Ehkä noihin Porin yleisömäärin on hiukkasen vaikuttanut sekin, että hallia on laitettu isolla kädellä uusiksi.
Mun käsittääkseni Turkuhalliakin laitettiin kesällä 2016 melko lailla uusiksi.
Saatan olla asiassa väärässäkin, mutta melko mahdottomalta tuntuu ajatuksesi porilaisten yht'äkkisestä kiinnostuksesta rakennustaiteeseen. Meinaat siis että noin tuhat porilaista per Ässien kotiottelu päätti mennä Isomäen halliin katsomaan kuinka jostain käytäväkioskista saakin nykyään lihapiirakan kahdella nakilla sen yhden nakin sijaan?
Meillä on kuitenkin käytössämme SM-liigan uusin ja suurin halli - keskimäärin 10-20 vuotta uudempi kuin muilla paikkakunnilla. Hallia ollaan lisäksi uusittu ja ajanmukaistettu tasaisin väliajoin. Fasiliteetit pitäisi olla siis Turussa olla kunnossa. Ei nyt ainakaan mun mieleeni tule lähteä hallille katsomaan jotain uudistettua burgeribaaria. Totta kai se varmasti tulee käytyä tarkistamassa, kun olen jo paikan päällä. Se ei kuitenkaan vaikuta pätkääkään mun lähtöpäätökseeni. Ajattelevatko porilaiset mahdollisesti täysin eri tavoin?
Halpojen lippujen/kausareiden huutelussa toistuu jännä kuvio. Ensin halutaan halpoja lippuja, ja sitten kun sanotaan että niitä on jo saatavilla niin vastataan, että ne ovat väärään katsomoon ja/tai vääriin peleihin.
Mä olen ainakin koko ajan puhunut edullisista kausikorteista. Niillä kaupunkilaiset saadaan seuran taakse. Tämä sama kuvio on toiminut jo Bernissä ja Porissa - hyvin todennäköisesti useissa muissakin kaupungeissa ja monissa eri lajeissa. Nämä kaksi ovat vain sellaisia, joista mulla on käytännön kokemusta.
Väärästä katsomosta mainitsen yhden pienen yksityiskohdan! Totta helvetissä meikäläinenkin voisi käydä kesällä ostamassa sen edullisen 99EUR kausikortin Mutkaan ja lopettaa huutelun täällä. Kävisin sillä kortilla hallilla ehkä puolet kotimatseista - ja niihinkin etsisin jonkun vapaan jakkaran tai seuraisin ottelua pubin puolelta. Olisiko tämä sitten oikein näitä HC-kannattajia kohtaan? Ainakin huhujen mukaan näinhän on paljon tehty. Eikö jo pelkästään tämä viittaa siihen, että edullisille kausikorteille olisi kysyntää myös kannattajakatsomon ulkopuolelle?
Vaikuttaa aika epätodennäköiseltä, että kysynnän hintajousto olisi TPS:n ottelutapahtumassa sellainen, että lippujen hintaa laskemalla käännettäisiin seuran taloudellinen tulos nousuun.
Tämä ketju kyllä liittyy enemmän yleisömäärän nostattamiseen. TPS:n taloudelle on aivan oma ketjunsa.
Jos ette usko, niin avatkaa excel ja alkakaa simuloida kuinka paljon lisäkatsojia lippujen hintaa alennettaessa hallille pitäisi saada. Ja pitäkää samalla mielessä minkälaista porukkaa hallilla käy tai voisi käydä ja kuinka hintasensitiivisiä nämä lippujen hinnan suhteen ovat.
Kyse on tällä hetkellä yläkatsomosta - ja erityisesti niihin myytävistä kausikorteista!
Tällä hetkellä yläkertaan on myyty 0kpl kausikortteja. Tästä seura on saanut tuloja 0EUR. Mä en tarvitse edes Exceliä siihen, että osaan laskea kuinka monta lisäkatsojaa yläkertaa pitäisi saada, että tulos olisi parempi kuin 3.942 tyhjää, punaisena hohtavaa jakkaraa joka saatanan arkimatsissa.
Olen aika varma, että samaa simulointia on tehty myös TPS:n toimistolla.
Olet siis "
aika varma"?
Vastaavasti mä en ole yhtään vakuuttunut siitä, että TPS:n toimistolla mietittäisiin edes hetken tällaisia asioita. Pari kautta sitten kausikorttien hintaa nostettiin parillakympillä. Asiasta keskusteltiin melko paljon mm. tässä ketjussa. Yhtään järkevää selitystä ei tullut sille, että miksi kausikorttien hintoja nostettiin. Oliko siihen mitään syytä? Edellisellä kaudella oltiin painittu pohjamudissa - sijoituksena 13. sija.
Toinen mielenkiintoinen kysymys on korotetut lipunhinnat tiettyjä vastustajia (IFK, KÄR, LUK, TAP, ÄSS) vastaan. Aikoinaan tälle olikin tarvetta. Turkuhallin valmistuttua vuonna 1990 kaikki liput olivat samanhintaisia vastustajasta riippumatta. Sitten alkoi kukkotappelut Helsingin Jokereiden kanssa. JOK-matsit myytiin aina loppuun viikonpäivästä tai sarjatilanteesta huolimatta. Luonnollisesti kysynnän kasvaessa JOK-matsien lippujen hintoja korotettiin. Samaten HIFK ja Rauman Lukko vetivät paikalle hyvin väkeä. Näihinkin matseihin oli vielä olemassa selkeät perusteet korottaa yksittäisten lippujen hintoja. Vuosi vuoden jälkeen, kausi kauden jälkeen näitä korotettuja lipunhintoja alkoi olla yhä useamman vastustajan kohdalla. Pahimmillaan tämä oli muistaakseni silloin, kun SM-liigassa pelasi 13 joukkuetta, ja kuutta vastaan oli käytössä korotetut lipunhinnat. Toisin sanoen puolet oli "
erikoishinnoiteltuja" matseja. Mitään sellaista perustetta tälle ei ollut - hallia ei todellakaan myyty loppuun näitä kaikkia kuutta vastustajaa vastaan. Yksinkertainen syy: ahneus iski!
Joku voisi tänä päivänä käydä kysymässä toimistolta, että miksi viittä joukkuetta vastaan käytetään kahdella eurolla korotettuja lipunhintoja. Tulisiko selkeää syytä - vai olisiko vastaus jotain luokkaa... "
no näin ollaan aina tehty"?
Kun minkä tahansa tuotteen kysyntä tökkii, niin hinnan alentaminen on yleensä se ensimmäinen lääke mitä tarjotaan. Tämä siksi, että se on se näennäisesti helpoin keino eikä tuon keksiminen juuri vaadi ajatustyötä.
Mitkä ovat ne syyt, että hallilla ei käy enää väkeä?
Niitähän ollaan lueteltu tässäkin ketjussa varmaan jokaisella sivulla:
- yleinen taloudellinen tilanne
- yhden ottelulipun hinnalla näkee koko kuukauden televisiosta
Hyvin pitkälti kaikki kuitenkin kulminoituu hintaan. Potentiaaliset katsojat kokevat lippujen hinnat liian korkeiksi, vai?
Seuran ei toki pidä syyllistää katsojakadosta kannattajia, nämä kyllä tulevat paikalle jos kokevat tarjooman tarpeeksi houkuttelevaksi. Mutta yhtälailla kannattajien on melko turhaa valittaa lippujen hinnoista. Niissä saattaa seuran näkökulmasta olla yllättävän paljon järkeä, ja paikalle voi aina jättää menemättä jos hinnat eivät miellytä. Ja vaikka joukko katsojia näin tekisikin, niin seuran hinnoittelupäätökset voivat silti olla oikeita.
"
Seuran hinnoittelupäätökset voivat silti olla oikeita."
Tosissaanko kirjoitit tuon?
Suosittelen tutustumaan kahteen lukusarjaan:
- ensimmäinen lukusarja: TPS:n yleisökeskiarvon kehitys
- toinen lukusarja: HC TPS Turku Oy:n tilinpäätöksen voitto/tappio
Kirjoita tämän jälkeen uudestaan tuo lauseesi: "
Seuran hinnoittelupäätökset voivat silti olla oikeita.".
En ymmärrä mikä pointti tällaisen marginaalitapauksen esiinnostossa oli.
Marginaalitapauksen?
Muistaakseni Porin Ässät laski 99EUR kausikortteja liikkeelle yhteensä 1.500kpl. Ensimmäiset 500kpl myytiin loppuun parissa vuorokaudessa, toiset 500kpl parissa viikossa ja kolmannestakin 500kpl:n erästä myytiin 300+kpl ennen juhannusta. En ole varma löytyvätkö nämä uutiset vielä Porin Ässien kotisivuilta. Aikaisempina vuosina Porin Isomäen seisomakatsomoon oli myyty muistaakseni noin 300kpl kausikortteja. Toisin sanoen kausikortteja myytiin noin 1.000kpl enemmän kuin aikasempina vuosina - samalla Porin Ässien yleisökeskiarvo nousi yli 1.000 katsojalla per ottelu.
Marginaalitapaus mikä marginaalitapaus!
Lisäksi laskelmastasi puuttuu erittäin oleellinen tulovaikutustekijä. Seurahan ei hinnoittele noita lippuja asiakaskohtaisesti. Samalla kun parille stadilaistuneelle hitsarille on tarjottu mahdollisuus ostaa 99€ kausari neljän irtolipun asemasta, niin on saatettu alentaa 200 perusporilaisen lajitoverin kausarin hintaa esim. 300€ --> 99€. neutraalilta näyttävä kustannusvaikutus olikin ehkä -40k€. Olen täysin varma, että ceteris paribus tämä ei seuran näkökulmasta todellakaan kannata. Kaikki välilliset vaikutukset huomioiden joskus voi kannattaa, ja joskus varmasti ei.
Kyse ei ole tästä, että jo aiemmin 200 kausikortin ostanutta perusporilaista hitsaria olisi siirtynyt halvan kausikortin perässä seisomakatsomoon. Kyse on siitä, että Porin Ässät sai noin tuhat
uutta kausikorttilaista.
Olet varmasti tälläkin palstalla nähnyt kuinka tärkeä se yläkatsomo on joillekin. Aivan vastaavasti se alakatsomo on ihan yhtä tärkeä joillekin. Nyt vetelen mutulla, mutta käsittääkseni alakerran kausikorteista suurin osa (korjatkaa, jos olen väärässä) on yritysyhteistyökumppanien paikkoja. Siirtäisivätkö yritykset asiakkaansa alakerran katkarapupaikoilta yläkerran tuulipukupaikoille, jos yläkertaan myytäisiin edullisia 99EUR kausikortteja?