Mitä tänään syötäisiin?

  • 380 677
  • 3 371

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tänään ravintolasta haettu Pad thai. Kanalla otettiin tällä kertaa ja oikeastaan ainoa vaihtoehto tofuversion lisäksi. Kerran yritin tehdä itse Pad thain, mutta siitä tuli Bad thai.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minä en taas tiedä Sildenafilista mitään, mutta khartcho on hyvinkin tuttu Venäjän ajoiltani. Eka kerran söin sitä Kaukasuksella ja jäin heti koukkuun. Onnekseni ruokalaji oli tuttu myös Arkangelissakin, jossa yhdessä vakiopaikoistani tarjoilija(-tar) lopulta tyytyi tiskin takana muodostamaan huulillaan sanan "khartcho" ilmestyessäni sinne ja kun nyökkäsin, kohta oli pöydässäni iso tuoppi olutta, 50g vodkaryyppy ja tummaa leipää odottelemassa kanssani tuota herkkua.
Jos Venäjällä pitää periferioiden ravintoloissa ja tavallisen kansan stalovajoissa luottaa johonkin ruoka-artikkeliin, niin keittoihin. Niiden osalta pettymykset ovat harvinaisempia kuin monissa pääruoissa. Toki nyt on syytä tähdentää, että khartscho tai ihan vaan hartso on varsinaisesti georgialaisen keittiön lahja maailmalle, mutta hyvin se tunnetaan Venäjälläkin.

Viehättävä tuo neuvostoaikainen tapa annostella väkevät viinat grammoittain. Dievushka, mne pozalushta sto gramm vodki... vanhoina hyvinä aikoina satagrammainen oli perusyksikkö, mutta sittemmin kansaa on kai koetettu kuivattaa pienemmillä kupeilla.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
....
Viehättävä tuo neuvostoaikainen tapa annostella väkevät viinat grammoittain. Dievushka, mne pozalushta sto gramm vodki... vanhoina hyvinä aikoina satagrammainen oli perusyksikkö, mutta sittemmin kansaa on kai koetettu kuivattaa pienemmillä kupeilla.
Kyllähän tuo "pyatdesyat gramm" oli ihan minun vaatimus, muutoin "sto gramm" olisi tullut varmasti. ;)
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllähän tuo "pyatdesyat gramm" oli ihan minun vaatimus, muutoin "sto gramm" olisi tullut varmasti. ;)
Näin vähän ajattelin, varsinkin kun Arkangelista oli kyse. Millaista muuten khartcho oli siellä, ja maistuiko eteen tuotu ruoka Arkangelissa muutenkin? Kokemusteni mukaan takavuosina oli varsinkin kansanpaikoissa suuria eroja, varmaan läpi koko maan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Näin vähän ajattelin, varsinkin kun Arkangelista oli kyse. Millaista muuten khartcho oli siellä, ja maistuiko eteen tuotu ruoka Arkangelissa muutenkin? Kokemusteni mukaan takavuosina oli varsinkin kansanpaikoissa suuria eroja, varmaan läpi koko maan.
Söin hartsoa useammassa kaupungin ravintoloista ja eroja löytyi paljonkin niin paksuudesta (riisin määrä) kuin tulisuudessakin. Myös käytetty liha vaihteli vasikan, naudan ja lampaan väleillä, aiemmin mainitsemassani ravintolassa liha oli lammasta, tulisuus siedettävää, oli hyvin lusikoitavissa ja minä sain joskus muidenkin korianterisilput lautaselleni.

Pääsääntöisesti ruoka ravintoloissa oli hyvää, poikkeuksiakin oli, muutamia aika uskomattomiakin, mutta hengissä selvittiin...
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tänään on siipipäivä!

Klassinen 6+1-dietti eli kuutena päivänä viikossa saa syödä mitä vaan ja yhtänä päivänä vain siipiä?

Kylmäsavustettiin meiän ukon kanssa tuossa pari viikonloppua sitten lohta Saimaan rannalla ja tein niistä kastiketta pastalle. Valkosipulia ja salottisipulia paljohkosti pannulla kuullottaen hiljalleen, sekaan creme fraische, smetanaa ja perusmausteina timjamit, suolat sekä pippurit. Niin ja ne kuutioidut kylmäsavulohet.

Sanotaanko, että toimi.
 

Liitteet

  • 2ef8b682-c8b5-4acc-b416-4dff05858a6c.jpg
    2ef8b682-c8b5-4acc-b416-4dff05858a6c.jpg
    215,9 KB · kertaa luettu: 146
  • 7ce5fa44-a103-48fa-ba91-435130177790.jpg
    7ce5fa44-a103-48fa-ba91-435130177790.jpg
    231,6 KB · kertaa luettu: 141

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eihän tosta parsakeitosta lähtenyt nälkä, ni tein illaksi pinon lettuja.
 

Liitteet

  • IMG-20201020-WA0001.jpg
    IMG-20201020-WA0001.jpg
    107,3 KB · kertaa luettu: 145
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Söin hartsoa useammassa kaupungin ravintoloista ja eroja löytyi paljonkin niin paksuudesta (riisin määrä) kuin tulisuudessakin. Myös käytetty liha vaihteli vasikan, naudan ja lampaan väleillä, aiemmin mainitsemassani ravintolassa liha oli lammasta, tulisuus siedettävää, oli hyvin lusikoitavissa ja minä sain joskus muidenkin korianterisilput lautaselleni.

Pääsääntöisesti ruoka ravintoloissa oli hyvää, poikkeuksiakin oli, muutamia aika uskomattomiakin, mutta hengissä selvittiin...
Mukava kuulla. Uskomattomat poikkeukset tulevat tuossa maassa toisinaan kaupan päälle, hyvässä ja pahassa!

Teen välillä hartsoa kotona, mutta ei siitä koskaan ole tullut yhtä järisyttävän herkullista kuin idän ihmemailla parhaimmillaan. Melko hyvää kyllä. Pitäisi olla georgialaisten tklapia, mutta sitä on hankala saada Suomesta. Tamariinitahnalla ja sitruunamehulla olen yrittänyt sitä korvata, ja sitruunamehun sijasta olen toisinaan upottanut keittoon limelohkoja. Riisin sijasta suosin välillä ohrasuurimoita. Rasvainen lammas on tässä keitossa kyllä yliveto, mielellään keittoluu mukaan, ja tosiaan korianteria ei voi liikaa olla. Lampaan olen paistanut pintaruskeaksi ennen keittoon hautumaan laittamista, tietenkin, ja kyllähän tuo hyötyy pitkästä hauduttamisesta vallan tavattomasti. Olen koettanut varioida netistä ja keittokirjoista löytämiäni ohjeita, ja ehkä täydellisen hartson resepti vielä hahmottuu jonakin päivänä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
.... Olen koettanut varioida netistä ja keittokirjoista löytämiäni ohjeita, ja ehkä täydellisen hartson resepti vielä hahmottuu jonakin päivänä.
Olen itsekin tehnyt sitä, tosin harvakseltaan, koska en ole vielä saanut vaimoa syttymään tuolle varauksetta. Mutta joo - täydellistä onnistumista minäkin metsästän edelleen.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tänään syödään paistettua kuhafilettä, lohkoperunoita, sinappikermakastiketta sekä porkkanaraastetta ja puolukkasurvosta. Leivitän fileet kevyesti, paistan ja pieni sitruunanmehuliraus päälle. Lohkoperunat saavat kaverikseen sipulinlohkojakin, jotka maistuvat uskomattoman makeilta kypsyttyään. Kastike ei vaadi kuin pari desiä kermaa, sinappia, vähän mausteita ja aikaa vajaa kymmenen minuuttia, sittenpä ruoka on valmista - helppoa ja yksinkertaista...
Ai niin, juomaksi valkoviiniä vaimon vapaapäivän kunniaksi.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tein tänään vesirinkeleitä. Muutenhan se meni ihan hyvin mutta nostatin niitä ennen "keittoa" vaikka se piti tehdä "keiton" jälkeen. Oli se sitten syteen tai saveen niin ihan hyviä pulleita ja rapea pintaisia niistä tuli. Kaikki tykkäsi... tai ainakin sanoivat niin.

Ja niin ruokaa myös syötiin. Lounaalla syötiin paistettuja broilerin ohutleikkeitä currykermakastikkeella ja riisillä. Lisukkeena keitettyjä ruusukaaleja&porkkanoita ja salaattia. Unohtamatta maustekurkkuviipaleita ja etikkapunajuuria (itse kasvatettuja ja säilöttyjä). Iltaruokana oli pinaattikeittoa (itsetehtynä itsekasvatetuista pinaateista) ja kananmunaa. Lisäksi syötiin (ruis)leipää leikkeleiden kanssa.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Tänään tuli yllättäen ylimääräinen vapaapäivä, joten kokkaamiselle ja parille lasilliselle punkkua tuli aikaa, kun muuta mielekästä tekemistä näille keleille ei keksinyt. Hieman projekti taas laajeni alkuperäisestä.

Tänään tuli tehtyä: Peruna- palsternakka sosetta, jonka kanssa makkarastroganofia. Nais puolisille vegaaneille sitten herkkusieni- soija sås. Innostuin myös tekemään perus, sekä vegaanisia kaalikääryleitä, kun oli isompi kaali käytettävissä. Coleslawia tein kaalin sisuksista ja toki kulhollinen Feta salaattia kuuluu viikonloppuun, feta toki erikseen.

Oli jonkin verran ylimääräisiä hedelmiä myöskin, joten keitin kiwi hillon, sekä omena- appelsiini marmeladia.
 

MegaForce

Jäsen
Juuri nyt syön paahdettua ruisleipää jonka päällä on margariinia, juustoa, kaksi siivua meetvurstia ja kolme siivua kurkkua. Juomaksi teetä. Aikaisemmin päivällä söin kananrintaa, tummaa riisiä sekä kasviksia, ja aamupäivällä koulun ruokalasta ostetun lounaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Iltaruuaksi lohimedaljonkeja ja kermaviilikastiketta, paistettuja perunoita, vihreää salaattia, porkkanaraastetta ja puolukkasurvosta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osso buccoa suppilovahverorisoton kanssa. Oli kyllä huikean hyvää vaikka itse sanonkin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Osso buccoa
Tätä on tulossa lähiaikoina meilläkin kun ostin paikalliselta isännältä kyytön lihaa ja myös Osso buccoon sopivaa lihaa. Edellinen satsi ei ihan onnistunut kun unohdin katkoa kalvot mutta ehkä uusi yritys tuo suorempia lihoja kun ne ei kipristy paistossa kun kalvot kutistuu. Niin eihän se makuun vaikuta mutta silti... Ei se ihan putkeen mennyt.
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Yritin itse turata sushia, nigirit onnistui, mutta noi perkeleen makit... Kuhasta ja lohesta yritin taikoa. Olisi edullisemmin päässyt hakemalla ammattilaisilta. No nyt se on tehty ja koettu. Ei ollut mun juttu. Jatkossa kuha menee pannulle ja lohi uuniin, näin on!
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kokkasin tänään pitkästä aikaa lasagnea. Lasagne on yksi lempiruoistani ja kauanhan tuota on mieli tehnytkin. Nyt sitä lasagnea vihdoin sitten tein kun rahaakin on riittänyt tässä kuussa paljon paremmin ruokaostoksiinkin kun en ole pelannutkaan lokakuun aikana yhtään.

Tuli oikein makoisaa lasagnea. Ja jos joku miettii miten sain yhdstettyä tähänkin asiaan nuo peliongelmani niin onhan näillä valitettavan paljon tekemistä toistensa kanssa. Syyskuussa tuli pelattua aivan liikaa ja se näkyi sitten ruokaostoksissakin kun sieltäkin saralta tuli pihisteltyä että sai pelattua. Nyt pelaaminen on pysynyt täysin hallinnassa ja se näkyy laadukkaammissa ruokaostoksissakin.

Juu, ja mietin nyt pitäiskö iltapalaksi tehdä nyt niitä tortilloja. Ainekset on jo hommattuna mutta jaksaako sitä?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
@vilperi Monesti ihmiset sekoittavat Lasagnen ja Lasagneten, jotka kuitenkin ovat oikein tehtynä melko eri asia. Itselle tuo Lasagnette on se kingi ja sellainen suhteellisen mauton kastikemainen Lasagne tulee kaukana perässä. Monessa paikassa tätä näkeekin, että tarjolla on Lasagnea ja annoksen tullessa eteen se paljastuukin Lasagneteksi.
Taitaa lasagne olla puhekielessä se yleisempi sana ja myönnän itsekkin kutsuvan lasagnettea usein sillä nimellä. Kumpaa sinä teit?

Tästä tuli mieleen, että suosittelen kaikille tortillalasagnen valmistamista. Ainekset jotakuinkin paketti Tortilloja, jauhelihaa/kanaa, lasagne maustejauhopussi, sweet chili, paprika, sipuli, juustoraaste, juustokerma. Toki oman mielen mukaan voi tuunailla, mutta tuolla reseptillä olen itse saanut parhaan tuloksen aikaan ja tälle itse Gordon Ramsaykin antaisi täydet 5/5. Ja jos ei anna niin poistuisi herra oven sijasta parvekkeen kautta..
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Uunipataa, jossa possun palapaistia, sipulia, lanttua, porkkanaa, palsternakkaa, selleriä, perunoita, tölkki säilyketomaatteja,(suunnilleen saman verran eli 400 g kaikkia), litra vettä ja kaksi lihaliemikuutiota. Mausteita sekaan mitä kaapista löytyi, currya, paprikaa, yrttejä.
Kaksi ja puoli tuntia 160 asteessa. Koko satsin hinta kuusi euroa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
@Bunder Kyllä minä taisin just sitä lasagnea tehdä. Ainakin resepti oli nimetty lasagneksi ja tuollaista meillä on ollut tapana kutsua vuosikaudet lasagneksi. Eli ensin tein jauhelihakastikkeen ja juustokastikkeen sekä sitten ladoin nämä vuokaan kerroksittain yhdessä lasagnelevyjen kanssa. Päälle juustoraastetta. Ja hyvää tämä omasta mielestäni oli.

Illalla tein myös niitä tortilloja. Nyt sitten myös huomattavasti suppeammalla sisällöllä kuin aiemmin. Mutta nämäkin olivat kyllä hyviä. Täytteenä oli jauhelihaseos jossa mukana tomaattia, runsaasti sipulia,sitten tuollaisia tex mex-kasviksia ja mausteita. Jauhelihaseoksen lisäksi täytteenä oli myös salaatinlehti, juustoraastetta, hampurilaiskastiketta ja tuollaista toista jotain tulista tacokastiketta.

Tänään syön sitten taas eiliseltä jäänyttä lasagnea ja tortilloja. Sekä ajattelin tänään kokeilla duunata tuollaisen mokkapalakakun. Mokkapalat ovat ainakin hyviä mutta tuollaista mokkapalakakkua en ole koskaan kokeillut vielä tehdä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Keittelen tässä ekaa satsia kyytön keittolihaa.
Juureksia pitäisi vielä lisätä. Ja erottaa lihat luusta. Lihakeittoa tuosta pitäisi tulla.

Edit. Vispipuuro on nyt eteisessä jäähtymässä että saan vispattua sen kuohkeaksi jälkiruoaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös