Kettuneuvos
Jäsen
Mertaranta sivuutti sanaakaan sanomatta Tamin kuittauksen mikä on valmentajan ja selostajan ero... Mertsi kun olisi peluuttanut Rinteen sijasta toista maalivahtia slovenia pelisssä..
Nelosta on parjattu paljon, mutta siitä sentään näkee, että lähetyksiä tehdään jääkiekkoa seuraaville, eikä pelkästään sellaisille ääliöille, jotka uhkaavat protestoivat MM-kisoja, jos Mertaranta ei selosta.
Silloin kun vielä joskus seurasin kisoja MTV:n maksupalveluiden kautta niin minua Mertarannan ja Tamin ylituotteistamisen lisäksi nyppi hemmetisti se, että tuolla studion puolella ei pystytty oikein minkäänlaiseen objektiiviseen ja ammattitaitoiseen analysointiin peleistä, ainakaan silloin kun Suomen peleistä oli kyse.
Kiinnitin itse tähän huomiota jo oikeastaan ekojen Maikkarin kisojen, eli vuoden 2012 kotikisojen, aikana. Silloinhan oli ekan kerran käytössä nämä huisin hienot kosketusnäytöt jossa pystyttiin vetämään prosentteja eri voimasuhteiden välille. Muistan kun Suomen ja Kanadan välistä peliä analysoitiin, niin Risto Dufva laittoi etukäteen puhtaasti materiaalivertauksen perusteella prosentit Suomelle 61-39. Ikuisesti on jäänyt mieleen kun verrattiin hyökkääjiä, niin se oli ainoa kohta jonka Dufva sai päätymään edes tasapeliin (muut siis reilusti Suomelle), ja Dufva perusteli tämän sanomalla "Meillä on neljä hyvää ketjua, ja niin on Kanadallakin".Silloin kun vielä joskus seurasin kisoja MTV:n maksupalveluiden kautta niin minua Mertarannan ja Tamin ylituotteistamisen lisäksi nyppi hemmetisti se, että tuolla studion puolella ei pystytty oikein minkäänlaiseen objektiiviseen ja ammattitaitoiseen analysointiin peleistä, ainakaan silloin kun Suomen peleistä oli kyse. Tietysti tästä ei voi syyttää pelkästään MTV:tä, sillä ymmärtääkseni Jääkiekkoliitonkin puolella oli haluja että ainakin kotikisojen aikaan Leijonien voittomahdollisuuksien päälle ei piirrellä mustia pilviä eikä pelillisistä tai yksilöllisistä ongelmista puhuta.
Eiks toiki oo joku italialainen nimi?Siellä on taas Mertarannalla USA:n pelissä räikeä ääntämisvirhe. Antsa sanoo Arcobello. Jos tuon nimen oikea ääntämistapa ilmaistaan suomeksi kirjallisessa muodossa, on se ahr-koh-BEHL-oh.
Eiks toiki oo joku italialainen nimi?
Jos kisat Ylelle palaavat, määrääkö sopimus näyttämään kaikki pelit vai voiko tv-yhtiö päättää, että vain oman maan matsit näkyy? Eihän Ylen ohjelmakaaviokaan salli kovin paljoa matseja.
Eikös sieltä sen kaksi peliä päivässä ainakin tullut. Voi niitä aikoja, kun oli vielä Snickers Manager jota kimppapelinä pelattiin panoksesta kaveriporukan kanssa. Silloin riitti jännitettävää, kun katsoi muitakin pelejä kuin Suomen tai kärkimaiden välisiä.Eikös Yle menneinä vuosina näyttänytkin aika paljon matseja? Ei nyt tietenkään kaikkia, mutta joka päivä useampia.
Ei selosta. Mieshän on näkynyt noin tuhanteen kertaan erätauoilla esitetyssä klipissä, jossa ovat sen ralliselostajan kanssa lenkillä Ostravassa.Saukkonen ilmeisesti selostaa Pasilassa, vaikka olisi toimittajan paljon parempi kuin joku huuhaa-Uotila.
Joo, kyllä YLEllä (kanava)tilaa on mutta ei ole fyrkkaa. Tämä hallitus(pohja) on merkannut selkeästi että YLEn tehtävää tulee tarkastaa, eli selkokielellä ei saa kilpailla kaupallisten kanssa. Joten tuskin YLE enää vakavissaan kilpailee lätkän MM-kisoista.
Joo, tämä tosin johtuu siitä että UEFA:n ja sponssien toimesta on määrätty että se yksi matsi per kierros tulee näyttää myös ilmaiskanavilla. Minulle on kerrottu (copyright: Sporde), että UCL on maksu-tv -bisneksenä kohtalaisen paskaa juurikin sen vuoksi että kun se yksi peli viikossa nähdään ilmaiseksi kuitenkin, usein myös se kiinnostavin peli, niin ei UCL ole millekään kanavalle hinta-laatu -suhteeltaan sellainen investointi että se pidemmällä tähtäimellä olisi järkevää. Luultavasti tämän muutaman vuoden Viasat-diilin jälkeen oikeudet siirtyvät jälleen eteenpäin johonkin.Kävihän CL:gankin kanssa niin että ensin Yle ilmoitti että ei ole enää mukana, mutta saikin sitten ilmaislähetysten oikeudet kun kaupallisilla ei ollut suurempaa kiinnostusta.
Joo, tämä tosin johtuu siitä että UEFA:n ja sponssien toimesta on määrätty että se yksi matsi per kierros tulee näyttää myös ilmaiskanavilla.
Siis minulle tämä tieto siitä että UCL on paskaa bisnestä maksu-tv puolella on tullut ihan suoraan Maikkarin toimesta. Ei siitä nyt tietysti julkisuudessa puhuta, mutta duunin puolesta saa aina silloin tällöin ihan kivaa lisätietoa ihan suoraan eri lafkojen työntekijöiltä, ja vielä sellaisilta joilla on siis joku ihan oikeakin vastuutehtävä esim. urheilulähetysten parissa. Tokihan on mahdollista että UCL-lähetykset on huonoa bisnestä Maikkarille senkin vuoksi että lafkan talous on ihan kuralla, ja tämä on seurausta siitä että monesta lajista on maksettu niin naurettavaa ylihintaa.Varmasti näin, mutta ihan sama asiahan se on MM-kisoissa, joiden kohdalla on peräti laissa määrätty että tietyt peli pitää näyttää vapaalla puolella. CL:gan kohdalla itse asiassa vapaasti näytettävien ottelujen osuus on prosentuaalisesti melko pieni ja vielä välierissäkin vain puolet peleistä tulee vapaalta ja kausi on kuitenkin pitkä joten mielestäni on monta juttua miksi kuitenkin CL on ihan järkevä maksu kanavallekin, mutta totta kai riippuu myös hinnasta.
Olin itse asiassa juuri kirjoittamassa MM-kisoista sellaista, että siitä tuskin koskaan tulee mitenkään erityisen kannattavaa maksu-tv -bisnestä, tai ainakaan niin pitkään aikaan kun laki velvoittaa näyttämään Suomen pelit, välierät ja mitalipelit suorana lähetyksenä vapaasti katsottavilta kanavilta. Varmaankin 90% suomalaisista MM-kisoja seuraavista on niitä joille riittää Suomen pelit. Ja tämä 90%:n arvionikin saattaa olla jopa alakanttiin.