Mitä tänään syötäisiin?

  • 380 179
  • 3 371

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mulla oli aikoinaan työkaveri Haukiputaalta, jolla joka kevät oli tapana pyytää norssia ja toi niitä sitten paistettuna evääksi. Hyviä olivat kuin mikä, mutta tuoksu (haju) oli kyllä tosi voimakas.
Outoa. Kun nostaa niin tuoreena haisevat kurkulle, mutta kun paistaa niin ei mitään sivutuoksua. Tosin olen tarkka että huuhtelen veret yms pois ja paistan aina nostoa seuraavana päivänä (liha vähän kiinteämpää).
Olen huomannut että jos kala on jääkaapissa yön yli ja vähäähän nestettä/verta lautasella niin tulee tuoksuja.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tällainen setti tuli laitettua uuniin. Laitoin kyllä siihen kesäkurpitsan lisäksi paprikaa ja porkkanaa että tulee väriä. Lisäksi korvasin juustokastikkeen juustokermalla koska meillä ei ollut juustokastiketta kotona.

Kana-riisivuoka
300 g (1 pkt) kanan fileesuikaleita
3 dl täysjyväriisiä
140 g (1 prk) ananaspaloja mehussa
2 dl (1 prk) ruokakermaa 15 %
2 rkl sitruunanmehua
100 g kevätsipulia tai 1 pieni purjo
1 kpl pieni kesäkurpitsa
1 rkl rypsiöljyä
250 g (1 prk) juustokastiketta (esim. koskenlaskija cheddar)
4 dl vettä
1 kpl kana-annosfondi

Mittaa öljyttyyn uunivuokaan (vetoisuus 3 l) raaka riisi, ananaspalat mehuineen, ruokakerma ja sitruunanmehu. Huuhtele ja hienonna sipulit tai purjo. Huuhtele kesäkurpitsa, poista kanta ja raasta kurpitsa karkeaksi raasteeksi. Kuumenna öljy paistokasarissa. Lisää kanasuikaleet ja paista 3–4 minuuttia sekoitellen. Lisää sipuli ja kesäkurpitsa, kääntele kunnes ne pehmenevät. Sekoita juustokastike joukkoon ja siirrä seos uunivuokaan. Liota fondi kuumaan veteen. Sekoita liemi kana-riisiseokseen. Paista vuokaa 200-asteisessa uunissa noin 1 tunti. Kun vuoka on ollut uunissa 50 minuuttia, voit lisätä sen pinnalle juustoraastetta.
 

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
On se itse tehty carbonara vaan hyvää.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Tänään keväistä ja kermaista lohipataa perunoilla, reilulla tillillä ja sipulilla. Reilusti suolaa ja pippuria, limeä ja vähän kapriksia.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ajattelin grillata vartaita kun kaveripariskunta tulee käymään, mitä suosittelisitte vartaisiin? Kaverini ei syö lihaa, ainoastaan kanaa joten siltä osin osa ruoista on päätetty.
 

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ajattelin grillata vartaita kun kaveripariskunta tulee käymään, mitä suosittelisitte vartaisiin? Kaverini ei syö lihaa, ainoastaan kanaa joten siltä osin osa ruoista on päätetty.
Kanan lisukkeeksi sipulia, paprikaa ja kirsikkatomaatteja. Ja marinadiin esim soijaa,rypsiöljyä, tomaattipyrettä, ruokosokeria, sitruunan mehua, valkosipulia, inkivääriä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tänään lounaaksi riisiä ja lihapullia - tein maanantaina uunipellillisen lihapullia ja niitä sitten (eilisen) riisin kanssa.
Illaksi sitten niinkin eksoottista ruokaa kuin purkkihernekeittoa, johon lisään parisataa grammaa paistettua jauhelihaa, pieneksi hakattua sipulia ja kunnon loraus kermaa. Omalle lautaselleni vielä keiton sekaan tujaus vahvaa sinappia ja eikun ääntä kohti kotona leivottiin sämpylöiden kanssa...
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tänään lounaaksi riisiä ja lihapullia - tein maanantaina uunipellillisen lihapullia ja niitä sitten (eilisen) riisin kanssa.
Illaksi sitten niinkin eksoottista ruokaa kuin purkkihernekeittoa, johon lisään parisataa grammaa paistettua jauhelihaa, pieneksi hakattua sipulia ja kunnon loraus kermaa. Omalle lautaselleni vielä keiton sekaan tujaus vahvaa sinappia ja eikun ääntä kohti kotona leivottiin sämpylöiden kanssa...
Vilkaise sitten sitä keittoa ennen kuin vedät ääntä kohden.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Äitienpäiväkakkua ainakin... Itte tein.

Puolukka-rahkakakku
Pohja:
3 munaa
1,5 dl sokeria
2 rkl vettä
1 dl vehnäjauhoja
1 dl perunajauhoja
1,5 tl leivinjauhetta

Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Lisää vesi ja keskenään sekoitetut kuiva-aineet. Levitä taikina uunipellille ja paista 200°C 7-8 minuuttia. Kumoa pohja sokeroidulle (astia)pyyhkeelle tai voipaperille.

Peitä irtipohjavuuan (n. 25 cm) pohja tuorekelmulla tai voipaperilla. (Vinkki: Peitä pohja ko. tuotteella ja laita sitten vasta reuna kiinni). Leikkaa jäähtyneestä sokerikakkulevystä vuuan pohjalle levy. Kostuta esim. mehulla.

Täyte:
500g maitorahkaa
2 dl kermaa
n. 2 dl puolukkaa (survottua ja kokonaista)
Sokeria
(2 tl vaniljasokeria)
4 liivatelehteä
(Esim. mehua)

Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Vatkaa kerma kuohkeaksi vaahdoksi. Lisää joukkoon rahka, sokeria ja puolukkaa (sokeria (ja puolukkaa) maun mukaan). Liuota liivatelehdet tilkkaan kuumaa mehua (vesikin käy). Sekoita liivateseos ohuena nauhana rahkaseokseen. Kaada täyte vuokaan (kakku)pohjan päälle. Anna hyytyä kylmässä kunnes täyte on kiinteä (esim. yön yli).
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Meille on tulossa vaimon poika käymään näin Äitienpäivän kunniaksi, joten aktivoiduin hieman "paremman" ruuan laittoon.
Pääsiäisen alla haetun karitsan lihoista on vielä jäljellä mm. etujalka lapoineen päivineen, joten tuossa aamulla otin kirveen kouraan ja pienin koiven rohkeen kokoisiksi annospaloiksi. Lihat (luineen) ruskistin valurautapadassa ja sekaan porkkanaa, palsternakkaa, valko- ja keltasipulia sekä mausteeksi maustepippuria, muutama laakerinlehti ja tuoreita rosmariinin oksia. Uhrasin nesteeksi yhden 33cl alkoholittoman tumman oluen ja vettä loput, jotta "tavarat" melkein peittyvät. Reilut kolme tuntia saa pata porista liedellä miedolla lämmöllä, jolloin suurustan vielä liemen ja tarkistan maut kohdilleen.
Kaveriksi karitsanlapapadalle pottumuusia, grillattua parsaa ja salaattia ja juomaksi punaviiniä ja vettä (autoilijoille).
Jälkiruoaksi on sitten perinteisesti kahvia ja äitienpäiväkakkua - rouva itse teki, kun minä olen niin tumpelo noissa leivontajutuissa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kanapastaa tein tänään ruoaksi. Helppoa mutta hyvää. Ja samalla teemalla eli simppeliä tehdä mutta herkullista silti niin tein jälkiruoaksi hedelmärahkaa.

Kanapastaa tein niin että keitin erillisessä kattilassa pennepastat. Paistinpannulla taas paistoin broilerfileesuikaleet ja sipulit. Laitoin joukkoon Kippari ruokakermaa ja maistoin currylla. Sitten kun pastat oli kypsyneet niin kaadoin vedet pois ja lisäsin pastat broilersoosin joukkoon.

Aika yksinkertaisia ruokia olen nyt viime aikoina tehnyt mutta hyviähän ne ovat kyllä nekin. Tämän päivän jälkiruokakin oli aika helppo tehdä. Se valmistui kermasta, vaniljamausteisesta maitorahkasta ja säilykehedelmäsekoituksesta.

Kunhan nyt innostuisi taas kokkaamisesta niin voisi jossain välissä yrittää tehdä vähän vaativampaakin ruokaa.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Mango sekä avokadot olivat juurikin sopivasti kypsyneet eli tein guacamolen ja mangosalsan. Kanan sisäfileet marinoitumassa, ja pannun kautta pilkottuina joutuvat tomaatti-sipuli-valkosipuli höysteen joukkoon, joka on saanut hiljalleen hyyvän tovin tekeytyä. Tuonkun vielä tarvittaessa maizenalla saostaa niin tortillan sisältö on salaattia vailla valmis.
Eli tortilloja syön ja ehkäpä vois auraa myös laittaa sekaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Makaronilaatikkoa pakkaseen. Tummaa makaronia, jauhelihaa, reilusti kuullotettua sipulia jne ne perusjutut, mutta keitän bolognese kastikkeen jossa siis raastettua porkkanaa, selleriä ym jauhelihat ja sipulit sinne. Lisäksi joukkoon Meksikolaisia jalopenoja silputtuna.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Hakusessa on täälläkin, "mitä tänään syötäisiin"?
Joku (siskon-, nakki-, ym.) makkara- tai jauhelihakeitto olisi kyllä varteenotettava vaihtoehto, kun siitä sitten riittäisi useammallekin päivälle - katsotaan nyt...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ajattelin alkaa kokkaamaan niitä 70-80-lukujen kouluruokien inhokkeja. Katsoa miten hyvää niistä ihan oikeasti saa kun vähän panostaa. Ensimmäisenä taitaa olla vuorossa tilliliha. Ajattelin kypsentää naudan lapaa ja muita halvempia ruhonosia sellaiset 10 tuntia sous videssä, sitten kuutioida ja rusksistaa ne ja sitten kokkailla sen tillikastikkeen ja lihat sekaan hautumaan. Rinnalle hyviä, sopivan jauhoisia perunoita keitettynä.
 

Glove

Jäsen
Ajattelin alkaa kokkaamaan niitä 70-80-lukujen kouluruokien inhokkeja. Katsoa miten hyvää niistä ihan oikeasti saa kun vähän panostaa. Ensimmäisenä taitaa olla vuorossa tilliliha. Ajattelin kypsentää naudan lapaa ja muita halvempia ruhonosia sellaiset 10 tuntia sous videssä, sitten kuutioida ja rusksistaa ne ja sitten kokkailla sen tillikastikkeen ja lihat sekaan hautumaan. Rinnalle hyviä, sopivan jauhoisia perunoita keitettynä.
Siinäpä yksi inhokkini. Mitähän muuta kamalaa meille tarjottiinkaan? Onneksi olen unohtanut.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ajattelin alkaa kokkaamaan niitä 70-80-lukujen kouluruokien inhokkeja. Katsoa miten hyvää niistä ihan oikeasti saa kun vähän panostaa. Ensimmäisenä taitaa olla vuorossa tilliliha. Ajattelin kypsentää naudan lapaa ja muita halvempia ruhonosia sellaiset 10 tuntia sous videssä, sitten kuutioida ja rusksistaa ne ja sitten kokkailla sen tillikastikkeen ja lihat sekaan hautumaan. Rinnalle hyviä, sopivan jauhoisia perunoita keitettynä.

Siinäpä yksi inhokkini. Mitähän muuta kamalaa meille tarjottiinkaan? Onneksi olen unohtanut.
Hienoa @SamSpade !

Mulle ei kouluruoistakaan löytynyt inhokkia, olin lähes kaikkiruokainen, tillilihat, klimppisopat, just to name a few.... Syy tähän oli hillitön kulutus, urheilija kun olin, ja pienempänä jo, kansakouluiässä, liikuin jatkuvasti - oli siten myös jatkuvasti nälkä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös