Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 118 433
  • 24 186

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Tämä nyt ei kovinkaan paljon vaadi. Soittaa hätäkeskukseen niin asia ei ole enää minun vastuulla vaan viranomaiset. Ei minun tai HemmoP:n tarvitse auttaa tämän enempää ketään.

vlad.

En muuta vaadikkaan. Mutta väittämä että ei ole mitää juriidista velvollisuutta hoitaa vaarassa olevia ihmisiä ei pidä paikkaansa. Ja kuten omassa viestissäsi sanot niin viranomasilla on vastuu.
 

HemmoP

Jäsen
Olen seurannut, mutta enemmän yleisestä mielenkiinnosta kuin silmät kiiluen karkoittamassa ja hurraamassa leirin purkamista.

On hyvä, että kaupunki pitää alueensa edes osittain siistinä ja estää luvattoman rakentamisen. Leirin hajottaminen oli keskellä kesää ja nyt talvella siirretty leiri (Rastilaan) koostui asuntoautoista ja -vaunuista (kerjäläisten omista siis). Lisäksi tiedetään, että Itä-Helsingissä on asuntoja joissa asuu näitä kerjäläisiä vuokralla.

76.000€ oli Pajusen kertoma kulu tästä majoituksesta mikä mielestäni on erittäin kohtuuton summa suhteessa vastineeseen.

Et sentään Hornet-korttia vetänyt ? Taide- ja sosiaalipuoli menee vähän eri kassan kautta. Sosiaalipuolen menot ylittävät miljardin ja silti rahat eivät meinaa riittää ( 72k€ sohvat sosiaalijohtaja (ex-diakonissalaitos) Voutilaisen toimistoon??).

Kyse ei ole paatosargumentista, vaan konkreettisesta ongelmasta:

http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/Asiakkailta-estetään-huumehoidot/2862

http://fifi.voima.fi/blogikirjoitus/Perheiden-vuokra-asuminen-vaikeutuu/643
kaupungin asuntojonossa on 18800 taloutta

kyllä, asetan kummankin edellä olevan ongelman kerjäläisten edelle.

Ei, en pidä kerjäläisiä pelkästään taloudellisena ongelmana vaan todella epätoivottavan trendin päänavauksena (kts edellä).


Ja ei, minulla ei ole juridista velvoitetta auttaa sen enempää kuin pystyn, eli esim soitto 112 ja tilanteen kertominen riittää.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jotenkin tulee väkisinkin tunne sinun esittäessäni näitä kysymyksiä, että minä (tai kuka tahansa) ei ole perehtynyt aiheeseen tippaakaan vaan heittelee mutuna asioita päästänsä eli voisin likimain jättää kysymyksesi omaan arvoonsa koska niihin vastaaminen tuntuu johtavan loputtomaan suohon jossa tarpoa, mutta muutama asia kuitenkin.

Jotenkin tulee väkisinkin mieleen, että Iltasanomat on se sinun raamattusi. Jos haluat mennä niiden artikkeleiden mukaan, niin se kyllä sopii minulle. Mutta jos haluat myös keskustella, niin joudut valitettavasti ottamaan vastaan myös mielipiteitä, jotka eivät eivät ehkä täsmää samalla tavalla sinun ja sinun mediasi esittäminä.

Vaihtoehtoisesti suosittelen sinulle minun viestieni yli hyppäämistä. Myös se on minulla ihan ookoo. Minäkin hyppään täällä monen kirjoittajan viestien yli, ilman että edes luen niitä.

Helsingissä poliisi on joutunut puuttumaan kerjäläisten ympärille ilmaantuneeseen rikollisuuteen ja laittomiin toimiin.

Rikollisuutta ja laitonta toimintaa tapahtuu joka paikassa, jokaisessa yhteiskuntaluokassa ja joka tasolla. Etkai tosissasi halua jeesustella tällä? Vai kuvitteletko, että kerjäläiset haetaan tänne siististi pyhäkoulun ovelta?

Osa johtuu kerjäläisten luvattomasta asumisesta, jolloin heitä on jouduttu häätämään asuinpaikoista eli majoista ja teltoista, joissa he asuvat luvattomasti.

Kummallista. Mihinkähän ne heidän asuntohakemuksensa ovat joutuneet? Minulla on aina ollut sellainen käsitys, että he anovat jo etukäteen huoneistoja, ennen Suomeen saapumistaan.

Mutta jos ihmettelet tätä, niin voin kertoa, ettei heillä ole lupaa asua oikein missään. Romaniassa heillä ei ole edes osoitetta.

Useamman kerran poliisi on ratsannut "toimipisteitä", joissa kerjäläisistä hierarkiassa seuraava porras on säilyttänyt "saalistaan".

Näitä useampia kertoja on kuinka monta?
Kuinka monessa kerjäämistapauksessa kuvassa on mukana myös joku, joka ottaa osansa saaliista? Huom! Ei validisia arvauksia!

Saaliin joukosta on löytynyt rahaa (ts. osa kerjättyä rahaa), lisäksi on löytynyt varastettua omaisuutta, eli kerjäläisten taustalla on (voimakastakin) järjestäytynttä rikollisuutta.

Aivanko totta? Miten se voi olla mahdollista, että rikollisen toiminnan yhteydessä on löytynyt varastettua omaisuutta?
Miten suuri osa rahasta on kerjättyä ja miten suuri osa epärehellisin keinoin hankittua? Kertovatko artikkelit sinulle näitä faktatietoja?

Kerjäläisyyteen ja rikollisuuteen liittyvät myös romanialaiset (ja bulgarialaiset) kauppiaat jotka yrittävät väkisin myödä ihmisille "kultaa" tms. ja samalla huijata uhrejaan.

Myyminen ei ole kiellettyä. Ja noita "kultaisia" sormuksia he ovat myyneet ainakin täällä jo 30-40 vuotta. Ja kyllä niitä jotkut ostavatkin, yhä. En ole tosin koskaan kuullut, että joku Urpo olisi ostanut niitä kultana. Mutta kyllä kai sellaisiakin löytyy.

Olen lukenut useamman artikkelin joissa on haastateltu Romaniassa näitä romaneja (tulevia kerjäläisiä) ja he ovat kertoneet lähtevänsä ulkomaille kerjäämään koska heille on vakuutettu, että siellä on mahdollista rikastua. Kuinka moni sitten on rikastunut? Tuskin kovinkaan moni näistä romaneista mutta hierarkiassa ylempänä olevat rikastuvat aina enemmän ja enemmän.

Tsori nyt vaan Vlad, mutta he ovat harjoittaneet tätä toimintaa jo kymmeniä vuosia, joten kyllä he tietävät, miten kerjäämisellä "rikastuu".

Artikkelit lukemalla (etenkin ylemmän) voi nähdä pienen kuvan

Aivan. Pienen kuvan. Monelle tosin jo YHDESTÄ artikkelista tulee suuri kuva. Joillekin jopa kokonaisuus.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jotenkin tulee väkisinkin mieleen, että Iltasanomat on se sinun raamattusi. Jos haluat mennä niiden artikkeleiden mukaan, niin se kyllä sopii minulle. Mutta jos haluat myös keskustella, niin joudut valitettavasti ottamaan vastaan myös mielipiteitä, jotka eivät eivät ehkä täsmää samalla tavalla sinun ja sinun mediasi esittäminä.

Mitä ilmeisimmin et ole oppinut tuntemaan minua näiden vuosien kuluessa laisinkaan jos/kun luulet minun pitävän IS:ää raamattunani. Tulkoot kerrottua, en osta sitä koskaan, luen toisinaan netistä uutisotsikot mutta en luota niihin jollen saa vastaavaa tietoa hankittua muista lähteistä etc.

Vaihtoehtoisesti suosittelen sinulle minun viestieni yli hyppäämistä. Myös se on minulla ihan ookoo. Minäkin hyppään täällä monen kirjoittajan viestien yli, ilman että edes luen niitä.

Liene viisainta tehdä niin koska tunnut kaiken aikaa aliarvioivan opponentteja. Väheksyvän heidän välittämää tietoa tai mielipiteitä, piikittelevän heitä, ottavan heidän lauseista piikittelevässä mielessä käyttöön sanoja joita et aiemmin ole käyttänyt -> varjolta lainasit validi sanan ja nyt viljelet sitä jatkuvasti kaikkialla. Anteeksi henkilökohtaisuuksiin meno mutta pakko sanoa tämä koska keskustelijoiden aliarviointisi saavuttaa toisinaan naurettavat muodot.

Rikollisuutta ja laitonta toimintaa tapahtuu joka paikassa, jokaisessa yhteiskuntaluokassa ja joka tasolla. Etkai tosissasi halua jeesustella tällä? Vai kuvitteletko, että kerjäläiset haetaan tänne siististi pyhäkoulun ovelta?

Ei vaan koska meillä on jo omasta takaa rikollisuutta tarpeeksi ei tänne tarvitse hankki yhtään lisää rikollisia kerjäämään, varastamaan, yrittämään maksuvälinepetoksia tms. Otatko sinä minut vastaan jos ensimmäisenä ryhdyn näpistelemään rahojasi, syömään luvatta jääkaapistasi etc. Veikkaan, että lähtö tulisi nopeasti. Joten miksi katsoa ryösteleviä ja kerjääviä romaneja kovinkaan kauaa nurkissamme pyörimässä.

Kummallista. Mihinkähän ne heidän asuntohakemuksensa ovat joutuneet? Minulla on aina ollut sellainen käsitys, että he anovat jo etukäteen huoneistoja, ennen Suomeen saapumistaan.

Mutta jos ihmettelet tätä, niin voin kertoa, ettei heillä ole lupaa asua oikein missään. Romaniassa heillä ei ole edes osoitetta.

Juuri kukaan ei halua heitä tänne, paitsi haihattelijat jotka kuvittelevat, että ovet avaamalla maailma pelastuu ja kaikki ovat yhtä suurta onnellista perhettä.

Ei meidän tarvitse kantaa vastuuta siitä jos/kun Romania ei tarjoa romaneille inhimillisiä elinoloja. Auttaa voimme tarvittaessa EU-projektien kautta mutta siihen se minun puolesta saa sitten jäädä.

Seuraavaksi lainaus KS:n sivuilta siitä kuinka romanien asumisongelma kesällä ratkaisiin (ja aivan oikeutetusti):

"Kesä toi kerjäläiset tänäkin vuonna myös Jyväskylään. Todennäköisesti Romaniasta lähtöisin olevat romanit pyysivät rahaa ja myivät tai tyrkyttivät kukkia kesäkuukausina Kauppakadulla ja muualla ydinkeskustassa.

Jyväskylä ei ollut ainoa kaupunki, missä Romanian romaneista tehtiin havaintoja. Ainakin Helsingissä ja Tampereella kerjäläiset olivat osa katukuvaa.

Tampereella Aamulehti uutisoi näyttävästi jupakasta, joka aiheutui, kun joukko romaneja majoittui puistopusikoihin ja poliisin häädöstä huolimatta palasi useaan otteeseen kotipesäänsä. Loppujen lopuksi tiheä pusikko raivattiin matalaksi ja suojapaikka tuhottiin.
" (kolumnistina Keijo Lehto - Keskisuomalainen).

Heillä olisi myös mahdollisuus tehdä töitä, hakeutua työkkäriin kolmen kuukauden ajaksi mutta sitä he eivät tee vaan tyytyvät kerjäämään kadulla. Kysymys kuuluukin miksi?

"Esimerkiksi Jyväskylän työvoimatoimistosta ei yksikään ole käynyt kyselemässä työpaikkaa. EU-jäsenmaa Romaniasta saa tulla nykyisin Suomeen vapaasti, ja töitä saa hakea omatoimisesti kolme kuukautta. Sen jälkeen pitäisi palata kotiin, mutta kun passeja ei rajoilla enää leimata, viranomaiset eivät tiedä, miten pitkään Suomessa on aikaa viivähtänyt. Valvontaa ei varsinaisesti ole." (lähde yllämainittu kolumni).

Näitä useampia kertoja on kuinka monta?
Kuinka monessa kerjäämistapauksessa kuvassa on mukana myös joku, joka ottaa osansa saaliista? Huom! Ei validisia arvauksia!

Heh... validisia... sallinet mutta minua naurattaa! Luuletko todellakin, että poliisi tiedottaa julkisesti kaikista tapauksista jotka se on ratkaissut tai joissa se on päässyt rikollisrenkaan jäljille. Artikkelissa mainittiin yhdestä tapauksesta.

Voidaan kuitenkin päätellä, että taustalta löytyy henkilöitä, kuten seuraava lainaus osoittaa:

"Tänään kerrottiin, että Romanian poliisi on ottanut kiinni 12 ihmistä epäiltynä romanikerjäläisten välittämisestä Suomeen. Suomen poliisi vahvistaa asian. Keskusrikospoliisin mukaan osa Suomessa oleskelevista kerjäläisistä on saattanut joutua myös ihmiskaupan kohteeksi." (lähde: MTV-3 Linda Pukka).

