Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 738 343
  • 3 722

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jokainen jääkiekkoa vähänkin enemmän seuraava henkilö pystyy tunnistamaan HIFK:n, Tapparan ja Ässien brändikuvan

Minä en suoriltani osaa tarkasti sanoa yhdenkään joukkueen brändikuvaa. Tappara nyt kenties sellainen "konemainen", mutta muuten aika kahvilla, jos pitäisi alkaa kertomaan esimerkiksi Ässien brändistä. Osaatko itse kertoa kyseisten joukkueiden brändistä.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Minä en suoriltani osaa tarkasti sanoa yhdenkään joukkueen brändikuvaa. Tappara nyt kenties sellainen "konemainen", mutta muuten aika kahvilla, jos pitäisi alkaa kertomaan esimerkiksi Ässien brändistä. Osaatko itse kertoa kyseisten joukkueiden brändistä.

Luepa tätä ketjua taaksepäin, niin saat selvän vastauksen kysymykseesi. Että näin helppoa se on.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Luepa tätä ketjua taaksepäin, niin saat selvän vastauksen kysymykseesi. Että näin helppoa se on.

Anna nyt edes se viesti tai viestit, missä Ässien brändistä kerrotaan. Olisi myös kiva tietää Tapparan ja HIFK:n brändistä enemmän. Voitko siis ihan omin sanoin kertoa viestissä tai liittää viestiin ne viestit, missä kyseisten joukkkueiden brändit tulevat esiin.
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun kynnettiin sijoilla 13, yleinen mielipide palstalla oli, että yleisöä tulee, kun tulee menestystäkin. No, nyt menestystä on tullut, mutta missä on yleisö?

Mitä menestystä on tullut? Kerran ollaan päästy puolivälieriin?

Katsotaan sitten jos päästään pelaamaan mitaleista kuinka paljon se menestys vaikuttaa yleisömääriin. Viime vuonna taisi puolivällyissäkin olla lähes 9000 katsojaa, kyllä se kevät herättää turkulaiset.
 

Toivo Suursoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jokainen pelaaja saa (tai ainakin SAI Jani Kiviharjun/Kalle Sahlstedtin aikoihin) kaksi "kausikorttia" vaimoilleen ja tyttöystävilleen.
Tähän sen verran, että tällä kaudella pelaajat saivat kaksi kausikortti alennettuun hintaan. Olisiko hinta ollut n.100€. Tiedän ainakin, että monet pelaajan vanhemmat ostivat nämä sitten pois. Ilmaislippuja edes pelaajat eivät ole saaneet tällä kaudella jakaa oikeastaan yhtään.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Pitää huomioida, että keskimäärin mitä halvempi kausari sitä heikompi käyttöprosentti sillä on keskimäärin. Joku 75% on satasen kausikortilla jo hyvä käyttöaste. Seurat kuitenkin ilmoittavat aina kaikki kausarit oli paikalla tai ei.

Ässien menestys on ollut tällä kaudella parempaa, mutta silti yleisömäärä laskenut 350.

Yleensäkin suoria yleisömääriä parempi mittari on ottelutuotot. TPS:n uusi katsomoravintola tuottaa muuten 2-3 kertaa enemmän kuin loppuunmyyty Ässien seisomakatsomo.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pitää huomioida, että keskimäärin mitä halvempi kausari sitä heikompi käyttöprosentti sillä on keskimäärin. Joku 75% on satasen kausikortilla jo hyvä käyttöaste. Seurat kuitenkin ilmoittavat aina kaikki kausarit oli paikalla tai ei.
.

Tosin ainakin Lukolla taitaa olla että mitä enemmän halpaa kausikorttia käyttää sitä halvemmalla kausikortin saa seuraavallakin kaudella. Tosin tiedä sitten minkälaiset mahdollisuudet seuroilla on tarkkaila paljonko kortin täyttöaste on ja saisihan niihin liitettyä varmaan nykypäivänä jonkun boonusjärjestelmän että kun ostat vaikka 1000e vuodessa hallilta kaljaa ja ruokaa niin saa kausikortin hintaa alaspäin tai jotain muuta boonusta, tai toisen kortin vaikka puoleen hintaan systeemiä.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kovin moni tuntuu tekevän väärän olettamuksen, että halpoja kausikortteja tarjoamalla saisi lähes yksinomaan uutta kohderyhmää otteluihin, siis kaiken satunnaiskävijöiden ja vanhojen kausikorttilaisten lisäksi. Väittäisin kuitenkin, että tarjouskausikortit olisi vain TPS:n tuotosta pois. Sisääntuleva raha olisi siis pienempi.

