Mietin tota Mr.Foxin vertausta SCB:hen, että millainen tilanne muuten on ollut silloin kun tuota nousua on lähdetty hakemaan, noi niinkuin tulotasojen puolesta.. Tää nyt on tosi kaukaa ajateltua, mutta jos keskiansiot on korkeemmat ja liput halvemmat kuin täällä, niin oiskohan täälläkin aika tarkastaa ihan tosissaan noita lippujen hintoja?
Nytkin näytti SCB:n sivuilla aikuisen sisäänpääsymaksu (google translate) olevan 20CHF eli semmonen 16 euroa(vissinkin siis seisomapaikka).
Kyllä, olet aivan oikeassa!
Sveitsiläisten tulotaso on aina ollut suomalaisia korkeampi - tosin elinkustannukset ovat myös aivan toisissa sfääreissä. 20CHF seteli on sveitsiläisille eri juttu kuin 20EUR seteli suomalaisille. Mä sanoisin näin, että kävely 20CHF seteli taskussa Bernin keskustassa vastaa kävelyä 10EUR seteli taskussa Turun keskustassa. Ehkä tällöin ostovoimat vastaisivat kohtuullisesti toisiaan. Jos mä oikein muistan, niin Big Mac -ateria (legendaarinen Big Mac -vertailu) taitaa maksaa Sveitsissä noin 13-15CHF - Suomessa noin 8EUR?
Kaudella 2013-14 SCB:n seisomalippujen hinnat ovat seuraavat - muutamia mielenkiintoisia ja mielestäni harkitsemisenarvoisia tarjouksia tännekin:
Seisomapaikka, lapsi -16v: 10CHF
Seisomapaikka, aikuinen: 20CHF
Seisomapaikka, perhelippu: 50CHF (2 aikuista ja max. 3 lasta -16v)
Seisomapaikka, perhelippu: 30CHF (1 aikuinen ja max. 3 lasta -16v)
Istumapaikkalippuja on saatavilla ainoastaan kulmasta suoraan vieraskannattajien seisomapaikan alapuolelta (eli takuuvarmaa olutsadetta) hintaan 40CHF. Kaikki muut istumapaikat on myyty kausikorteilla.
Kaudella 2013-14 seisomakausikortti Bern Arenalle maksoi 330CHF (25 kotiottelua) - eli melkoisen kauas ollaan päästy jo niistä ajoista, kun hallia vasta ruvettiin tosissaan täyttämään ja noita kausareita myytiin 100-150CHF/kpl. Tämähän siinä oli Marc Lüthin ideanakin - berniläiset piti "opettaa" jälleen käymään hallilla, ja se tavoite saavutettiin polkemalla hintoja alaspäin.
Turussa musta tuntuu, että hommaa tehdään juuri toisinpäin. Turkulaiset eivät käy hallilla => TPS korottaa hintoja => tilinpäätös saattaa näyttää muutaman vuoden ajan hyvältä, mutta vuodesta toiseen aina vain entistä vähemmän turkulaisia käy hallilla. Kuinka kauan tuota kulissia voidaan pitää yllä pelkästään lippujen hintoja korottamalla? Ehkä jo ensi kaudeksi kannattaisi harkita jotain radikaaleja toimenpiteitä? Jollain tavalla tuo yläkatsomoiden kausikorttilukema 119 pitäisi saada vaihdettua vaikkapa lukemaan 2.119. Tai kuten jo aiemmin heitin ilmoille, niin 1.500 kausikorttia yläkatsomoihin myydään johonkin tyyliin 1/3 nykyisistä hinnoista.
Juuri tämä onkin tarkoitukseni, miksi tuon tuota SC Berniä esille. Jossain muualla maailmassa ollaan takuuvarmasti oltu samassa tilanteessa kuin Turussa ollaan nyt. Niinpä Turussa pitäisi nyt löytyä sitä nöyryyttä ottaa oppia niiltä, jotka hommasta ovat jo kerran suoriutuneet ja ylösnousseet. Avainsana on nöyryys - taito kuunnella ja ottaa oppia kokeneemmilta - eikä mikään oma
hyväinen kusipä
isyys!
Tuli mieleen sellainen muuttuja kuin hallin sijainti?
Olen kyllä kauan sitten käynyt Bernissä, mutten tuolloin jäähallissa.
Jos "sijoittaisit" SC Bernin hallin maantieteellisesti Turkuun, missä se olisi?
Toki voisin sen helposti tarkastaa, mutta kyse voi olla myös sijainnin mielikuvasta.
Yhtä kaukana keskustasta kuin Artukainen vai yhtä lähellä kuin Kupittaa?
Helppo vai vaikea saavuttaa?
Hemmetin hyviä kysymyksiä!
Bernin keskustasta (Zytglogge) Guisanplatzille menee raitiovaunu numero 9. Matka-aika on noin 15-20min ja siinä on noin/vajaa kymmenen pysähdystä ennen hallia. Guisanplatz on aukio Bernin messukeskuksen (Bern Expo) edessä - ja Bern Arena sijaitsee messukeskuksen takana. Omalla autolla mä en tuonne edes lähtisi - johtuen juuri siitä, että raitiovaunuja ja matsibusseja tulee käytännössä non-stopina. Jos ei halua mennä keskustan kautta, niin Wankdorfin bussit ajavat hallin takaa. Kävelymatka pysäkeiltä hallille on suurinpiirtein sama mikä Turussakin - ehkä aavistuksen lyhyempi.
Kilometreissähän mitattuna matka keskustasta hallille on vain noin 2,5 kilometriä. Tässä kohtaa täytyy kuitenkin muistaa se, että Bern on keskiaikainen, wanha kaupunki sekä tiiiviisti rakennettu, joten etäisyydet tuntuvat usein pidemmiltä kuin koti-Suomessa. Kävellen tuota matkaa ei kulje yksikään. Lisäksi täytyy muistaa eräs sveitsiläinen ominaispiirre - minne tahansa menetkin, niin aina on (ylä-) mäkiä matkan varrella. Todennäköisesti Turun keskustasta pyöräilisi nopeammin Turkuhallille, mitä Bernin keskustasta Bern Arenalle.
Mä heittäisin sellaisen, että jos Turkuhalli sijaitsisi siinä kohdassa, jossa Naantalintie ja Raumantie erkanevat toisistaan, niin hallien sijainnit ja etäisyydet vastaisivat melko hyvin toisiaan keskustoista nähden! Eli käytännössä mä pidän tuota eroa hallien sijainnissa lähes olemattomana. Henkilökohtaisesti mulle hallin sijainti oli lähes yhdentekevää - tärkeintä oli se tieto, että ottelupäivinä matsilippu povitaskussa pystyin hyppäämään mihin tahansa BernMobilin julkisiin kulkuneuvoihin maksutta.