Mitä tänään syötäisiin?

  • 380 238
  • 3 371

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Urallani olen työskennellyt toistakymmentä vuotta ketjuravintoloissa. Restell, Restamax(nykyisin noho). Todella tympeää touhua tehdä samoja ruokia reseptin mukaan päivästä toiseen. Onnekseni olen nyt pidemmän aikaa ollut keittiöpäällikkönä sellaisissa paikoissa, että saan ihan itse päättä mitä ruokaa teen ja kuinka sen teen. Sen suuremmin kehumatta itseäni, kyllä ruuastani tykätään. Meillä kun on tuo Resq sovellus käytössä, jonka kautta myydään hävikkiruokaa, niin viimeeksi kun katsoin, niin eniten hymynaamaa (91%) kaikista Lappeen paikoista oli meillä.
Pitäisi edes joskus tehdä tikusta asiaa ja tulla Lappeeseen. Saisit kokata. Maistamatta uskon että on hyvää.
 

Con Tsales

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Huuhkajat, Ahveniston ampumahiihtäjät
Niissä ravintoloissa, joissa on ollut ribsejä listalla ja itse olen työskennellyt, aina esikeitetty ennen varsinaista valmistusta. Sanonta:kuka keitetyn paistaa, makean maistaa sopii paremmin kuin hyvin ribseille.

Kun teet lämpimiä leipiä, niin ootko kokeillut sekoittaa juustoraasteen sekaan kananmunaa? Kannattaa kokeilla! Tuohon mössöön voi myöskin lisäillä erinäisiä mausteita myöskin. Oreganoa, maustekastikkeita... Eilen tein itse lämppäreitä. Juustoraasteeseen lisäsin pari munaa ja sipulirouhetta.
No niin, tottamooses tuo vinkkisi kananmunan lisäämisestä juustoraasteen sekaan piti testata. Menee omaan työkalupakkiin takuuvarmasti. Koostumus superhyvä ja pysyy koko leipäpaketti hyvin kasassa. Kiitos vinkistä ! Kokkaillaan...
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
No niin, tottamooses tuo vinkkisi kananmunan lisäämisestä juustoraasteen sekaan piti testata. Menee omaan työkalupakkiin takuuvarmasti. Koostumus superhyvä ja pysyy koko leipäpaketti hyvin kasassa. Kiitos vinkistä ! Kokkaillaan...
Hienoa, että sain olla avuksesi ja kokeilemaan uutta.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ootko koskaan käynyt Lappeessa? Siut uskallan jopa kutsua käymään meillä, koska et yrittäisi rouvaani.. Sänkytilaa riittää.
No tottakait olen käynyt Lappeessa! Kuka ei ole?

Tarjous on otettu vastaan ja hyväksytty. Ajankohta on toki vielä avoin.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Näin on päässyt käymään. Kumpi on lähempänä Savonlinna vai Mikkeli? Niissä minä sentään olen käynyt.
Mikkeli lähempänä. Reilut 100km vielä matkaa Lappeeseen Savonlinnaan n. 150. Moni ajattelee, et Lappee kovin kaukana itärajalla, mut 2 tuntia junalla hesoista. Tietyllä tapaa tää ihan etelä suomea.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Sitä hieman ihmettelen, että tekeekö kukaan ruokaa ihan tarkasti ohjeen mukaan? Sen ymmärrän, että joissain ruuissa on oltava kohtuu tarkka suhteiden kanssa, esim bearnaise, mutta noin muuten. Itse teen ruokani niin kotona, kuin töissä ihan mutun mukaan ja Timon mitoilla. Kesken ruuanlaiton useasti iskee idealla, että lisätäänpä tuota ja tätä. Toki tässä auttaa jonkin verran se kun kolmattakymmenettä vuotta oon tehnyt ruokaa ammatikseni.
Noudatan reseptejä yleensä kohtuu tarkasti silloin, kun teen jotakin ensimmäistä kertaa. Tuloksesta riippuen alan soveltaa niitä sitten enemmän tai vähemmän seuraavilla kerroilla. Tietysti minuakin auttaa, että eri ruoka-aineet ovat kohtuu hyvin hanskassa, kypsentäminen, yms. ja voi keskittyä enemmän lopputulokseen eli rakenteeseen ja etenkin makuihin.
Mitään koulutustahan minulla ei ole keittiopuolelle, ihan nälän opettama, sillä olen ollut aina kiinnostunut ruuanlaitosta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pitkän kokemuksin turvin sovellan hyvin vapaalla kädellä reseptejä, myös sen mukaan mitä kaapissa on, mutta leipomisessa mennään aika lailla 1=1.
En yleensä juuri koskaan syö eineksiä, vaan preppaan kaikki ruoat itse ja kokkaan ne alusta loppuun hyvistä raaka-aineista. Mutta nyt kun kohta 4 viikkoa on mennyt ilman tupakkaa, on tullut ihmeellinen himo tiettyihin ruokiin. Nyt tekee ihan saakelisti mieli laadukkaita kalapuikkoja perunamuusia siihen kylkeen.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Ilmat sen kun lämpenee, joten kaasugrillissä valmistuu grillivartaita, joihin pistellään pari laatua makkaraa, pekonia, lihapullia, paprikaa, kirsikkatomaattia, kesäkurpitsaa, ananasta ja sipulia. Perunoitakin keitellään.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tänään syön kananugetteja ja täysjyväpastaa sekoittaen sen pestoon. Rinnalle vielä salaatti.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Pitkän kokemuksin turvin sovellan hyvin vapaalla kädellä reseptejä, myös sen mukaan mitä kaapissa on, mutta leipomisessa mennään aika lailla 1=1.
En yleensä juuri koskaan syö eineksiä, vaan preppaan kaikki ruoat itse ja kokkaan ne alusta loppuun hyvistä raaka-aineista. Mutta nyt kun kohta 4 viikkoa on mennyt ilman tupakkaa, on tullut ihmeellinen himo tiettyihin ruokiin. Nyt tekee ihan saakelisti mieli laadukkaita kalapuikkoja perunamuusia siihen kylkeen.
Et muuten mahdollisesti ole joskus toiminut sotilaskeittäjänä?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tässä on mennyt ruokailut jo jonkin aikaa varhaisperunoiden, sienikastikkeen ja sillin parissa.
Perunat omasta maasta, sienet eli kantarellit ja tatit tuosta kunnan metsästä ja silli sitten toki kaupasta. Lisukkeeksi lehtisalaatti-tomaatti-sipulisalaattia, nekin ihan omaa tuotantoa.

Tein viikonloppuna myös uuden sadon ensimmäisen paholaisenhillosatsin, johon tuli kaupan luomutomaattimurskan lisäksi omiakin tomaatteja, suippopaprikaa kaupasta, kun omat ovat vielä ihan vihreitä, omaa sipulia ja valkosipulia (nam), mausteiksi timjamia ja rosmariinia yrttiruukuista pihalta sekä tietysti omaa chiliä; tällä kertaa kolme Hungarian waxia ja pari Hot Fajitaa - ainoita, jotka ovat jo kypsiä...
Lisäilin varovasti chilejä, kun niistä ei koskaan oikein tiedä, ja lopulta hillosta tuli tulisuudeltaan sellaista "sopivaa", jossa polte tulee jännästi hieman viiveellä.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Tykkään puuroista, kun hullu puurosta. Tänään testasin HS:ssä ollut vinkkiä "Yön yli haudutettu kaurapuuro" ja olin tosi tyytyväinen Puurot | Kaurapuurosta saa samettista ammattilaistekniikalla, mikä myös säästää aikaa aamulla. Olenkin monesti miettinyt, miten esim. joskus hotellin aamupalalla ihan pelkkä kaurapuuro on ollut niin paljon samettisempaa kuin omat väsäykset. Vähän enemmän vaan pitää varata ensi kerralla aikaa puuron lämmittämiseen, kun nyt pidin liian isolla teholla liettä ja hieman otti pohjaan kiinni.
 

Glove

Jäsen
Kreikkalaisen salaatin tekaisin tuonne jääkaappiin odottamaan, josko nälkä jossain vaiheessa iltaa tulee. Töissä söin lounaalla sen verran hyvin lihakeittoa, ettei ihan heti ole nälkä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Eilen mökkitien varresta kerätyistä kanttarelleista syntyi tänään maukas kermainen kastike, joka nautittiin täysjyväpastan kanssa. Omaan versiooni lisäsin vielä savukinkkusuikaleita. En ole ikinä kanttarellikastiketta aiemmin tehnytkään, mutta todella hyvää tuli.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tänään on keräilyerät. Broilerilasagne kesäkurpitsalla, paprikalla ja sienillä höystettynä. Valkosipulia ja chiliä ei tietty koskaan voi jättää pois.

Mä jotenkin luulen että tuo on syötävää, ehkä jopa hyvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös