Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 113 198
  • 24 186

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Päästä meidät jo jännityksestä ja kerro miten se on järisyttävän koomista?

Meidät? Minkä kokoinen kirjoittajatiimi nimimerkkisi takana piileskelee?

On toki totta etten tunne kirjoitushistoriaasi perin pohjin, mutta olen ollut havaitsevinani että olet näkemyksiltäsi varsin vahvasti oikealla ja hyvin usein ajamassa eri ihmisiä ulos Suomesta milloin mistäkin syystä, viimeksi viimeisimmässä viestissäsi tähän ketjuun ("jos Suomen lainsäädäntö ei kelpaa" jne.). En olisi millään odottanut että ryhtyisit aivan äkkiä puhumaan eläinten oikeuksista ja koomista tämä on juuri siksi että se liittyy juuri tähän ketjuun; taas pitää saada joku ulos Suomesta, tällä kertaa perusteena eläinten oikeudet. Omalla tavallaan kommenttisi on siis periaatteessa täysin looginen, mutta se ei toki estä sitä olemasta koominen: kun porukkaa pitää saada Suomesta pihalle, mikä tahansa peruste kelpaa ja kaikki mikä ei ole Suomen lain mukaista on väärin koska se ei ole Suomen lain mukaista koska Suomen laki on laki ja maassa maan tavalla ja niin edelleen; harmi vaan että juutalaisten kosher-perinne taitaa olla aika paljon Suomen lakia vanhempi. Enkä tällä nyt tarkoita että vanhemman perinteen pitäisi automaattisesti mennä uudemman lain edelle, mutta pointti vaan on että ehkä meitä vanhempaa kulttuuria ei tulisi tuomita tuosta vaan "barbaariseksi" varsinkaan kun omakaan pesä ei ole näissä asioissa todellakaan kunnossa.

Mites muuten ne sadat tuhannet suomalaiset jotka hyvällä omallatunnolla syövät tehomenetelmin tuotettua, Suomen lain mukaista lihaa; mihin heidät pitäisi lähettää? Heihin verrattuna jotkut kosher-lihaa hamuavat juutalaiset taitavat olla aika marginaalinen ryhmä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Eläimen hengellä on arvo, mutta ihmishengellä ei. Varsinkaan islaminuskoisilla tai somaleilla.

Näitä ihmisiä kutsutaan ääriviherpiiperoeläinaktivisteiksi.

Hienoa, että jatkoajassa porukat tulevat rohkeasti kaapista ulos arvojensa kanssa!
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Eläimen hengellä on arvo, mutta ihmishengellä ei. Varsinkaan islaminuskoisilla tai somaleilla.
Juuri nuo mainitut ryhmät ovat näyttävästi väkivaltarikostilastoissa esillä, joten sikäli tuo päätelmäsi on tietyllä tapaa totta, nuo eivät keskimäärin meitä niin paljoa näköjään arvosta.

Ihan vain yksi esimerkki: aika harva lehmä on raiskannut naisiamme. Se on kylläkin totta, että muutama mies on tainnut lehmien (siis ihan niiden eläinten, tässä kohtaa "lehmä" ei ole synonyymi rumalle naiselle) kanssa yhtyä mutta minulla ei ole tietoa, että ovatko lehmät senlaisesta toiminnasta kärsineet. Vaadinkin maa- ja metsätalousministerin selvittävän asian.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ilmeisesti pitää vängätä vänkäämisen vuoksi, ei tuota vellihousujen ja muiden show'ta voi enää ymmärtää muutoin kuin camp-huumorimielessä.

Kun ajankohtaisohjelma x tekee jutun teuraseläinten kohtelusta Suomessa siitä kiivastuvat pääsääntöisesti aivan eri tahot kuin ne jotka kiivastuvat eri uskontojen tavoista ja niiden rantautumisesta Suomeen.

Ymmärrätkö?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Juuri nuo mainitut ryhmät ovat näyttävästi väkivaltarikostilastoissa esillä, joten sikäli tuo päätelmäsi on tietyllä tapaa totta, nuo eivät keskimäärin meitä niin paljoa näköjään arvosta.

Jos nyt alkuperäisessä asiassa pysytään, niin luulenpa että Suomessa asuvat juutalaiset taitavat olla väkivaltarikostilastoissa meitä kantasuomalaisia perässä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Meidät? Minkä kokoinen kirjoittajatiimi nimimerkkisi takana piileskelee?

