MM 2017: Suomi

Tila
Viestiketju on suljettu.
Pitää kai sentterin muutakin osata tehdä kuin aloittaa ja luistella?
Vertailun vuoksi muilla mailla on kakkossenterin paikalla esim.Shipatsev, Larkin, O´Reilly, Nylander. Meillä Pihlström

Pilluhan on vanha maalipyssy. Viimeksi vuonna 2008 oli mömmöm kisoissa Suomen paras maalintekijä.

En olisi koskaan uskonut, että Marjamäki on se valmetaja, joka näkee Pihlströmin maagiset pelintekijän kyvyt ja nostaa miehen kakkos sentteriksi.
 

Mane

Jäsen
Eikö Puljujärvelle oikeasti löydy paikkaa ketjuista? Tuuri on ollut erittäin iso tekijä meidän maaleissa tähän mennessä enkä yhtään ihmettele jos kisoissa tulee ongelmia maalinteon kanssa. Puljujärvi tois ees vähän lisää uhkaa ja ratkaisuvoimaa maalintekoon.

Viime kaudell SM-liigassa 13 maalia, tällä kaudella AHL:ssä 12 maalia. Ei tuo nyt mitenkään eroa edukseen Suomen hyökkäjistössä. Esimerkiksi Savinainen teki SM-liigassa 30 maalia ja tuskin on ratkaisupelaaja MM-tasolla nykyäänkään. Miro Aaltonen teki KHL:ssä 19 maalia, Sebastian Aho teki NHL:ssä 24 maalia, Valtteri Filppulakin teki NHL:ssä sen 12 maalia. Markus Hännikäinen teki samassa sarjassa Puljujärven kanssa 19 maalia. Eikö hän tuo tällä perusteella uhkaa ja ratkaisuvoimaa maalintekoon?

Edelleen joiltakin tuntuu unohtuvan, kuten aiemmin nähdyssä naurettavassa Juolevi-kampanjassa, että MM-kisat on erittäin kovatasoinen turnaus. Se, että Patrik Laine onnistui MM-kisoissa erinomaisesti etenkin heikompia maita vastaan ei todellakaan tarkoita, että kuka tahansa junnutähti on yhtäkkiä "edes vähän uhkaa ja ratkaisuvoimaa maalintekoon" tuova kaveri paljon enemmän kyseistä uhkaa seuratasolla luoneiden tylsien Lajusten sijaan. Pienempien sarjojen (AHL,SM-liiga,SHL) pelaajat yleisesti ottaen eivät näissä kinkereissä ole mitään ratkaisupelaajia vaan lähinnä selviytymässä tuolla, vaikka olisivat millaisia maaliruiskuja sarjassaan (jollainen Puljujärvi ei edes ole tällä hetkellä). Ratkaisupelaajat tulevat NHL:stä tai sitten KHL:stä ja jos ne eivät saa maalinteon uhkaa aikaan MM-tasolla, niin on hyvin epätodennäköistä, että 10 maalin AHL- tai Liiga-mies jotenkin ihmeellisesti sitten saisi.
 
Viimeksi muokattu:
Aika tiukka pelitahti näyttää kyllä olevan kyseisen MTV:n jutun mukaan, kun siellä kerrotaan seuraavaa:
"Suomella on kuusi peliä neljään päivään ja laituri uskoo, että oma paikka tulee vielä."
En ollutkaan tietoinen näin tiiviistä otteluohjelmasta.
Tuossa on melkein pakko jo ainakin harkita jonkin sortin rotaatiota.
 

Esteri

Jäsen
Täh? Et ole ilmeisesti seurannut ollenkaan liiton touhuja. Mitä tapahtuikaan vuodenvaihteessa alle 20-vuotiaiden MM-kisoissa? Viimeistään sillä ratkaisulla osoittivat, että ovat valmiita tekemään kipeitäkin päätöksiä ja aivan varmasti myös World Cupia on tarkasteltu kriittisesti. Jos olet sitä mieltä, että valmennusjohto olisi pitänyt erottaa World Cupin jälkeen, niin siinä tapuksessa olen pelkästään tyytyväinen, että ihan noin lyhytnäköistä ei touhu liitossaan sentään ole.

Sanoin epäileväni, josko huonosti mennyt WC sai aikaan itse tutkiskelua / kritiikkiä. En puhunut mitään kenenkään erottamisesta. Peräsin sinulta tarkennusta tuohon mainitsemaasi vastuun kantamiseen ja sihen, mitä se mielestäsi käytännössä tarkoittaa.

Myönnän, etten tiedä hölkäsen pöläystä siitä, mitä Jääkiekkoliitossa tapahtuu, joten olemme samalla viivalla.
 

Esteri

Jäsen
Hyvä tulla mediassa ulos tämän asian kanssa jo ennen ensimmäistä peliä. Joukkuehenki varmaan nousee kohinalla ylöspäin tällaisesta.

Ei kannata dramatisoida, nämä ovat ammatilaisia. Tuon on toimittaja kirjoittanut omalla haluamallaan tavalla hieman uutiskynnystä trampaten. Vaikka Jesse on nuori, niin hän on jo kokenut. Kyllä hän tietää, ettei peliaikaa tule marmattamalla toimittajille.
 

Kavanagh

Jäsen
Hyvä tulla mediassa ulos tämän asian kanssa jo ennen ensimmäistä peliä. Joukkuehenki varmaan nousee kohinalla ylöspäin tällaisesta.

NHL:n varaustilaisuuden jäljiltä Puljujärven taustat onnistuivat parhaillaan YouTubeen Edmonton Oilersille materiaalia tallentavan videokameran edessä haukkumaan Jarmo Kekäläisen luonteenlaadun selvällä suomen kielellä, joten sattuuhan näitä.
 

ijuka

Jäsen
Puljujärvi on itsekin pettynyt, odotti roolin kokoonpanosta löytyvän:
MM-kiekko - Sport - MTV.fi
Mulle on tän kauden aikana noussut tosi ihmeellinen kuva Puljujärvestä. Ensin NHLssä tykittää lähes nollatehoilla ja sitten kun joutuu farmiin niin valittaa monelle lehdelle että ei oikein ymmärrä mitä pitäisi tehdä kun ei mikään riitä. No pitäisi tehdä tulosta, tietenkin. Ja nyt sitten 3 EHT-turnausmatsia sysipaskaa jääkiekkoa Puljujärveltä joka oli kiikaireilla joukkueelle täysi turhake ja kun tiputetaan 13. hyökkääjäksi niin "No mä odotin kyllä isompaa roolia ja oon pettynyt". Siis luuleeko tämä heppu että ne vaan tarjottimella ojentaa hänelle isot roolit ja ykkösketjun paikat ilmaiseksi? Kai nyt pitäisi tajuta että näytönpaikoilla sitä tulosta pitäisi oikeasti tehdä jotta sitä vastuuta saa. Puljujärven meriiteillä hän ei olisi edes ansainnut kutsua koko joukkueeseen. Ja joku alle 20-vuotiaiden kisa puolentoista vuoden takaa jossa Aho ja Laine kantoivat häntä reppuselässä ei siinä vaakakupissa paljoa paina.

Tyypin osake on mun vaakakupissa vaan laskenut laskemistaan tän kauden myötä eikä nämä puheet kyllä juurikaan kerro kypsymisestä.
 

jalperi

Jäsen
Marjamäen kommentteja:
”Kun kongi käy, niin pitää olla valmis”
Marjamäki ei nähnyt Puljujärven tilanteessa mitään dramatiikkaa. Hän muistutti, kuinka vuosi sitten Mikko Rantanen ei mahtunut MM-ryhmään turnauksen alussa mukaan.

– Rantanen oli viime vuonna samassa tilanteessa. Sitten kun kongi käy, niin pitää olla valmis. Jessen luisteluvoimaa ja osaamista tarvitaan tässä turnauksessa vielä paljon, Marjamäki vakuutteli.

– Pääasia on, että saimme Jessen AHL:stä. Sopeutuminen ottaa aina aikansa. Tosiasia on, että Jesse on AHL:ssä aika yksinään ollut ja vihellellyt. Hän kaipaa valmennusta, Marjamäki sanoi.

Marjamäki lupasi, että Puljujärven aika turnauksessa koittaa vielä.

– Sovittiin, että rehellinen näytön paikka tulee. Pitää koputtaa puuta, mutta parit kisat itse mukana olleena tiedän, että tässä kaikkia tarvitaan, kun pelataan kuudessa päivässä neljä peliä.

Puljujärvi kertoi pettyneensä – Leijonien päävalmentaja sanoi jotain ihan muuta - MM-kiekko - Ilta-Sanomat
 

rubyblue

Jäsen
Itse kyllä ymmärrän Puljun turhautumisen. Ehkä Latekin sitten oli alunperin ajatellut Puljulle isompaa roolia, mutta EHT-pelit muutti mielen. Kyllähän se näkyi jo siitä, että ekassa pelissä pääsi Filppulan ja Ahon rinnalle ykköseen, että roolia oli kaavailtu isoksi. Toistaalta eipä näitä kannattaisi etukäteen mennä lupailemaan kenellekään.

Toivon kuitenkin, että Jesse saa kisoissa reilun mahdollisuuden tulosyksikössä. Jos ei kulje niin sitten ei, mutta ainakin on annettu mahdollisuus näyttää.
 
Pitää kai sentterin muutakin osata tehdä kuin aloittaa ja luistella?
Vertailun vuoksi muilla mailla on kakkossenterin paikalla esim.Shipatsev, Larkin, O´Reilly, Nylander. Meillä Pihlström

Ei sentterin tarvitse muutenkaan välttämättä edes aloituksia ottaa, jos laiturit hoitaa ne. Tässä ei nyt kyse tosin siitä.

Valmennus varmasti ajattelee tällä siirrolla esim. nopeita hyökkäyksiä PAPP:n ylimiehityksen tuoman riiston jälkeen, että saadaan se 3 kaistaa keskialueelle ja siten ei tarvitse alivoimaisena hyökätä. Pihlström ehtii ottaa laiturit kiinni vaikka lähtisikin sieltä päätyvivan takaa. Kuitenkin ideana Leijonilla varmasti pyrkiä hyökkäämään nopeasti organisoituneena vastustajan organisoimatonta puolustusta vastaan.

Veikkaisin, että Sipatsov, Larkin, O'Reilly ja Nylander sopisivat myös Suomen 2.sentteriksi vallan hyvin, edustavat vaan eri maita.
 
Kuitenkin ideana Leijonilla varmasti pyrkiä hyökkäämään nopeasti organisoituneena vastustajan organisoimatonta puolustusta vastaan.
Nähtyjen pelien ja Mannerin haastattelun perusteella, tämä olettamus ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Hyökkäyksiin lähdöissä on ollut joka kerta ensisijainen suunta alaspäin.
 

vanukas

Jäsen
Marjamäki näemmä tunsi velvollisuudekseen pelastaa Jesse AHL:stä ja tarjota uutta mahdollisuutta tutumpien ihmisten ja kielen ympärillä. Ei Jesse osannut tarttua tähänkään ja näyttäisi, että hieman hitaasti mies sopetutuu uusiin kuvioihin ja ympärillä pyöriviin pelaajiin. Vaikka mies on nuori niin jotkut hänen ominaisuudet tuntuvat hyvin haastavilta huippupelaajalle.
 
Mulle on tän kauden aikana noussut tosi ihmeellinen kuva Puljujärvestä. Ensin NHLssä tykittää lähes nollatehoilla ja sitten kun joutuu farmiin niin valittaa monelle lehdelle että ei oikein ymmärrä mitä pitäisi tehdä kun ei mikään riitä. No pitäisi tehdä tulosta, tietenkin. Ja nyt sitten 3 EHT-turnausmatsia sysipaskaa jääkiekkoa Puljujärveltä joka oli kiikaireilla joukkueelle täysi turhake ja kun tiputetaan 13. hyökkääjäksi niin "No mä odotin kyllä isompaa roolia ja oon pettynyt". Siis luuleeko tämä heppu että ne vaan tarjottimella ojentaa hänelle isot roolit ja ykkösketjun paikat ilmaiseksi? Kai nyt pitäisi tajuta että näytönpaikoilla sitä tulosta pitäisi oikeasti tehdä jotta sitä vastuuta saa. Puljujärven meriiteillä hän ei olisi edes ansainnut kutsua koko joukkueeseen. Ja joku alle 20-vuotiaiden kisa puolentoista vuoden takaa jossa Aho ja Laine kantoivat häntä reppuselässä ei siinä vaakakupissa paljoa paina.
Tyypin osake on mun vaakakupissa vaan laskenut laskemistaan tän kauden myötä eikä nämä puheet kyllä juurikaan kerro kypsymisestä.

Aika pitkälle samaa mieltä Puljujärvestä. Nyt kun jälkikäteen ajattelee, niin kaikki vaikuttaa Puljun kohdalla menneen metsään: 1) Kesän treenijakson epäonnistuminen loukkaantumisen jäljiltä ja kenties myös Puljun kesäisen naisten jahtailun takia, 2) Puljun ja etenkin hänen taustajoukkojensa asettamat täysin epärelistiset odotukset 18-vuotiaalta kaverilta maailman kovimmassa jääkiekkoliigassa, josta utopiasta tippuminen oli henkinen moukari vasten kasvoja, 3) Kanadasta puuttuivat Laineen tapaiset perheen tukijoukot ja käytännön asioiden hoitajat, 4) Puljun fyysinen kypsymättömyys yhdistyneenä henkiseen kypsymättömyyteen ja etenkin lähes täyteen kielitaidottomuuteen vieraassa kulttuurissa, 5) Em. syihin liittyen Pulju ei koskaan saavuttanut pelillisesti joukkueen muiden pelaajien ja valmentajien luottamusta omilla peliesityksillään ja jäi Edmontonin joukkueessa sivuraiteelle, hiljaiseksi "nyhveröksi" pukukopin nurkkaan, jota ei suinkaan auttanut se, että keekoili pizzaa mussuttaen "Jeesus" McDavidin haastattelun taustalla, 6) jäi edustuksessa vähille peliminuuteille tai istui katsomossa, joka ei sekään parantanut pelillisiä tai henkisiä valmiuksia, 7) tiputettiin farmiin, jossa pelaajan kehittyminen ei ole enää täysin valmennuksen vastuulla, vaan myös omatoimisesti on tehtävä paljon asioita, että kehittyy kuten Mikko Rantanen haastattelussaan kertoi, 7) ja nyt on maajoukkueessa ylimääräinen hyökkääjä, joka ei saa peliaikaa juurikaan huonoilla harjoitusotteluiden peliesityksillä.

Puljujärven uuden tulemisen ja kehittymisen lähtökohta on, että kaveri ottaa itseään henkisesti ja fyysisesti niskasta kiinni ja taustajoukot, etenkin Mettovaara, realisoi sen mitä NHL:ssä pelaaminen edellyttää eli kaiken opin imeminen maajoukkueen mukana olemisesta, ammattilaisten johdolla paras treenikesä tähän mennessä myös henkisellä puolella ja kielitaidon sekä yleensä kulttuurisen ymmärryksen kehittäminen tyttöjen jahtailun ja rannalla löhöilyn sijaan. Näin meillä voi tulevaisuudessa olla loistava rightin laituri maajoukkueessa ja Edmontonilla McDavidin ketjun maaliahne laituri sekä pistenikkari. Ilman tätä meillä on nujerrettu kotiinpalaaja Kärppien joukkueessa ja kenties tulevaisuuden EHT -pelaaja, joka ei kuitenkaan koskaan kolkuttele isojen turnausten maajoukkueportteja, vaan kiukuttelee julkisuudessa siitä kuinka hän jäi taas maajoukkeen ulkopuolle hyvistä playoffs esityksistä huolimatta.
 
Mulle on tän kauden aikana noussut tosi ihmeellinen kuva Puljujärvestä. Ensin NHLssä tykittää lähes nollatehoilla ja sitten kun joutuu farmiin niin valittaa monelle lehdelle että ei oikein ymmärrä mitä pitäisi tehdä kun ei mikään riitä. No pitäisi tehdä tulosta, tietenkin. Ja nyt sitten 3 EHT-turnausmatsia sysipaskaa jääkiekkoa Puljujärveltä joka oli kiikaireilla joukkueelle täysi turhake ja kun tiputetaan 13. hyökkääjäksi niin "No mä odotin kyllä isompaa roolia ja oon pettynyt". Siis luuleeko tämä heppu että ne vaan tarjottimella ojentaa hänelle isot roolit ja ykkösketjun paikat ilmaiseksi? Kai nyt pitäisi tajuta että näytönpaikoilla sitä tulosta pitäisi oikeasti tehdä jotta sitä vastuuta saa. Puljujärven meriiteillä hän ei olisi edes ansainnut kutsua koko joukkueeseen. Ja joku alle 20-vuotiaiden kisa puolentoista vuoden takaa jossa Aho ja Laine kantoivat häntä reppuselässä ei siinä vaakakupissa paljoa paina.

Tyypin osake on mun vaakakupissa vaan laskenut laskemistaan tän kauden myötä eikä nämä puheet kyllä juurikaan kerro kypsymisestä.
Aivan samaa mieltä yllä olevan kanssa. Kyllä Kekäläinen tais jotain samansuuntaista aavistella itsekin jättäessään puljun varaamatta.
 

Lico

Jäsen
Mulle on tän kauden aikana noussut tosi ihmeellinen kuva Puljujärvestä. Ensin NHLssä tykittää lähes nollatehoilla ja sitten kun joutuu farmiin niin valittaa monelle lehdelle että ei oikein ymmärrä mitä pitäisi tehdä kun ei mikään riitä. No pitäisi tehdä tulosta, tietenkin. Ja nyt sitten 3 EHT-turnausmatsia sysipaskaa jääkiekkoa Puljujärveltä joka oli kiikaireilla joukkueelle täysi turhake ja kun tiputetaan 13. hyökkääjäksi niin "No mä odotin kyllä isompaa roolia ja oon pettynyt". Siis luuleeko tämä heppu että ne vaan tarjottimella ojentaa hänelle isot roolit ja ykkösketjun paikat ilmaiseksi? Kai nyt pitäisi tajuta että näytönpaikoilla sitä tulosta pitäisi oikeasti tehdä jotta sitä vastuuta saa. Puljujärven meriiteillä hän ei olisi edes ansainnut kutsua koko joukkueeseen. Ja joku alle 20-vuotiaiden kisa puolentoista vuoden takaa jossa Aho ja Laine kantoivat häntä reppuselässä ei siinä vaakakupissa paljoa paina.

Tyypin osake on mun vaakakupissa vaan laskenut laskemistaan tän kauden myötä eikä nämä puheet kyllä juurikaan kerro kypsymisestä.

Erinomainen viesti kyllä kokonaisuudessaan.

Ei sen enempää lisättävää mitä edelläkin jo kirjoitettiin.
 

peruspata

Jäsen
Hyvä tilannehan on se, että Puljujärvellä on aikaa kypsyä. Työhaalarit niskaan, keskittyminen olennaiseen ja aikamoiselle tasolle voi nuori lupaus nousta. Liigan ja NHL:n ero on muun muassa siinä, että jälkimmäisessä ei saa oikein mitään pelkällä lahjakkuudella ja lapsitähteydellä.
 
Nähtyjen pelien ja Mannerin haastattelun perusteella, tämä olettamus ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Hyökkäyksiin lähdöissä on ollut joka kerta ensisijainen suunta alaspäin.

Et kehdannut sitä haastattelua lähteeksi laittaa? Viisikon suunta on ollut organisoituneena ensisijaisesti ylöspäin. Tshekin 3-2 voittomaalia nyt viime EHT:lla edelsi Suomen pakilta heti pystyyn syöttö, joka johti tuohon Tshekin maaliin. Sikäli sun toinen väite on epätosi jo näin nopeasti todettuna.
 

erku

Jäsen
Kukkonen kantaa kapteenin natsoja. Toinen "A" odotetusti Filppulalle ja toinen Topi Jaakolalle. Itse oletin tuon toisen varakapteeniuden menevän Pyörälälle, mutta ei kai tuo mitään haitanne.

Kyllähän tämä oli nimenomaan odotettu kolmikko. Pyörälän en muista juurikaan kuuluneen kapteenistöön edes EHT:llä, joten sen myötä kapteenistoon nousu MM-kisoissa olisi sangen erikoista. Esimerkiksi nyt sunnuntaina Ruotsia vastaan Kukkonen ja Filppula olivat pois kokoonpanosta, niin Jaakola oli kapteeni ja Pihlström sekä Ohtamaa varakapteenit.
 
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös