Asiaa sivuten
Itse nautin tästä nykyisestä maailmantalouden tilasta, jossa pääomat saavat melko pienin ongelmin virrata maasta toiseen, hyödyntäen tietenkin suhteellisen tehokkuuden näkökulmaa.
Yksinkertaistettuna: helvetin hieno homma, että pääomat siirtyvät Suomesta pois, esimerkiksi Viroon, Venäjälle, uusiin EU-maihin ja kaukoitään. Jos Suomessa ollaan kykenemättömiä tekemään yrittäjyyttä ja yksityistä omistamista tukevia päätöksiä, on aivan tervettä, että investoinnit savupiipputeollisuudessa tehdään jonnekin muualle kuin Suomeen. Miksi helvetissä tuottaa Suomessa, kun Intiassa teet sen todella paljon pienemmin kustannuksin?
Edelleenkin pidän Suomea hienona maana asua. Mutta valitettavasti tässä maassa AY-liikkellä on aivan liikaa taloudellista valtaa -ainakin ollut tähän asti.
Mutta markkinatalouden upea puoli on se, että raha ei tunne valtion rajoja. Investoinnit keskittyvät sinne, missä niiden rajahyöty on suurin. Perusteollisuudessa se kohde ei ole tulevaisuudessa Suomi, eikä se ole sitä enää nytkään. Tähän täytyy ensi sijassa reagoida Suomessa -löysentämällä irtisanomissuojaa ja vapauttamalla palkkaneuvottelut yritystasolle, esimerkkeinä mainitakseni.
Suomen todellinen kilpailuvaltti on tietotaidolla kilpaileminen. Se vaatisi yhä enemmän panostusta koulutukseen. Peruskoulujärjestelmämme on loistava mutta yliopistotasoinen opetus ei ole laadultaan sitä, mitä pitäisi.
Saas nähdä kuinka tässä kehityksessä Suomen käy. Jos kaikki menee päin helvettiä (lue: yleinen hyvinvointi alenee ja palvelujen taso edelleen heikkenee) sen vuoksi, että Suomessa ei olla vastattu ajan haasteisiin, olen vahingoniloinen. Toivon toki päinvastaista kehitystä, koska Suomi on kaikkine kusisine puolineen ihan ookoo maa asua, siis omasta mielestäni.
edit: vastaus itse kysymykseen: vitutustahan ne ovat aiheuttaneet, tosin en ole puusilmäinen myöskään AY-liikkeen positiivisille aikaansaannoksille. Nämä positiiviset seikat ovat kuitenkin vaakakupissa pienellä painola, kun ajattelen nykypäivän maailmanlaajuista kilpailua ja sen vaatimusta kilpailukykyyn.