Hitler Jugend Finnland, naturlicht. Mitä kuvittelit? Ei silti, uskoisin että tässäkin ketjussa aika moni ihmettelee sinun kirjoitteluasi jo pidemmältä ajalta ja uskoisin myös että tätä kyseistäkin asiaa joku saattoi mietiskellä.

Toki huomasin ettet tälläkään kertaa saanut kovin kummoisia perusteluita aikaiseksi mutta sitä tuskin ihmettelee kukaan.

. En olisi millään odottanut että ryhtyisit aivan äkkiä puhumaan eläinten oikeuksista ja koomista tämä on juuri siksi että se liittyy juuri tähän ketjuun; taas pitää saada joku ulos Suomesta, tällä kertaa perusteena eläinten oikeudet.

Ihmisiä voisi Suomesta potkia monestakin syystä mutta tässä tapauksessa en vaadi ketään pois Suomesta vaan ihmettelen miten uskonnollisilla perusteilla pyritään heikentämään eläinten kohtelua.

harmi vaan että juutalaisten kosher-perinne taitaa olla aika paljon Suomen lakia vanhempi. Enkä tällä nyt tarkoita että vanhemman perinteen pitäisi automaattisesti mennä uudemman lain edelle, mutta pointti vaan on että ehkä meitä vanhempaa kulttuuria ei tulisi tuomita tuosta vaan "barbaariseksi" varsinkaan kun omakaan pesä ei ole näissä asioissa todellakaan kunnossa.

Todella heikkoja argumentteja. Tyttöjen sukuelinten silpominenkin on paljon Suomen lakeja vanhempi perinne mutta sitä ei oikein kukaan kannata.

Kannattaa muuten katsoa missä nämä ns. vanhat kulttuurit ovat tällä hetkellä, ei ole kellään kurssi kovin korkealla ja Suomea voidaan pitää enemmän sivistyneenä kuin mitään näistä vanhoista kulttuureista.

Mites muuten ne sadat tuhannet suomalaiset jotka hyvällä omallatunnolla syövät tehomenetelmin tuotettua, Suomen lain mukaista lihaa; mihin heidät pitäisi lähettää? Heihin verrattuna jotkut kosher-lihaa hamuavat juutalaiset taitavat olla aika marginaalinen ryhmä.

Tällähän ei ole mitään tekemistä itse aiheen kanssa mutta ymmärrän hyvin ettet sitä tajua.

Eläimiä tulee kohdella mahdollisimman hyvin ja mielestäni tuotantoeläimien kohtelun säädöksiä tulisi tiukentaa ja säädösten rikkomisesta pitäisi tulla isoa kakkua.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Mites muuten ne sadat tuhannet suomalaiset jotka hyvällä omallatunnolla syövät tehomenetelmin tuotettua, Suomen lain mukaista lihaa; mihin heidät pitäisi lähettää?

Varmaan sille samalle keskitysleirille, mihin Saksan vihreät ehdotti Perussuomalaisten äänestäjiä teljettäväksi? Niinhän Pressiklubin Ervastille vaalien aikaan oli ehdoteltu. Kyllä sinne varmasti lihansyöjätkin mahtuu, älä huoli. Sitten vain jäisi edistykselliset vihersuvaitsevaiset hoitamaan hommat. Varmasti Vihreiden kannatusprosenttikin vaaleissa nousisi!
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eläimen hengellä on arvo, mutta ihmishengellä ei. Varsinkaan islaminuskoisilla tai somaleilla.

Näitä ihmisiä kutsutaan ääriviherpiiperoeläinaktivisteiksi.

Hienoa, että jatkoajassa porukat tulevat rohkeasti kaapista ulos arvojensa kanssa!

Heh, tämä vetäisi jo aika hiljaiseksi ellei se olisi kaikessa tyhmyydessään jo aika koominen viesti.

Vain vihervasemmistolainen voi vetää noin vitun tyhmän johtopäätöksen.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hitler Jugend Finnland, naturlicht. Mitä kuvittelit?

Ei minun tarvinnut kuvitella yhtään mitään.

Ihmisiä voisi Suomesta potkia monestakin syystä mutta tässä tapauksessa en vaadi ketään pois Suomesta vaan ihmettelen miten uskonnollisilla perusteilla pyritään heikentämään eläinten kohtelua.

Mutta juuri äskenhän sinä kirjoitit useammassa viestissä että tällaista kosher-barbariaa harjoittavien tulisi lähteä mieluummin vaikka Israeliin jos Suomen lait eivät miellytä. Et sinä siis mitään ihmetellyt. Ja mitä eläinten kohteluun tulee, on se monin paikoin huonoa Suomessa muutenkin, joten miksi moinen möykkä juuri nyt ja juuri tässä ketjussa?

Sinänsä en itsekään kannata eläinten huonoa kohtelua millään perusteella, mutta kuten sanottu, kiinnostavaa, hyvin kiinnostavaa.

Todella heikkoja argumentteja. Tyttöjen sukuelinten silpominenkin on paljon Suomen lakeja vanhempi perinne mutta sitä ei oikein kukaan kannata.

Todella heikkoja, kieltämättä: olisiko ihmisten ja teuraaksi tarkoittujen eläinten kohtelu lähtökohtaisesti niinku öö kaksi eri asiaa? Kirjoitin sitä paitsi juutalaisten kosher-perinteestä, en muslimeista.

Eläimiä tulee kohdella mahdollisimman hyvin ja mielestäni tuotantoeläimien kohtelun säädöksiä tulisi tiukentaa ja säädösten rikkomisesta pitäisi tulla isoa kakkua.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Otan ylös tämän lauseen sinun kirjoittamanasi ja saatan sopivassa tilanteessa nostaa sen esiin mikäli minusta näyttää ettet olekaan sanasi mittainen öö...olento.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kun ajankohtaisohjelma x tekee jutun teuraseläinten kohtelusta Suomessa siitä kiivastuvat pääsääntöisesti aivan eri tahot kuin ne jotka kiivastuvat eri uskontojen tavoista ja niiden rantautumisesta Suomeen.
Minä ainakin ns. kiivastun kyllä siitäkin, että niitä teuraseläimiä on välillä kohdeltu erittäin huonosti. Senlaiset ihmislimanuljaskat, jotka teuraseläimiä eivät kohtele säädösten mukaan joutaisivat saada kovempia rangaistuksia. Minä esimerkiksi, sivumennen sanoen, vastustan nykyisenlaista turkistarhaustakin. Vastustan myös somaleja täällä, koska keskimäärin... no sinä kyllä tiedät, vaikkakin tuohon kohtaan voitkin jonkun hassunhauskan trollauksen liittää launauksen perään.

Kerran näin teurastamolla, tai itse asiassa kuulin korvillani, kun odottelin eläinlääkärisiippaani teurastamolta, että yksi lehmä istui keskellä kulkuväylää. Ihmeen kovaa ulinaa kuului ja jälkeenpäin kuulin mitä oli tapahtunut. Teurastamon ukot antoivat vähän sähköä lehmälle, lehmä ei liikkunut mihinkään, siinä se huusi paikallaan, perse lattiassa kiinni. Selvisi, että siltä lehmältä oli selkäranka poikki. Varmaan kivaa sillä lehmällä, kun sattuu muutenkin ja sitten annetaan sähköpampusta, että liiku siitä...
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Varmaan sille samalle keskitysleirille, mihin Saksan vihreät ehdotti Perussuomalaisten äänestäjiä teljettäväksi?

Tämä on parhaita ideoita mitä olen kuullut pitkään aikaan.

Ja edelleen: niin kauan kuin Suomessa uskotaan että meidän kulttuurimme on ainoa oikea ja meidän täällä pikku perseessämme säädetyt lakimme jotain täysin pyhää ja jakamatonta johon koko muun maailmaan tulee sopeutua, olemme me suomalaiset jotakin keskitysleirille kuuluvaa; vain sattuma lähdössä ratkaisee kummalle puolelle aitaa mennään.

Niin, ja varmuuden vuoksi: syön itsekin lihaa enkä tosiaan aina eettistä. Yritys on kova mutta henki altis ja liha (kirjaimellisesti) heikko.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vastustan myös somaleja täällä, koska keskimäärin... no sinä kyllä tiedät, vaikkakin tuohon kohtaan voitkin jonkun hassunhauskan trollauksen liittää launauksen perään.

Kyllä! Liekö freudilainen lipsahdus että teuraseläimet, turkistarhaus ja somalit mainitaan perättäisissä lauseissa?

Vakavasti puhuen, ruoaksi tarkoitettujen eläinten kohtelu ja ne tavat millä ruokaa yleensäkin tuotetaan ovat ihmiskunnan ns. kohtalonkysymysten kärkipäätä ja vähän eri luokkaa kuin mitkään monikulttuurisuuskysymykset, joiden pitäisi olla ainakin johonkin mittaan itsestäänselvyyksiä. Onko monikulttuurisuus rikkaus vai vitsaus on mielestäni pohjimmiltaan yhdentekevä kysymys maailmassa jossa satoja kansalaisuuksia ja kulttuureja ja joissa liikkuminen paikasta toiseenkin on koko ajan helpompaa.

Monikulttuurisuus ei ole rikkaus eikä vitsaus: se on fakta.
 

Mehtänucco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
niin kauan kuin Suomessa uskotaan että meidän kulttuurimme on ainoa oikea ja meidän täällä pikku perseessämme säädetyt lakimme jotain täysin pyhää ja jakamatonta johon koko muun maailmaan tulee sopeutua

Sivusta olen seurannut ja naureskellut tätä keskustelua, mutta nyt täytyy heittää oma lusikka mukaan soppaan.
Lainatulla kohdalla sinä periaatteessa hyväksyt eläimen vuodattamisen kuiviin siten että se elää/kituu koko toimituksen ajan. Eikö se ole sinun aatemaailmaasi vastaan? Ja kyllähän meillä suomessa melko hyvät lait ja kulttuurit loppuviimeksi on. Ei ole kivitystuomioita yms.
Daespoon kritisoimista en oikeen ymmärrä, kaverihan sanoi tuomitsevansa eläimen kiduttamisen uskonnon varjolla. Mikä tuossa yhtälössä on Vihervasurilaisesti ajateltuna väärin? Minun mielestäni ei mikään.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mutta juuri äskenhän sinä kirjoitit useammassa viestissä että tällaista kosher-barbariaa harjoittavien tulisi lähteä mieluummin vaikka Israeliin jos Suomen lait eivät miellytä. Et sinä siis mitään ihmetellyt. Ja mitä eläinten kohteluun tulee, on se monin paikoin huonoa Suomessa muutenkin, joten miksi moinen möykkä juuri nyt ja juuri tässä ketjussa?

Niin näytätkö sen viestin jossa minä VAADIN että ko. piirien pitäisi lähteä Suomesta jos ei Suomen lait miellytä?

Se että Suomessa on varmasti kehitettävää eläinten oikeuksissa ei ole mikään peruste olla vastustamatta eläinten oikeuksien heikentämistä uskonnollisilla perusteilla, luulisi että jopa sinäkin tajuat tämän.

Todella heikkoja, kieltämättä: olisiko ihmisten ja teuraaksi tarkoittujen eläinten kohtelu lähtökohtaisesti niinku öö kaksi eri asiaa? Kirjoitin sitä paitsi juutalaisten kosher-perinteestä, en muslimeista.

Herää jo, minä käytin tuota esimerkkinä vanhasta perinteestä jota ei täydy kunnioittaa missään suhteessa, se on aivan sama onko kohteena ihmiset vai eläimet.

Se että Kosher-perinne on vanha on täysin irrelevanttia.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Eikös Helsingissä eräs McDonald´s mainostanut tarjoavansa halal-lihaa ja siitä vissiin nousi aikamoinen älämölö? En nyt ihan tarkkaan muista, että miten se meni?

No sehän oli kans yhden sortin totaalinen floppi, se tapaus. Haluttiin vissiin tuoda esiin, että käyttävät halal-lihaa ja ilmeisesti siten saada lisää asiakkaita. No pakkohan sitä oli läpällä mennä kokeilemaan, että tuleeko siinä itsetuhoisia ajatuksia, kun altistaa itsensä allahlihalle. Kysyttäessä kassalla, että missäs hampurilaisissa heillä on tuota halal-lihaa, kassatyttö vastasi, ettei tiedä. Esitin muutamat tarkentavan kysymyksen ja ilmeni, että osa heidän lihoistaan tulee paikasta, jossa tuo rituaali suoritetaan. Koska kaikki liha ei kuitenkaan sieltä tule, niin eivät pysty lämmitysvaiheessa erottelemaan niitä ja siten eivät tiedä, milloin tulee halalia ja milloin ei.

Vaikka täällä on mielipiteitä suuntaan ja toiseen, niin kaikki kuitenkin varmaan ymmärtävät, että halal-lihaa oikeasti haluavalle ei riitä, että liha saattaa olla halalia. Eli täytyy vain ihmetellä, mitä kyseisellä tempauksella haettiin takaa? Toisaalta voihan se olla, että kyseessä oli joku roskalehdistön skandaalihakuinen juttu, joka sitten kuluttajille tarjoiltiin vähän toisin, kuin mcDonaldsilla oli tarkoitus.

Ja kyseessähän oli siis Helsingin jäähallin läheisyydessä oleva niin sanottu rock & roll mcDonalds
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
1) Einstein ei ollut Israelilainen

2) Tällä ei ole mitään tekemistä sivistysvaltion kanssa

Vedetäänkö Hirso vielä tähän mukaan?

Tässähän puhuttiin aluneperin nimenomaan Juutalaisista mutta itse sitten yhtä äkkiä vedit tuon Israel kortin esille.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lainatulla kohdalla sinä periaatteessa hyväksyt eläimen vuodattamisen kuiviin siten että se elää/kituu koko toimituksen ajan. Eikö se ole sinun aatemaailmaasi vastaan?

Lainattu kohtahan on suoraan ja itsekriittisesti sanoen niin ympäripyöreä että se voi pitää sisällään mitä vain; täysin yleiseksi kannanotoksi se oli tarkoitettukin. Aktiivisena sivustaseuraajana mahdoit myös huomata että olen koko ajan johdonmukaisesti ilmaissut kielteisen kantani mainittua teurastustapaa kohtaan ja että kohta jota lainasit ei edes täysin elimellisesti kuulunut tähän spesifiin asiayhteyteen. Olen vain niin helvetin kyllästynyt erinäisten nimimerkkien omahyväiseen "maassa maan tavalla"-asenteeseen joka on osin perusteltu ja monin osin puolestaan sietämättömän mustavalkoinen, suomeksi sanottuna paska. Siitä tässä(kin) keskustelussa on osaltani kyse.

Mitä taas Daespoon kritisointiin tulee, niin suosittelen seuraamaan huvittuneena sivusta vielä uudelleen viestit joista tämäkin keskustelu lähti liikkeelle.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Suomessa saa kasvattaa eläimiä lähes kiduttamalla vuosi kausia kunhan lopettaminen tehdään siististi. Tosin kannattaisi Daespoon ja muutamien muidenkin mennä joskus katsomaan kun vaikkapa sikoja teurastetaan että onko se kovin humaania touhua.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lainatulla kohdalla sinä periaatteessa hyväksyt eläimen vuodattamisen kuiviin siten että se elää/kituu koko toimituksen ajan.
Täytyy tähän väliin sen verran kommentoida, että eläimen kaulavaltimon katkaiseminen on varsin humaani tapa teurastaa eläin mikäli se tehdään oikein. Eräs sukulaiseni kasvatti aikoinaan lampaita harrastuksena ja oli lihojen osalta täysin omavarainen, eli itse kasvatettujen lampaiden lisäksi metsästi ja jouluksi kasvatettiin possuressu. Elukat olivat viimeisen päälle "onnellisia" ja saivat elää siinä määrin vapaata elämää, mitä Suomen olosuhteissa on mahdollista. Ainakin lampaiden teurastus hoidettiin aina leikkaamalla niiltä kaulavaltimo auki. Olen ollut kertaalleen todistamassa tällaista toimitusta ja voin sanoa, että eläin ei varmasti ehtinyt tajuta yhtään mitään, kun jo oli nirri pois. Ei ihminenkään ehdi paljoa tajuta, jos kaulavaltimo katkaistaan, kun sydän jo on pumpannut elimistöön kuolettavan verenhukan. Lisäksi, kun veitsi on riittävän terävä, ei itse viillon tekeminen edes ehdi sattua. Jokainen, joka on viiltänyt terävällä veitsellä itseään sormeen tietää, ettei itse viilto tunnu juuri miltään ja että kipu tulee vasta jälkikäteen.

Eli mieluiten huomio eläinten hyvään kohteluun kasvatusvaiheessa ja sitten teurastamisen voi hoitaa joko tainnuttamalla tai "kosher-teurastamalla".
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niin näytätkö sen viestin jossa minä VAADIN että ko. piirien pitäisi lähteä Suomesta jos ei Suomen lait miellytä?

Tuossa alla pari lainausta.

Siitä vaan sitten seuraavalla koneella Tel Aviviin jos ei sivistysvaltion säännöt miellytä.

Jos näille barbaariuskontojen edustajille ei Suomen lainsäädäntö kelpaa niin eihän täällä ketään pakoteta olemaan. Ehkäpä Suomen juutalaiset voisivat mennä riehumaan itselleen ihan oman siirtokunnan Länsirannalle ja jatkaa menoaan siellä.

Ja sitten muuta asiaa...

Se että Suomessa on varmasti kehitettävää eläinten oikeuksissa ei ole mikään peruste olla vastustamatta eläinten oikeuksien heikentämistä uskonnollisilla perusteilla, luulisi että jopa sinäkin tajuat tämän.

Kyllä, jopa minä tajuan, mutta sinun kirjoittamanasi en usko sitä, koska monissa teksteissäsi olet suhtautunut mamuihin kuin eläimiin ja nyt oletkin äkkiä eläinten oikeuksien puolestapuhuja.

Herää jo, minä käytin tuota esimerkkinä vanhasta perinteestä jota ei täydy kunnioittaa missään suhteessa, se on aivan sama onko kohteena ihmiset vai eläimet.

Se nyt juuri ei todellakaan ole sama ovatko kohteena ihmiset vai eläimet koska tiettyjä eläimiä kasvatetaan syötäviksi, ihmisiä puolestaan ei. Asia on eri ja standardit eri luokkaa, rinnastuksia tulisi siis hakea eläinten teurastustavoista, ei ihmisistä. Esimerkkisi oli hyvin tarkoitushakuinen, ilmeisesti tyttöjen ympärileikkaukset joita harjoitetaan joissakin maissa kelpaavat perusteeksi mille tahansa asiayhteydestä riippumatta?

Siitä olen yhä samaa mieltä ettei perinteen ikä ole mikään peruste sen sallimiselle.

Se että Kosher-perinne on vanha on täysin irrelevanttia.

Ei ole. Pitää ymmärtää mistä perinteessä on kyse ennen kuin sitä lähtee liian vahvoin sanoin kritisoimaan. Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kuitenkin kaksi eri asiaa, ja kuten todettua, en hyväksy Vanhasta Testamentista periytyvää teurastustapaa vuoden 2011 Suomessa tai muuallakaan, siitä emme sinänsä ole eri mieltä. Kyse on nyt vain siitä miten eri asioihin suhtaudutaan ja miten ne kohdataan; näytetäänkö ovea vai keskustellaanko.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tässähän puhuttiin aluneperin nimenomaan Juutalaisista mutta itse sitten yhtä äkkiä vedit tuon Israel kortin esille.

Ja minä puhuin sivistysVALTIOSTA, en mistään etnisistä/uskonnollisista ryhmistä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tosin kannattaisi Daespoon ja muutamien muidenkin mennä joskus katsomaan kun vaikkapa sikoja teurastetaan että onko se kovin humaania touhua.

Kerro ihmeessä lisää Mixu, ilmeisesti tunnet asian paremmin.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Se, että osa kirjoittajista katsoo tarkoituksenmukaiseksi estää eläinten julmempi tappamismuoto, ei - ainakaan minun käsityksen - mukaan tarkoita, että suomalaiset olisivat - sinua vapaasti lainaten - sopeuttamassa koko muuta maailmaa meidän lakeihimme.

Olen jo määrän x kertaa tuonut ilmi mielipiteeni kyseistä teurastamisen tavasta, ja toivon että se pysyy vastakin meillä laittomana. Tässä keskustelussa nyt vaan on ylipäätään se sävy että kukaan ulkomaalainen, vierasta uskontoa ja kulttuuria edustava taho ei saa tehdä tai edes ajatella Suomessa mitään omaan kulttuuriinsa tai uskontoonsa kuuluvaa jos se on Suomen lain vastaista; Suomen laki on luonnollisesti vain tekosyy sille että kaikkea vieraaksi koettua tulee vastustaa. Mitkään eläinten oikeudet eivät täällä tiettyä osaa kirjoittajista kiinnosta paskan vertaa.

Toisin sanoen: ongelmia nähdään juuri siellä missä niitä vähiten on. Suomen juutalaisten halu saada kosher-lihaa Suomesta ei liene kynnyskysymyksiämme tässä yhteiskunnassa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tuossa alla pari lainausta.

Olen ymmärtänyt että olet maahanmuuttaja ja lisäksi vieläpä taiteilja joten luetun ymmärtäminen ja suomen kieli eivät välttämättä ole täysin hallussa ja että teet jatkuvasti näitä fiboja. Tässä vaiheessa on kuitenkin pakko todeta että kummassakaan lainauksessasi en VAATINUT ketään lähteämään Suomesta.

Eli kokeile uudestaan vaikkapa sanakirjan avulla.

Kyllä, jopa minä tajuan, mutta sinun kirjoittamanasi en usko sitä, koska monissa teksteissäsi olet suhtautunut mamuihin kuin eläimiin ja nyt oletkin äkkiä eläinten oikeuksien puolestapuhuja.

Noh, se mitä sinä uskot tai et on minulle aivan yksi hailee.

Se että olen maahanmuuttokriittinen ei ole millään tavalla sidonnainen kantaani eläinten oikeuksien suhteen, en tajua edes miten kukaan voi tällaista yhtälöä esittää. Tai no, sinulta näitä aivopieruja tuntuu tulevan urakalla joten ehkä ei pitäisi olla yllättynyt.

Esimerkkisi oli hyvin tarkoitushakuinen, ilmeisesti tyttöjen ympärileikkaukset joita harjoitetaan joissakin maissa kelpaavat perusteeksi mille tahansa asiayhteydestä riippumatta?

Se oli esimerkki vanhasta perinteestä jota ei pidä kunnioittaa vaikka perinne on vanha.

Kyse on nyt vain siitä miten eri asioihin suhtaudutaan ja miten ne kohdataan; näytetäänkö ovea vai keskustellaanko.

No tässä suhteessa keskustelulle on aika vähän sijaa koska asia on aika mustavalkoinen, kosher-teurastus on joko sallittua tai ei. Välimuotoja ei oikein ole.
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olen ymmärtänyt että olet maahanmuuttaja ja lisäksi vieläpä taiteilja joten luetun ymmärtäminen ja suomen kieli eivät välttämättä ole täysin hallussa joten ymmärrän että teet jatkuvasti näitä fiboja. Tässä vaiheessa on kuitenkin pakko todeta että kummassakaan lainauksessasi en VAATINUT ketään lähteämään Suomesta.

Ethän sinä sanantarkasti vaatinut niin, mutta asenne oli aika selvä, toki ymmärrän että nussit pilkkua minkä ehdit kun et muuten pärjää.

Se että vedät jonkun taustani tähän vain alleviivaa siitä kuinka ala-arvoinen oikeastaan oletkaan.

Ja ei, en ole maahanmuuttaja, vaan osaksi venäläinen.

Se että olen maahanmuuttokriittinen ei ole millään tavalla sidonnainen kantaani eläinten oikeuksien suhteen, en tajua edes miten kukaan voi tällaista yhtälöä esittää.

Vedäthän sinäkin tässä samassa viestissäsi asioita yhteen miten sattuu, miksei minulla olisi samaa oikeutta. Siksi toisekseen, tämä on monikulttuurillisuus-ketju, on silkkaa hourailua väittää etteikö oma asenne maahanmuuttajiin heijastuisi jollakin lailla siihen mitä tähän ketjuun kirjoitetaan.

Se oli esimerkki vanhasta perinteestä jota ei pidä kunnioittaa vaikka perinne on vanha.

Niin, mutta kun käsittelyssä on kaksi eri asiaa. Kak-si e-ri a-si-aa. Ihmisoikeudet ja eläinten oikeudet. Mahdatko ymmärtää eroa?

No tässä suhteessa keskustelulle on aika vähän sijaa koska asia on aika mustavalkoinen, kosher-teurastus on joko sallittua tai ei. Välimuotoja ei oikein ole.

Välimuoto ilmenee juuri siinä tullaanko aiheesta vaahtoamaan johonkin ketjuun vaiko ei. Välimuoto ilmenee siinä toimitetaanko jotakuta ajatuksen tasolla Israeliin vaiko ei. Välimuoto ilmenee siinä että minä näen asioissa välimuodot ja sinä et; tässä ero ihmisen ja eläimen välillä.

Kosher-teurastuksella sinänsä on vähän tekemistä Suomen ja suomalaisen kulttuurin kanssa, mutta itse en ymmärrä miten tästä saadaan tällainenkin numero. Kuka tahansa suomalainen tekisi ulkomailla kaikkensa saadakseen noudattaa edes vähän omia kulttuurillisia tapojaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös