Mielestäni alkusarjalla on kaksi tarkoitusta. Ensimmäinen on tietysti voittaa tarpeeksi pelejä, että päästään jatkoon. Toinen on se, että se antaa mahdollisuuden pelaajille sopeutua aikaeroon ja isoon kaukaloon sekä valmentajille mahdollisuuden testata kokoonpanoja jne. Pointtina kuitenkin, että alkusarja antaisi mahdollisimman hyvät lähtökohdat pudotuspeleihin. Ja mielestäni pelin kehittyminen alkusarjan edetessä antaa siihen paremmat edellytykset kuin parhaan mahdollisen tuloksen saaminen. Toki lohkovoittaja saa yleensä pienemmän maan vastaan ensimmäisellä kierroksella, mutta itse ainakin tähtään mestaruuteen enkä vain parhaaseen mahdolliseen tulokseen jolloin sillä ei ole niin merkitystä.
Win the right games.
Ehkä sinä et juuri tuon takia olekkaan valmentaja. Toki kaikki pitää voittaa, mutta kun pelin henki on yhdestä poikki, on todennäköisempää voittaa heikompi maa, kuin esim. Venäjä. Yksittäisessä pelissä, kun kuka vaan voi voittaa, sillä välillä kiekko vaan pomppii.
Itse olen Jalosen linjoilla. Näillä kentillä mennään ja annetaan poikien totutella ketjukavereihinsa. Pelin sisällä voi sitten reagoida ja herätellä ketjumuutoksilla vastustajan mukaan. Ahon ja Laineen pelikovuus ei vielä riitä siihen, että voisivat painia samassa kentässä. Koivun ja Barkovin laidoilla heistä saadaan paras irti. Jokinen on vaikuttanut heikolta, mutta uskompa, että viimeisissä peleissä on sitten isossa roolissa.
Ymmärrän toki pettymyksen, Rosteri oli nimellisesti niin kova, että odotettiin huikeaa dominointia. Nyt minusta kuitenkin peli vaikuttaa kohtuullisen ehjältä ja jokainen kenttä on omalla tavallaan vaarallinen. Varmasti Suomi on vaikea vastus kenelle tahansa joukkueelle.
Maalivahtipeliin vielä sen verran, että minusta ainakin Koskinen on ollut mies paikallaan. Saroskin vaikuttui varmalta, mutta jokaiselle maalivahdille menee välillä helppoa. Katsokaa vaikka Dallasin pelin koosteet, heidät kuitenkin kaikki olisivat ottaneet ilomielin Suomen maalivahtipariksi.
Kaikilla mailla omat ongelmansa, toivottavasti Suomen ongelmat ovat tämän höntsäilyn pienimpiä :)