Nojaa, kyllä tilanne ainakin minulle aiheutti sydämentykytyksiä.
Kyllä mä sen ymmärrän. Mä olin kolme vuotta sitten itse paikan päällä todistamassa vastaavanlaista tilannetta. Näkyy tässä ottelukoosteessa ajassa 1:37:
Ottawa Senators at New York Rangers - 04/12/2012
Tuollakin yleisö kohisi ja huokaili siihen malliin, että ihan varmasti olisivat räjähtäneet juhlimaan kotijoukkueen "maalia", jos tuo veto olisi mennyt sisään, vaikka todellisuudessahan tuossa ei maali ollut lähelläkään. Samoin eilen mökki olisi räjähtänyt villiin juhlaan, jos se slovakki olisi ampunut tilanteesta maalin. Mun mielestä ei kuitenkaan ole ihan kohtuutonta vaatia, että jääkiekon selostamisesta kohtalaisen kovaa korvausta nauttiva ihminen ymmärtäisi pelistä vähän enemmän kuin se keskivertokatsoja.
Heitänpä tähän piruuttani veikkauksen siitä, miten tuollainen tilanne olisi kiekon mennessä maaliin hoidettu esim. jossain NBC:n olympialähetyksessä, ja miten vastaavasti Mertaranta sen hoitaisi (pelaajien nimet ihan hatusta vedettyjä).
Ensin NBC:
Emrick: "And Saros handles the puck, that looks dangerous, Jurco intercepts and he SHOOTS IT INTO THE OPEN NET! Slovakia has taken a 1-0...
McGuire: "Offsides, Doc, Gaborik was offsides, that's no goal."
Emrick: "And the referee waves off the goal. It was an offside and the goal is disallowed. Finland dodged a bullet, that was a really sketchy play by Saros right there, but no harm done."
Sitten koko kansan Antero:
"Saros lähtee ulos maaliltaan ja pelaa kiekon keskialueelle, siellä on slovakkipelaaja, Jurco katkaisee ja ampuu kiekon tyhjään Suomen maaliin. Voi turkasen tulimmainen, Slovakia siirtyy 1-0-johtoon ja Ostravan areena räjähtää valtaisaan huutomyrskyyn. Siinä oli Sarokselta kardinaalimunaus ja nyt makselee kyllä nuori poika kovia oppirahoja tässä MM-debyytissään. HPK:n maalivahti jättää maalinsa tyhjäksi kohtalokkain seurauksin ja nyt on leijonajoukkue kovassa paikassa jos mielii tämän fanaattisen slovakkiyleisön edessä nousta tässä ottelussa voittoon. Hetkinen... siellä tuomari levittelee nyt käsiään. Onko nyt niin, että maalia ei hyväksytä? Siellä taitaa olla Slovakialle tulossa tilanteesta rangaistus, sillä tuomari levittää kätensä maalin hylkäämisen merkiksi...."
Makunsa kullakin, mutta kyllä minun korvaani miellyttää aika paljon enemmän tuo ensimmäinen vaihtoehto, jossa selostuksessa on mukana myös ihmisiä, jotka ovat kartalla siitä mitä siellä kentällä tapahtuu.