No se riippuu ihan miten määritellään termi halpa. D3 ja D4 katsomoon kausari kustansi tälle kaudella 325 euroa joka tekee noin 10,83€ per peli. D3 ja D4 katsomot 345€ (11,50€ / Peli) ja sitten sivukatsomoista halvimmat C1-C4 rivit 1-4 395€ (13,15€ / Peli). Kokonaissumma toki on suuren kuuloinen, mutta nähtävään pelimäärään nähden tuo nyt ei kuitenkaan ole kovin paljoa tuo 10,83e peliltä.
Muistathan, että on myös olemassa henkilöitä, joilla ei ole mahdollisuutta käydä joka pelissä. Markkinoinnin kannalta nämä kannattaa kuitenkin muistaa potentiaalisina kausikortin ostajina.
Mä ostaisin 99EUR kausikortin, vaikka mulla on mahdollisuus käydä hallilla aivan maksimissaan 15-20 kertaa kaudessa (runkosarjan aikana) - ja sekin vaatisi todennäköisesti vähän erikoisjärjestelyjä. Todellisuus lienee jotain 10-15 kerran luokkaa.
Jotta ketään ei pääse mussuttamaan pelkästä "
omasta agendasta", niin verrataan Poriin. Tunnen henkilökohtaisesti Porin 99EUR kausikorttien ostajia, jotka asuvat esim. pääkaupunkiseudulla ja käyvät Porissa lähinnä sukuloimassa. He käyvät katsomassa ehkä 4-5 matsia kaudessa ilman erikoisjärjestelyjä. Silti heillä on taskuissaan kausikortti. Jos Porin seisomakatsomon kausikortti maksaisi esim. 325EUR (joka tekee noin 10,83EUR per peli), niin uskoisitko heidän ostaneen itselleen JA perheelleen kausikortit satunnaisia sukulointeja silmälläpitäen?
Nyt he ovat maksaneet kausikorteistaan 99EUR - ja todellinen hinta yhdelle paikanpäällä nähdylle ottelulle on 20-25EUR. Tämä vastaa hyvinkin "
normaalin" irtolipun hintaa. Toisin sanoen kaverini perheineen ei maksa matseista yhtään normaalia enempää. Seura ei saa rahaa yhtään enempää tai yhtään vähempää kuin näistä sukulointien yhteydessä ostetuista satunnaisista irtolipuista. Plussaa seuralle tulee tietysti siitä, että nämä rahat ovat jo takuuvarmoja - ne on saatu asiakkailta jo kesähelteillä. Toinen plussa tulee siitä, että nämä kausikortin haltijat lasketaan joka matsissa mukaan yleisömäärään.
Varmasti toimi Sveitsissä ja Bernissä loistavasti, mutta onko olemassa minkäänlaisia takuita, että toimisi myös Suomessa?
Ei tietenkään ole takuita!
Eihän vastaavaa olla koskaan edes yritetty Suomessa. Porin kampanja on hyvin lähellä, ja yleisömäärät Porissa ovat nousseet. Eikös Porissa nuo 99EUR kausikortit lanseerattu kesällä 2015?
2014-15 - 3.988
2015-16 - 5.053
2016-17 - 4.668 (toistaiseksi - 23 ottelua)
Ässät myi 99 euron kausareita kannattajakatsomoon, joten ei eroa Tepsistä mitenkään.
Hm... Porissa 99EUR kausikortteja myytiin seisomakatsomoon. Porin seisomakatsomosta vain pieni osa on kannattajakatsomoa. Bernissä 99CHF kausikortteja myytiin seisomakatsomoon. Bernin seisomakatsomosta vain pieni osa on kannattajakatsomoa.
Jos mä nyt kokemuksella vertaan näitä kolmea kaupunkia ja niiden halleja (Bern, Pori, Turku) keskenään, niin Bernin Grand Stand, Porin seisomakatsomo sekä Turkuhallin G-katsomo vastaavat hyvin pitkälti toisiaan. Uskon kokemukseni riittävän vertailemaan näitä kohteita keskenään. Olen asunut jokaisessa kaupungissa - Bern 2011-13, Pori 2000-04, Turku... "
koko ikäni".