Kaikkihan ymmärtänevät sen, mitä se tarkoittaa, kun 17.000 katsojan hallissa on 10.000+ hengen seisomakatsomo, joka kumisee tyhjyyttään. Vuosituhannen vaihteessa Bernin kuuluisan seisomakatsomon täyttöaste oli noin kolmannes, tunnelmasta ei tietoakaan jne. SCB:n Marc Lüthin ensimmäinen kuningasidea oli saada seisomakatsomot täyteen, ja tunnelma palaamaan Bern Arenalle.
Tuolloin Bernissä ruvettiin myymään Grand Standiin aivan törkeän halpoja kausikortteja alle 150 Sveitsin frangilla. Halvimpina vuosina noita kortteja taisi saada jopa sadalla frangilla (1CHF = 0,85EUR). Yksittäislippu seisomakatsomoon maksoi kuitenkin sen 20CHF, joten jo noin seitsemän yksittäislipun hinnalla kausikortti oli jo maksettu. Alakerran reilut neljätuhatta istumapaikkaa pyhitettiin pääasiallisesti yhteistyökumppaneille sekä erityisen mukavuudenhaluisille kausikorttilaisille. Siltikin Grand Standia vastapäätä sijaitsevat yläkerran istumapaikat (~1.500-2.000) takasivat riittävän kapasiteetin satunnaiskatsojille. Eikä tuota Grand Standiakaan kuitenkaan loppuunmyyty noilla lähes naurettavan halvoilla kausikorteilla.
Tällä tavalla luotiin perustukset ilmiölle nimeltä SCB - Das Phänomen SCB!
Nyt tulikin mieleeni, että kuinka monella turkulaisella on kausikortti Turkuhallin yläkatsomoihin. Mä muistelisin näin, että kausikortin hinta yläkatsomoihin taitaa olla jo reilusti yli 300EUR - jopa yli 350EUR? Paljonko tällaisia sitten ollaan myyty, ja paljonko yläkatsomoihin ostetaan irtolippuja? Tuosta Tappara-matsin 4.525 yleisömäärästä voidaan vetää selkeitä johtopäätöksiä, että ei kovinkaan montaa.
Turkuhalli - Areena numeroina -sivuilta selviää seuraavaa:
Koodi:
Alakatsomo 4.457 istumapaikkaa
Yläkatsomo 3.942 istumapaikkaa
Aitiot 780 istumapaikkaa
Kurvi Pub 141 paikkaa
[U]Muut 2.500 paikkaa [/U]
[B]Yhteensä 11.820 paikkaa[/B]
Eli yläkatsomoissa on hieman vajaat neljätuhatta istumapaikkaa. G-katsomon mainoslakanat peittävät reilun kolmanneksen kapasiteetista - itse asiassa mä laskin jopa tarkan arvon: 1.627 istumapaikkaa. Tämän lisäksi 67 istumapaikan F2-katsomo ei ole yleisessä myynnissä. Muistaakseni kyseiseen katsomonosaan myydään vain jotain edullisia opiskelijakausikortteja?
Pikaisilla yhteen- ja vähennyslaskuilla selviää, että yleisessä myynnissä Turkuhallin yläkatsomoihin on myynnissä 2.248 istumapaikkaa - 3.942-(1.627+67). Noh, kuinka paljon näihin reiluun kahteentuhanteen istumapaikkaan ollaan myyty niitä normaalihintaisia - 300-350EUR arvoisia? - kausikortteja?
Mä avasin
Lippupalvelun sivut ja otin esille kauden viimeisen kotiottelun - 11.03.2014 TPS - Pelicans. Oletusarvoisesti voidaan heittää, että hirvittävän montaa yksittäistä lippua tuohon kyseiseen matsiin ei olla varattu tai ostettu. Toisin sanoen varatut istuimet kuuluvat kausikorttilaisille. Tämän päätelmän jälkeen mä otin pari olutta ja laskin -
yksitellen - jokaisen varatun penkin kyseisestä matsista. Lopputulos: 119!
Voiko tämä siis pitää paikkaansa? 2.248 yläkerran istuimesta TPS on myynyt ennen kauden alkua peräti 119 siihen hintaan, mihin niitä kausikortteja nyt ollaankin myyty? Kilisyttääkö tämä nyt jollain jotain kelloja? Tämän järkyttävän lukeman jälkeen mulle ei todellakaan tule enää minään yllätyksenä se, että sarjan puolivälissä sarjakakkosta vastaan perjantai-iltana hallilla haahuilee se vaivaiset neljä ja puoli tuhatta haukottelijaa.
Voisiko tässä olla pientä parantamisen varaa? Miltä kuulostaisi esim. 1.500 yläkerran kausikorttia hintaan 120-140EUR/kpl? Nyt kahtena (?) kautena myyty edullinen kannattajakausikortti on erinomainen idea. Tavallinen Pekka Peruskatsoja ei vain sellaista osta, vaan tulee edelleenkin niihin muutamaan matsiinsa kauden aikana yksittäislipuilla. Nyt kun muuten yläkerran tyhjinä kumiseviin katsomoihin alettaisiinkin myydä kausikortteja noin kuuden-seitsemän irtolipun hinnalla, niin siinä Pekka Peruskatsojakin miettisi juhannuksen jälkeen sijoittamista oikein kausikorttiin. Keneltä tämä sijoitus olisi pois? Jos Pekka kävisi kauden aikana normaalisti katsomassa sen 5-10 kotimatsia irtolipuilla, niin kausikortti taskussaan hän todennäköisesti kävisi jopa 10-15 kertaa ellei enemmänkin. Kynnys lähteä spontaanisti hallille pienenee takuuvarmasti, kun se juhannuksen jälkeen ostettu piletti polttelee siellä taskun pohjalla.
Henkilökohtaisesti mä olisin takuuvarmasti ostanut tuon hintaisen kausikortin viimeistään elokuussa. Normaalina talvena mä olen Suomessa/Turussa ehkä noin 10-15 kotimatsin aikana. Näistä mä sitten plokkaan mielenkiintoisimmat vastustajat eli mun tulee käytyä kaudessa ehkä 5-7 kertaa hallilla - irtolipuilla. Tänä syksynä mä olin huomattavasti normaalia enemmän Turussa - siitä huolimatta mä olen käynyt katsomassa neljä TPS:n SM-liigamatsia. Näistäkin yhden (SaiPa) Turun Sanomien jakamalla ilmaislipulla. Kuinka monta kertaa mä olisin käynyt hallilla, jos mulla olisi ollut tuollainen edullinen kausikortti taskussa? Tuplamäärän vai jopa kolme kertaa useammin?
Kysymys kuuluu: kuinka me rakennamme ilmiön nimeltä TPS - Das Phänomen TPS?
Näiden edullisten yläkerran kausikorttien lisäksi pitäisi ehdottomasti lanseerata toinenkin uudistus. Se nyt vain on fakta, että se halli sijaitsee siellä pellolla eikä sitä sieltä millään liikuteta. Toisin sanoen ihmiset pitää saada liikkumaan sinne hallille. Millä sitten? Voitaisiinko tässäkin kopioida jotain Bernistä - ideahan on Bernin lisäksi tuttu useista muistakin kaupungeista, joissa urheilutapahtumien yhteydessä pitää saada tuhatmäärin liikkumaan ihmisiä paikasta toiseen.
Mielestäni ehdottomasti TPS:n, Turkuhallin, Turun Messukeskuksen sekä Turun Kaupungin Liikennelaitoksen (?) pitäisi tehdä yhteinen päätös, että TPS:n ottelupäivinä matkustaminen kaupungin julkisilla kulkuvälineillä olisi ilmaista joko TPS:n kausikorttia tai ennakkolippua näyttämällä. Sanotaanko kolme tuntia ennen matsia ja kaksi tuntia matsin jälkeen?
Kuinka helppoa se olisikaan? Vedetään jälleen henkilökohtainen esimerkki! Mä tekisin jo kesällä päätöksen TPS:n kausikortin ostamisesta, kunhan hinta olisi kohdillaan. Tämä siitäkin huolimatta, että mulla ei edes olisi minkäänlaista varmuutta kuinka monen kotimatsin aikana mä edes olisin fyysisesti Turussa. Kun se kausikortti olisi taskussa, niin kuinka spontaanisti sitä voisikaan hypätä korttia vilauttamalla ilmaiseksi kuus'ykköseen ja hallille. Halliin sisälle jälleen korttia vilauttamalla, ja pari olutta naamariin. Tosiasiahan on se, että parin oluen jälkeen miehestä kuin miehestä lähtee enemmän ääntä kuin "koulubussin kuljettajasta". Tässä vaiheessa joku voisi tulla kysymään jotain illan vastustajasta. Vastaukseni olisi todennäköisesti: "
En tiedä! Mä tulin ainakin katsomaan ja kannustamaan Tepsiä!".
(ai hups... onko se tiistai-ilta ja SaiPa...)
Uudistan kysymykseni: kuinka me rakennamme ilmiön nimeltä TPS - Das Phänomen TPS?