En jotekin voi käsittää, että kaikki valtamediat käytännössä ummistavat silmänsä nykyisen maahanmuuttopolitiikan virheille, Hesari etunenässä.
Rehellisesti sanottuna uskon, että kyllä kaikki näkevät, mitkä asiat ovat vialla. Mutta harva näkee, mitä niille asioille voisi tehdä. Onko siis pointtia poimia eri tapahtumia maasta ja maailmasta ja jeesustella sitten julkisesti, päivästä päivään, ilman mitään rakentavaa keskustelua asiasta?
Olen miettinyt sitä uskaltaako mikään suuri puolue ottaa ensi vaaleihin teemaksi kriittisen suhtautumisen nykyiseen maahanmuuttopolitiikkaan. Enkä nyt tarkoita mitään perussuomalais-linjaa, vaan ihan asiallinen ja kriittinen keskustelua siitä,
Ymmärränkö oikein, että haluat vain kriittistä keskustelua? Itse haluaisin nähdä enemmän keskustelua, joka keskittyisi enemmän nykyisten ongelmien ratkomiseen. Ei ole temppu eikä mikään ottaa ohjeelmaan maahanmuuttopoliittinen linja ja alkaa osoittelemaan sormella epäkohtia. Ja varmasti kansa äänestää. Mutta kuten aikaisemmat kokemukset osoittavat, ne eivät johda yleensä mihinkään positiiviseen. Ja sehän siinä pitäisi olla päätavoitteena - että keskustelu johtaisi johonkin.
Mitä järkeä on ottaa tänne maahanmuuttajia sellaisista maista joiden kansalaisilla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä menestyä täällä.
Ensinnäkään lähtökohtahan ei ole ketä kannattaa ottaa, vaan periaatteena on se, että turvapaikan tarpeessa olevalle voidaan tarjota turvapaikka. Kun puhutaan kannattavuudesta, niin silloin pitäisi kääntää katseet suoraan työvoimaperäiseen maahanmuuttoon.
Sen verran olen itse nähnyt eri kansojen edustajia työmarkkinoilla, että voin vakuuttaa, että jokaisen kansan edustajilla on edellytykset menestyä - myös Suomessa.
Toiseksi, ne "sopivammat" kansat eivät ehkä täytä kriteerejä. Eli siis he ehkä elävät maissa, joissa ei ole sotatilanne jne. Eivätkä kaikki ole edes halukkaita tulemaan Suomeen - vaikka pääsisivätkin.
Muistan Balkanin sodan aikoihin, kun Ruotsiin saapui paljon pakolaisia sieltä. Heidän tyytymättömyytensä oli suuri ja he ilmoittivatkin usein, että he palaavat mahdollisimman nopeasti takaisin kotimaahansa. Ja niin suuri osa heistä tekikin. Kaikilla ei tosin ollut enää mihin palata. Siksi suuri osa heistä myös jäi Ruotsiin.
Tarkoitan lähinnä sitä, että esimerkiksi Somaliasta, Afganistanista ja Irakista tulevien pakolaisten koulusivistys lienee pääosin samalla tasolla, kuin ala-astetta käyvällä suomalaislapsella.
Kyllä. Esim. Afganistanissa taitaa olla valta-osa kansasta lukutaidotonta. Mutta ei ole tarkoituskaan, että heitä haetaan töihin, vaan heidät otetaan vastaan pakolaisina ja turvapaikanhakijoina. Se on sitten bonus, jos heistä osa haluaa ja pystyy tekemään jopa töitä. Heidän jälkeläisensä ovatkin sitten ihan eri asia. Heistä tulee suomalaisia ja heillä on kaikki edellytykset tuoda oma panoksensa yhteiseen pesään.
Irakista saattaa taas sitten tulla ihmisiä jokaisesta yhteiskuntaluokasta. Naapurini esim. omisti oman sähkö-alan yrityksen Bagdadissa ja vaimo oli korkea virkamies.
Menee vuosia ja taas vuosia
Kyllä, jos työskennellään sillä asenteella. Faktaa on kuitenkin, että suurin osa heistä ei halua mitään muuta, kuin oman asunnon ja toimeentulon. Mutta kaiken tämän hankkimisessa he ovat ensimmäisinä vuosina meidän armoillamme.
Koko asia on siis lähinnä meistä itsestämme kiinni.
Toinen asia mihin maahanmuuttopolitiikassa olisi järkevä puuttua on tuet. Se vasta rasistista onkin, että maahanmuuttaja voi saada paljonkin enemmän tukia kuin samassa asemassa (esim. työtön) oleva suomalainen.
Itselläni ei ole oikein faktat selvillä tästä. Voisitko antaa vähän tietoa tästä. Ymmärtääkseni toimeentulotuki on sama kaikille. Minulla on myös sellainen käsitys, ettei vasta maahan saapunutta heitetä myöskään tyhjän asunnon lattialle, vaan hän saa alkuun jonkinlaista apua.
Työttömällä suomalaisella taas on yleensä jo nämä elämän perusedellytykset hallussa ja rahaa jää yllättävän usein niin paljon yli, että on varaa istua baarissa joka ilta.
Itse näen suomessa vieraillessani samat tyypit, samoissa kuppiloissa, jotka eivät ole koskaan tehneet töitä muutamaa viikkoa kauempaa. Silti heillä on jossain pieni asunto ja toimeentulotuki + varaa istua baarissa joka päivä.