Hahhhahhhaaaa!!!!!!!! Vaiks helsingissä onkin kesäloma jo pitkällä, niin siitä huolimatta on kyl melkoista tekstiä. Kertoo kyllä siitä, että et oo kattonu Mikon pelejä sitten yhtään...
Noin viisi kappaletta tämän kauden aikana. Olisiko ollut jo toisen matsin aikana joskus ennen joulua, kun aloin ihmettelemään, että mitä hän tekee Coloradon kärkiketjuissa. Käsitys ei ole kauheasti muuttunut sen koommin. Hän on pehmeä ja huono taistelemaan irtokiekosta, niin yllättävää kuin se onkin hänen kokoonsa nähden, vaikka hän pystyykin kiekkoa mallikkaasti suojaamaan ja nousemaan silloin tällöin sieltä laidoilta maalille. Hänen suoritustensa vuoksi hänen oma joukkueensa joutuu usein paineen alle omassa päädyssä. Hän ei ole ollut erityisen hyvä rakentamaan peliä eikä myöskään lukemaan sitä (P-Amerikassa). Hän ei ole vielä täysin sopeutunut NHL-tempoon.
Mikko on kärsinyt kisoissa aina kovasti aikaerorasituksesta, ja päässyt iskuun vasta kisojen loppua kohden. Toivottavasti nuori mies on jo tottunut aikaerorasitukseen vähän ja selviää lyhyemmällä toipumisella.
Eivätpä jääneet Mikon viime vuoden MM-suoritukset kauheasti mieleen. Noh, katselin sitten tilastoista ja ilmeisesti oli pelannut 10 minuuttia Tanskaa vastaan puolivälierässä, noin 6 minuuttia Venäjää vastaan välierässä ja 5 minuuttia Kanadaa vastaan finaalissa yhteistehoilla 0+0 ja -1. Se voisi olla ihan hyvä rooli Mikolle täksikin vuodeksi.
Mikko on pommin varmasti kisakoneessa ja jopa kärkiketjuissa...
Se voi olla ja olen kyllä siitä aika huolestunut.
Otit esille Rantasen teholukeman -27 perustelusi tueksi sille, ettei hän pärjää omalla puolustusalueella. Kysyin, että eikö silloin samasta joukkueesta vielä huonomman teholukeman (-36) omaava Duchenekaan hypoteettisesti mahtuisi mukaan, varsinkin kun pelaajien pistesaldot kuluvalla kaudella ovat kahta syöttöpistettä vaille identtiset. Tämä oli se pointti ja maininta Duchenen saavutuksista maajoukkueessa lähinnä sivuhuomio, ikään kuin alleviivatakseni sitä, ettei kyseessä ole kovin huono pelaaja vaikka teholukema onkin huonompi kuin Rantasella.
No mutta, jos tehotilasto ei kelpaa perusteluksi puolustuspelaamisen suhteen, niin perustelukeinoja jää aika vähän jäljelle. Jos Rantanen olisi joskus pelannut Kanadan olympiamaajoukkueessa tai edes takonut Duchenen tapaan kymmenen tehopistettä viime vuoden MM-kisoissa, niin tässä olisi jotain keskusteltavaa. Rantanen ei ole minun papereissani vielä osoittanut sitä, että hän on sen tason pelaaja, että hänen kuuluisi olla MM-kisoissa kärkiketjuissa. Itse asiassa tilanne on päin vastoin, hän on näkemissäni otteluissa antanut hyvän perusteet sille, miksi hänen ei missään nimessä pitäisi siellä olla.
Pakko näpäyttää
@blue line :a vielä tuosta Osalasta ykkösketjussa. Tuohan alkaa olla jo Tami-kamaa. Muutenkin uskottavuutta laskee, kun esittää mukaan loukkaantunutta Markus Granlundia ja varsin selväksi eräässä Ylen haastattelussa poisjääntinsä tehnyttä Teräväistä. Eikä Rantanen missään nimessä jää tänä vuonna ylimääräiseksi hyökkääjäksi, vaikken itsekään ole hänestä niin vakuuttunut kuin monet tuntuvat olevan.
Tein tuon arvion tilastojen ja sen mielikuvan perusteella, mikä minulla on kunkin pelaajan tasosta. Ja miten mahdollisesti ketjukemiat voisivat muodostua. En orjallisesti seuraa suomi-pelaajien otteita ja haastatteluja päivästä toiseen. Eikä tarkoituksena ole kirjoittaa jotain kiekkoraamattua, vaan laukoa mielipiteitä keskustelupalstalla, jotka pyrin toki aina perustelemaan. Ei minua haittaa, jos kanssani ei olla samaa mieltä. Olisi kuitenkin suotavaa, että jos on vastakkaista mieltä, niin kykenisi sen perustelemaan ja mielellään vakuuttavammin kuin minä omani.
Osalan puolesta on sanottava, että hän on pelannut jälleen erinomaisen kauden Magnitkassa ja hänellä on joukkueen ylivoimaisesti paras teholukema +20. Hän voisi tuoda joukkueeseen kaksinkamppailuvoimaa ja maalintekotaitoa ja KHL-vauhdissa hän on kuitenkin osoittanut pärjäävänsä. Nopeus on toki kysymysmerkki edelleen MM-tasolla, mutta vähän kuitenkin ihmetyttää, jos Osalan kohdalla se olisi se kaiken kaatava yksittäinen tekijä, eikä sitä voida viisikkopelaamisen kautta mitenkään kompensoida.