Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 738 113
  • 3 722

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Ketjun otsikkoon vastatakseni, EI ainakaan tällaisella pelillä mitä sarjajumboa vastaan esitettiin. Siis ei voi olla todellista!

Harvalukuinen yleisö oli tänäänkin eikä se yleisömäärä siitä tule paranemaan.

Ei maalin maalia Ipaa vastaan. Vetää todella hiljaiseksi.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaksi viimeistä kotipeliä 0-8, tarviiko tässä enää kysyä miksei kansa mene katsomoon? Itse ainakin mielummin juon keskiolutta kotisohvalla kuin lähden hallille, maksan keskimäärin 20e lipusta ja katson tätä paskaa.
 

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
Olin jo viittä vaille lähdössä peliä katsomaan, mutta jostain syystä päätinkin sitten kotiin jäädä matsia seuraamaan.

Oikean ratkaisun tein ja paljon saa tapahtua, ennen kuin minut seuraavan kerran hallilta löytää.

Kiitos tästä paskasta kuuluu yksinomaan joukkueelle..
 
Avasin ketjun, koska tiesin mitä tänne on illan aikana kirjoitettu ja muistin myös ilmiselvän vastauksen:

8.10. TPS-HIFK 3-2, yleisöä 6738
14.10. TPS-Jokerit 4-3 ja., yleisöä 5825
18.10. TPS-Tappara 2-1, yleisöä 3947
21.10. TPS-Blues 3-2, yleisöä 4660
25.10. TPS-Lukko 3-1, yleisöä 4542
29.10. TPS-Lukko 1-0, yleisöä 5514
3.11. TPS-Pelicans 0-5, yleisöä 4730
5.11. TPS-Ilves 0-3, yleisöä 4892

Näiden perustella ei joukkueen pelaamisen tasolla ole mitään helvetin väliä, koska paikalle vaivautuminen kiinnostaa vasta kun playoff-joukkue olemme me. Ei siis aleta sotkea vitutusta faktoihin, vaan pidetään ne jutut muissa ketjuissa.
 

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
Avasin ketjun, koska tiesin mitä tänne on illan aikana kirjoitettu ja muistin myös ilmiselvän vastauksen:

8.10. TPS-HIFK 3-2, yleisöä 6738
14.10. TPS-Jokerit 4-3 ja., yleisöä 5825
18.10. TPS-Tappara 2-1, yleisöä 3947
21.10. TPS-Blues 3-2, yleisöä 4660
25.10. TPS-Lukko 3-1, yleisöä 4542
29.10. TPS-Lukko 1-0, yleisöä 5514
3.11. TPS-Pelicans 0-5, yleisöä 4730
5.11. TPS-Ilves 0-3, yleisöä 4892

Näiden perustella ei joukkueen pelaamisen tasolla ole mitään helvetin väliä, koska paikalle vaivautuminen kiinnostaa vasta kun playoff-joukkue olemme me. Ei siis aleta sotkea vitutusta faktoihin, vaan pidetään ne jutut muissa ketjuissa.

Kyllä sitä porukkaa runkosarjassakin hallille tulisi, mutta väitän, että viime kauden täydellisellä romahtamisella on niin järisyttävän suuret vaikutukset, että se vaikuttaa vielä tälläkin kaudella.

Ellen nyt ihan väärin muista, niin viime kauden alussa porukkaa oli ihan kohtuullisesti hallissa. Sen jälkeen, kun ihmiset alkoivat tajuta sen, millaista mahalaskua kohti siinä oltiin menossa, loppui myös kiinnostus ja se vaikuttaa pahasti vielä tälläkin kaudella.
 

Mylbee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Huomion arvoista tämän illan matsissa oli se, että sysipaskasti alkukauden pelanneen Ipan faneja oli tullut Turkuun sankoin joukoin! Eikä ainoastaan tulleet katselemaan peliä, vaan antoivat laulun raiata lähes tauotta niin, että reilu 4000 "kotijoukkueen edustajaa" kykenivät ainoastaan ihmettelemään.

Ihmetystä tämä tosiaan herättää...
 

BaronFIN

Jäsen
Have no fear, samanlaisia menestyksen perässä juoksijoita keskiverto turkulaiset ovat kuin muutkin suomalaiset: vain menestyvä joukkue kiinnostaa, joten playoffeihin pitää päästä. Luulin kylläkin oikeasti että Turun laihat vuodet olisi opettanut nauttimaan vähemmästäkin menestyksestä, mutta ilmeisesti vain TOP4 sijoitus ja 10 ottelun voittoputket tuntuu vain kelpaavan... Mestaruus tulikin teille pahaan paikkaan, vain mestaruutta contender kiinnostaa Turus.
 

silakkani

Jäsen
Ellen nyt ihan väärin muista, niin viime kauden alussa porukkaa oli ihan kohtuullisesti hallissa. Sen jälkeen, kun ihmiset alkoivat tajuta sen, millaista mahalaskua kohti siinä oltiin menossa, loppui myös kiinnostus ja se vaikuttaa pahasti vielä tälläkin kaudella.

16.9. TPS - HPK 5-4 vl yleisö: 7220 (mestaruusviiri kattoon yms)
21.9. TPS - Blues 0-7 yleisö: 4823 (perus tiistai)
25.9. TPS - Jokerit 2-3 vl yleisö: 5713 (lauantai + Jokerit)
2.10. TPS - Lukko 2-4 yleisö: 5145 (lauantai + Lukko)
7.10. TPS - KalPa 2-5 yleisö: 4548 (joo...)
12.10. TPS - Ilves 1-3 yleisö: 4027 (jepjep)
16.10. TPS - JYP 1-4 yleisö: 5045 (lauantai)
21.10. TPS - Tappara 6-5 ja. yleisö: 4829 (normi?)
26.10. TPS - HIFK 3-2 ja. yleisö: 5276 (HIFK)
30.10. TPS - Ässät 2-4 yleisö: 6471 (lauantai, mutta oliko täällä paljon Ässä-faneja, joku tarjouspeli vai miksi "näinkin paljon" yleisöä?)
2.11. TPS - Pelicans 5-0 yleisö: 3881 (noloa)
6.11. TPS - Kärpät 4-1 yleisö: 6071 (lauantai, ihan hyvä keskiarvoon verrattuna)

Tässä siis viime kauden kotipelit marraskuun maajoukkuetaolle saakka. 12 kotipelin keskiarvoksi tuli 5254, joka on noin 200 katsojaa/peli enemmän kuin tämän hetken keskiarvo. Suht samanlaisia määriä kuin tälläkin hetkellä, vaikka silloin uitiin vielä syvemmällä. Tuossa kauden ensimmäisessä pelissä oli torstaiksi hyvä määrä, mutta silloin oltiin hallitsevia mestareita... Eli tottahan toki kaikki haluaa parhaita tulla katsomaan, eiks joo?! Turkuun ei saada tarpeeksi yleisöä kuin spesiaalitapauksissa ja pleijareissa.
 

Sebbee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rohkeat maljan nostajat
TPS:n ja muiden suurien suomalaisten SM-liigajoukkueiden ongelma on se, että on olemassa n. 2000-3000 henkilöä, jotka tulevat katsomaan käytännössä kaikkia kotiotteluita oli peliesitykset tai pelitapahtuma mitä tahansa, ja sitten on olemassa useiden kymmenien tuhansien ihmisten joukko, jotka periaatteessa ovat kyllä erittäin kiinnostuneita TPS:n matseista ja seuraavatkin niitä varmasti teksti-tv:n tai radion välityksellä, mutta itse Turkuhalliin he saapuvat vain satunnaisesti. Periaatteessa kaiken työn mitä TPS tekee yleisömäärän kasvattamiseksi tulisi tähdätä nimenomaan tämän joukon hallille saamiseen.

No, miten sitten näitä ihmisiä saisi enemmän houkuteltua lehtereille? Moni peräänkuuluttaa täällä paremman markkinoinnin perään. Itse hivenen myyntiä ja markkinointia tutkineena olen eri mieltä siitä, kuinka tehokas vaikutus markkinoinnilla loppupeleissä onkaan yleisömääriin sen vaatimiin panostuksiin huomioituna.

Nykyaikana ei enää pitäisi tarvita mainostaa, että sinä ja sinä päivänä on peli. Sanomalehti, Televisio, Internet ja Sosiaalinen media kyllä huolehtivat hyvin pitkälti siitä, että suuri osa mahdollisesta markkinasta tietää minä päivänä se peli on. Olen hyvin varma, että suuri osa tuosta TPS:n kuvatusta mahdollisesta markkinasta kyllä tietää milloin TPS pelaa. Siksi tällaisen markkinoinnin lisäämisellä ei todennäköisesti olisi minkäänlaista vaikutusta yleisömääriin loppukädessä.

Tämä TPS:n mahdollinen markkina on hivenen sellaista,että siihen on perinteisellä markkinoinnilla vaikeaa vaikuttaa. Siksi heille pitää ennemminkin myydä kuin markkinoida. Mikäköhän on sitten TPS:ssä tällä hetkellä myynnin, tuon ehkä yrityksen tärkeimmän toiminnon laita? Ilmeisesti yritysten suuntaan osataan olla aika hyvin yhteydessä. Mutta miten olisi, jos lähdettäisiin agressiivisesti myymään yritysten lisäksi yhdistysten suuntaan?

Suomi on täynnä erilaisia yhdistyksiä. On opiskelijaryhmiä, sählyporukoita, partiolippukuntia, juniorijoukkueita, harrastuskerhoja, varusmiesyhdistyksiä ja niin edelleen. Jokainen meistäkin kuuluu varmasti jonkinlaiseen yhdistykseen. TPS:n ei muuta tarvitsisi tehdä kuin palkata asiansa osaava myyntimies, joka ottaisi puhelimen kauniiseen käteensä ja alkaisi soittamaan erilaisia yhdistyksiä läpi samalla tehden tarjouksen kuten "hei, voin tarjota koko teidän sählyporukalle liput lauantain peliin 10 eurolla, miltä kuulostaa"? Suurin osa mahdollisesta markkinasta vaan on sellaisia, että eivät itse aktiivisesti etsiydy hallille, mutta kun heidät vedetään sinne niin silloin kyllä tulevat. Kun tämä myyntimies oppisi hommansa voisin uskoa, että hän pystyisi tuomaan otteluihin jopa useita satoja enemmän yleisöä, kenties jopa enemmänkin.

Tiivistettynä yritän kuitenkin sanoa, että nykypäivänä jos haluat asiakkaita niin ne pitää käytännössä käydä hakemassa, muuten ne ei tule. Agressiivisemmalla myynnillä TPS voisi ottaa tavoitteekseen sen, että jokainen lauantai-kotiottelu on loppuunmyyty, mikä olisi aivan mahdollista. Se markkina on kyllä tuolla, mutta ne pitää käydä hakemassa tänne. Sitä on myynti.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
TPS:n ja muiden suurien suomalaisten
Suomi on täynnä erilaisia yhdistyksiä. On opiskelijaryhmiä, sählyporukoita, partiolippukuntia, juniorijoukkueita, harrastuskerhoja, varusmiesyhdistyksiä ja niin edelleen. Jokainen meistäkin kuuluu varmasti jonkinlaiseen yhdistykseen. TPS:n ei muuta tarvitsisi tehdä kuin palkata asiansa osaava myyntimies, joka ottaisi puhelimen kauniiseen käteensä ja alkaisi soittamaan erilaisia yhdistyksiä läpi samalla tehden tarjouksen kuten "hei, voin tarjota koko teidän sählyporukalle liput lauantain peliin 10 eurolla, miltä kuulostaa"? Suurin osa mahdollisesta markkinasta vaan on sellaisia, että eivät itse aktiivisesti etsiydy hallille, mutta kun heidät vedetään sinne niin silloin kyllä tulevat. Kun tämä myyntimies oppisi hommansa voisin uskoa, että hän pystyisi tuomaan otteluihin jopa useita satoja enemmän yleisöä, kenties jopa enemmänkin.

Tiivistettynä yritän kuitenkin sanoa, että nykypäivänä jos haluat asiakkaita niin ne pitää käytännössä käydä hakemassa, muuten ne ei tule. Agressiivisemmalla myynnillä TPS voisi ottaa tavoitteekseen sen, että jokainen lauantai-kotiottelu on loppuunmyyty, mikä olisi aivan mahdollista. Se markkina on kyllä tuolla, mutta ne pitää käydä hakemassa tänne. Sitä on myynti.

Toimisto!!! Lukekaa erityisesti tuo pätkä, suosittelen! Erittäin hyvää tekstiä kokonaan mutta erityisesti tuo "hakeminen" on loistava juttu.. Näin se vaan menee meirän maassa ja täällä Turussa!
 
Hyvää tekstiä edellisiltä kirjoittajilta! Itse täytyy tähän väliin kommentoida että kun olin töissä Nokian tehtaalla Salossa muutama vuosi takaperin niin näitä yhteisiä TPS-otteluja järjestettiin. Liput olivat ainakin halvempia kuin normaalisti, en tiedä sitten kuka ne oli hankkinut. Tällä hetkellä opiskelen ja yliopiston kautta ei ole kertaakaan tullut nähtyä että mikään järjestö olisi TPS-otteluihin järjestänyt mitään yhteistä reissua. Opiskelijajärjestöjen sitsit ja muut järjestettävät tapahtumat ovat muutenkin usein arki-iltoina kun matseissa on vähän porukkaa. Esim. keskiviikkoiltana voisi myös olla kokeilunarvoinen "kaikki opiskelijat ilmaiseksi"-tyylinen temppu joskus.
 

12961

Jäsen
Tällä hetkellä opiskelen ja yliopiston kautta ei ole kertaakaan tullut nähtyä että mikään järjestö olisi TPS-otteluihin järjestänyt mitään yhteistä reissua. Opiskelijajärjestöjen sitsit ja muut järjestettävät tapahtumat ovat muutenkin usein arki-iltoina kun matseissa on vähän porukkaa. Esim. keskiviikkoiltana voisi myös olla kokeilunarvoinen "kaikki opiskelijat ilmaiseksi"-tyylinen temppu joskus.

En tiedä miten nykyään on, mutta ainakin kauppakorkean kirjakauppa myi valittuihin matseihin vielä pari vuotta sitten seisomalippuja muistaakseni 6e/kpl hintaan. Sitä en tiedä, oliko tällä joku TuKY-jäsenliitos ja mainostettiinko näitä muualla kuin ko. kirjakaupan oven ulkopuolella.
 
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä miten nykyään on, mutta ainakin kauppakorkean kirjakauppa myi valittuihin matseihin vielä pari vuotta sitten seisomalippuja muistaakseni 6e/kpl hintaan. Sitä en tiedä, oliko tällä joku TuKY-jäsenliitos ja mainostettiinko näitä muualla kuin ko. kirjakaupan oven ulkopuolella.

Aikanaan TuKY ja KY Dealing (kirjakauppa) tekivät yhteistyötä palloseuran kanssa. Nykytilasta ei ole mitään haisua. Turussa pitäisi ilman muuta tehdä enemmän yhteistyötä opiskelijoiden kanssa. Työpaikat ovat kadonneet(kärjistäen), mutta opiskelijoita löytyy edelleen massoittain. Keskihinnat tietysti hieman putoaisivat, mutta mahdollisesti punaisten penkkien määrä hallissa vähenisi silmissä.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Aina kun puhutaan yleisömäärien kasvattamisesta, niin opiskelijat otetaan kovin potentiaalisena ryhmänä. Loppujen lopuksi opiskelijat eivät mielestäni mikään äärettömän potentiaalinen porukka ole. Ensinnäkin suuri osa kannattaa jotain toista seuraa, sekä hyvin suuri osa porukasta karkaa opiskeluiden valmistuttua jollekin toiselle paikkakunnalle, jos nyt olisi saanutkin pureman TPS kärpäsestä.

Toki opiskelijoita saa suhteellisen helposti isoja määriä kerralla houkuteltua, jos kampanjat purevat, mutta aika pitkälle se silti taitaa olla sitä perinteistä kannettua vettä kaivossa.

Loppupeleissä perusduunarit voisivat olla potentiaalisempi kohde, jos mietitään mitä tapahtuu yleisömäärille seuraavassa pelissä, sen jälkeen kun ne on kerran saatu matsiin alehintaan houkutelutua.
 

Sebbee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rohkeat maljan nostajat
Sitä, minkälaisille ryhmille kannattaisi harrastaa edellä kuvattua suoramyyntiä voidaan miettiä erikseen. Erilaisia yhdistyksiä Suomi on täynnä. Tärkeintä on ymmärtää se, että jos haluaa saada asiakkaita on oltava valmis myymään tuotettaan. Jokainen voi kuvitella kumpi vaikuttaa myönteisemmin ostopäätökseen: 1) Näet Turun Sanomissa koko sivun mainoksen perjantain pelistä Pelicansia vastaan 2) Sählyporukkasi vetäjä soittaa, että haluatko tulla 10 muun kaverin kanssa katsomaan perjantaina TPS:n matsia kun TPS tarjosi halpoja lippuja? Aivan, henkilökohtaisella lähestymisellä on aivan uskomaton vaikutus.

Yksilön tasolle suoramyyntiä voisi viedä kun mietitään kausikorttimyyntiä. Onko se niin vaikeaa ymmärtää, kuinka suuri merkitys sillä voi olla nykyiselle asiakkaalle kun TPS:stä soitetaan henkilökohtaisesti ja esitetään tarjous kausikortin jatkamisesta myös ensi kaudelle? TPS on varmasti vuosien kuluessa hukannut näin useita tuhansia asiakkaita kun ovat vain olettaneet, että lehtimainokset, sähköpostit ja pannutarjoukset saavat vanhat asiakkaat ottamaan kausikortin myös seuraavalle kaudelle. Ja se täytyy vielä huomauttaa, että kausikorteissa hinnat ovat sillä tasolla, että tällaisen provisio-palkatun myyjän toiminta olisi kannattavaa.

Pitää kuitenkin muistaa, että kausikortti on se urheilubisneksen päätuote. Näin on asian laita ulkomailla ja niin sen pitäisi olla myös Suomessa. Kausikorttimyynti yhdessä yritysmyynnin kanssa asettaa ne raamit joiden puitteissa seuraavaa kautta voidaan suunnitella. Siinä, myydäänkö 2500 vai 4500 kausikorttia on yli 1 000 000 €:n ero. Luulisi siis ymmärrettävän, että päätuotteen myyntiin kannattaisi oikeasti panostaa. Muuta se ei tarvitsisi kuin 2-3 henkilön osaavan myyntitiimin. Yli 10 000 eri ihmisellä on ollut kausikortti TPS:n peleihin viimeisen 20 vuoden aikana. Kiinnostunutta markkinaa riittäisi siis vaikka kuinka paljon.

Monesti kuulee puhuttavan siitä kuinka Juhani Tamminen kykenee aina kaupungista toiseen luomaan "kiekkobuumia" värikkäillä julkisuuteen antamilla lausunnoillaan. Katinpaskat. Syy on paljon yksinkertaisempi. Juhani Tamminen on ymmärtänyt kuinka paljon suoramyynnillä voidaan saada aikaan. Kyseisen herran toisella Vaasan kaudella Sport tuplasi kausikorttimyyntinsä. Miksikö? Sportissa otettiin puhelin kauniiseen käteen ja alettiin soittamaan läpi kaikkia Sportista mahdollisesti kiinnostuneita.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä ketjussa ja vastaavissa ketjuissa vuosien aikana on usein esitetty kova kolmikko yleisön houkuttelemiseksi: hinnat, tunnelma ja voittaminen. Itse olen kovasti sitä mieltä, että mikään näistä ei auta. Ainakin Jaakko on aikaisemmin ansiokkaasti kirjoitellut siitä, miten hinnat tai sarjasijoitus eivät kumpikaan ole 2000-luvulla suuremmin tuntuneet vaikuttavan yleisömääriin.

Hinnoista aina puhutaan, mutta hetkelliset alennuskampanjat eivät ole suuremmin vaikuttaneet. On ollut suoria alennuksia, on ollut alakatsomon lippuja yläkatsomon hinnalla ym. Kun opiskelin 2000-luvun alussa yliopistolla, lippuja sai yliopiston (tai tosiaan myös kauppakorkean) kautta neljällä eurolla yläkatsomoon. Ei niitä opiskelijoita siellä silti niin kauheasti pyörinyt. Minusta ainakin tuntuu, että potentiaalisilla asiakkailla kyllä rahaa riittää, mikäli tuote sattuu kiinnostamaan.

Katselen tässä samalla Karjala-turnausta ja yritän olla nukahtamatta tylsyyteen. Halli on silti täynnä, ihmisillä hauskaa ja pelikin vaikuttaisi ihan hyvätasoiselta. Mutta kun minua ei nyt vain hirveästi tämä silti nappaa. Jotenkin minusta tuntuu, että Turussa vastaavasti TPS:n matsit eivät vain kiinnosta yleisöä riippumatta menestyksestä, hinnoista tai tunnelmasta hallilla. Finaalit on tietty eri juttu, mutta silloinkin olisi kyllä kiinnostava tietää paljon hallilla on satunnaisia glory huntereita ja kuinka paljon itse asiassa samoja naamoja, jotka eivät vain ennen sattuneet samaan aikaan runkosarjamatsiin.

Jaksan olla vuodesta toiseen sitä mieltä, että tunnelmalla ei ole mitään merkitystä. Tarkoitan tunnelmalla nyt sitä älämölöä, jota palstalla kutsutaan tunnelmaksi. Itselleni parasta tunnelmaa on, kun Hakametsän halli herää horroksiseen ja laiskaan huutomyrskyyn Ilveksen ensimmäisen pudotuspelimatsin alussa ennen kuin toivo jälleen sammuu. Mutta olenkin vähän omituinen. Uskon kuitenkin, että keski-ikäistä peruskatsojaa lähinnä ärsyttää kannustus, laulaminen ja muu vastaava tunnelmointi. Sen sijaan spontaanista kiimasta nauttinee jokainen. Voin toki olla täysin väärässä ja mielelläni olenkin, jos olen.

Jo 80-luvulla TPS:n matsien seuraaminen ainakin minun tutuissani oli hyvin pelaajapainotteista. Vuosikymmenien takaiset sankaripelaajat muistetaan ja huonoinakin hetkinä ihmiset kävivät katsomassa ennen kaikkea pelaajia. Kun sitten ulkomaille siirtymisen buumina pelaajisto tuli koko ajan nuoremmaksi ja nuoremmaksi, ihmiset mielestäni pettyivät. Syntyi mopolla treeneihin tulevasta joukkueesta kuittailu. En tiedä onko tässäkään mitään perää, mutta palaan tuohon Karjala-turnaukseen. Yhdessä vaiheessa liigasta oli vaikeaa päästä maajoukkueseen, kun kaikki starat tulivat ulkomailta. Nytkin KHL ja NHL ovat kova juttu, mutta yllättävän paljon maajoukkueessa on niin nyt kuin keväälläkin liigapelaajia. Sen sijaan meidän pelaajiamme siellä ei ole ja uskoisin suuren yleisön heräävän lähinnä huippupelaajien kautta. Vaikka käytin maajoukkuetta esimerkkinä, myös ulkomaalaiset starat riittäisivät, kyllä Mal Davis varmasti aikanaan väkeä halliin veti.

Ketjun tuoreimmat ideat myyntiosaamisen lisäämisestä saattavat hyvinkin olla ratkaisu nykyaikana kun seura ei itsessään ehkä merkitse ihmisille niin paljoa ja kaikilla on paljon muitakin ajanviettomahdollisuuksia kuin lätkämatsit + matsit näkyvät myös telkkarista aina.

Tai sitten vaan yhtään mikään ei auta, sekin on kyllä oma suuri suosikkini oikeaksi vastaukseksi.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyvin pitkälle edellisen kirjoittajan mielipiteitä. Ei sinne siiloon saada porukkaa millään ihme poppakonstailla. Ei siinä auta alennetut lippujen hinnat eikä mikään muukaan sirkusshow, vaan täytyy saada ihmiset kiinnostumaan JÄÄKIEKOSTA. Itse olen sitä mieltä että Turusta on määrätty kannattajakunta `kasvanut ulos`ja uutta ei ole tullut samaan tahtiin tilalle. Mitä sitten voitaisiin tehdä että ne uinuvat kannattajat hallille saataisiin niin sitä sopii joikaisen miettiä
 

Jazzy76

Jäsen
Itse olen sitä mieltä että Turusta on määrätty kannattajakunta `kasvanut ulos`ja uutta ei ole tullut samaan tahtiin tilalle.

Mikä oli Turkuhallin alkuvuosien salaisuus. Itse löydän ainakin...

1) Uusi Turun megahalli oli kaikenlaisen väen näyttäytymispaikka
2) Mestaruusputki veti vankkureita
3) Yhtenäiskulttuurin viimeiset vuodet. Esimerkiksi paikallisradiot olivat vielä iso juttu. Silloin ei ollut montaa tv- ja radiokanavaa saati nettiä. Väki oli aalloilla ja matsit soivat busseissa ja takseissa. TPS oli puheenaihe.

Eli... 1990-luvulla Turussa napsahti moni asia yhteen. Täytyy muistaa, että 1980-luvulla matseissa oli Kupittaalla 4000-5000 katsojaa. Niin on nytkin. On siis palattu normaalitilaan?
 

Kynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulin kuokkavieraisiin. Tiistaina minä ja puolisoni tullaan nostamaan TPS:n yleisömäärää, mutta näin uusturkulaisena itsestäänselvästi vierasjoukkueen väreissä. Kyseessä onkin itselleni eka vierailu ko. areenalle sitten viime vuosituhannen. Mites on, mistä päin hallia kannattaisi lippuja ostaa, että pääsisi edes vähän samanhenkiseen ympäristöön? Onko tuolla olemassa jotain vierasfanien suosimaa katsomonosaa, vai hajaannutaanko sinne tänne? Fanibussia ei Keski-Suomesta tiistaipeliin tule, ja saattaapa olla toki muutenkin JYP-fanit tuolla aika harvassa. Mutta suosituksia otetaan toki vastaan.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tulin kuokkavieraisiin. Tiistaina minä ja puolisoni tullaan nostamaan TPS:n yleisömäärää, mutta näin uusturkulaisena itsestäänselvästi vierasjoukkueen väreissä. Kyseessä onkin itselleni eka vierailu ko. areenalle sitten viime vuosituhannen. Mites on, mistä päin hallia kannattaisi lippuja ostaa, että pääsisi edes vähän samanhenkiseen ympäristöön? Onko tuolla olemassa jotain vierasfanien suosimaa katsomonosaa, vai hajaannutaanko sinne tänne? Fanibussia ei Keski-Suomesta tiistaipeliin tule, ja saattaapa olla toki muutenkin JYP-fanit tuolla aika harvassa. Mutta suosituksia otetaan toki vastaan.

Samapa tuo varmaankin on mihin lippusi ostat jos ei ole mitään vieraskannattajien porukkaa tulossa. Yleensä suosittuja ovat olleet D-pääty sekä E1 - E3. TPS-henkiset sijaitsevat pääasiassa B- ja F-päädyssä. HK Areenan katsomokartta
 

Mtech

Jäsen
Suosikkijoukkue
Parhaassa seurassa
Hyvin pitkälle edellisen kirjoittajan mielipiteitä. Ei sinne siiloon saada porukkaa millään ihme poppakonstailla. Ei siinä auta alennetut lippujen hinnat eikä mikään muukaan sirkusshow, vaan täytyy saada ihmiset kiinnostumaan JÄÄKIEKOSTA. Itse olen sitä mieltä että Turusta on määrätty kannattajakunta `kasvanut ulos`ja uutta ei ole tullut samaan tahtiin tilalle. Mitä sitten voitaisiin tehdä että ne uinuvat kannattajat hallille saataisiin niin sitä sopii joikaisen miettiä


Sirkusshow tai muu vastaa ei varmasti auta. Jos hallille saataisiin kunnon tunnelma, niin taatusti ihmiset tulisivat useammin katsomaan pelejä hallille. Nyt kun tunnelma on kuollutta ja sitä ei edes haluta herättää henkiin, niin katsojia ei hallille tule. Hyvä pelielämys on hyvää tunnelmaa + hyvää kiekkoa.

Kaiken tämän lisäksi pelaajien suoritus/tunne tasoon vaikuttaisi äänekäs kannustamine positiivisesti.

Eli meininki hallilla vaikuttaa valtavasti siihen, miten katsojat löytävät tiensä hallille uudelleen!
 
Suosikkijoukkue
TPS
Ei siinä auta alennetut lippujen hinnat eikä mikään muukaan sirkusshow, vaan täytyy saada ihmiset kiinnostumaan JÄÄKIEKOSTA.

Jep. Turku laahaa tässä nyt jotenkin perässä vaikka mestaruus tulikin vain puolitoista vuotta sitten. PK-seudulla ainakin on tietynlainen jääkiekkobuumi menossa, jonka huomasi esim. kuluneessa Karjala-turnauksessa ja sekä huomaa päivittäin katukuvassa. Syitä tähän on varmasti ainakin maailmanmestaruus, IFK:n mestaruus, tulevat mm-kisat, talviklassikko jne.

Mielenkiintoista on nähdä ensi syksyllä, pystyykö TPS hyödyntämään Turussa pelattavaa Karjala-turnausta. Iskun paikka ainakin olisi. Sitä ennen on kuitenkin käännettävä kaikki kivet, sillä trendi on huolestuttava. Tyhjät katsomot ruokkivat toisiaan. 4000-5000 keskiarvoilla 7000 halli olisi passeli, mutta nyt näin ei ole, vaan on tultava toimeen pellon keskellä olevalla jättihallilla.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Kaksi viimeistä kotipeliä 0-8, tarviiko tässä enää kysyä miksei kansa mene katsomoon? Itse ainakin mielummin juon keskiolutta kotisohvalla kuin lähden hallille, maksan keskimäärin 20e lipusta ja katson tätä paskaa.

Tässä on se iso syy, jotta saadaan ne katsojat pois sieltä hallista. Tällaisen jälkeen saadaan tehdä töitä taas kaksinverroin, jotta saadaan ne katsojat takaisin.

Kyllä kotona pitäisi pystytä antamaan kaikkensa jopa vieraspelien kustannuksella.

Sitten kun tuote on kunnossa voidaan alkaa hienosäätämään markkinointia ja muuta sälää. Mutta jos ensiksi markkinoidaan kovasti ja asiakas jopa eksyy tuotteen pariin, voi vitutuskäyrä olla aika muodokas, kun tuote onkin silkkaa paskaa.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juu ei varmasti kaksi peräkkäistä nollapeliä kotona katsojia lisää mutta toisaalta eipä lisännyt 6:n ottelun kotivoittoputkikaan joten ei se ihan niin yksinkertaista ole.
 

Mtech

Jäsen
Suosikkijoukkue
Parhaassa seurassa
Edelleen olen sitä mieltä, että vaikka voittaismme 10-0 kotona kaikki joukkueet niin se ei auta. Jos hallin tunnelma on kuollut, niin ei se ihmisiä innosta. Jos hallissa olisi tunnelmaa, niin katsojat haluaisivat tulla sen tunnelman takia peleihin.

Ja tässä hallin tunnelmassa TPS on kirkkaasti liigan jumbo!! TPS:llä ei ole kannattaja porukkaa joka saisi tunnelmaa aikaiseksi silloin kun "tavalliset" rivi katsojat eivät jaksa syttyä. Tämä kannustus on myös sellainen joka sytyttäisi jokkueen taistelemaan vaikeina hetkinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös