Nyt tarvitaan jatkoaikalaisten apua. Asumme kerrostalossa ja samaan kerrokseen muutti alku vuodesta muslimiperhe. Voisin kuvitella, että ovat jostain Pakistanista tai lähistöltä. Näin pääteltynä ulkonäöstä ja vaatetuksesta. Ihan harmittoman oloisia. Ainoa, että lapset ramppaavat aika paljon rappukäytävällä, mutta ovat kyllä ihan ystävällisiä. En sen enempää ole tutustunut kuin mitä nyt moikkaan, jos satun törmäämään. Huonosti puhuvat suomea ja kaikki eivät taida osata englantiakaan.
Viime heinäkuussa ilta kasin aikoihin meillä soi ovikello ja oven takana oli kyseisen perheen isä, äiti ja tytär. Heillä oli tarjoitin täynnä ruokaa ja mies selvitti, että annos on meille. Häkellyin täysin tilanteesta, enkä osannut mitään sen enempää kysyäkään. Kiitin ja vein ruuat sisään ihmetellen tilannetta. Tosi hyvää ruokaa olivat tehneet, ei siinä mitään. Seuraavana päivänä palautin astiat ja kiitin, mutta perheen isä ei ollut paikalla ja poika ei mitään sanonut, kun ruuasta kiitin. Tämän jälkeen kerran näin perheen isän ja kiitin häntäkin, mutta ei hänkään sen enempää asiaan reagoinut. Olen tutuilta hiukan kysellyt, mikä mahtaa tällaisen tarkoitus olla, mutta ei kukaan ole oikein osannut sanoa mitään.
Tänään sitten, kun olin vielä illalla töissä, perheen tyttö kävi oven takana ja antoi annoksen riisiä avovaimolleni. Avovaimoni kysyi "why", mutta ei tyttö osannut mitään sanoa.
Mikä tuollaisen ruuan tuomisen tarkoitus oikein on? Pitääkö minun nyt ruveta tekemään heille lihapullia ja perunamuussia vastapalveluksena? Vai odottavatko he kenties rahallista tukea? Tosi kiusallista törmätä rappukäytävälläkin, kun ei yhtään tiedä mitä sillä ruuan tuomisella tarkoittaa. Eikä voi oikein keneltäkään kysyäkään, kun lapset ei tunnu kieliä osaavan ja perheen isää ei juurikaan näe. Täältä palstalta saan takuuvarman vastauksen.