Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 141 792
  • 24 186

Mr Uffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuota "En ole rasisti" -sanaa joutuu käyttämään jokaisessa keskustelussa, jossa edes sivulauseessa mainitaan ulkomaalaiset ihan siitä syystä, että muuten leimataan rasistiksi.

Todellisuudessa, joka väittää, ettei ole ollenkaan rasisti, puhuu ihan silkkaa paskaa.

Miksi ei voi myöntää olevansa rasisti? Vertailkaapas maahanmuuttokriitikot keskustelujanne ihmisten kanssa jotka on teidän kanssa samaa mieltä, ja keskusteluja viherituhippisuvaitsevaiston kanssa? Veikkaan että edellisessä keskustelussa on hieman ronskimpaa kielenkäyttöä ja jälkimmäisessä sorrutaan hyssyttelyyn ja "en ole rasisti, mutta".
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Miksi ei voi myöntää olevansa rasisti?

Voi myöntää, mutta se ajatusmaailma on perseestä ja yksinkertaisesti väärä. Rasisti ajattelee, että joku on kusipää, ihana, tyhmä, viisas, rikollinen, pulmunen, huono ihminen, hyvä ihminen (tms), koska objekti on venäläinen, ruotsalainen, suomalainen, ranskalainen, mustaihoinen, eskimo, muslimi, buddhalainen (tms).

Olen myös Ck:n kanssa vahvasti eri mieltä siitä, että jokainen olisi jollakin tapaa rasisti. Ck:lla on tässä kuitenkin pointtinsa ja uskon, että tätä hän hakikin: varmasti jokainen ihminen jollakin tapaa "rodullistaa" toisen ihmisen etnisyyden tai kansallisuuden perusteella.

Olen kokenut tämän itse ulkomailla pitkään asuneena. Rasismin kohteeksi en ole nähdäkseni joutunut, mutta "rodullistaminen" on ollut arkipäivää. Rodullistamisella tarkoitan tässä tilannetta, jossa sanoilla tai teoilla "muistutetaan", että toinen on ulkomailta. Esimerkiksi kielitaidon kehuminen voi olla semmoista tai kyselyt, "miksi olet päättänyt tulla tänne": vaikka noilla ei tarkoitetakaan mitään pahaa ja voivat olla jopa kohteliaisuuksia, se voi silti olla ärsyttävää. Vaikka itse ajatteli olevansa ja pyrki olemaan osa yhteiskuntaa, tuli jatkuvasti tämmöisiä tahattomia ja tarkoituksettomia muistutuksia, että etpäs oikeastaan olekaan.

Sanat "rasismi" ja "rodullistaminen" viittaavat molemmat rotuun. Kuitenkin kummallakin tarkoitetaan yhteiskuntaan muualta tulleita kohtaan tapahtuvaa käyttäytymistä ilman, että tällä välttämättä viitattaisiin tulijan rotuun. Rotu on muutenkin ihmisen kohdalla häilyvä käsite: biologisesti / geneettisesti ihmisiä ei minun tietääkseni voi jakaa rotuihin samalla tavalla, kuin monia muita eläimiä (tämä tosin mutua: näin olen lukenut - en ole genetiikan asiantuntija millään lailla).
 

Spiit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi myöntää, mutta se ajatusmaailma on perseestä ja yksinkertaisesti väärä. Rasisti ajattelee, että joku on kusipää, ihana, tyhmä, viisas, rikollinen, pulmunen, huono ihminen, hyvä ihminen (tms), koska objekti on venäläinen, ruotsalainen, suomalainen, ranskalainen, mustaihoinen, eskimo, muslimi, buddhalainen (tms).

Otit kantaa ehkä hieman eri asiaan kuin mihin itse nyt tartun, mutta tuo lainattu kappale sopi hyvin taustaksi peilatessa aihetta tuohon alwahlan viestiin, josta tämä vallitseva keskustelu ilmeisesti alunperin lähti liikkeelle. Tässäkin on jälleen kerran merkittävältä osin kyse siitä, mitä ylipäätään on rasisimi.

Jos ajatellaan vaikkapa nyt alwahlan mainitsemia romaneita, niin onko rasismia luoda ennakkoluuloja ihmisryhmästä, josta kokemukset ovat n. 100 %:sesti negatiivisia? Eikö tällöin olisi suurta typeryyttä olettaa, että se seuraava vastaantuleva ko. ihmisryhmän edustaja onkin yhtäkkiä ihan ok? Lainaa tosta hei mun puhelinta ja lompakkoa, koska olet kaikesta aiemmin kokemastani täysin irrallaan käsiteltävä henkilö. Ei näin. Ja kuitenkin löytyy niitä hippejä (en tarkoita nyt sinua BitterX), jotka lyövät rasistileiman otsaan, kun et ajattelekaan täsmälleen noin. Ei joku laiduntava hevonenkaan montaa kertaa turpaansa siihen sähköaitaan ehdoin tahdoin työnnä, sekin oppii paskoista kokemuksista ja on tästä syystä ennakkoluuloinen samantyyppisiä juttuja kohtaan. Olkoonkin, että joskus saattaa tulla vastaan sähköaita, josta on sähköt poikki ja siihen voi nojailla ihan huoletta. Saman toki tulisi päteä myös positiiviseen suuntaan hyvien kokemusten kohdalla.

Ok myönnetään, romanit ovat sinänsä ehkä huono vertailukohta, mutta mielestäni on melko luonnollista ihan yleisesti ottaenkin, että uusia kokemuksia peilaa jossain määrin vanhoihin. Tuohan on vähän kuin todennäköisyyslaskentaa. Rasismiksi lukisin sen vasta sitten, kun erilaisille muuttujille annetaan perusteettoman huonot kertoimet. :)
 

scholl

Jäsen
Otit kantaa ehkä hieman eri asiaan kuin mihin itse nyt tartun, mutta tuo lainattu kappale sopi hyvin taustaksi peilatessa aihetta tuohon alwahlan viestiin, josta tämä vallitseva keskustelu ilmeisesti alunperin lähti liikkeelle. Tässäkin on jälleen kerran merkittävältä osin kyse siitä, mitä ylipäätään on rasisimi.

Jos ajatellaan vaikkapa nyt alwahlan mainitsemia romaneita, niin onko rasismia luoda ennakkoluuloja ihmisryhmästä, josta kokemukset ovat n. 100 %:sesti negatiivisia? Eikö tällöin olisi suurta typeryyttä olettaa, että se seuraava vastaantuleva ko. ihmisryhmän edustaja onkin yhtäkkiä ihan ok?

Tuohan on silkkaa profilointia ja ainakin itse suoritan sitä. Minusta on suoraan sanottuna samantekevää, jos joku ajattelee, että olen rasisti, kun ajattelen, että demarit ovat mulkkuja noin esimerkin mainitakseni. Olen riittävän monta kertaa nähnyt, että ovat mulkkuja, joten oletan, että ovat jatkossakin. Samoin jos esim. uskontoja verratessani olen tullut siihen lopputulokseen, että kristinusko on parempi ja oikeudenmukaisempi "kulttuuri" (mm. yksilönoikeuden ja naisten aseman osalta) kuin eräs nimeltä mainitsematon uskonto niin kyllä minulla on oikeus silloin preferoida kristinuskoa ja pitää sitä toista takapajuisena. Samalla tavalla minulla on oikeus pitää vaikkapa VW Golfista enemmän kuin Lada Samarasta. Kysymyshän on yksinkertaisesti siitä, että olen vertaillut asioita keskenään ja todennut, että toinen on parempi: ei siinä ole mitään rasismia.

Se, että jos joku kulttuuri on heikompi kuin joku toinen niin eikö sitä kulttuuria voisi kehittää sen sijaan, että mussutetaan, että joku syrjii. Kun kysymys on kuitenkin kiistattomista faktoista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ja itse pointtiin: kyllä, on olemassa parempia ja huonompia kulttuureita, mutta se ei tarkoita sitä, että eri kulttuurien edustajien ihmisarvo olisi erilainen. Talebanien hallitsemaan Afganistaniin syntyneen pikkutytön ihmisarvo ja -oikeudet ovat samat kuin suomalaisen, vaikka hän joutuukin elämään elämänsä vähempiarvoisessa kulttuurissa. Rasismi tarkoittaisi sitä, että samanlaista ihmisarvoa ei suomalaisen ja afganistanilaisen välillä ei lähtökohtaisesti ole.
Talebanienkin mielestä kulttuureilla on varmaan melkoisia paremmuuseroja heidän omansa hyväksi. Luulisin heidän kulttuurinsa olevan visusti sillä kannalla, että tottelevaisen afgaanitytön ihmisarvo on suurempi kuin esim. keravalaisen pissiksen (jos sellaisen joskus kohtaisivat). Voin toki olla väärässäkin, ehkä rasismia on vain ns. länsimaissa.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Talebanien hallitsemaan Afganistaniin syntyneen pikkutytön ihmisarvo ja -oikeudet ovat samat kuin suomalaisen, vaikka hän joutuukin elämään elämänsä vähempiarvoisessa kulttuurissa.

Voi kuinka odottamaton valinta. Entä sen terroristin, joka allahin nimeen päättää räjäyttää mm. lapsesi tuusan paskaksi "kostaakseen" jonkun toisen terroristin tuomitsemisen? Ja jos sinulla ei ole lapsia (kuten uskon), niin laita siihen paikalle vaikka veljesi, siskosi tai kuka tahansa jota rakastat. Suvaitset ja ymmärrät varmasti myös tätä ihmistä. Onhan hänellä toki sama ihmisarvo kuin muillakin.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
En kuitenkaan ainakaan näkisi ihmisarvoon liittyen eroja eri ihmisrotuja (huom. keskustelemme rasismista) edustavien terroristien välillä. Esimerkiksi Timothy McVeighn (valkoihoinen, tappoi 168 ihmistä Oklahomassa) ja Mohammed Yousufin (mustaihoinen, ainakin osasyyllinen 150 ihmisen kuolemaan Nigeriassa) asettelu rodun mukaan järjestykseen ihmisarvoakselilla tuntuisi aika tavalla oudolta. Mutta kenties sinulla on jokin avain tähän?

Anteeksi kuinka? Luuletko todellakin, että täällä olisi montakin henkilöä, joka tuomitsisi Mohammed Yousufin, koska hän on musta, mutta suorastaan palvoisi Timothy McVeigh:ia, koska hän on valkoinen? En tee minkäänlaista eroa mustaan tai valkoiseen terroristiin. Enkä usko yleisesti ottaen muidenkaan tekevän. On täysin naurettavaa, että jos vaikka tuomitset ääneen muslimiterroristin olisi sinun suvaitsevaisuuden nimissä samalla tuomittava kaikki maailman muutkin kusipäät samaan hengenvetoon ettei kenellekään tule pahamieli. En hyväksy yhtään enempää vaikka IRA:n terroristeja, mutta en näe syytä miksi minun pitäisi heidät vetää keskusteluun ellei sitten nimenomaan puhuta heistä.

Tämä voi olla jo aika kulunut juttu, mutta sanotaan nyt vielä erikseen: En hyväksy rasismia missään muodossa, mutta haluaisin kovasti puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Jos minua esim. vituttaa kaupungilla riehuvat somalijengit, niin puhun somaleista. En voi nimetä heitä kaikkia erikseen. Jos minua vituttaa bussissa viereen istuva ja kuset housuunsa lorauttava suomalainen spurgu, niin puhun spurguista en esim. alkoholisoituneesta Eero Pentti Lasolista, jotta muiden spurgujen hyvä nimi ei tahriintuisi.

Tarkoitukseni ei ollut alkaa vänkäämään näistä asioista millään muotoa. Hyppäsi vain silmille tuo esimerkkisi pienestä viattomasta ja ah, niin kaltoinkohdellusta pikkutytöstä.

Peace out.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Länsimaisen sivistyksen, jota minäkin pidän pisimmälle kehittyneenä kulttuurien joukkona, luulen päätyneen nykyiseen tilaansa pikemminkin aika ajoin ja osassa kansaa vallinneesta taikauskosta huolimatta kuin sen ansiosta.

Hyvin sanottu. Lisäksi voidaan sanoa, että länsimainen sivistys pääsi muodostumaan kunnolla vasta, kun uskonto jäi ihmisten elämässä sivurooliin.

Sama on nähtävissä muslimimaissa: mitä vähemmän uskonnolla on vaikutusvaltaa ihmisten elämässä, sitä pidemmällä on yhteisön sosiaalinen kehitys.

Iranin kansannousukin lähti käyntiin Teheranin kehittyneistä kaupunginosista, joissa merkkivaatteet, älypuhelin ja mukava maallinen elämä ajavat Mohammedin oppien edelle.

Kun tieto kulkee huomattavasti entisaikoja nopeammin ja joustavammin, ja nykyaikaiset viestimisvälineet yleistyvät muslimimaissa räjähdysmäisellä tahdilla, on uskonnon aseman romahtaminen myös muslimimaissa suhteellisen lyhyen ajan kysymys. Se tulee modernin teknologian ansiosta tapahtumaan huomattavasti kristillisen maailman vastaavaa kehitystä nopeammin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos minua esim. vituttaa kaupungilla riehuvat somalijengit, niin puhun somaleista. En voi nimetä heitä kaikkia erikseen.
Eikä siinä nimeämisessä olisi mitään järkeä. Jos kyse on kuuden somalin kööristä niin siihen kuuluvat Mohammed, Mohammed, Mohammed, Mohammed, Mohammed ja näiden serkku Mohammed.

Jos joku kuitenkin haluaa suuremmatkin somalijoukot nimetä niin ctrl+c ja sitten ctrl+v on oiva apu.

Noista Somalian urhoista kuulin eilen kauhutarinan kaveriltani, joka toimii autokoulun opettajana. Ovat kuulemma oppineet yhden tutkintoja (kirjalliset) vastaanottavan paikan, jossa henkilöllisyyttä ei liikaa syynätä. Niinpä sitten yksi kaveri, sanotaan nyt vaikka Mohammed käy siellä testissä kaikkien muidenkin Mohammedien puolesta ja näillähän ei sitten ole mitään hajua esim. liikennemerkeistä.

Vaikein opetettava tapaus on kuulemma ollut sellainen, että kun tuli ajo opetuksen aika niin kyseinen Mohammed ilmoitti, ettei hän halua ajaa vaan haluaa ajokortin. Somalian ihme fundeerasi asian siten, että opettaja ajakoot hänen puolestaan kun on kerran koulutuksesta maksanutkin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihanan suvaitsevaista ja monikulttuurista värinää muslimien mielenosoituksessa. Olikohan Lipposka tuolla mukana? Kohdassa 3:16 (ja pätkän lopussa) vilahtaa hupaisa kyltti, jossa lukee "Sivistyneisyys ruokkii suvaitsemattomuutta". Ööö, what?

http://www.youtube.com/watch?v=vLtrC3AqFtw

Oikeasti melko pelottavan kuuloista touhua.

Linkki vie youtubeen.
 

Bully

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihanan suvaitsevaista ja monikulttuurista värinää muslimien mielenosoituksessa. Olikohan Lipposka tuolla mukana? Kohdassa 3:16 (ja pätkän lopussa) vilahtaa hupaisa kyltti, jossa lukee "Sivistyneisyys ruokkii suvaitsemattomuutta". Ööö, what?

http://www.youtube.com/watch?v=vLtrC3AqFtw

Oikeasti melko pelottavan kuuloista touhua.

Linkki vie youtubeen.

Tapahtuiko tuo Suomessa vai? Miksi sellaista edes sallitaan ja mellastakoot kotimaissaan mut EI täällä Suomessa, perkele:P
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
http://www.youtube.com/watch?v=vLtrC3AqFtw

Oikeasti melko pelottavan kuuloista touhua.

Kuka on tämä "vihollinen", jonka imaami mainitsee toistuvasti? Jenkit vai kaikki ei muslimit, jotka julkeavat kritisoida tai kyseenalaistaa islamia ja sen tapoja? Enkä nyt tarkoita mitään koraanin häpäisijöitä ja päälle kusijoita. He ovat mielestäni aivan yhtä puupäistä porukkaa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Jos minua esim. vituttaa kaupungilla riehuvat somalijengit, niin puhun somaleista.

Oisko tässä kohti sitten paikallaan puhua niistä asioista omilla nimillään?

Jos puhut somaleista, viestitsi sisältö on kokonaan toinen, kuin jos puhut kaupungilla riehuvista somalijengeistä. Vähän niinkun nuoriso/nuorisojengit, eiks vaan.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Oisko tässä kohti sitten paikallaan puhua niistä asioista omilla nimillään?

Jos puhut somaleista, viestitsi sisältö on kokonaan toinen, kuin jos puhut kaupungilla riehuvista somalijengeistä. Vähän niinkun nuoriso/nuorisojengit, eiks vaan.

Toki, juuri näin teen. Mutta, mutta... Onko niin tyhmiä ihmisiä edes olemassa, jotka eivät ymmärrä eroa "vitun somalijengi paskahousut" verrattuna kaikkiin muihin maassa oleviin somaleihin? Tuntuu hieman, että jossakin on suht tyhmiä ihmisiä... köh...
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Jos ja kun minä suomensyntyisenä suomalaisena olen tuota mieltä, niin paskaa ropisee niskaan joka suunnasta.

Joo, pitää paikkansa.

Minä olen tässäkin ketjussa sanonut, että taparikollisen maahanmuuttaja-aineksen karkoittamisen pitäisi olla todellinen vaihtoehto sopeutumisen edistämiseksi (ns. keppi, jota käytetään porkkanan ohella).

Minua on silti kutsuttu täällä vihervahemmistolaiseksi, ituhipiksi, hyysääjäksi ym.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Minua on silti kutsuttu täällä vihervahemmistolaiseksi, ituhipiksi, hyysääjäksi ym.

Tietty aines haluaisi sulkea rajat kokonaan. Sinusta tulee ituhippihyysäri juuri sillä hetkellä, kun toivotat ulkomaalaisen tervetulleeksi Suomeen.

Minä haluan antaa jokaiselle ihmiselle mahdollisuuden osallistua yhteiskuntamme rakentamiseen riippumatta ihonväristä, synnyinmaasta tai uskonnosta. Jos maahanmuuttaja ei syystä tai toisesta kykene tai halua osallistua näihin talkoisiin, antaisin tälle yksilölle menolipun sinne mistä ikinä tulikin. On ihmisiä, joilta ei löydy halua ymmärtää maan tapoja saati kiinnostusta noudattaa maan lakeja. Meillä ei juuri nyt pitäisi olla käyttöä tällaisille tapauksille.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös