Miksi ei voi myöntää olevansa rasisti?
Voi myöntää, mutta se ajatusmaailma on perseestä ja yksinkertaisesti väärä. Rasisti ajattelee, että joku on kusipää, ihana, tyhmä, viisas, rikollinen, pulmunen, huono ihminen, hyvä ihminen (tms),
koska objekti on venäläinen, ruotsalainen, suomalainen, ranskalainen, mustaihoinen, eskimo, muslimi, buddhalainen (tms).
Olen myös Ck:n kanssa vahvasti eri mieltä siitä, että jokainen olisi jollakin tapaa rasisti. Ck:lla on tässä kuitenkin pointtinsa ja uskon, että tätä hän hakikin: varmasti jokainen ihminen jollakin tapaa "rodullistaa" toisen ihmisen etnisyyden tai kansallisuuden perusteella.
Olen kokenut tämän itse ulkomailla pitkään asuneena. Rasismin kohteeksi en ole nähdäkseni joutunut, mutta "rodullistaminen" on ollut arkipäivää. Rodullistamisella tarkoitan tässä tilannetta, jossa sanoilla tai teoilla "muistutetaan", että toinen on ulkomailta. Esimerkiksi kielitaidon kehuminen voi olla semmoista tai kyselyt, "miksi olet päättänyt tulla tänne": vaikka noilla ei tarkoitetakaan mitään pahaa ja voivat olla jopa kohteliaisuuksia, se voi silti olla ärsyttävää. Vaikka itse ajatteli olevansa ja pyrki olemaan osa yhteiskuntaa, tuli jatkuvasti tämmöisiä tahattomia ja tarkoituksettomia muistutuksia, että etpäs oikeastaan olekaan.
Sanat "rasismi" ja "rodullistaminen" viittaavat molemmat rotuun. Kuitenkin kummallakin tarkoitetaan yhteiskuntaan muualta tulleita kohtaan tapahtuvaa käyttäytymistä ilman, että tällä välttämättä viitattaisiin tulijan rotuun. Rotu on muutenkin ihmisen kohdalla häilyvä käsite: biologisesti / geneettisesti ihmisiä ei minun tietääkseni voi jakaa rotuihin samalla tavalla, kuin monia muita eläimiä (tämä tosin mutua: näin olen lukenut - en ole genetiikan asiantuntija millään lailla).