Lisää aiheesta: Rikollisryhmän epäillään välittäneen romanikerjäläisiä Suomeen.

Aivanko totta? Miten se voi olla mahdollista, että rikollisen toiminnan yhteydessä on löytynyt varastettua omaisuutta?
Miten suuri osa rahasta on kerjättyä ja miten suuri osa epärehellisin keinoin hankittua? Kertovatko artikkelit sinulle näitä faktatietoja?

Koko organisaatioiden taustalla pyörii suuri raha, viimeisen parin vuoden aikana poliisi on saanut kiinni useita romanialaisia jengejä, jotka ovat tulleet Suomeen rikollisorganisaatioiden lähettäminä. Osa jengeistä toimii "kerjäläisten" taustalla.

Esim: 21.4.2009. julkaisiin maikkarilla uutinen, jonka mukaan romanialaiset automaattihuijarit kiinni. Rikospoliisi Pekka Kiisken mukaan poliisit itse saivat tämän ryhmän kiinni, kaksi jäsentä heidän asentaessa kameraa ja lukijaa automaattiasemalle.

Esim: 2.8.2008, julkaisiin maikkarilla uutinen, jonka mukaan romanialaisia epäillään sadoista rikoksista, launaus uutisesta:

"Romanian kansalaisten, muidenkin kuin Romanian romanien, Suomessa tekemät rikokset ovat kasvaneet räjähdysmäisesti sen jälkeen kun Romaniasta tuli EU:n jäsen."

Samasta uutisesta:

"Vuonna 2007 poliisin tietoon tuli yli 1200 romanialaisen tekemää rikosta. Romanialaisia epäiltiin yli 900:sta omaisuusrikoksesta, kuten varkaudesta, näpistyksestä tai petoksesta."

Ihan kohtalaisen hienoja lukuja näiltä EU-kansalaisilta.

Paritukseen liittyen HS 21.8.2008:

"Poliisi on käynnistänyt tänä kesänä jo kaksi ihmiskauppatutkintaa. Helsingin poliisi epäilee, että romanialaisnainen on joutunut parituksen yhteydessä törkeän ihmiskaupan uhriksi heinäkuun aikana.

Rikosylikomisario Kari Tolvasen mukaan epäilty paritustoiminta on ulottunut pääkaupunkiseudun ulkopuolellekin eri puolille Suomea.

"Paritusta on yritetty laajasti Suomessa. Selvitämme, missä määrin se on toteutunut", Tolvanen kertoo.
"

Aivan. Pienen kuvan. Monelle tosin jo YHDESTÄ artikkelista tulee suuri kuva. Joillekin jopa kokonaisuus.

Epäilen sinun, edelleen, viittaavan siihen, että minä muodostan kokonaisuuksia yhden lukemani artikkelin perusteella. Ollakseni rehellinen, minulle muodostuu väkisinkin kuva, että sinä heittelet täysin mutuna infoa minkä todenperäisyys on vain arvailujen varassa.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Myyminen ei ole kiellettyä. Ja noita "kultaisia" sormuksia he ovat myyneet ainakin täällä jo 30-40 vuotta. Ja kyllä niitä jotkut ostavatkin, yhä. En ole tosin koskaan kuullut, että joku Urpo olisi ostanut niitä kultana. Mutta kyllä kai sellaisiakin löytyy.
...

Aika naurettavaa tämä missiosi. Vastapuolen perusteet hyväksytään vain jos on mustaa valkoisella kolmena kappaleena ja omat perustelut ovat pääosin mielipiteitä.

Lainaus tuossa on hauska esimerkki. Ensin sanot, että myyminen ei ole kiellettyä ja perään toteat, että asiakas on urpo jos ei tajua, että ei se kulta mitään kultaa ole. Se on totta että jos tekee mannen kanssa kauppaa ja ei tajua, että kusetus on käynnissä, niin on urpo. Oletko todella sitä mieltä, että on ihan OK myydä vaikkapa kultana jotain kullan väristä kamaa? Luuletko, että se on laillista? Pitäisikö se laillistaa? Maksavatko nuo myynnistä ALV:n ja muut verot? Vääristääkö tuommoinen kilpailua? Onko tuommoisessa katukaupustelussa mitään hyvää kenellekään, itse en keksi.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minä vastaan Finnishninjalle kun muut eivät näemmä kehtaa:

Siis, mieluummin annan parinkymmenen työhaluttoman paleltua kun kaivan kukkaroani heidän elättämiseensä. Jos näin toimittaisiin, ensi talvena ko. väkeä roikkuisi kaduilla ilahduttavan paljon vähemmän.

Minun verorahani saa kaikin mokomin käyttää duuninsa taantuman takia menettäneen työhaluisen auttamiseen pahimman yli, mutta laiskat elämäntapakerjäläiset saavat puolestani A. paleltua tai B. pysytellä kotimaassaan.

Ennen kuin joku kiskaisee legendaarisen rasismikortin esiin, todettakoon, että minulle on aivan samantekevää tänne tulevien ihmisten ihonväri, ikä tai sukupuoli kunhan he ovat työhaluisia ja rehellisiä. Sosiaalimenoja, jotka muutenkin ovat taantuman vuoksi nousussa ei tarvitse kasvattaa hyysäämäällä elämäntapapummeja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä vastaan Finnishninjalle kun muut eivät näemmä kehtaa:

Siis, mieluummin annan parinkymmenen työhaluttoman paleltua kun kaivan kukkaroani heidän elättämiseensä. Jos näin toimittaisiin, ensi talvena ko. väkeä roikkuisi kaduilla ilahduttavan paljon vähemmän.

Pelastaisitko edes lapset, jos saisi vaikka alennuksella? Sinähän olet jonkinlainen kristitty vai muistanko väärin? Anyway, ymmärtääkseni suht. universaalisti ajatellaan, että jos antaa kahdenkymmenen ihmisen kuolla säästääkseen rahaa (koska ensi talvena pitäisi pelastaa 40) niin huolimatta selkeästä taloudellisesta tehokkuudesta, menettelee väärin. Ajatus varmaan menee niin, että ensin pelastetaan henget, ihmiset, ja sitten vasta mietitään, miten estetään tilanteen toistuminen. Onhan siinä kuitenkin vuosi aikaa seuraavaan talveen. No, ymmärrän kyllä että nämä raha-asiat ovat sydäntä lähellä oikeistosiivellemme, mutta tosiaan moraalin on perinteisesti nähty asettavan kuitenkin jonkinlaisia esteitä jopa sille kaikkein pyhimmälle eli tuloveron alentamispyrkimyksille.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pelastaisitko edes lapset, jos saisi vaikka alennuksella? Sinähän olet jonkinlainen kristitty vai muistanko väärin? Anyway, ymmärtääkseni suht. universaalisti ajatellaan, että jos antaa kahdenkymmenen ihmisen kuolla säästääkseen rahaa (koska ensi talvena pitäisi pelastaa 40) niin huolimatta selkeästä taloudellisesta tehokkuudesta, menettelee väärin. Ajatus varmaan menee niin, että ensin pelastetaan henget, ihmiset, ja sitten vasta mietitään, miten estetään tilanteen toistuminen. Onhan siinä kuitenkin vuosi aikaa seuraavaan talveen. No, ymmärrän kyllä että nämä raha-asiat ovat sydäntä lähellä oikeistosiivellemme, mutta tosiaan moraalin on perinteisesti nähty asettavan kuitenkin jonkinlaisia esteitä jopa sille kaikkein pyhimmälle eli tuloveron alentamispyrkimyksille.

En nyt oikein ymmärrä tuota kysymystäsi. Ehkä jussih ymmärtää, koska taidatte olla ainakin jollain lailla tuttuja, koska jonkin verran tiedät nimimerkin uskonnollisesta vakaumuksesta. Sanon kuitenkin oman mielipiteeni tähän, silläkin uhalla että minutkin voidaan leimata ihan miksi tahansa.

Juu, jos kolehtia kerättäisiin romanialaisten kerjäläisten talviasumiseen tai palttoisiin, niin 0 euroa tulisi täältäkin. Jos joku lähtee reissuun toiselle puolelle Eurooppaa, niin ehkä kannattaisi myös miettiä että siellä voi olla talvella aika kylmä. No onhan Bukarestissakin -13 tällä hetkellä, ehkä siellä ei tosiaan kannata olla, kun täällä Pohjolassa hoidetaan paremmin vieraskin kansa. Mielestäni ei tarvitsisi. Korkeintaan rahdata rahtikoneella takaisin.

Eikä minullakaan ole ketään vastaan väristä tai rodusta riippumatta, jos kiinnostusta löytyy esim. työntekoon. Muista maista tulevat elämäntapapummit eivät saa minultakaan kannatusta. Kun en oikein ymmärrä tuota kaikkea suomalaistenkaan hyysäystä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En nyt oikein ymmärrä tuota kysymystäsi. Ehkä jussih ymmärtää, koska taidatte olla ainakin jollain lailla tuttuja, koska jonkin verran tiedät nimimerkin uskonnollisesta vakaumuksesta. Sanon kuitenkin oman mielipiteeni tähän, silläkin uhalla että minutkin voidaan leimata ihan miksi tahansa.

No, vuosien varrella tulee tutuksi - tässä on vielä sellainen tausta, että jussih ja Jussi77 (tms.) ovat kummatkin oikeistolaisia hörhöjä (jonkun verran oikealla hunnien Attilasta), mutta vain toinen, muistaakseni, on myös uskonnollinen hörhö. Nyt jos sattuisi niin että jussih on tämä kristitty semi-fundamentalisti niin olisi mukava nokittaa laupiaalla samarialaisella, mutta pitää ensin varmistaa kumpi on kumpi. Mitä sitten tulee luetun ymmärtämiseesi niin ymmärtääkseni jussih kirjoitti seuraavasti:

"Siis, mieluummin annan parinkymmenen työhaluttoman paleltua kun kaivan kukkaroani heidän elättämiseensä. Jos näin toimittaisiin, ensi talvena ko. väkeä roikkuisi kaduilla ilahduttavan paljon vähemmän."

Missä näet jonkun varauksen tässä kohdassa, puhetta vaatekolehdista romanialaisille monimurhaajille tms.? Mielestäni tuossa ei ole yhtään mitään varausta vaan ihan vaan sanotaan että:

"Siis, mieluummin annan parinkymmenen työhaluttoman paleltua kun kaivan kukkaroani heidän elättämiseensä. Jos näin toimittaisiin, ensi talvena ko. väkeä roikkuisi kaduilla ilahduttavan paljon vähemmän."

Eikö ole aivan luontevaa tässä ruveta vähän tiedustelemaan ja samalla ironisoimaan, että löytyykö sitä äärioikealta minkäänlaista holttia vai pysytäänkö kirjaimellisesti tuossa vastauksessa? No, et varmaan ymmärtänyt tätäkään selitystä eli asia jäänee yhdeksi epäilemättä lukuisista mysteereistä elämässäsi.
 
Anyway, ymmärtääkseni suht. universaalisti ajatellaan, että jos antaa kahdenkymmenen ihmisen kuolla säästääkseen rahaa (koska ensi talvena pitäisi pelastaa 40) niin huolimatta selkeästä taloudellisesta tehokkuudesta, menettelee väärin.

Mä olen toista mieltä. Länsimaissa ajatellaan melko yleisesti, että ihan OK, että Yhdysvallat tappaa viattomia ihmisiä öljyn ja siten rahan takia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mä olen toista mieltä. Länsimaissa ajatellaan melko yleisesti, että ihan OK, että Yhdysvallat tappaa viattomia ihmisiä öljyn ja siten rahan takia.

Hmm, en yhtään epäile, etteikö USA tappaisi romanialaisia ammatti-kerjäläisiä pakkaseen öljyn ja siten rahan takia, mutta en nyt mielestäni tehnyt tässä mitään poliittista vaan moraalisen kysymyksen lähinnä, sanoisiko länsimaisesta kristillis-humanistisesta arvopohjasta nousevasta kontekstista. En ymmärtänyt sotivani kenenkään muun kuin ehkä varjon arvopohjaa vastaan, mutta sitä elää ja oppii.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eikö ole aivan luontevaa tässä ruveta vähän tiedustelemaan ja samalla ironisoimaan, että löytyykö sitä äärioikealta minkäänlaista holttia vai pysytäänkö kirjaimellisesti tuossa vastauksessa? No, et varmaan ymmärtänyt tätäkään selitystä eli asia jäänee yhdeksi epäilemättä lukuisista mysteereistä elämässäsi.

Oikeassa olet, en ymmärtänyt juuri mitään tuosta selityksestäsi. Onneksi olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, ettei tämän elämäni yksi uusi mysteeri liikuta minua paskaakaan. Kuten ei romanialaiskerjäläisten kohtalokaan Suomen pakkasessa. Kesää kyllä kovasti odotan, mutta kaikkein vähiten romanialaiskerjäläisten elämänlaadun paranemisen takia.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
koska tunnut kaiken aikaa aliarvioivan opponentteja.

Voin aliarvioidakin, joitakin. Mutta jotkut todellakin ovat tyhmiä. Miksi lähteä sitä kieltämään?

Romanit esimerkiksi ovat eläneet kerjäämällä vuosikymmeniä, maissa jossa he asuvat ja tietenkin myös naapurimaissa. Viime vuosien aikana he ovat myös päässeet liikkumaan vapaasti EU:n rajojen sisäpuolella.
Heillä on siis kymmenien vuosien kokemus kerjäämisestä. Voiko siis joku tosiaankin vakavasti väittää, että he todellakin lähtevät jonnekin Suomeen siinä uskossa, että he rikastuvat kerjäämällä?

Uutisia voi kuunnella ja artikkeleihin voi joskus nojautua, mutta ei se tarkoita vielä, että omien aivojen käyttö olisi kiellettyä.

-> varjolta lainasit validi sanan ja nyt viljelet sitä jatkuvasti kaikkialla.

Varjo päätti lähteä vähän henkilökohtaisuuksiin, sen sijaan että pysyi asialinjalla. Vastasin tässä hänen huutoonsa. Kyllä se minulle sopii. Ja jos sinäkin tykkäät lähteä linjalle "no ku sä", niin sopii sekin minulle, kuten varmasti panit jo merkille edellisestä viestistäni.

Joten kysynkin nyt sinulta Vlad - keskustelemmeko asiasta, vai toisistamme?

Anteeksi henkilökohtaisuuksiin meno mutta pakko sanoa tämä koska keskustelijoiden aliarviointisi saavuttaa toisinaan naurettavat muodot.

Pyydän myös minä anteeksi Vlad, mutta itkusi loistaa aina nopeasti rivien välistä.

Ei vaan koska meillä on jo omasta takaa rikollisuutta tarpeeksi ei tänne tarvitse hankki yhtään lisää rikollisia kerjäämään, varastamaan, yrittämään maksuvälinepetoksia tms.

Suomi on valinnut kansanäänestyksen tuloksena EU:n liittymisen. Ja sen mukana rajat EU:n maiden välillä hälvenevät. Silloin on selviö, että rajojen yli - molempiin suuntiin - liikkuu myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole aina niin toivottuja. Kaikki tämä kerrottiin ihmisille jo ennen kansanäänestystä.

Huomaa, heitä ei HANKITA, vaan liikkuvat vapaasti EU:n maissa, aivan samalla tavalla, kuin sinä ja minäkin.

Siksi esim. tämä on älyttömän typerä kysymys sinulta:

Otatko sinä minut vastaan jos ensimmäisenä ryhdyn näpistelemään rahojasi, syömään luvatta jääkaapistasi etc.

Eikä sillä ole mitään tekemistä tämän kerjäläiskysymyksen kanssa.

Joten miksi katsoa ryösteleviä ja kerjääviä romaneja kovinkaan kauaa nurkissamme pyörimässä.

Kuka on väittänyt, että tämä pitäisi hyväksyä?

Sen verran tosiaankin olen lukenut sinun viestejäsi, että tiedän sinun muodostavan nopeasti mielipiteen, jonka ohjaamana lähdet sitten kommentoimaan.

Ja jatkat samalla linjalla:

Juuri kukaan ei halua heitä tänne, paitsi haihattelijat jotka kuvittelevat, että ovet avaamalla maailma pelastuu ja kaikki ovat yhtä suurta onnellista perhettä.

Voitko nimetä täällä jonkun, joka on tätä mieltä?

Ei meidän tarvitse kantaa vastuuta siitä jos/kun Romania ei tarjoa romaneille inhimillisiä elinoloja.

Onko joku väittänyt näin?

Auttaa voimme tarvittaessa EU-projektien kautta mutta siihen se minun puolesta saa sitten jäädä.

Tämä onkin sitten sinun mielipiteesi. Tällä hetkellä homma vain ei toimi noin.

Ja sitten tukeen, jota haet lehdistöstä (okei, en mainitse lehden nimeä, enkä väriä, koska sinähän luet tietenkin vain lehtiä, jotka kertovat totuuden):

Kesä toi kerjäläiset tänäkin vuonna myös Jyväskylään. Todennäköisesti Romaniasta lähtöisin olevat romanit pyysivät rahaa ja myivät tai tyrkyttivät kukkia kesäkuukausina Kauppakadulla ja muualla ydinkeskustassa.

Entäs sitten? Onko tämä joku uusi uutinen, tyyliin Laihan asemalla nähtiin viime sunnuntaina neekeri.

Jyväskylä ei ollut ainoa kaupunki, missä Romanian romaneista tehtiin havaintoja. Ainakin Helsingissä ja Tampereella kerjäläiset olivat osa katukuvaa.

Ettäkö ihan Helsingissä ja Tampereellakin?

Tampereella Aamulehti uutisoi näyttävästi jupakasta, joka aiheutui, kun joukko romaneja majoittui puistopusikoihin ja poliisin häädöstä huolimatta palasi useaan otteeseen kotipesäänsä.

Vaihtoehto? Kerrottiinko artikkelissa mitään siitä, yrittikö poliisi tarjota heille vaihtoehtoista paikkaa?

Itselleni tilanne ei ole mikään uusi. Olen nähnyt kymmeniä, satoja kertoja, kun poliisi on häätänyt pultsareita tiehensä puistoista. Mutta en ole koskaan voinut lukea sinun paheksuntaasi tästä.

Heillä olisi myös mahdollisuus tehdä töitä, hakeutua työkkäriin kolmen kuukauden ajaksi mutta sitä he eivät tee vaan tyytyvät kerjäämään kadulla. Kysymys kuuluukin miksi?

Erittäin älykäs kysymys. Jos ei ole koskaan saanut mahdollisuutta tehdä töitä Romaniassa, sen naapurimaissa, tai yleensäkään koko EU:n alueella, niin mikä saa jonkun neropatin uskomaan, että he kuvittelevat saavansa apua työnvalitystoimistosta Suomessa? Kirjoitat jo tuolla ylempänä, että kukaan ei halua heitä Suomeen - mutta samalla tuot tänne infoa, jossa joku ihmettelee mikseivät he hakeudu työkkäriin, vaan tekevät sitä työtä, jota he ovat olosuhteiden pakosta tehneet kymmeniä vuosia.

Heh... validisia... sallinet mutta minua naurattaa! Luuletko todellakin, että poliisi tiedottaa julkisesti kaikista tapauksista jotka se on ratkaissut tai joissa se on päässyt rikollisrenkaan jäljille. Artikkelissa mainittiin yhdestä tapauksesta.

Täsmälleen. Siksi esitinkin sinulle kysymyksen, vaikka tiesin, ettei sinulla oikeastaan ole mitään faktaa siitä, mistä esität mielipiteitä ja lehtileikkeitä. Esittämäsi artikkelit eivät tarjoa faktatietoa, vaan uutisoivat yksittäistapauksien kera ja hölmö kansa herkuttelee sitten niillä.

Ja tässähän se tuleekin seuraavana:

Voidaan kuitenkin päätellä, että

Tässä pieni leikkaus lainauksesta (huomaa vahvistamani kohta):

Rikollisryhmän epäillään välittäneen romanikerjäläisiä Suomeen

Artikkelin kirjoittaja on kuitenkin sen verran rehellinen, ettei vahvista tätä ja antaa myös ymmärtää, ettei poliisikaan oikein tiedä mistä todellakin on kysymys.

Koko organisaatioiden taustalla pyörii suuri raha,

Voitko kertoa Vlad, mikä on tässä yhteydessä suuri raha?
Ja miten suuri osa tästä suuresta rahasta on kerjäyksellä hankittua ja miten suuri siitä on rikollisin menetelmin hankittua?

Ihan totta, näistä asioista olisi hyvä olla edes vähän perillä, jotta voisi olla perustellusti huolissaan.
Ja koska minultakin ollaan välillä vailla perusteluja, niin voinen kai sitten minäkin peräänkuuluttaa vähän niitä.

Esim: 21.4.2009. julkaisiin maikkarilla uutinen, jonka mukaan romanialaiset automaattihuijarit kiinni.

Liittyvätkö nämä huijarit jotenkin kerjäläisiin? Haluatko siis nyt keskustella koko Romanian kansasta, vai pelkästään romanialaisista kerjäläisistä?

Voin kertoa, että näitä automaattihuijareita on otettu kiinni myös täällä Ruotsissa. Parissa, lehdissä kerrotussa tapauksessa kyseessä oli latvialaiset ja yhdessä venäläiset. Kaikki eivät tosin ole jääneet kiinni ja löytyy seasta varmaan myös romanialaisia.

Mutta mitä haluat sanoa näillä jutuilla?
Ihan totta KUKAAN ei halua kulmilleen varkaita, eikä kerjäläisiä. Mutta miten voit estää tämän? Silläkö, että tökit heitä vaan heinäseipään kanssa vähän kauemmaksi?

Ja jatketaan uutisten analyysiä.

"Romanian kansalaisten, muidenkin kuin Romanian romanien, Suomessa tekemät rikokset ovat kasvaneet räjähdysmäisesti sen jälkeen kun Romaniasta tuli EU:n jäsen."

Mikä on räjähdysmäinen? Jos lukema oli Neuvostoliiton aikaan 0, niin eikös jo 1 ole sitten räjähdysmäinen? Yleensäkin, kun rajat aukesivat, ulkomaalaisten tekemät rikokset Suomessa nousivat.

Räjähdysmäisesti?

Seuraava:

Romanialaisia epäiltiin

-

Ihan kohtalaisen hienoja lukuja näiltä EU-kansalaisilta.

Miten hienoihin lukuihin pääsemme, jos tarjoamme vertailun vuoksi lukemat suomalaisista, joita epäiltiin rikoksista Suomessa (ulkomailta ei taida löytyä tästä tilastoja, vaikka suomalaisia istuukin parisataa maan rajojen ulkopuolella olevissa vankiloissa)?

Mutta jos minä pystyn tarjoamaan, että Ruotsissa istuu n. 180 Suomen kansalaista ja muutamia sellaisia, jotka vaihtaneet Suomen kansalaisuutensa Ruotsin kansalaisuuteen, niin mitkä ovat lukeamat Suomessa? Kuinka monta Romanian kansalaista istuu Suomen vankiloissa? Sillä täytyyhän heitä löytyä, jos pystytään uutisoimaan noinkin mahtipontisesti ja puhua räjähdysmäisestä kasvusta.

Kamaan Vlad, esitä nyt edes vähän todellista faktaa meille.


Jatkuu....
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
jatkoa edelliseen...

Helsingin poliisi epäilee, että romanialaisnainen on joutunut parituksen yhteydessä törkeän ihmiskaupan uhriksi heinäkuun aikana.

Yksi. Venäläiset ja virolaiset ovat kuskanneet huoria Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan jo 10 vuotta, eikä puhuta mistään vaatimattomasta toiminnasta. Miten huolissasi ole tästä? Jos kannat huolta romanialaisten parituksesta, niin Balttiasta ja Venäjältä saapuvan parituksen täytyy jo aiheuttaa unettomuutta?

Romaneista puhuttaessa hommaan liitetään tietenkin muita sävyjä, mutta on myös hyvä muistaa, että ilotyttöjen toiminta on joissakin maissa jopa laillista, mutta tilaa ei ole kaikille, tässäkään ammatissa. Siksi sitä joutuu harjoittamaan joskus myös maan alla ja maissa, joissa se ei ole laillista.
Kyseessä on tosin vähän tekninen juttu. Vähän niin veroparatiisit. Ne ovat täysin laillisia joissakin maissa, kun taas meillä samoista jutuista lähtee helposti lusimaan.

Ei tietenkään mikään unelmatilanne naiselle itselleen, mutta kuten varmasti valistunut, paljon lehtiartikkeleita lukeva on omaksunut, kysymyksessä on usein toiminta, jolle löytyy huonoja vaihtoehtoja.

Epäilen sinun, edelleen, viittaavan siihen, että minä muodostan kokonaisuuksia yhden lukemani artikkelin perusteella

En todellakaan usko, että juuri sinä olet liikkeellä yhden artikkelin voimin. Mutta ihmettelen, missä on sinun oma kriittisyytesi siihen, mitä sinulle syötetään? Sinuun näköjään uppoaa vaikka mikä, jos se vain löytyy jonkun artikkelin muodossa.

Ollakseni rehellinen, minulle muodostuu väkisinkin kuva, että sinä heittelet täysin mutuna infoa minkä todenperäisyys on vain arvailujen varassa.

Voitko esittää tähän, mikä sinulle esittämäni info on mutua? Totta kai MYÖS minulla on vapaus keskustella asioista omine mielipiteineni, eikä myöskään minulla ole aina faktoja käytössäni. Mutta en minä aina niele kaikkea siten, kuin miten ne esitetään. En edes silloin, kun ne tulevat sinulta.

Mutta jos sinä nielet, niin se on tietenkin minulla ihan ok. Ihmettelen tosin, jos sitten tuomitset jonkun toisen, johon kaikki ei uppoa samalla tavalla kuin sinuun, tai jos joku muu näkee asian, tai asiat eri tavalla, tai eri näkökulmasta.

Tsori sävyni Vlad, mutta kaivat sen itse esille. Seuraava viestisi siis kertoo sen, millä tasolla keskustelumme jatkuu.
 
Hmm, en yhtään epäile, etteikö USA tappaisi romanialaisia ammatti-kerjäläisiä pakkaseen öljyn ja siten rahan takia, mutta en nyt mielestäni tehnyt tässä mitään poliittista vaan moraalisen kysymyksen lähinnä, sanoisiko länsimaisesta kristillis-humanistisesta arvopohjasta nousevasta kontekstista.


Tuskinpa ne ruumiit tekevät sille paljoa eroa kuolevatko kerjätessään Suomessa vai Yhdysvaltojen pommittaessa. Kun länsimaisen demokratian supervalta näyttää esimerkkiä siitä, että kaikki on sallittua rahan takia, niin länsimainen ihminenhän sopeutuu tähän ajatusmalliin. Kysymys on laajempi kuin pelkästään muutama lumihangessa omasta syystään nököttävä kerjäläinen. Kapitalistinen järjestelmä itsessään on jo moraalinvastainen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kapitalistinen järjestelmä itsessään on jo moraalinvastainen.

Hmm, toisin kuin kommunistinen esimerkiksi? Vaikea pitää jotain markkinasosiaalista ratkaisua tai pohjoismaista hyvinvointi-kapitalismia minään rikoksena ihmiskuntaa vastaan. Tokihan täällä on niitäkin jotka haluavat purkaa kaikki kapitalismia rajoittavat rakenteet pois, mutta kaiketi hekin jollakin teoreettisella tasolla vastahakoisesti myöntävät, että ihmiselämällä on muutakin kuin rahallista tai tuotannollista arvoa, niin epä-friedmanilaiselta kuin moinen kerettiläinen ajatus tuntuukin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Onneksi olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, ettei tämän elämäni yksi uusi mysteeri liikuta minua paskaakaan. Kuten ei romanialaiskerjäläisten kohtalokaan Suomen pakkasessa.

Jo toinen viesti aiheesta tänään, tunnin sisällä. Joten kyllä se näyttää jonkin verran liikuttavan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jo toinen viesti aiheesta tänään, tunnin sisällä. Joten kyllä se näyttää jonkin verran liikuttavan.

Sen verran vähän kuitenkin, että jätän kuitenkin sinun edelliset viestit (aikamoiset, noin nopeasti katsottuna) lukematta. Jätetään nuo romanialaiset tosiaan niille joita ne oikeasti kiinnostavat.

Ja jottei menisi ihan onelineriksi niin toivottavasti noita romanialaisia edes hieman lämmittää Sorana Cirstean pääsy Australian avoimissa 2.kierrokselle, vaikka sitten Kleybanovalle lopulta tippuikin.
 
Hmm, toisin kuin kommunistinen esimerkiksi? Vaikea pitää jotain markkinasosiaalista ratkaisua tai pohjoismaista hyvinvointi-kapitalismia minään rikoksena ihmiskuntaa vastaan.

Sosialismi itsessään on lähempänä moraalista hyvää kuin kapitalismi. Ongelma on siinä, että sosialismi on ihmisluonnon vastaista, kapitalismi ei. Sosialistinen järjestelmä voi toimia ainoastaan pakottamalla. Ajatellaan noita kerjäläisiä kapitalismin näkökulmasta: Kerjäläiset ovat Helsingin kaupungille menoerä. Eivät siis tuota voittoa, kuten kapitalismissa pitäisi. Sosialismissa kaikille annetaan yhtä paljon ja siten myös kerjäläisille. Mistä se kerjäläisten osuus sitten saadaan? Ottamalla toisilta, pakottamalla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sen verran voisi otsikkoa sivuten kysyä finnishninjalta, että pidätkö romanialaiskerjäläisiä rikkautena vai vitsauksena?
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten hienoihin lukuihin pääsemme, jos tarjoamme vertailun vuoksi lukemat suomalaisista, joita epäiltiin rikoksista Suomessa (ulkomailta ei taida löytyä tästä tilastoja, vaikka suomalaisia istuukin parisataa maan rajojen ulkopuolella olevissa vankiloissa)?

Mutta jos minä pystyn tarjoamaan, että Ruotsissa istuu n. 180 Suomen kansalaista ja muutamia sellaisia, jotka vaihtaneet Suomen kansalaisuutensa Ruotsin kansalaisuuteen, niin mitkä ovat lukeamat Suomessa? Kuinka monta Romanian kansalaista istuu Suomen vankiloissa? Sillä täytyyhän heitä löytyä, jos pystytään uutisoimaan noinkin mahtipontisesti ja puhua räjähdysmäisestä kasvusta.

Kamaan Vlad, esitä nyt edes vähän todellista faktaa meille.


Niin, sillä, että suomalaisia on Ruotsin vankiloissa tuo n. 180 ei liene mitään tekemistä sen kanssa, että Ruotsissa kaikkiaan on (nyt luku tulee sitten vanhasta muistista, ei tarkistettu tätä varten) reilut 300 000. Eli suomalaisia olisi Ruotsin vankiloissa tuollaiset puoli promillea kaikista Ruotsin suomalaisista. Se tarkoittaa sitä, että jos ajatellaan, että Suomessa oleskelisi 1000 Romanian mustalaista, vastaavaan lukuun päästäkseen heistä puoli henkilöä pitäisi olla vankilassa.

Mitä tulee Vladin "todellisiin faktoihin" hän esitti ymmärtääkseni poliisin rikostilastoista peräisin olevaa faktaa romanialaissyntyisten henkilöiden tekemistä rikoksista (1200 rikosta viime vuonna). Se on muuten melkoinen määrä huomioon ottaen ko. ryhmittymän lukumäärät Suomessa. Tästä voisi mielestäni vetää sen johtopäätöksen, että nämä kerjäläiset ovat melko rikollista ainesta sortumatta minkäänlaiseen faktojen vääristelyyn.

Et muuten ole vielä kertonut, ottaisitko omaan kämppääsi majailemaan vaikkapa pari Romanian mustalaista? Asiaa on jo muutamaan kertaan kyselty.

Niin ja nimimerkki mjr:lle. En ole A. erityisen uskonnollinen (Raamatun sitaatti allekirjoituksessa ei tarkoita uskonnollisuutta) ja B. äärioikeistolainen. Sosiaalipoliittisessa katsantokannassa sijoitun selkeästi Kokoomuksen vasempaan siipeen. Asian voi lukutaitoinen tarkistaa sen suuntaisia teemoja käsittelevistä ketjuista. Nyt on vain niin, että tuo sosiaalipolitiikka nielee rajusti fyrkkaa ja siksi siinä ei voi olla holtiton, mm. järjestämällä ulkomaisille ammattikerjäläisille/rikollisille niin lokoisat olot, että niiden määrä kasvaa räjähdysmäisesti tulevaisuudessa.

Mitä tulee kristilliseen lähimmäisen rakkauteen, jos jätetään kohdallani se kristillinen sana pois, sovellan lähimmäisen rakkautta kaikkiin, jotka eivät:

A. yritä myydä väärennettyä roinaa
B. kerjää agressiivisesti
C. yritä tyhjentää taskujani silmän välttäessä
D. lennä Suomeen tekemään tilauskeikkoja

Em. ryhmiin kuuluvat eivät minun katsannossani ole lähimmäisiä.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Hehe, ei Finnishninja mitään mutuile vaan hän heittää "valideja arvauksia".

Käsittämätöntä edes verrata suomalaisten määrää ruotsalaisissa vankiloissa, koska asia on juuri niin, kuten Jussih totesi edellisessä viestissään.

Jotenkin tulee tästä Finnishninjasta mieleen kaveri, kuka on ilmeisesti muuttanut Ruotsiin ja naapurissa asuu muutama mukava ulkomaalainen, minkä perusteella hän on muodostanut koko mielipiteensä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niin ja nimimerkki mjr:lle. En ole A. erityisen uskonnollinen (Raamatun sitaatti allekirjoituksessa ei tarkoita uskonnollisuutta) ja B. äärioikeistolainen. Sosiaalipoliittisessa katsantokannassa sijoitun selkeästi Kokoomuksen vasempaan siipeen. Asian voi lukutaitoinen tarkistaa sen suuntaisia teemoja käsittelevistä ketjuista. Nyt on vain niin, että tuo sosiaalipolitiikka nielee rajusti fyrkkaa ja siksi siinä ei voi olla holtiton, mm. järjestämällä ulkomaisille ammattikerjäläisille/rikollisille niin lokoisat olot, että niiden määrä kasvaa räjähdysmäisesti tulevaisuudessa.

Tämä erinomaista - nyt voisit vielä vastata siihen kysymykseen, että antaisitko vain täysi-ikäisten kuolla vai myös lapsien? Voisihan ajatella, että lapsi on siinä mielessä lähimmäinen, ettei ole vielä itsenäisesti päättänyt toimistaan vaikka ehkä tulevaisuudessa muuttuukin surutta pakastettavaksi.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä erinomaista - nyt voisit vielä vastata siihen kysymykseen, että antaisitko vain täysi-ikäisten kuolla vai myös lapsien?

Ensinnäkin tuo pakastamisesta puhuminen hieman sotkee tätä ketjua, siitä kun tulee mieleen ruoka, johon liitän yksinomaan positiivisia mielikuvia. Mutta, asiaan, ilman provoja heitetty asiallinen kysymys ansaitsee asiallisen vastauksen. En ole pakastamassa ketään. Suomessa on sosiaalihuolto, joka toimii oman logiikkansa mukaan. Eli taivasalla asuva EU-kansalainen on oikeutettu samaan kohteluun kuin muutkin vastaavassa asemassa olevat Suomen kansalaiset. Vastustan lasten ja aikuisten suhteen jollekin ryhmälle tarjottavaa erityiskohtelua. Varsinkin jos ryhmä on yksiselitteisesti rikollinen ja työhaluton.

Tähän voisi vielä huomauttaa, että jotkut nimimerkit ovat sanoneet asioiden parantuvan kunhan ehtivät asettua maahan kunnolla. Kysykää Italiasta, siellä on kokemuksia Albanian ja Romanian romaanikerjäläisistä jo yli 30 vuoden ajalta eikä ymmärtääkseni vielä tunneta tapausta, jossa joku niistä olisi syyllistynyt rehelliseen työhön.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ensinnäkin tuo pakastamisesta puhuminen hieman sotkee tätä ketjua, siitä kun tulee mieleen ruoka, johon liitän yksinomaan positiivisia mielikuvia. Mutta, asiaan, ilman provoja heitetty asiallinen kysymys ansaitsee asiallisen vastauksen. En ole pakastamassa ketään. Suomessa on sosiaalihuolto, joka toimii oman logiikkansa mukaan. Eli taivasalla asuva EU-kansalainen on oikeutettu samaan kohteluun kuin muutkin vastaavassa asemassa olevat Suomen kansalaiset. Vastustan lasten ja aikuisten suhteen jollekin ryhmälle tarjottavaa erityiskohtelua. Varsinkin jos ryhmä on yksiselitteisesti rikollinen ja työhaluton.

No, nyt ymmärrän: eli kun sanot, että "mieluummin annan parinkymmenen työhaluttoman paleltua kun kaivan kukkaroani heidän elättämiseensä. Jos näin toimittaisiin, ensi talvena ko. väkeä roikkuisi kaduilla ilahduttavan paljon vähemmän.", niin et tarkoita tällä sitä, että jos vaihtoehtona olisi parinkymmenen työhaluttoman kuolema tai rahallinen menetys sinulle niin valitsisit parinkymmenen työhaluttoman kuoleman. Täytyy kyllä todeta, että siinä tapauksessa kauhean harhaanjohtavasti ilmaistu, kun tarkoituksesi on sanoa jotakuinkin päinvastainen asia. Anyway, miksi ei pakastettaisi? Tällä tavalla työhaluttomista olisi edes jotain hyötyä yhteiskunnalle, tiedä sitten nousisiko kilohinta kovin suureksi, mutta rahaa se on pienikin raha - se olisi pois niin sinun kuin minunkin tuloverosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös