TPS:n ja muiden suurien suomalaisten SM-liigajoukkueiden ongelma on se, että on olemassa n. 2000-3000 henkilöä, jotka tulevat katsomaan käytännössä kaikkia kotiotteluita oli peliesitykset tai pelitapahtuma mitä tahansa, ja sitten on olemassa useiden kymmenien tuhansien ihmisten joukko, jotka periaatteessa ovat kyllä erittäin kiinnostuneita TPS:n matseista ja seuraavatkin niitä varmasti teksti-tv:n tai radion välityksellä, mutta itse Turkuhalliin he saapuvat vain satunnaisesti. Periaatteessa kaiken työn mitä TPS tekee yleisömäärän kasvattamiseksi tulisi tähdätä nimenomaan tämän joukon hallille saamiseen.
No, miten sitten näitä ihmisiä saisi enemmän houkuteltua lehtereille? Moni peräänkuuluttaa täällä paremman markkinoinnin perään. Itse hivenen myyntiä ja markkinointia tutkineena olen eri mieltä siitä, kuinka tehokas vaikutus markkinoinnilla loppupeleissä onkaan yleisömääriin sen vaatimiin panostuksiin huomioituna.
Nykyaikana ei enää pitäisi tarvita mainostaa, että sinä ja sinä päivänä on peli. Sanomalehti, Televisio, Internet ja Sosiaalinen media kyllä huolehtivat hyvin pitkälti siitä, että suuri osa mahdollisesta markkinasta tietää minä päivänä se peli on. Olen hyvin varma, että suuri osa tuosta TPS:n kuvatusta mahdollisesta markkinasta kyllä tietää milloin TPS pelaa. Siksi tällaisen markkinoinnin lisäämisellä ei todennäköisesti olisi minkäänlaista vaikutusta yleisömääriin loppukädessä.
Tämä TPS:n mahdollinen markkina on hivenen sellaista,että siihen on perinteisellä markkinoinnilla vaikeaa vaikuttaa. Siksi heille pitää ennemminkin myydä kuin markkinoida. Mikäköhän on sitten TPS:ssä tällä hetkellä myynnin, tuon ehkä yrityksen tärkeimmän toiminnon laita? Ilmeisesti yritysten suuntaan osataan olla aika hyvin yhteydessä. Mutta miten olisi, jos lähdettäisiin agressiivisesti myymään yritysten lisäksi yhdistysten suuntaan?
Suomi on täynnä erilaisia yhdistyksiä. On opiskelijaryhmiä, sählyporukoita, partiolippukuntia, juniorijoukkueita, harrastuskerhoja, varusmiesyhdistyksiä ja niin edelleen. Jokainen meistäkin kuuluu varmasti jonkinlaiseen yhdistykseen. TPS:n ei muuta tarvitsisi tehdä kuin palkata asiansa osaava myyntimies, joka ottaisi puhelimen kauniiseen käteensä ja alkaisi soittamaan erilaisia yhdistyksiä läpi samalla tehden tarjouksen kuten "hei, voin tarjota koko teidän sählyporukalle liput lauantain peliin 10 eurolla, miltä kuulostaa"? Suurin osa mahdollisesta markkinasta vaan on sellaisia, että eivät itse aktiivisesti etsiydy hallille, mutta kun heidät vedetään sinne niin silloin kyllä tulevat. Kun tämä myyntimies oppisi hommansa voisin uskoa, että hän pystyisi tuomaan otteluihin jopa useita satoja enemmän yleisöä, kenties jopa enemmänkin.
Tiivistettynä yritän kuitenkin sanoa, että nykypäivänä jos haluat asiakkaita niin ne pitää käytännössä käydä hakemassa, muuten ne ei tule. Agressiivisemmalla myynnillä TPS voisi ottaa tavoitteekseen sen, että jokainen lauantai-kotiottelu on loppuunmyyty, mikä olisi aivan mahdollista. Se markkina on kyllä tuolla, mutta ne pitää käydä hakemassa tänne. Sitä on myynti.