Mainos

Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 738 986
  • 3 722

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Ihan hyvin näyttää tuo halli täyttyvän tuohon Jokerit otteluun. Kannattanee varmaan ostaa liput ennakkoon, jos hyville paikoille matsiin haluaa.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Juttelin erään puolitutun kanssa, joka on varsin innokkaasti käynyt pelejä katsomassa viime vuosina. Aiemmin keväällä hän pohti, että josko ostaisi sen 90 euron kausikortin.

No ei ostanut, koska totesi, että "tällä hetkellä joukkueen nimilista on sellainen, että ei kannata... Mennään sitten syksyllä yksittäisillä lipuilla, jos siellä olisi jotain katsottavaa". Ja totesi samaan hengenvetoon, että näin huonoa rosteria tässä vaiheessa kesää ei ole koskaan ollut, ei edes 2007... (No tästä voidaan tietysti olla montaa mieltä)

Ja nyt kyseessä ei ole mikään työtön yksinhuoltaja, vaan ihan kohtuullisesti toimeentuleva.

Kuinkahan moni on jättänyt kausarin ostamatta samasta syystä? Joo, väriä pitäisi tunnustaa ja aina pitäisi olla uskollinen... Mutta ehkä tätä pelaajapolitiikkaa kannattaisi oikeasti miettiä, kun 90 euron kausikorttikaan ei mene kaupaksi.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Aika moneen ketjuun tämän olisi voinut, mutta laitetaan nyt tänne.

Lyhyesti tiivistettynä urheiluseura myy päätuotteena yhteenkuuluvuutta, elämyksiä ja unelmia. Viime vuonna tähän aikaan oltiin kuningasideana vaihtamassa logoa, nyt lähdettäessä kauteen vedetään puolella rosterilla, jolla ei kamalasti ole ennakkohypearvoa. Viimeksi raiskattiin yhteenkuuluvuutta ja nyt odotusarvot eivät ole äärimäisen korkealla unelmien ja elämyksien suhteen.

Käytännön tasollahan seura hoitaa asioita hyvin. Viimeisen kolmen vuodan aikana ollaan päästy siitä, että seura oli minuutin päässä konkurssista siihen tilanteeseen, että taloudellisessa puolella menee ihan hyvin tai jos nyt muihin joukkueisiin vertaa, niin menee oikeastaan erittäin hyvin. Monissa asioissa seura kuuntelee oikein loistavasti kannattajia. Seisomakatsomo ollaan saatu, muutenkin tuntuu että hyvin paljon toteutetaan kannattajien toiveita. Sosiaalisessa mediassa jälki on hyvää ja paljon tehdään oikeista asioita. Oikeastaan olen sitä mieltä, että HC hoitaa monet pienet asiat erittäin hyvin, mutta suurissa linjoissa tökkii ja pahasti. Näissäkin asioissa tökkii ehkä loppujen lopuksi enemmän annettava informaatio, kuin sitten se mitä oikeasti seurassa tapahtuu ja kyllä se tärkeä informaatio sieltä löytyy, jos vähän jaksaa kaivaa.

Tuskinpa kukaan oikeasti kuvittelee, että tällä rosterilla lähdetään kauteen. Samantasoinen kokoonpano sieltä on tulossa kuin viime kaudella oli. Joten realistinen odotusarvo taitaa olla taistelussa sijoista 6-11. Ihan kelvollinen pohja tuossa on ja varmasti niitä pelaajia on tulossa lisää. Mikäli nyt juhlakausistatuksella onnistutaan hankkimaan muutama isompi yhteistyökumppani mukaan, niin ehkä realistisesti voidaan taistella pudotuspelipaikoista. Toki edelleen tämä on spekulaatiota, koska ei siellä niitä pelaajia ole pahvin kanssa, mutta voin löydä 1000 eurosta vetoa, että tämä ei ole lopullinen kokoonpano.

Suomalaista urheilukulttuuria vaivaa se, että aina pitäisi menestyä ja sitten olisi helppo hypätä kelkkaan. Täälläkin on selvästi havaittavissa diskurssia siitä, että ensin pelaajat valmiiksi ja sitten katsotaan vasta että viitsitäänkö ostaa kausikortti. Tähän väliin sopii loistavasti lempisanontojani, että: ”Älä kysy mitä seura voi tehdä puolestasi, vaan kysy että mitä voit tehdä seurasi puolesta.” Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että mahdollisuudet parempaan joukkueeseen ovat mitä aikaisemmin jengi ostaa kausikortit. Tällä hetkellä seura ei kovin hyvin ole onnistunut siinä että ihmisillä olisi tuollainen fiilis, mutta hei tää on meidän joukkue.

Tilannetta ei ainakaan haittaisi se, että HC kertoisi mikä on sen tulevaisuuden suunnitelmat, mitkä ovat pitkän linjan tavoitteet, mitkä ovat välitavoitteet, mikä on seuran pelaajastrategia ja millaisena HC:n hallitus näkee HC:n viiden vuoden kuluttua. Jotenkin vähän virkamiesmäisyyttä pitäisi poistaa. Vähän hypeä kehiin. Luodaan tarina, johon jokainen voi hypätä kelkkaan. Tehdään visio, johon voidaan uskoa. Luodaan unelma, jota voidaan tavoitella yhdessä.

Vaikka Jakonen, Tami ja Vesalainen osaavat parhaiten tehdä velkaa, niin jotain voisi niiden tavasta ottaa vähän mukaan tähän meidän Palloseuran nykytilanteeseen.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tilannetta ei ainakaan haittaisi se, että HC kertoisi mikä on sen tulevaisuuden suunnitelmat,

No nyt sieltä sitten pamahti sähköpostiin vähän jotain tietoa, jos ei muusta niin ensi kauden tavoitteesta.


TPS:n urheilullinen tavoite asetettu

TPS on asettanut urheilulliseksi minimitavoitteekseen selvitä pudotuspeleihin. Joukkue harjoittelee vielä tämän viikon, jonka jälkeen alkaa omatoiminen harjoittelujakso. Olen tyytyväinen päättyvän harjoitusjakson tekemiseen, ja olen hyvin luottavainen pelaajien kanssa käytyjen henkilökohtaisten palaverien jälkeen, sanoo joukkueen päävalmentaja Pekka Virta.

Pelaajat palaavat yhteisharjoituksiin 30. heinäkuuta. TPS aloittaa kautensa perinteisesti Rauman Pitsiturnauksessa 3. elokuuta. Ensimmäinen kotiesiintyminen HK Areenalla on 9. elokuuta pelattava harjoitusottelu Hannu Jortikan valmentamaa KHL:n Amur Habarovskia vastaan.

TPS:n kokoonpanossa oli viime kaudella runsaasti omia lahjakkaita nuoria. Liigassa ensiesiintymisensä teki yhdeksän seuran omaa junioria. Tämä kiinnosti, sillä yleisökeskiarvo nousi hieman. Alkavalla kaudella nuorten sisäänajo jatkuu ja moni heistä on valmiimpi pelaamaan SM-liigassa.

Joukkueeseen haetaan vielä keskushyökkääjää ja kahta puolustajaa avainrooleihin.

HK Areenalla monia uudistuksia

Alkavalla kaudella HK Areenalla on luvassa monia uudistuksia. Yleisölle näkyvin on TPS:n hyökkäyspäätyyn tuleva seisomakatsomo. Se on otettu kannattajien keskuudessa hyvin vastaan, sillä seisomakatsomo on jo lähes loppuunmyyty.

Kausikorttimyynti on sujunut tämän uudistuksen ansiosta lupaavasti, peräti 200 uutta kannattajaa on lunastanut kausikortin. Lisäksi TPS panostaa tapahtuman viihteellisyyteen hankkimalla nykyaikaisinta tekniikkaa olevat led-näytöt molempiin päätyihin.

Hallin tiloja ehostetaan kesän aikana maalaamalla katsomokäytäviä ja remontoimalla aitioita sekä kokoustiloja.


HC TPS
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Laitetaan nyt pientä tarinointia tänne, kun vähän tähän ketjuun liippaa. Toivottavasti yleisö löytäisi todella nyt hallille. Paljon on tekijöitä kyllä, jotka puoltavat (joiden pitäisi puoltaa) sitä. Suikkanen, uudistunut/taisteleva peli-ilme treenimatseissa, mutkan upea toiminta ja tunnelman nostatus, uudet pelaajat, mainokset (rohkeasti uuteen aikaan) ja myös joka syksyiset ennakko-odotukset, jotka ovat ainakin itsellä korkeammat kuin pariin kauteen. Silloin vaikenakin hetkinä olisi hienoa, että yleisö löytäisi halliin kannustamaan joukkuetta, koska silloin TPS sitä eniten tarvitsee.

Tämä on Turussa ollut tosin perinteisesti melkoinen ongelma, mutta onneksi mutka on pystynyt tsemppaamaan upeasti joukkuetta vaikeinakin hetkinä. Suvantovaiheita tulee nimittäin varmasti pitkän kauden aikana. Mikäli joukkue saisi nyt hyvän alun kauteen, niin turkulainen yleisö kyllä löytää halliin kiitettävästi, näin uskon. ET-peleissä ja etenkin SKA-matsissa on ollut ihan kelpo määrä porukkaa ajankohtaan ja ET:n yleiseen kiinnostavuuteen nähden Suomessa. Toivottavasti kauden ja ihan runkosarjankin mittaan saadaan taas se kuudes kenttäpelaaja-etu käyttöön, mitä oli upea seurata kultakeväänä. Sankoin joukoin vaan hallille ja kaveri mukaan myös!
 

-TMA-

Jäsen
Laitetaan nyt pientä tarinointia tänne, kun vähän tähän ketjuun liippaa. Toivottavasti yleisö löytäisi todella nyt hallille. Paljon on tekijöitä kyllä, jotka puoltavat (joiden pitäisi puoltaa) sitä. Suikkanen, uudistunut/taisteleva peli-ilme treenimatseissa, mutkan upea toiminta ja tunnelman nostatus, uudet pelaajat, mainokset (rohkeasti uuteen aikaan) ja myös joka syksyiset ennakko-odotukset, jotka ovat ainakin itsellä korkeammat kuin pariin kauteen.
...
Toivottavasti kauden ja ihan runkosarjankin mittaan saadaan taas se kuudes kenttäpelaaja-etu käyttöön, mitä oli upea seurata kultakeväänä. Sankoin joukoin vaan hallille ja kaveri mukaan myös!

Ehkä entistäkin parempi näkyvyys kaupungilla ja jalkautuminen kadulle auttaisi myös asiaan. Tässä olemme olleet selkeästi jälkijunassa syystä ja toisesta, mutta nyt perjantaina 6. syyskuuta saadaan homma ainakin melko näkyvästi käyntiin.

Lisätiedot HC TPS:n kotisivuilta.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tässä olemme olleet selkeästi jälkijunassa syystä ja toisesta, mutta nyt perjantaina 6. syyskuuta saadaan homma ainakin melko näkyvästi käyntiin.

Toivottavasti en ole varannut itselleni ajotuntia perjantaiksi koulun jälkeen. Sopivasti pääsen koulusta yhdeltä, niin pitänee jäädä torille pällistelemään touhua.

Pitää varmaan ottaa KUBE-paita mukaan, jos saisi siihen signeeraukset pelaajilta nro #17 ja #33.

Piristävä idea, hienoa!
 

sajuki

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hankitaan VVV TuTosta hoitamaan kakkossentterin roolia ja breikkaamaan samalla liigassa Soinnun ja Willsien rinnalla. Sen jälkeen on ketjut ja roolitukset joukkueessa kunnossa ja naatitaan vaan menestyksestä ja katsojatuloista johtuvasta kassavirrasta ja päästään tästä korpivaelluksesta kaikki vihdoin nousemaan ja juhlimaan keväällä hikisinä sinne kaitsun baariin.. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
TPS-Pelicans 19.9.2013 - Ennakko - TPS

Jahas, nakit otettu "aseeksi" jo kauden toiseen peliin. :) Ja muistaakseni kauden 11-12 "nakkimatsi" päättyi Tepsin voittoon, vastassa silloinkin Pelsut. Taikauskoa?
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
TPS:n syyskuu 2012 vs syyskuu 2013

TPS 2012 – 2013 syyskuu

to 13.9. TPS – HPK 2-3 JA 4892
ke 19.9. TPS - JYP 4-3 VL 5101
la 22.9. TPS - SaiPa 1-2 4408
la 29.9. TPS - HIFK 4-3 JA 7036
-----------------------------------------
5 p/12 p (42 %) 5359

TPS 2013- 2014 syyskuu

la 14.9. TPS - Ässät 6-3 7263
to 19.9. TPS - Pelicans 2-3 5024
to 26.9. TPS - HIFK 1-4 5037
-----------------------------------------
3 p/9 p (33 %) 5775 +7,8 %

Tällä kaudella yleisömäärän keskiarvo on siis syyskuussa +416 katsojaa/ottelu edellä, vaikka TPS on kerännyt jaettavia pisteitä edelliskautta vähemmän. Tietenkin pitää muistaa, että tänä vuonna syyskuussa pelattiin vain 3 ottelua, kun viime kaudella pelattiin 4. Tuleva tiistai-SaiPa olisi varmasti vaikuttanut tähän otokseen.

Tiistaina TPS:n pitäisi saada 4112 katsojaa paikalle, niin neljän ensimmäisen ottelun yleisökeskiarvo olisi sama, mitä viime kaudella. Varsinaisen peliajan jälkeen otettavalla voitolla Tepsillä olisi myös pistesaalis ensimmäisistä kotiotteluista sama kuin kaudella 2012 - 2013.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tuli tuossa muutama päivä sitten - olisiko se ollut Tappara-matsin jälkeen? - kirjoiteltua hieman väärään ketjuun eli Positiivisuus-ketjuun. Tai sanotaanko näin, että juttu lähti rönsyilemään vähän turhankin paljon. Tulin pohtineeksi siellä melkoisesti muitakin asioita yleisellä tasolla, vaikka kaikki lähtikin liikkeelle pohdinnasta voidaanko Julius Vähätalon kahden vuoden sopimusta uutisoida nimikkeellä "pitkä sopimus".

Yleisömäärästähän puhuin paljon: millä saada turkulaiset liikkeelle? Vertasin jälleen kerran "kakkoskotijoukkueeseeni" SC Berniin. Ymmärrän, että nämä vertailuni saattavat ärsyttää - ja varmasti ärsyttävätkin - monia, mutta se on vain mulle yksinkertaisesti helpointa verrata kahta sydäntäni lähellä olevaa joukkuetta. Olen jo pidempään pohtinut ja vertaillut näitä asioita - nyt vain tuo Tappara-matsin säälittävä yleisömäärä (4.525) katkaisi kamelin selän. Mun oli pakko tulla kaapista ulos ja avautua.

Eihän tuollaista yleisömäärää voi ollakaan, kun sarjan puolivälissä vastaan tulee sarjakakkonen perjantaipelissä. Mun mielestäni Turun kokoisessa kaupungissa (~190.000) ja Turkuhallin kokoiseen halliin (~12.000) pitäisi olla myytynä tuon verran jo kausikorttejakin - jopa huomattavasti enemmänkin. Mun mielestäni hyvä lähtökohta pitäisi olla siinä, että halli olisi myyty suunnilleen puolilleen jo ennen kauden alkua - so. kausikorteilla!

Tämä ajatus on kirittänyt jo pitkään mielenkiintoani, mutta vasta nyt sain tehtyä aavistuksen tutkivaa journalismia. Tarkat luvuthan myydyistä kausikorteista jne. seura varmasti haluaa pitää omana tietonaan ja liikesalaisuuksinaan, mutta mikään ei estä meitä huolestuneita kannattajia tekemästä omia laskelmiamme. Positiivisuus-ketjun puolella mä heitin ilmoille ajatuksen, että mitä jos yläkatsomot täytettäisiin halvoilla, lähes puoli-ilmaisilla kausikorteilla. Tätä samaa kikkaahan käytettiin, kun Marc Lüthi halusi aikoinaan täyttää Bern Arenan. Nykyisinhän Bern Arena vetää 17.131 katsojaa, joista 10.000+ seisomakatsomoon eli paikalliseen ylpeyteen Grand Standiin.

Yksi parhaimmista koskaan lukemistani jääkiekkoaiheisista kirjoista on ehdottomasti Christian Dick: Das Phänomen SCB 1997-2006
(ISBN-13: 978-3-033-00896-0). Teos alkaa seuraavilla sanoilla:

"Der SC Bern hat sich gewandelt: 1997 lag der Eishockey-Verein am Boden, heute präsentiert sich das Produkt Eishockey in Bern als Gewinn bringendes Unternehmen. Dieses Buch zum 75-Jahr-Jubiläum (1931-2006) beleuchtet die Schritte zur grundlegenden Veränderung des SCB, zeigt aber auch, dass wirtschaftlicher Erfolg und sportliche Stabilität nicht in direkter, Abhängigkeit stehen."

Käännettynä jotakuinkin seuraavaa:

"SC Bern on muuttunut: vuonna 1997 seura rämpi pohjamudissa, tänään jääkiekko Bernissä esittelee itsensä kuin voittoa tavoitteleva yritys. Tämä 75-vuotis juhlakirja (1931-2006) palaa näihin muutosvaiheisiin perusteellisesti, mutta osoittaa myös sen, että taloudellinen menestys ja urheilullinen menestys eivät välttämättä ole suorassa riippuvuussuhteessa toisiinsa."

Kuten sanottua viime vuosituhannen lopussa SC Bern kynti pohjamutia. Meidän pohjakosketuksemme tuli noin kymmenen vuotta myöhemmin vuosien 2006-08 paikkeilla. Näiden karikkojen ylityksistä on tänään kulunut 6-8 vuotta. Siksi mä uskallankin ja haluan verrata näitä kahta seuraa keskenään. Mitä Bernissä tehtiin? Mielestäni näistä teoista voitaisiin kenties löytää jotain oppia Turkuunkin. Tulimmehan me tavallaan tuossa pohjakosketuksessakin kymmenisen vuotta jälkijunassa.

SC Bernin modernin ajan heikoin yleisömenestys oli kaudella 1999-00, jolloin Bern Arenalla jäätiin historiallisesti alle 10.000 katsojan keskiarvon (9.827 - 24 ottelua - 235.848 katsojaa yhteensä). Valitettavasti vain sveitsiläinen tapa on niputtaa runkosarjan sekä pudotuspelien yleisömäärät yhteen ja laskea keskiarvo siitä. Toisin sanoen runkosarjan keskiarvo oli vielä tuotakin alhaisempi. Kyseisellä kaudella SCB pelasi kaksi pudotuspeliottelua Ambri-Piottaa vastaan, mutta valitettavasti mä en tiedä kyseisten otteluiden katsojamääriä. Tuollainen 9.000 katsojan keskiarvo runkosarjaotteluissa noin 17.000 katsojan hallissa vastaa noin 6.500 katsojan keskiarvoa 12.000 katsojan Turkuhallissa.

Tällä hetkellä Aallot ja Össet taitaisivat jo laueta housuihinsa, mikäli TPS saisi ottelukohtaisen katsojakeskiarvonsa hilattua edes tuohon kuuteen ja puoleen tonniin. Berniläisten onneksi SCB:n suuri mies Marc Lüthi ei tyytynyt jälleen vain tuon 10.000 maagisen rajan rikkomiseen, vaan hän halusi jotain muuta, jotain enemmän. Hän halusi: Das Phänomen SCB

TPS:n kautta aikojen heikoin yleisökeskiarvo SM-liigassa nähtiin kaudella 2008-09, jolloin Turkuhallissa katsojia kävi keskimäärin 5.139 per ottelu (29 ottelua - 149.042 katsojaa yhteensä). Toisin sanoen tässä suhteessa tulemme tasan yhdeksän kautta berniläisiä perässä. Tästä TPS:n pohjakosketuksesta on nyt aikaa neljä täyttä kautta. Kaudella 2012-13 yleisökeskiarvo oli 6.103 katsojaa per ottelu - tämäkin johtuu paljolti NHL-lockoutista, Mikko Koivun, Petteri Nummelinin, Lauri Korpikosken paluuotteluista, muista mielenkiintoisista vahvistuksista jne. Muuten tuo yleisökeskiarvo tuntuu jämähtäneen tuonne viiden ja puolen tonnin paikkeille - käynnissä olevalla kaudella 2013-14 taidetaan jäädä jopa reilusti alle.

Neljä kautta pohjakosketuksesta ja mitä Bernissä oli tapahtunut? Kaudella 2003-04 SCB:n yleisökeskiarvo oli jo 13.359 katsojaa per ottelu (32 ottelua - 433.273 katsojaa yhteensä) kivuten seuraavalla kaudella (2004-05) jo reilusti yli viiteentoista tuhanteen (keskimäärin 15.621 katsojaa per ottelu). Noista vuosista lähtienhän SC Bern on vetänyt Euroopan suurimpia katsojakeskiarvoja vuosi toisensa jälkeen saavuttaen nykyisin lähes poikkeuksetta 16.500 katsojan keskiarvoja per ottelu. Ei yhtään hassumpi täyttöaste halliin, johon mahtuu se reilu 17.000 katsojaa. SCB:n taakse ovat jääneet muut Euroopan suurseurat, kuten Kölner Haien ja Frölunda Indians.

Voitaisiinko siis noista Bernissä tehdyistä asioista ottaa jotain oppia tänne koti-Suomeenkin ja Turkuun? Kuinka saada TPS:n katsojakeskiarvo hilattua ensin siihen kuuteen ja puoleen tonniin? Sitten seitsemään tuhanteen... seitsemään ja puoleen tuhanteen... jne. Menestyvä joukkue on tietysti tässäkin kohdassa avainasemassa, mutta se ei ole ainoa asia. Edellämainitsemani kirjahan alkoi avainsanoilla: "Taloudellinen menestys ja urheilullinen menestys eivät välttämättä ole suorassa riippuvuussuhteessa toisiinsa".

Jatkan varmuuden vuoksi toisessa viestissä, sillä aniharva on varmasti jaksanut lukea edes tänne saakka!
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kaikkihan ymmärtänevät sen, mitä se tarkoittaa, kun 17.000 katsojan hallissa on 10.000+ hengen seisomakatsomo, joka kumisee tyhjyyttään. Vuosituhannen vaihteessa Bernin kuuluisan seisomakatsomon täyttöaste oli noin kolmannes, tunnelmasta ei tietoakaan jne. SCB:n Marc Lüthin ensimmäinen kuningasidea oli saada seisomakatsomot täyteen, ja tunnelma palaamaan Bern Arenalle.

Tuolloin Bernissä ruvettiin myymään Grand Standiin aivan törkeän halpoja kausikortteja alle 150 Sveitsin frangilla. Halvimpina vuosina noita kortteja taisi saada jopa sadalla frangilla (1CHF = 0,85EUR). Yksittäislippu seisomakatsomoon maksoi kuitenkin sen 20CHF, joten jo noin seitsemän yksittäislipun hinnalla kausikortti oli jo maksettu. Alakerran reilut neljätuhatta istumapaikkaa pyhitettiin pääasiallisesti yhteistyökumppaneille sekä erityisen mukavuudenhaluisille kausikorttilaisille. Siltikin Grand Standia vastapäätä sijaitsevat yläkerran istumapaikat (~1.500-2.000) takasivat riittävän kapasiteetin satunnaiskatsojille. Eikä tuota Grand Standiakaan kuitenkaan loppuunmyyty noilla lähes naurettavan halvoilla kausikorteilla.

Tällä tavalla luotiin perustukset ilmiölle nimeltä SCB - Das Phänomen SCB!

Nyt tulikin mieleeni, että kuinka monella turkulaisella on kausikortti Turkuhallin yläkatsomoihin. Mä muistelisin näin, että kausikortin hinta yläkatsomoihin taitaa olla jo reilusti yli 300EUR - jopa yli 350EUR? Paljonko tällaisia sitten ollaan myyty, ja paljonko yläkatsomoihin ostetaan irtolippuja? Tuosta Tappara-matsin 4.525 yleisömäärästä voidaan vetää selkeitä johtopäätöksiä, että ei kovinkaan montaa.

Turkuhalli - Areena numeroina -sivuilta selviää seuraavaa:
Koodi:
Alakatsomo      4.457 istumapaikkaa
Yläkatsomo      3.942 istumapaikkaa
Aitiot            780 istumapaikkaa
Kurvi Pub         141 paikkaa
[U]Muut            2.500 paikkaa [/U]
[B]Yhteensä       11.820 paikkaa[/B]
Eli yläkatsomoissa on hieman vajaat neljätuhatta istumapaikkaa. G-katsomon mainoslakanat peittävät reilun kolmanneksen kapasiteetista - itse asiassa mä laskin jopa tarkan arvon: 1.627 istumapaikkaa. Tämän lisäksi 67 istumapaikan F2-katsomo ei ole yleisessä myynnissä. Muistaakseni kyseiseen katsomonosaan myydään vain jotain edullisia opiskelijakausikortteja?

Pikaisilla yhteen- ja vähennyslaskuilla selviää, että yleisessä myynnissä Turkuhallin yläkatsomoihin on myynnissä 2.248 istumapaikkaa - 3.942-(1.627+67). Noh, kuinka paljon näihin reiluun kahteentuhanteen istumapaikkaan ollaan myyty niitä normaalihintaisia - 300-350EUR arvoisia? - kausikortteja?

Mä avasin Lippupalvelun sivut ja otin esille kauden viimeisen kotiottelun - 11.03.2014 TPS - Pelicans. Oletusarvoisesti voidaan heittää, että hirvittävän montaa yksittäistä lippua tuohon kyseiseen matsiin ei olla varattu tai ostettu. Toisin sanoen varatut istuimet kuuluvat kausikorttilaisille. Tämän päätelmän jälkeen mä otin pari olutta ja laskin - yksitellen - jokaisen varatun penkin kyseisestä matsista. Lopputulos: 119!

Voiko tämä siis pitää paikkaansa? 2.248 yläkerran istuimesta TPS on myynyt ennen kauden alkua peräti 119 siihen hintaan, mihin niitä kausikortteja nyt ollaankin myyty? Kilisyttääkö tämä nyt jollain jotain kelloja? Tämän järkyttävän lukeman jälkeen mulle ei todellakaan tule enää minään yllätyksenä se, että sarjan puolivälissä sarjakakkosta vastaan perjantai-iltana hallilla haahuilee se vaivaiset neljä ja puoli tuhatta haukottelijaa.

Voisiko tässä olla pientä parantamisen varaa? Miltä kuulostaisi esim. 1.500 yläkerran kausikorttia hintaan 120-140EUR/kpl? Nyt kahtena (?) kautena myyty edullinen kannattajakausikortti on erinomainen idea. Tavallinen Pekka Peruskatsoja ei vain sellaista osta, vaan tulee edelleenkin niihin muutamaan matsiinsa kauden aikana yksittäislipuilla. Nyt kun muuten yläkerran tyhjinä kumiseviin katsomoihin alettaisiinkin myydä kausikortteja noin kuuden-seitsemän irtolipun hinnalla, niin siinä Pekka Peruskatsojakin miettisi juhannuksen jälkeen sijoittamista oikein kausikorttiin. Keneltä tämä sijoitus olisi pois? Jos Pekka kävisi kauden aikana normaalisti katsomassa sen 5-10 kotimatsia irtolipuilla, niin kausikortti taskussaan hän todennäköisesti kävisi jopa 10-15 kertaa ellei enemmänkin. Kynnys lähteä spontaanisti hallille pienenee takuuvarmasti, kun se juhannuksen jälkeen ostettu piletti polttelee siellä taskun pohjalla.

Henkilökohtaisesti mä olisin takuuvarmasti ostanut tuon hintaisen kausikortin viimeistään elokuussa. Normaalina talvena mä olen Suomessa/Turussa ehkä noin 10-15 kotimatsin aikana. Näistä mä sitten plokkaan mielenkiintoisimmat vastustajat eli mun tulee käytyä kaudessa ehkä 5-7 kertaa hallilla - irtolipuilla. Tänä syksynä mä olin huomattavasti normaalia enemmän Turussa - siitä huolimatta mä olen käynyt katsomassa neljä TPS:n SM-liigamatsia. Näistäkin yhden (SaiPa) Turun Sanomien jakamalla ilmaislipulla. Kuinka monta kertaa mä olisin käynyt hallilla, jos mulla olisi ollut tuollainen edullinen kausikortti taskussa? Tuplamäärän vai jopa kolme kertaa useammin?

Kysymys kuuluu: kuinka me rakennamme ilmiön nimeltä TPS - Das Phänomen TPS?

Näiden edullisten yläkerran kausikorttien lisäksi pitäisi ehdottomasti lanseerata toinenkin uudistus. Se nyt vain on fakta, että se halli sijaitsee siellä pellolla eikä sitä sieltä millään liikuteta. Toisin sanoen ihmiset pitää saada liikkumaan sinne hallille. Millä sitten? Voitaisiinko tässäkin kopioida jotain Bernistä - ideahan on Bernin lisäksi tuttu useista muistakin kaupungeista, joissa urheilutapahtumien yhteydessä pitää saada tuhatmäärin liikkumaan ihmisiä paikasta toiseen.

Mielestäni ehdottomasti TPS:n, Turkuhallin, Turun Messukeskuksen sekä Turun Kaupungin Liikennelaitoksen (?) pitäisi tehdä yhteinen päätös, että TPS:n ottelupäivinä matkustaminen kaupungin julkisilla kulkuvälineillä olisi ilmaista joko TPS:n kausikorttia tai ennakkolippua näyttämällä. Sanotaanko kolme tuntia ennen matsia ja kaksi tuntia matsin jälkeen?

Kuinka helppoa se olisikaan? Vedetään jälleen henkilökohtainen esimerkki! Mä tekisin jo kesällä päätöksen TPS:n kausikortin ostamisesta, kunhan hinta olisi kohdillaan. Tämä siitäkin huolimatta, että mulla ei edes olisi minkäänlaista varmuutta kuinka monen kotimatsin aikana mä edes olisin fyysisesti Turussa. Kun se kausikortti olisi taskussa, niin kuinka spontaanisti sitä voisikaan hypätä korttia vilauttamalla ilmaiseksi kuus'ykköseen ja hallille. Halliin sisälle jälleen korttia vilauttamalla, ja pari olutta naamariin. Tosiasiahan on se, että parin oluen jälkeen miehestä kuin miehestä lähtee enemmän ääntä kuin "koulubussin kuljettajasta". Tässä vaiheessa joku voisi tulla kysymään jotain illan vastustajasta. Vastaukseni olisi todennäköisesti: "En tiedä! Mä tulin ainakin katsomaan ja kannustamaan Tepsiä!". (ai hups... onko se tiistai-ilta ja SaiPa...)

Uudistan kysymykseni: kuinka me rakennamme ilmiön nimeltä TPS - Das Phänomen TPS?
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Uudistan kysymykseni: kuinka me rakennamme ilmiön nimeltä TPS - Das Phänomen TPS?

Loistavaa pohdintaa taasen Ketulta. Hyvään kysymykseen vastaus on simppeli: Ensimmäinen askel TPS:n uudistamisessa alkaa johtoportaan tuuletuksesta. Tällä hetkellä TPS ei ole ammattitaitoinen organisaatio ja kukaan ei kiistäne sitä tosiseikkaa, että nykyjohdolla TPS:stä ei luoda minkäänlaista ilmiötä. Vasta sitten, kun lentokapteenit ja kumppanit ovat potkittu pois kuleksimasta, voimme alkaa tehdä seuraavia siirtoja - tulevan varalle voi jo kaikenlaista miettiä. Esimerkiksi Mr.Foxin maalailemat tulevaisuudenkuvat ovat eittämättä kauniita ajatuksia, mutta toistaiseksi täyttä utopiaa, kiitos ammattitaidottoman johtoportaan.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Loistavaa pohdintaa kyllä Foxilta. Ite katselin noita alakatsomoiden "kausikorttipaikkoja" vähän samalla metodilla ja heräsi kyllä välillä kysymys että kuinkakohan paljon näistäkin on jaettu ilmaisena yrityksiin jne.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ite katselin noita alakatsomoiden "kausikorttipaikkoja" vähän samalla metodilla ja heräsi kyllä välillä kysymys että kuinkakohan paljon näistäkin on jaettu ilmaisena yrityksiin jne.
Tuskinpa noita ilmaiseksi sentään ollaan jaettu yhtään mihinkään!

Pohjaan nyt tietoni Porin Ässiin ja kauteen 2003-04. Tuolloinhan Juhani Tamminen oli Ässien toimitusjohtajana. Kaikki sponsoripaketithan ovat räätälöitävissä, mutta käytännössä kaikkiin yleensä kuuluu ainakin jonkinlaisia kausikorttipaketteja. Täysin pers'tuntumalta heittäen sanoisin, että jokaiselle - pienimmällekin - yhteistyökumppanille kuuluu periaatteessa ainakin yksi kausikorttipaikka. Tietoa mulla on siitä, että ainakin tuolloin kymmenen vuotta sitten Porissa pääyhteistyökumppanista yhtä pykälää pienemmille sponsorille kuului yhteistyöpakettiin viisi nk. klubikausikorttia. Nämä istuimet ovat tietysti hallin parhaimmilla paikoilla pääkatsomossa, niillä pääsee paikalliselle Business Clubille syömään, erätauoilla Tami veteli omaa show'tansa jne.

Sellaista asiaahan ei ole kuin "ilmainen lounas"! Toisin sanoen ei sellaisia yrityksille ilmaiseksi jaettuja kausikorttejakaan ole!

Turkuhallissahan alakatsomoista A2 on pitkälti varattu pelaajien vaimoille, tyttöystäville, kavereille jne. Tiedän tämän varmaksi, sillä olen kerran ollut seuraamassa matsia kyseisiltä paikoilta tehtyäni Jani Kiviharjulle pienen palveluksen. Legendaarinen TPS - Ilves 11-0 -matsi (25.11.1999) tuli seurattua noilta paikoilta eikä vierustoverissakaan ollut valittamista: Linda Lampenius.

D1- ja D2-katsomot ovat käsittääkseni varattuja vierasjoukkueiden kannattajille, jolloin ne käytännössä myydään aina pakettina vierasjoukkueiden kannattajayhdistyksille, jotka sitten hoitavat jakelun eteenpäin parhaaksi katsomallaan tavalla. C4-katsomolohkossa näkee useimmiten jotain kutsuttuja (juniori-) joukkueita tai suuria ryhmiä varusmiehiä tms. Veikkaisin näin, että hyvin pitkälti A3-, A4- ja A5-katsomolohkojen kausikortit ovat hyvin pitkälti juuri näitä yrityskausikortteja, jotka siis kuuluvat aina johonkin yritysyhteistyöpakettiin. Tavalliset pulliaiset, jotka haluavat paremmat kausikorttipaikat, ovat pääasiassa sijoittuneet C1-, C2- ja C3-katsomolohkoihin.

Tämä nyt on oma käsitykseni näistä alakerran kausikorttipaikoista. Sieltä kun periaatteessa laskisi noihin C-katsomoihin myydyt kausikortit - sekä mahdollisesti jonkin verran esim. A1- ja D4-katsomoista ja lisäisi nuo 119 yläkerran kausaria, niin voitaisiin varmasti hyvin pitkälti päätellä yksityishenkilöiden ostamien TPS-kausikorttien määrä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Lainaan vielä yhden saksankielisen lauseen tai moton tuon edellämainitsemastani kirjan etukannesta!

"SC Bern - der grösste Eishockeyklub der Schweiz und sein permanenter Anspruch auf kommerziellen und sportlichen Erfolg"

Suomennettuna jotakuinkin...

"SC Bern - Sveitsin suurin jääkiekkoseura ja sen jatkuva pyrkimys taloudelliseen sekä urheilulliseen menestykseen"

Mielestäni sopivasti muokattuna tuo lause sopisi aivan helvetisti paremmin TPS:n pitkän aikavälin tavoitteeksi kuin mitkään väsyneet hyvät isyydet ja rohkeat maljannostot.

Kaudella 2014-15 Helsingin Jokerit jättää SM-liigan ja suuntaa uusiin haasteisiin. Tällöin TPS:lle avautuu mahtava mahdollisuus nousta jälleen kerran Suomen (köh... SM-liigan!) suurimmaksi yleisöjoukkueeksi. Infrastruktuurista se ei ainakaan jää kiinni. Vieläkö täpötäydelle Nordikselle menee se 8.200 katsojaa? Tämä on lähes kolmannes vähemmän mitä täpötäyteen Turkuhalliin. Tästä faktasta huolimatta jo kahdeksan edellisen kauden ajan TPS:n yleisölukemat ovat olleet Suomen vasta kolmanneksi tai neljänneksi suurimpia. Kaudella 2005-06 - jolloin HIFK ohitti TPS:n yleisömenestyksessä - TPS:n yleisökeskiarvo tippui ensimmäistä kertaa Turkuhallin ensimmäisen täyden kauden jälkeen alle seitsemään tuhanteen. Itse asiassa tuolloin keskiarvo tipahti jopa alle kuuteen ja puoleen tuhanteen (6.444 - 28 ottelua - 180.419 katsojaa yhteensä).

Yleisökeskiarvoissa edellä ovat tuosta kaudesta lähtien aina olleet Helsingin Jokerit ja HIFK sekä neljänä kautena myös Oulun Kärpät. Tuolla pohjakosketuskaudella 2008-09 TPS:n yleisökeskiarvo oli vasta Suomen viidenneksi suurin. Edelle kiilasi vielä jopa Tampereen Ilves.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ehdottomasti harkinnan arvoisia pointteja. Ja tällaiseen esimerkkiin mielestäni SC Bern on paljon suotuisampi ottaa kehiin kuin esimerkkiin jossa pohdiskellaan avainpelaajien tilanteita, joten ihan peukun paikka.

Tosiaan hinnoittelun rakenne olisi hyvä mullistaa aivan kokonaan. Ja jonkun nohevan henkilön tulisi nousta tämän projektin katalyytiksi. Erittäin skeptinen olen sen suhteen että kukaan nykydinoista osaisi reagoida moisella tavalla. Mitä Jawsin "hallitus kiertoon"-lausahdukseen tulee niin senkin suhteen olen erittäin skeptinen. Varsinkin nuo Koivujen, VMP:n ja TS:n mandaateilla olevat kaverit lienevät lähes koskemattomia. Jugi voisi tosin haastaa Aaltoa tuosta pj-roolista. Mitään uutta se ei tosin organisaatioon toisi jos Aalto saisi potkut ja Big Daddy siirtyisi hänen paikalleen. Koivut ottaisivat uuden kaverin sisään, mutta tuskin mitään rautaista osaajaa.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Uudistan kysymykseni: kuinka me rakennamme ilmiön nimeltä TPS - Das Phänomen TPS?

Niin kauan kuin tuote ja sen takana oleva seura ei ole kunnossa, kaikki muu jumppa on turhaa.

Jos nyt hieman spekuloidaan kuitenkin, täälläkin on heitetty ilmoille kysymys siitä, että onko TPS tutkinut omaa kysynnän hintajoustoa? (jos on, milloin viimeksi?).
Tutkiminen on toki vaikeaa, koska tuote ei pysy samana pitkiä aikoja ja lupauksen lunastaminen on vaikeaa. Perusolettamus taitaa kuitenkin olla se, että TPS:n maksava yleisö ei reagoi kovin herkästi hinnanmuutoksiin. Eli, isohkotkaan hinnanalennukset eivät lisää katsojia ja toisaalta toisinpäin. Mikäli tuote olisi kunnossa, spekulaatiota voitaisiin viedä pidemmälle.

TPS:hän on budjetoinut liigan pienimmät pääsylipputulot itselleen (1,2milj.). Tämä tarkoittaa sitä, että lipun keskihinnaksi tulee 7€ per peli (Kun yleisötavoite oli 5700katsojaa/peli ja kotipelejä 30kpl). Jokainen ymmärtää tästä, että paljon lippuja menee yhteistyösopimusten kautta, kun miettii, että irtolippujen hintaväli on 8,5€ - 36,50€. Kausikorttien keskihintaa on vaikeampi laskea.

Paljolti siis TPS elää (ja kuolee) yhteistyösopimusten kautta. Tällä hetkellä lipputulot eivät määrittele juurikaan TPS:n tulosta. Kuluttajapuolella on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. Hyödyntäminen kuitenkin vaatisi sen, että tuote nimeltä TPS olisi laadukas ja seura nimeltä TPS olisi imagoltaan parempi ja sidosryhmien mieleinen.
 
Viimeksi muokattu:

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Paljolti siis TPS elää (ja kuolee) yhteistyösopimusten kautta. Tällä hetkellä lipputulot eivät määrittele juurikaan TPS:n tulosta. Kuluttajapuolella on paljon hyödyntätöntä potentiaalia. Hyödyntäminen kuitenkin vaatisi sen, että tuote nimeltä TPS olisi laadukas ja seura nimeltä TPS olisi imagoltaan parempi ja sidosryhmien mieleinen.

Osaltaan totta lyhyellä aikavälillä, mutta hallilla käyvällä yleisömäärällä on välitön vaikutus yhteistyösopimusten myyntiin. Yleensä ainakin sponsorisopimuksia myydään näkyvyyden mukaan ja mikä mittaakaan kaukalolaitamainoksen näkyvyyttä paremmin kuin yleisökeskiarvo. Tietty voi se telkustakin näkyä.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Osaltaan totta lyhyellä aikavälillä, mutta hallilla käyvällä yleisömäärällä on välitön vaikutus yhteistyösopimusten myyntiin. Yleensä ainakin sponsorisopimuksia myydään näkyvyyden mukaan ja mikä mittaakaan kaukalolaitamainoksen näkyvyyttä paremmin kuin yleisökeskiarvo. Tietty voi se telkustakin näkyä.

Juuri näin. Hyvä tarkennus. Olenkin ilmaissut huoleni siitä, miten ylipäätään ensi vuoden tuotetta myydään sidosryhmille (yleisö, yritykset jne.). Uskottavuus on niin kuralla kuitenkin. Tästäkin syystä pakko on tulla muutoksia tai se näkyy ensi vuonna jo viivan alla.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
TPS:hän on budjetoinut liigan pienimmät pääsylipputulot itselleen (1,2milj.). Tämä tarkoittaa sitä, että lipun keskihinnaksi tulee 7€ per peli (Kun yleisötavoite oli 5700katsojaa/peli ja kotipelejä 30kpl). Jokainen ymmärtää tästä, että paljon lippuja menee yhteistyösopimusten kautta, kun miettii, että irtolippujen hintaväli on 8,5€ - 36,50€. Kausikorttien keskihintaa on vaikeampi laskea.

Tämähän on hälyttävää! Miten paljon näitä ilmaislippuja oikeasti jaetaan? Kauden ekaan peliin sain Sokokselta kaksi vapaalippua kun kävin ostamassa kahvimukin. Ja vielä klubikatsomoon. Kahdelta tämän kauden sponsorilta olen jo kuullut aikeista vetäytyä kauden loputtu toiminnasta. Toisesta kirjoitinkin tänne jo aiemmin. Niklas Öshölhlmömin on parempi olla "kovan luokan myyjä" kuten virkaan astuessa toitotettiin. Miten lipun keskihinta saadaan poljettua noin alas kun pelkkä seisomalippukin on kahden kymmenen euron tietämillä? Helposti voi päätellä että yleisömäärät nyt ainakin valehdellaan röyhkeästi päin naamaa. Vähentämällä se 500 katsojaa joka ottelun ilmoitetusta yleisömäärästä saadaan lipunkin keskihintaa nostettua.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Juuri näin. Hyvä tarkennus. Olenkin ilmaissut huoleni siitä, miten ylipäätään ensi vuoden tuotetta myydään sidosryhmille (yleisö, yritykset jne.). Uskottavuus on niin kuralla kuitenkin. Tästäkin syystä pakko on tulla muutoksia tai se näkyy ensi vuonna jo viivan alla.

Heittääkäs muuten vähän sitä logiikkaa, miten tämä sponssihankinta on aikaisemmin toiminut ja mikä on muuttunut? Ja vaikka ketju onkin yleisömääriä käsittelevä, niin ehkä tätä voisi tässä puida, koska kyllä se sponsorointi on kytköksissä yleisömääriin ja niiden nostamiseen.

Voisin kuvitella, että kultaisina vuosina on suurin piirtein uusittu vanha paperi, vuosiluku vaihdettu. Ja jos näin on edelleen, niin mitenköhän mahtaa käydä nyt? Toivottavasti ei liikaa luoteta vanhoihin tuttuihin, koska talous sakkaa. Silloin ei ole ihan helppoa sponssifirmojen perustella isoja summia henkilöstölle, jos joukkue on tämän hetken TPS.

Tää on kyllä niin käsittämätön negatiivisuuden kierre, mikä on saatu aikaiseksi, että huh huh. (Tai siltä musta tuntuu, ehkä mä luen näitä palstoja liikaa... )
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Uudistan kysymykseni: kuinka me rakennamme ilmiön nimeltä TPS - Das Phänomen TPS?

Uudistamalla rakenteet täysin ja tekemellä pitkän tähtäimen suunnitelma, jotain samaa kuten kuvasit Bernin tapauksessa.

Tällä hetkellä haetaan pikavoittoja (Suikkasen paluu, ulkkareiden myynnit jne...), jotka auttavat hetkellisesti, mutta eivät poista "sairautta".

Asiaa voisi tietysti miettiä toisenlaisten painotustenkin kautta. Mitäpä jos tuota A-nuorten joukkuetta lähdettäisiin nostamaan enemmän ylös, ns. ilmiönä? Voisiko se toimia? Esim. Kanadassa on hirveä kiinnostus U20 -joukkuetta kohtaan. Joka johtaa siihen, että junnujen yksi suurimpia tavoitteita on edustaa maataan U20 -kisoissa. Ehkä tämä on idealisimia, mutta jos edustusjoukkueen sijaan jokaiselle TPS -juniorille olisi tärkeää ensin pärjätä ja menestyä Tepsin nuorissa, se poikisi pitkällä tähtäimellä automaattisesti hyviä pelaajia myös edustukseen. Ja aika monelle se urheilu-uran maksimi on A-nuorissa. Jos tämä fakta käännettäisiinkin vahvuudeksi, niin uskon että tekemisen taso nousisi. Kaikilla osastoilla.

Ja A-nuoret on, jos mikä, on turkulainen joukkue. Ehkä peleissä ei ole sitä kaikkein kovinta talenttia, mutta jääkiekko-otteluina nämä ovat hienoja. Lisäksi joukkue uusiutuu automaatiolla joka vuosi, jolloin välillisiä vaikutuksia kaukalon ulkopuolella tulee väkisinkin ja se tepsiläisyys voisi levitä sitä kautta... Ei palkkasotureita vaan intohimosta kiekkoa kohtaan... Kaikkea sitä, mistä romanttiset puheet on tehty. Juniorikiekkoilu on perheiden yhteistä juttua, edustuskiekkoa myydään väkisin. Lähtökohtaisesti näin.
 

jukkaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän nämä nykyiset lippujen hinnat jo omalta osaltaan karsivat suuren osan mahdollisista katsojista pois. Ajatellaan vaikka, että perusjamppa haluaisi käydä katsomassa matsin: halvin lippu + parkki + olut = n. 30 euroa. Tuohon kun lisätään päälle puolityhjä halli, niin ei sitä kovin helpolla uudestaan matsiin lähde. Varsinkaan kun TV/netin välityksellä näkee samalla hinnalla kuukauden edestä pelejä. Asia voisi olla eri, jos joukkue menestyisi.

Ei muuta kuin lippujen hinnat reilusti alas -> yleisöä hallille -> parempi tunnelma (houkuttelee lisää katsojia) -> oheismyynti kasvaa -> ? -> Profit.

TPS voisi vaikka loppukaudeksi aloittaa kampanjan, jossa fanituotteisiin pukeutunut (esim fanipaita/kaulahuivi päällä) pääsee ilmaiseksi hallille sisään. G-katsomon lakanat alas ja istutetään nämä ilmaistyypit sinne (tai esim. F/H-katsomoihin) . Ei niitä maksavia asiakkaita ole ainakaan hirveästi tulossa tällä kaudella, sen uskaltanee jo tässä vaiheessa sanoa.
 
Viimeksi muokattu:

Stabiil

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Ehdottomasti jotenkin kannattaisi reagoida vaikka vahinko on jo housuihin tullutkin. Loppukauden 12:n matsin kausarit myyntiin 60 e tms. Tällä tavalla saisi pekkaperuskannattajia ainakin enemmän liikkeelle, eikä tarvis tyhjälle katsomolle pelata. Muuta hävittävää ei ole kuin pelit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös