MM 2015: Median toiminta & selostajat

  • 110 613
  • 450
Tila
Viestiketju on suljettu.

julkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Mertsillä kieltämättä on omat miinuksensa ja kun ote alkaa lipsumaan, on hän häntä erittäin rasittava kuunnella. Yleensä matsien alussa mertsiä on mukava kuunnella, kun kertoo paljon nippelitietoa, pohjustusta pelistä ja pelaajista. Vaikkakin asiasisältöisesti ei varmasti tuo vannoutuneelle kiekonseuraajalle lisäarvoa, mutta kuiteskin. Mutta mitä pidemmälle peli etenee niin tuntuu, että Mertsillä alkaa ote lipsumaan ja keskittyy ihan vääriin asioihin. Objektiivista Mertsiä on mukava kuunnella, subjektiivista ei niinkään :D

Tosiaan otteluissa, jossa Suomi ei pelaa niin Mertsi on monesti hyvä.
 

rpeez

Jäsen
Mertsi kertoi eilen kaskun, joka nauratti jopa minua. Siitä on annettava plusmerkki, etenkin kun perinteisesti en ole mertsi fani ollut. Meni jotenkin näin, ihan tarkkaa sanamuotoa en muista:
"Jos joku olisi vuosi sitten sanonut että Kemppaisen poika on MM-pisteiden kärkijoukoissa, niin sille ihmiselle olisi määrätty samoja pillereitä jota minä olen syönyt jo kymmenen vuotta!!"
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
"Aiaiaiaiai, kyllä nyt Saros meinaa lahjoittaa slovakeille maalin, nyt on Slovakian avausmaali VAAAAAAAARALLISEN lähellä." Tämä tilanteessa, jossa Saros toisen erän alussa lähti hakeman kiekkoa laidasta ja syötti sen keskialueelle slovakille, joka oli vähällä laukoa sen Suomen tyhjään maaliin. Siellä oli slovakkipelaaja metritolkulla paitsion puolella sillä hetkellä, kun laukaus ylitti siniviivan. Mutta ei kai sekään kenellekään tule yllätyksenä, että jääkiekon paitsiosääntö on Mertarannalle tuntematon käsite. Kyllähän noissa tilanteissa monissa halleissa suuri osa katsojistakin kuvittelee, että nyt oli maali tosi lähellä.

Nojaa, kyllä tilanne ainakin minulle aiheutti sydämentykytyksiä. Tuossahan pulssi nousi siinä vaiheessa, kun kamera kuvasi sieltä Saroksen selän takaa ja siinä ehti nähdä, että Saroksen pitkä syöttö laitaan on menossa aivan väärälle tyypille.
 

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
Mertaranta kaipaisi asiantuntevaa kommentaattoria vierelleen, itselle ei oikein uppoa nuo hehkutukset jostain paraatitorjunnasta kun vipataan siniviivalta veskan syliin. Jostain kumman syystä siellä on aina ilmiömäisessä vedossa oleva veska vastustajien päädyssä kun omat laukovat kiekkoa syliin. Samalla tavalla sitten tietty kaikki kulmaväännöt kääntyy törkeiksi kampituksiksi jne. Toinen moka on sitten se, että mies on aika usein tapahtumista muutenkin vähän pihalla. Toki nyt Mertarantaa kuuntelee paljon mielummin kuin Saukkosta joka ei kyllä yhtään seuraa peliä kun selostaa, en tajua miten voi olla niin kujalla kaikesta, eikä muutenkaan taida lätkää oikein seurata siinä missä Mertarannalta sentään ihan oikeata tietämystäkin löytyy ja varsinkin tilastot ovat yleensä hallussa. Porttila nyt on ollut jo pidempään parhaimpia selostajia, mutta Tuominen oli kyllä mielyttävä yllätys. Sopivan neutraalisti ja rehellisesti selosti, ei välttämättä ole kaikista asiantuntevin kun mies taitaa taustaltaan tulla sieltä moottoriurheilupuolelta, mutta hyvin onnistuneesti peittää sen faktan ja oli hyvin pelitilanteiden tasalla.
 
Nojaa, kyllä tilanne ainakin minulle aiheutti sydämentykytyksiä.

Kyllä mä sen ymmärrän. Mä olin kolme vuotta sitten itse paikan päällä todistamassa vastaavanlaista tilannetta. Näkyy tässä ottelukoosteessa ajassa 1:37:
Ottawa Senators at New York Rangers - 04/12/2012

Tuollakin yleisö kohisi ja huokaili siihen malliin, että ihan varmasti olisivat räjähtäneet juhlimaan kotijoukkueen "maalia", jos tuo veto olisi mennyt sisään, vaikka todellisuudessahan tuossa ei maali ollut lähelläkään. Samoin eilen mökki olisi räjähtänyt villiin juhlaan, jos se slovakki olisi ampunut tilanteesta maalin. Mun mielestä ei kuitenkaan ole ihan kohtuutonta vaatia, että jääkiekon selostamisesta kohtalaisen kovaa korvausta nauttiva ihminen ymmärtäisi pelistä vähän enemmän kuin se keskivertokatsoja.

Heitänpä tähän piruuttani veikkauksen siitä, miten tuollainen tilanne olisi kiekon mennessä maaliin hoidettu esim. jossain NBC:n olympialähetyksessä, ja miten vastaavasti Mertaranta sen hoitaisi (pelaajien nimet ihan hatusta vedettyjä).

Ensin NBC:
Emrick: "And Saros handles the puck, that looks dangerous, Jurco intercepts and he SHOOTS IT INTO THE OPEN NET! Slovakia has taken a 1-0...
McGuire: "Offsides, Doc, Gaborik was offsides, that's no goal."
Emrick: "And the referee waves off the goal. It was an offside and the goal is disallowed. Finland dodged a bullet, that was a really sketchy play by Saros right there, but no harm done."

Sitten koko kansan Antero:
"Saros lähtee ulos maaliltaan ja pelaa kiekon keskialueelle, siellä on slovakkipelaaja, Jurco katkaisee ja ampuu kiekon tyhjään Suomen maaliin. Voi turkasen tulimmainen, Slovakia siirtyy 1-0-johtoon ja Ostravan areena räjähtää valtaisaan huutomyrskyyn. Siinä oli Sarokselta kardinaalimunaus ja nyt makselee kyllä nuori poika kovia oppirahoja tässä MM-debyytissään. HPK:n maalivahti jättää maalinsa tyhjäksi kohtalokkain seurauksin ja nyt on leijonajoukkue kovassa paikassa jos mielii tämän fanaattisen slovakkiyleisön edessä nousta tässä ottelussa voittoon. Hetkinen... siellä tuomari levittelee nyt käsiään. Onko nyt niin, että maalia ei hyväksytä? Siellä taitaa olla Slovakialle tulossa tilanteesta rangaistus, sillä tuomari levittää kätensä maalin hylkäämisen merkiksi...."

Makunsa kullakin, mutta kyllä minun korvaani miellyttää aika paljon enemmän tuo ensimmäinen vaihtoehto, jossa selostuksessa on mukana myös ihmisiä, jotka ovat kartalla siitä mitä siellä kentällä tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Sitten koko kansan Antero:
"Saros lähtee ulos maaliltaan ja pelaa kiekon keskialueelle, siellä on slovakkipelaaja, Jurco katkaisee ja ampuu kiekon tyhjään Suomen maaliin. Voi turkasen tulimmainen, Slovakia siirtyy 1-0-johtoon ja Ostravan areena räjähtää valtaisaan huutomyrskyyn. Siinä oli Sarokselta kardinaalimunaus ja nyt makselee kyllä nuori poika kovia oppirahoja tässä MM-debyytissään. HPK:n maalivahti jättää maalinsa tyhjäksi kohtalokkain seurauksin ja nyt on leijonajoukkue kovassa paikassa jos mielii tämän fanaattisen slovakkiyleisön edessä nousta tässä ottelussa voittoon. Hetkinen... siellä tuomari levittelee nyt käsiään. Onko nyt niin, että maalia ei hyväksytä? Siellä taitaa olla Slovakialle tulossa tilanteesta rangaistus, sillä tuomari levittää kätensä maalin hylkäämisen merkiksi...."
"Videolta tarkistetaan onko siellä Slovakialla kuusi pelaajaa jäällä. VUORENVARMASTI JOKU MUU SYY KUIN PAITSIO!!!"
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
@Kirjoittelija : kyllä minäkin paitsiosäännön osaan, kunhan totesin että Saroksen antaessa tuon syötön laitaan - kameran kuvatessa tätä sieltä kaukalon kulmasta ja Saroksen takaa - niin tilanne näytti mahdolliselta hasardilta ja siinä nanosekunnin aikana ei ehtinyt ajatella juuri mitään muuta, siis ennen kuvan siirtymistä.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Heitänpä tähän piruuttani veikkauksen siitä, miten tuollainen tilanne olisi kiekon mennessä maaliin hoidettu esim. jossain NBC:n olympialähetyksessä, ja miten vastaavasti Mertaranta sen hoitaisi (pelaajien nimet ihan hatusta vedettyjä).


Sitten koko kansan Antero:
"Saros lähtee ulos maaliltaan ja pelaa kiekon keskialueelle, siellä on slovakkipelaaja, Jurco katkaisee ja ampuu kiekon tyhjään Suomen maaliin. Voi turkasen tulimmainen, Slovakia siirtyy 1-0-johtoon ja Ostravan areena räjähtää valtaisaan huutomyrskyyn. Siinä oli Sarokselta kardinaalimunaus ja nyt makselee kyllä nuori poika kovia oppirahoja tässä MM-debyytissään. HPK:n maalivahti jättää maalinsa tyhjäksi kohtalokkain seurauksin ja nyt on leijonajoukkue kovassa paikassa jos mielii tämän fanaattisen slovakkiyleisön edessä nousta tässä ottelussa voittoon. Hetkinen... siellä tuomari levittelee nyt käsiään. Onko nyt niin, että maalia ei hyväksytä? Siellä taitaa olla Slovakialle tulossa tilanteesta rangaistus, sillä tuomari levittää kätensä maalin hylkäämisen merkiksi...."
Toinen vaihtoehto on, että olisi korjannut virheensä mainitsematta erehdyksestään.

Kuten tässä linkissä, jonka joku maajoukkue-osioon linkitteli jokunen päivä sitten: Petri Vehanen ROBS Evgeni Malkin - Russia vs. Finland, 2010 IIHF Worlds - YouTube (Youtube)

Jatkoajan selostajavirheidentarkkailijoiden kommenttien myötä olen itsekin alkanut tarkemmin kuuntelemaan Antsan juttuja, ja kyllähän sieltä virheitä milloin missäkin tapauksissa tulee. Näin on aina ollut, ja tulee varmaan olemaankin. Mutta Antsa voittaa joka kerta Mika Saukkosen.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Ensin NBC:
Emrick: "And Saros handles the puck, that looks dangerous, Jurco intercepts and he SHOOTS IT INTO THE OPEN NET! Slovakia has taken a 1-0...
McGuire: "Offsides, Doc, Gaborik was offsides, that's no goal."
Emrick: "And the referee waves off the goal. It was an offside and the goal is disallowed. Finland dodged a bullet, that was a really sketchy play by Saros right there, but no harm done."
Tuli tästä mieleen tilanne vuosien takaa, kun Hasek päästi kiekon tarkoituksella maaliin tahallisessa paitsitilanteessa. Ei ihan vastaava tilanne, mutta kyllä kuulostaa Washingtonissakin yleisö kuohahtavan "maalin syntyessä".

E: Ja kyseessä siis ei ole Docin ja Pierren selostuspätkä vaikka aihetta käsittelitkin.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Muistanko oikein, että Tilasto-Taivainen selosti jotain Suomen matsia ilmaispuolelta joku vuosi sitten ja parin minuutin ajan oli iltapäivälehtiä myöten jokin Taivais-buumi, kun löytyi uusi "suosikkiselostaja"?
Kyllä Taivaisella itse pelistä asiantuntemusta mun mielestä löytyy, ainakin Mertarantaa enemmän. Taivainen ansaitsisi olla kyllä ilmaispuolen selostaja Saukkosen puolella. Sitäkin voisi vaihtelun vuoksi sitten kuunnella.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä Taivaisella itse pelistä asiantuntemusta mun mielestä löytyy, ainakin Mertarantaa enemmän. Taivainen ansaitsisi olla kyllä ilmaispuolen selostaja Saukkosen puolella. Sitäkin voisi vaihtelun vuoksi sitten kuunnella.

En tiedä miten se ilmenee? Olen joutunut kuuntelemaan Taivaista, koska hänet on nakitettu näköjään selostamaan pienempien maiden matseja. Asiavirheitä riittää ja sisältö koostuu lähinnä samojen vanhojen tilastojen toistelusta. Seassa pakollinen yläastehuumori. Itse pelistä ei oikeastaan yhtään mitään järkevää sanottavaa.

Sekä Porttila että Laaksonen ovat huomattavasti parempia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Muistanko oikein, että Tilasto-Taivainen selosti jotain Suomen matsia ilmaispuolelta joku vuosi sitten ja parin minuutin ajan oli iltapäivälehtiä myöten jokin Taivais-buumi, kun löytyi uusi "suosikkiselostaja"?
Joo, ainakin molempien iltapaskojen sivuilla oli paljon juttuja kun "suosikkiselostaja" Taivainen oli selostanut itsensä suomalaisten sydämiin. Harmi kun Maikkari ei osannut repiä tuosta irti kaikkea, siitä olisi saatu irti kyllä koko kansan Tilasto-Taikku.

Haluaisin kyllä tietää mistä Taivainen repii vaikkapa futispeleissä sellaisia tilastoja kuin esim. "Manchester United on voittanut viimeiset kymmenen otteluaan kun tuuli on puhaltanut pohjoisesta, ja vettä on satanut ennen ottelua".
 
Haluaisin kyllä tietää mistä Taivainen repii vaikkapa futispeleissä sellaisia tilastoja kuin esim. "Manchester United on voittanut viimeiset kymmenen otteluaan kun tuuli on puhaltanut pohjoisesta, ja vettä on satanut ennen ottelua".

Tuskin se ainakaan kovin vaikeaa on, sillä tätä nollainformaatiota noista maailman isoista liigoista kyllä riittää, ja sitä saa kuunnella amerikkalaisissa NHL-, NBA- ja NFL-lähetyksissäkin ihan riittämiin. Vedonlyöntiguru SSukkela nosti juuri twiitissään esiin tämän asian koripallon tiimoilta:
Marko Virtanen Twitterissä: "Esimerkki turhista jenkkien rakastamista statseista. Mitäköhän koko historiassa esim 50 pisteen rajalla :D https://t.co/PBeENOVgIy"
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Joo Taivaisen voisi taluttaa tuolta samantien pois. Maneerinsa kullakin, mutta niin ovat rasittavat sellaiset Taivaisellakin ja tekee myös jatkuvasti virheitä sekä kertoo yksinkertaisesti väärää faktaa myös. Ihan nauratti ääneen kuinka Taivainen uhosi Saksan tämänpäiväisessä matsissa kisojen isäntämaata vastaan, että kuinka Saksa on jo aikalisänsä käyttänyt eikä voi sitä enää käyttää. Noh, seuraavaksi ruudussa lukee "Germany Timeout" ja Cortina neuvoo pelaajia vaihtoaition luona. Sen jälkeen Taivainen yrittää nokkelasti kääntää keskustelua muualle vaivaantuneena. Olen myös ihmetellyt miten hurjan vaikeaa näille maikkarin sekundaselostajille on huomata siirretty rangaistus, mikä vittu siinä on niin vaikeaa? Sitten hämmästellään, että "ai siitä tulikin rangaistus". Onko ne siellä jäähallissa lainkaan?

Leijonan matseissa Kalliosta on tehty täysin typerä fanityttö, jota tuskin itsekään haluaa "Jee halutaan, että leijona tekee maaleja", "olen tottunut siihen, että leijona taistelee" ja siihen Don heti "joo tää oli päivänselvä juttu jo ennen peliä".

Eikö maikkari keksi myöskään tuolle Uotilalle mitään omaperäisempää ruudun täytettä kuin nuo turhanpäiväiset leijonaloundget? Maikkarille voisi kertoa, että YLE keksi jo pelaajakortit vuosituhannen vaihteessa niin, että siellä joku Henelius tai Terva-Aho jutteli turhanpäiväisyyksiä jossain lounaskahvilassa pelaajien kanssa kukin vuorollaan. Nytkin olisi ollut aika mukava kuunnella analyysejä SVK-RUS - matsista, mutta kun ei. Laitetaan tusinaheviä taustalle ja näytetään highlighteja tai vaikka MM-uutiset formuloista.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen myös ihmetellyt miten hurjan vaikeaa näille maikkarin sekundaselostajille on huomata siirretty rangaistus, mikä vittu siinä on niin vaikeaa? Sitten hämmästellään, että "ai siitä tulikin rangaistus". Onko ne siellä jäähallissa lainkaan?

Taivainen ja Laaksonen selostavat molemman lohkon pelejä, joten tuskin ovat paikanpäällä.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jotakin kanavailmeestä kertoo sekin, että "Mitä ihmettä?" -koosteessa iso osa Top 5 -materiaalista on Maikkarin omien herrojen sähläystä. Ei mitenkään välttämättä edes mitään klassikkokamaa suorassa lähetyksessä, vaan jotain, että yks kameraharjoittelija ainakin nauroi.

Varmaan on herroilla itsellään hauskinta ikinä, mutta anti katsojalle... ööh.

Tami Corner tuntuu vuosi vuodelta turhemmalta ja nykyäänhän se on enemmän mainoskatko sekin. Mainostetaan niitä historian oudoimpia vaatteita ja sitten sitä, että "Meidän kanava näyttää Leijona-kiekkoa, hyvä Suomi!, seuraavassa erässä räjähtää!!!"
 

Nynoamous

Jäsen
Grönman itse on maailman paskin ja puolueellisin kommentaattori, joten tällainen tahattomalla ironialla kuorrutettu "analysointi" luo aika koomisen kontrastin. Oikeastaan Grönman + UL on omissa papereissani hirvein mahdollinen urheilukombo mitä kuvitella voi, kiva kun sain senkin koettua.
Ihan turhaa liibalaabaa koko video. Toki otsikkoon sisällytetty - jo miljoona kertaa tälläkin palstalla korokkeelle nostettu - klikkihuorauslause pitää paikkansa, mutta ei se pelasta muuta sisältöä. Hirveetä itsestäänselvyysmoskaa. Toivottavasti maksettiin asiantuntemuksesta hyvin.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Grönman itse on maailman paskin ja puolueellisin kommentaattori

Mites toi Niinimaan Janne? Joka puhuuu muuten normaalisti, mutta Kärpät kun on tappiolla alkaa änkyttää :D Ja on se puoluellisuuden huipentuma.

Komentaattoreista kun on puhe, niin täytyy nostaa esille paras eli ehdottomasti Antti-Jussi Niemi. Kaveri on todella hyvä tietotaito, ja sananllinen anti on hyvää. Vaikka puhuu paljon asiaa ei hänestä jää tippaakaan pätemmisen maku, koska osaa heittää huuomoria sopivasa määrin itsestään juttujen väliin. Todella miellyttävä, jota mielellään kuuntelisi komentoimassa näitä suomen pelejäkin, A-J:lle iso peukku!
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Muistanko oikein, että Tilasto-Taivainen selosti jotain Suomen matsia ilmaispuolelta joku vuosi sitten ja parin minuutin ajan oli iltapäivälehtiä myöten jokin Taivais-buumi, kun löytyi uusi "suosikkiselostaja"?
Tähänhän saattoi vaikuttaa myös Mertarannan surkea suorittaminen kyseisissä vuoden 2012 MM-kisoissa. Silloin Antero ei selostanut peliä lainkaan vaan heitti niitä mukahassuttelujaan joka helvetin raossa. Taivainen kuulosti silloin paljon paremmalta kuin oikeasti olikaan.

Rupeavathan nuo tilastot pidemmän päälle vituttamaan aika paljon. Lisäksi Taivaisen selostaminen on turhan hengetöntä ja hänelle sattuu liikaa pikkuvirheitä. No, hänen onnekseen Maikkarilla on vielä huonompi selostaja, joka tunnetaan myöskin nimellä Anu...
 

Nynoamous

Jäsen
Mites toi Niinimaan Janne? Joka puhuuu muuten normaalisti, mutta Kärpät kun on tappiolla alkaa änkyttää :D Ja on se puoluellisuuden huipentuma.
No siinä on toinen sankari kyllä, olet oikeassa, mutta itsellä nuo Grönmannin jutut raastaa vielä astetta suuremmalla voimalla aivolohkon kivijalkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös