. Ei tarvitsisi kauheasti pistää lisää että pääsisin paljon mukavammalle alueelle.