TPS:n eräs ongelma on myös se, ettei se tarjoa aitioasiakkaille/businesskumppaneille järjevää systeemiä. Nyt herrat ostaa sen halvimman kausikortin – joka tällä hetkellä on siis seisomakannattajakatsomoon – vaikkei aio kertaakaan kauden aikana siellä edes käydä. Ainoastaan päästäkseen Gatorade Centerin ovesta sisään. Ravintolakatsomoon taitaa olla hyviä ja tuottavia paketteja onneksi tarjolla.

Seuroilla on hämmästyttävän paljon tilastoja ja dataa käytettävissä. Luotan edelleen siihen, että niiden avulla kausikorttien hinnat ja kategoriat on optimoitu. Lisää väkeä, lisää oheismyyntiä, mutta tämä on varmasti huomioitu. Jos aiemmin 399 € kausikortin ostanut ostaakin sen 99 € kausikortin, niin on aika kova työ saada se puuttuva 300 € muualta. Jonkun kuulemani heiton mukaan mitä halvemmalla tulee otteluun, sen vähemmän keskimäärin kuluttaa oheismyyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
TPS tarvitsisi ehdottomasti nykyaikaista urheilumarkkinointia osaavan markkinointijohtajan tai -päällikön. Sellainen organisaatiossa ilmeisesti viime syksynä hetken aikaa oli, mutta kaveri todennäköisesti huomasi, että hänelle oli tarjolla vain selänpesijän rooli, joten hän nosti kytkintä.

Onko tosiaan niin että tällä hetkellä mennään ilman markkinointipäällikköä? Miksi tähän ei reagoida? Olen samaa mieltä monen kirjoittajan kanssa siitä, että monet syyt vaikuttavat yleisökatoon mutta on myös selvää että TPS:n kokoisella organisaatiolla täytyy olla ammattilainen joka toimii yrityksen markkinointiviestinnän vetäjänä.

Täytyy vielä kehua kaikkien palstalaisten kannanottoja keskusteluun. Erittäin hyvää brainstormausta aiheen ympärillä.
 

Pioni

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja TPS Juniors
Kolikolla on aina kaksi puolta, tää ei oo niin helppo yhtälö... Luulenpa vaan että, ei Palloseurassa olla niin tyhmiä, ettei yläkerran kiinnipitämisellä ole järkevää syytä. Asiaa on pomminvarmasti miettitty ja veikkaan taloudellisten seikkojen olevan miinusmerkkinen, yläkerran asioita puidessa. Vuosien kokemuksella on laskettu ettei tää nykyinen meininki vaan kannata ja siksi "uhrataan" katsojia, Ruudun äären katsomaan matsia tai väkipakolla kellarikerrokseen,

Ei kai kukaan luule että, yläkerta pidetään piruuttaansa suljettuna, ettei vaan yleisömäärät kasva ja saataisiin ehkä lisää TPS-faneja seuraavillekkin vuosille. Saati olisi ehkä parempi tunnelmakin.

Fakta vaan on se, kaiken näköistä kampanjaakin on järjestetty ja ei sitä jengiä varsinkaan arkimatseihin saada. Jos myytäisiin halpoja lippuja, numeraalisesti katsoja määrä voisi nousta. Moni olisi varmaan se ns. satunnaiskatselija, joka ostaisi (veikkaan 200-400 lisäkatsojaa) sen sillä ajatuksella että, kun on halpa ja en käy kun ne muutamat matsit kaudessa (nekin viikonloppuina). Hyvä esimerkki on Mutka, 350 lippua myyty ja siellä on se n. 100-200 katsojaa per arkimatsi.

Toinen fakta on että, meidän jääpalatsi on haastava taloudelisesti täyttää, kun on kaksi erillistä kerrosta.. Kettuheran maitsemat/kehumat Pori ja Bern ovat oikein vanhan ajan jäälatoja. Molemmissa isot seisomakatsomot (Bernissä yli 10000 henkeä vetävä). Näiden lisätäyttäminen halpa lipuilla on helpompaa taloudellisesti. Samat vaksit, vessat, siivoojat ja olutpisteet hoitavat asiakkaat..Ja siellä ei ilmeisesti kummassakaan jengi valita näkymistä, vaikkei kaikki ylimmille pahnoille pääsekkään..Molemmissa halleissa nämä halpis liput ovat siis seisomakatsomoihin..Jos Turussa Mutka kasvatetaan tuplasti isommaksi, myytäisiin siihen varmasti se +350 lippua lisää. Tepsin yleiskulut siitä olisi luokkaa 0e ja suurinosa lisätuotosta olisi pelkkää plussaa, vaikka halvalla menisikin.

Mitä sitten meillä Turussa olisi asialle tehtävä?! jatketaan Mutka koko päädyn mittaiseksi. Yläkertaan jollain järkevällä ilmeellä, edullinen kausari katsomon osa..?! kausari 99e/kausi ja ens vuonnakko yleisökeskiarvo +1000?

Joo ja tiedetään, ei saisi jutella rahasta ja faneista samassa lauseessa. Mut ku tää on myös bisnestä ja noi viime vuosien tilinpäätökset ei oikein tee oikeutta tehdä lisää taloudellisesti epäkannattavaa toimintaa.


--------------------------------
Olisi erittäin kiinnostavaa tietää, kuinka monta kausikorttia HC TPS Turku Oy myy vuosittain yksityishenkilöille. Henkilökohtainen arvioni on noin 500-600kpl. Arvioni saa ketä tahansa tulla todistamaan koska tahansa vääräksi. Muistaakseni kaudella 2014-15 laskin, että yläkatsomoihin oli myyty 124kpl kausikortteja + 67 opiskelijahintaista kausikorttia. Viesti löytynee tästä viestiketjusta. Tähän noin pariinsataan voitaneen huoletta lisätä kaikki kannattajakatsomo Mutkaan myydyt kausikortit eli noin... 350kpl? Hm... ovatkohan nämä kaikki vajaat parisataa yläkerran kausikortin ostajaa vaihtaneet paikkansa alakertaan vai onko HC TPS Turku Oy yksinkertaisesti menettänyt yhdellä typerällä päätöksellään noin parisataa koko kauden asiakastaan + irtolippuostajat?


Pienenä kuriositeettina (lue= potkuna suoraan kiveksille): Porin Ässät myy 1.300+ kausikorttia pelkästään seisomakatsomoon - käytännössä KAIKKI - siis KAIKKI - yksityishenkilöitä (+ muut kausikortit = Porin alueen hitsausyritykset)...

-----------------------------------------------


Tässä kettuherran arvio yläkerran kausareista 14-15. Nyt kun kerran yleisömäärä ja talous varmasti kulkevat käsi kädessä niin, alakoulun matikalla äkkiä laskettuna sain seuraavan arvion:

Yläkertaan myyty 2014-15 kausareita 124+67 = 191kpl
Ens vuonne 100e-kausari kampanja ja saadaan jostain toinen mokoma määrä kausarin ostajia lisää (jatkoajassa on jo monta kymmentä) = 191 + 191 = Pyöreesti 400kpl*100e = 40000e


Rahaa tulisi = 40000e + jokainen käyttäis 5e/matsi * 30 ottelua = 400kpl*5e*30ott. = 60000. YHT 100000e (satatuhatta euroa)

Rahaa palaisi köykäsellä arvioinnilla:

yläkerran siivous = 500e/ottelu = 500e*30ott, = 15000e
yläkerran vahtimestarit = 500e/0ttelu = 500e*30ott. = 15000e
yläkerran kioski/baari myyjät = 500e/ottelu = 500e*30ott.= 15000e
Myytävät kahvit,pullat,oluet = 200e/ottelu = 6000e
Olen ymmärtänyt että, halli vuokra on luonnollisesti kovempi "koko tai 4/3-osaa hallissa" kuin puolikkaassa hallissa = vuokra = 500e/ottelu = 15000e?!

rahaa menisi 66000e.

Tässä laskelmassa varmasti menot ovat todellisuudessa suuremmat ja tulot pienemmät (kaikki kausarilaiset eivät ole joka pelissä ostamassa oheistuotteita, menot on vakiot)

Oltaisiin voiton puolella. Varsinkin jos näistä 400 kausarin ostajan joukoista, ketään ei kävisi muuten yhessäkään edes satunnaisessa matsissa.

Jos taas tulisi se v. 2014-15 ollut 200 kausarin ostajaa, rotsiin tulisi taloudellisesti.

Satunnaiskatsojia arkipeleihin ton 200-400kpl kausarin lisäksi ei voida hirveesti laskea (näillä kaikilla on jo se kausari). Viikonloppu matseissa katsomot on auki ja silloin varmasti enemmän satunnaiskatsojia matseissa käykin..

Voisiko yläkatsomon halpis-kausarit tehdä Porit ja tulisi +1000 uutta katsojaa. En niele yhellä puraisulla..Silloin se olis win-win kaikille..
 
Viimeksi muokattu:

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat

Vedä nyt hetki henkeä ja lopeta tuo naurettava ja henkilöön menevä vaahtoaminen.

Joitakin syitä katsojakeskiarvon nousuun esitin edellä, ja ilmeisesti olit niistä samaa mieltä. Jos puhutaan tilastoidusta eikä todellisesta paikalla olleesta katsojamäärästä, niin osaltaan tätä selittää myös liigan tapa laskea kausarit mukaan katsojakeskiarvoon oli omistaja paikalla tai ei.

Jos et edelleenkään suostu ymmärtämään, että tuhat uutta myytyä halpiskausaria ei tarkoita tuhatta uutta muuten kotiin jäämässä ollutta katsojaa, niin tässä en voi auttaa. Kaikki asian ymmärtämiseen tarvittava informaatio on kyllä tässä ketjussa. Asian pureksimisen voit aloittaa vaikka siitä, että mietit kuinka moni tuntemistasi porilaisista 99 euron kausikortin omistajista ei käynyt kortin ostamista edeltäneellä kaudella kertaakaan Porin Ässien kotiottelussa.

Porilaiset saattavat olla omaleimaista väkeä, mutta ihan samat urheilumarkkinoinnin perusperiaatteet siinäkin kaupungissa toimivat. Tunne ja järki ohjaavat kuluttajan ostopäätöstä, ja tunne vielä aavistuksen enemmän kun kysymyksessä on urheilu.

Daenboundian ja aurajoki kirjoittivatkin yllä ansiokkaasti tuohon tunnepuoleen liittyen. Jos arvon herra ketulle sopii, niin ei sotketa ketjua enää tämän enempää, vaan annetaan porukan puhua myös asiaa.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Kyllä mä haluaisin vielä muutaman sivun mankumista yläkatsoimoiden avaamisesta. On niin mielenkiintoinen keskustelu ja kokoajan esiintyy toista uudempia näkökulmia.
 

Lucic

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä mä haluaisin vielä muutaman sivun mankumista yläkatsoimoiden avaamisesta. On niin mielenkiintoinen keskustelu ja kokoajan esiintyy toista uudempia näkökulmia.
Vaikka vitsillä lähdit tätä heittämään, niin pakko kommentoida.

Mielestäni tässä ketjussa on äärimmäisen hyvin argumentoitu, miksi yläkatsomo pitäisi olla auki. Yhtään järkevää syytä sen sulkemiselle en vielä ole nähnyt.

Tunnelman tiivistymisellä sitä perusteltiin, no onko tiivistynyt? Ehkä yhdessä matsissa, kun alakatsomo oli lähes täynnä ja yläkerta kiinni. Muuten ollut hiljaista. Kustannussäästö on naurettava selitys, muutama järkkäri ja kioskimyyjä vs. muutama sata maksavaa asiakasta tai kausikorttilaista, heh.

Myös tuo "älkää valittako, yläkatsomo on nyt päätetty pitää kiinni", toistaminen on yhtä lailla nollasisältöä tähän ketjuun.

Mielestäni Tepsin olisi aika ottaa lakki käteen, myöntää että taas mentiin perse edellä puuhun, ja palata entiseen.

Nämä eri mieltä olevat voisivat esittää "älkää valittako" fraasin toistamisen sijaan yhdenkin validin argumentin miksi yläkatsomo on KANNATTAVAA pitää suljettuna, jatketaan siitä sitten keskustelua.
 

Pirkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kävin eilen Kupittaalla vakoilemassa miten TPS Salibandy on saanut yleisömäärät nousuun. Paikalla oli paljon tuttuja myös lätkäpiireistä. Pari kautta sitten salibandyn kotimatseissa 500-700 katsojaa/matsi. Tänään 1613 katsojaa ja loistava tunnelma.

Mikä loi tunnelman? Täyteen ahdettu katsomo (toki vain toinen puoli hallista) ja Tero Töyrylän rytmiryhmä. Toimisiko tällainen seuran puolesta hankittu kansan kiihottaja myös lätkäkatsomossa???

Liput 10 €. Katsojien ikärakenne huomattavasti nuorempi ja naisvoittoisempi kuin lätkämatseissa.

Jääkiekkoa on kuitenkin paljon mielenkiintoisempaa katsoa kuin salibandya. Tosin rankkarit salibandyssä hienompia.
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Koko teksti

Ihan kun olisin aikaisemmin tänään nähnyt meidän koulun kansliassa noita TPS-salibandyn ilmaislippuja tekstin "ota tästä!" alapuolella. Ja niitä lippuja oli aivan perkeleesti. Enpä siis usko, että salibandy tepsi tosta matsista sai tuloja läheskään 1600x10.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Ihan kun olisin aikaisemmin tänään nähnyt meidän koulun kansliassa noita TPS-salibandyn ilmaislippuja tekstin "ota tästä!" alapuolella. Ja niitä lippuja oli aivan perkeleesti. Enpä siis usko, että salibandy tepsi tosta matsista sai tuloja läheskään 1600x10.

TPS salibandyn lippuja on tosiaan ollut ilmaisjakelussa ties missä, eli juu, ei tullut kuuttatoista tonttua massia niistä pileteistä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
TPS salibandyn lippuja on tosiaan ollut ilmaisjakelussa ties missä, eli juu, ei tullut kuuttatoista tonttua massia niistä pileteistä.
Eipä niistä jaetuista lipuista kovin monta prosenttia käyttöön mene. Tärkeintä on saada nekin katsomoon. Salibandyllä on erinomainen noste Turussa. Ehkä se kulttuuriykkönen Suomessa.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Eipä niistä jaetuista lipuista kovin monta prosenttia käyttöön mene. Tärkeintä on saada nekin katsomoon. Salibandyllä on erinomainen noste Turussa. Ehkä se kulttuuriykkönen Suomessa.

Toki näin. Paljonkohan ilmaislippuja pitäisi vaikka tiistaiseen Jukurit-peliin jakaa, jotta G-center tulisi lätkän puolella täyteen?
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Toki näin. Paljonkohan ilmaislippuja pitäisi vaikka tiistaiseen Jukurit-peliin jakaa, jotta G-center tulisi lätkän puolella täyteen?
Paha mennä sanomaan, mutta huomattavan paljon paremmalla prosentilla ne menevät käyttöön. Salibandya ei moni ole käynyt katsomassa, mutta itse suosittelen vahvasti. Tepsilläkin on takuuvarmasti viihdyttävä peli seuraavan kerran Turussa maanantaina SPV:tä vastaan. Vaikkei ilmaislippua löytyisikään, niin tapahtumat ovat varsin kohtuuhintaisia.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Ihan turha yrittää keksiä mitään kikkoja. Tuollaiset Jukurit-pelin tapaiset tapahtumat saavat juuri mitä ansaitsevatkin.

40 minuuttia vähän puolivillaisesti valmistautuneen kotijoukkueen puskemista vierasjoukkuetta vastaan, joka pyrkii ainoastaan hidastamaan peliä keskialueella. Viimeisessä erässä vähän sentään pelattiinkin. Tätä on S/M-liiga vuonna 2017.

Järjestelmähäiriö. Pitkälti paikallisen palloseuran vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella.
 

12961

Jäsen
Ihan mielenkiintoisia pointteja.

Nimimerkki khufun kanssa olen samaa mieltä siitä, että hinnan polkemisessa tulee olla erityisen varovainen. Halvempi hinta vie aina mukanaan myös niitä asiakkaita, jotka olisivat vanhalla hinnoittelulla ostaneet kalliimman tuotteen joka tapauksessa. Yläkerran avaamisesta ja sen auki pitämisen aiheuttamista lisäkustannuksista en osaa tehdä arviota, mutta kiinteitä kustannuksia syntyy varmasti. Yleisömäärä ei ole itseisarvo, vaan ottelutapahtuman nettotuoton maksimointi, johon yksiselitteistä, oikeaa vastausta ei ole. Liikkuvia osia on useita. Klassinen "totuus" on myös se, että hinnan nostaminen takaisin aiemmalle tasolle ei välttämättä enää myöhemmin onnistu ilman isoa lovea edellisellä kerralla tarjoushinnan perässä olleessa asiakassegmentissä. Ts. aiempi tilanne ei siis välttämättä ole palautettavissa sellaisenaan, mikäli hinnan polkaisu ei tuokaan lisää täytettä kassaan.

Halpa kausikortti voisi tuoda yleisöryntäyksen, mutta yhtä hyvin sen käyttöaste voisi jäädä huomattavan alhaiseksi samalla kun sitoudutaan yläkerran kiinteisiin kuluihin koko 30 pelin ajaksi, olettaen että hintaa poljettaisiin nimenomaan yläkatsomoiden osalta. Mikäli kausikorttilainen jää pois matsista, on myös hyväkatteinen oheismyynti 0.

Halvan kausikortin käyttöasteen suhteen olen varsin skeptinen. Käytännön kokemus firman kausareiden suhteen on se, että ottelutapahtuman houkuttelevuus ei ole muuttunut vielä puolen kauden hyvän menestyksen mukana oikein mitenkään. Tietyt pelit paikallisia tai muuten kiinnostavia vastustajia vastaan (IFK, Tappara, Kärpät, Ässät, Lukko) on buukattu parhaimmillaan viikkoja ennen peliä, toisaalta esimerkiksi edellisiin Kalpa, KooKoo ja Jukurit -matseihin liput eivät kelvanneet kellekään edes ilmaisen Business Club -kaljan kera tarjottuna. Vaikea sanoa, miten tämä korreloi yleisesti TPS:n matsin kiinnostavuuden kanssa ja miten alas halvan kausikortin käyttöaste jäisi, parhailla paikoilla ja kaljalla höystettynäkään eivät liput useimpia vastustajia vastaan vain tunnu kelpaavan kenellekään, edes ilmaiseksi.

Omaan käyttäytymiseeni peilaten myös tv/nettilähetysten edullinen hinta ja saatavuus kotisohvalla saattavat passivoida ihmisiä. Olen katsonut tällä kaudella enemmän TPS:n pelejä kuin koskaan aiemmin, mutta hallilla olen käynyt vain kaksi kertaa. Tämä siitä huolimatta, että kausarit olisivat käytettävissä joka kerta. Tähän ainoa lääke lienee TV-sopparin neuvotteleminen siten, että pelin hinta nousee vastaavaksi tai kalliimmaksi kuin hallille lähteminen. Mielestäni tässä on varsin selvä intressiristiriita tv-sopimusten osapuolten välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kylmä fakta. Jos jokin olisi taloudellisesti kannattavaa ja tuottoisaa ilman mainittavaa riskiä, niin TPS tekisi sen. On itsensä kusettamista väittää, ettei HC TPS Turku Oy vaan ole tajunnut asioita, osaisi laskea tai tekee asioita ihmisten kiusaksi.

En tiedä miten tunnelmaa voi absoluuttisesti mitata. Jos alakatsomo on tiiviimpi, niin se näyttää paremmalta ja tuo paremman olon siellä oleville. Vähemmän esimerkiksi somessa on nyt näkynyt "haha, tyhjä katsomo!" -kuvia, kun ihmiset istuu arkisin tiiviimmin alhaalla.

Ajatusta voisi laajentaa oikeastaan mihin tahansa. Miksi esimerkiksi Logomo ei pidä teattereissa aina yläparvea auki, vaikka yleisömäärä ei sitä vaatisi? Miksi TPS Jalkapallo ei pitäisi Olympiastadionia (tai Paavo Nurmen stadionin yläkertaa) aina auki ja myisi sinne vain halvempia lippuja, vaikka pääkatsomon 3800 paikkaa riittää vallan mainiosti? Miksi VR ei käytä aina kaksikerroksisia vaunuja, vaikka ei ole ihmisiä?
 
Viimeksi muokattu:

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Avoin ja rehellinen tiedottaminen voisi mielestäni auttaa tässä "yläkatsomot auki"-casessa.
TPS voisi ihan rehellisesti kertoa, miksei yläkatsomoita pidetä auki. Montako lippua pitäisi yläkatsomoihin myydä, jotta ne pidettäisiin auki? Avoimmuus tämän tyyppisessä asiassa olisi erinomaisen tärkeätä. Kyllä asiakkaat varmasti ymmärtäisivät, jos yläkatsomoiden auki pitämisen edellytys olisi luokkaa 1000 katsojaa tai enemmän.
Kun asia olisi perinpohjin selvitetty ja kerrottu ulos, niin sen jälkeen ei enää tarvitsisi twiittalilla eikä syyllistää asiakkaita.
Ei tämä voi olla niin vaikeata kuin miltä se nyt on saatu näyttämään. Vähän nöyryyttä ja asiakkaiden huomioon ottamista se kyllä ensin TPS:n johdolta vaatii, mutta ei muuta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös